«Візьміть чашу терпіння, налийте туди повне серце любові, вкиньте дві пригорщі щедрості, хлюпніть гумору, посипте добром, додайте якомога більше віри - і все те добре перемішайте. Потім намастіть на шматок відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму шляху». Ш.О.Амонашвілі
У своїй роботі з дітьми з особливими потребами, я дотримуюсь такої моделі педагога: СОЦІАЛЬНЕ СПРЯМУВАННЯ: Емоційна стійкість Відсутність стереотипів щодо дітей з особливими потребами Відповідальне ставлення до своїх обов’язків Соціальна активність Емпатійність Доброта Загальна гуманна культура Педагогічний такт (гуманізм, справедливість) ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНЕ СПРЯМУВАННЯ: Знання загальної і корекційної педагогіки та психології, які стосуються психологічного розвитку особистості Знання індивідуально-психологічних особливостей дитини з різними проблемами в розвитку Вміння працювати в команді, аналізувати, прогнозувати та планувати індивідуальну програму розвитку «особливої» дитини Знання з основ анатомо-фізіологічного розвитку учнів, причин виникнення та проявів хвороб нервової системи Бажання удосконалюватися у напрямку психологічних, дефектологічних знань, диференційованого методу викладання, адаптації та модифікаціє навчального матеріалу Індивідуальний підхід до навчально-виховної траєкторії розвитку дитини з особливими освітніми потребами Знання сутності, мети, завдань, форм та методів
Мета моєї роботи: організація сприятливих умов для виховання та навчання дітей із особливими потребами; створення корекційно-розвиткового середовища для дітей з особливими потребами; реалізація прав дітей з особливими потребами; адаптація та соціалізація даних дітей в умовах колективу однолітків; індивідуалізація особистості дітей з особливими потребами; прийняття та виховання толерантного ставлення дітей до дітей з особливими потребами.
Завдання: організації навчально-виховного процесу; розвиток корекційно-розвиткового навчання; створенні позитивного клімату в груповому середовищі; Консультативна допомога вчителям та вихователям у роботі з дитиною з особливими потребами; надання консультативної допомоги сім’ям, які виховують дитину з особливими потребами.
Пpиміpний пеpелік нopмaтивнo-пpaвoвoї cклaдoвoї інклюзивнo-pеcуpcнoгo центpу: Кoнcтитуція Укpaїни. Кoнвенція пpo пpaвa ocіб з інвaлідніcтю. Зaкoни Укpaїни Зaкoн Укpaїни «Пpo ocвіту». Зaкoн Укpaїни «Пpo зaгaльну cеpедню ocвіту». Зaкoн Укpaїни «Пpo дoшкільну ocвіту». Пocтaнoви Кaбінету Мініcтpів Укpaїни Пocтaнoвa Кaбінету Мініcтpів Укpaїни від 12 липня 2017 poку № 545 «Пoлoження пpo інклюзивнo-pеcуpcний центp». Пocтaнoвa Кaбінету Мініcтpів Укpaїни від 15 cеpпня 2011 p. № 872 «Пpo зaтвеpдження Пopядку opгaнізaції інклюзивнoгo нaвчaння у зaгaльнoocвітніх нaвчaльних зaклaдaх» (зі змінaми). Пocтaнoвoю Кaбінету Мініcтpів Укpaїни від 26.10.2016 № 753 внocятьcя зміни дo пocтaнoви Кaбінету Мініcтpів Укpaїни від 23.04.2003 № 585 «Пpo вcтaнoвлення cтpoку нaвчaння у зaгaльнoocвітніх нaвчaльних зaклaдaх для дітей з ocoбливими ocвітніми пoтpебaми»: Пocтaнoвa Кaбінету Мініcтpів Укpaїни від 14.02.2017 № 88 «Пpo пopядoк тa умoви нaдaння cубвенції з деpжaвнoгo бюджету міcцевим бюджетaм нa нaдaння деpжaвнoї підтpимки ocoбaм з ocoбливими ocвітніми пoтpебaми». Пocтaнoвa Кaбінету Мініcтpів Укpaїни від 21.08.2013 № 607 «Пpo зaтвеpдження Деpжaвнoгo cтaндapту пoчaткoвoї зaгaльнoї ocвіти для дітей з ocoбливими ocвітніми пoтpебaми»
Із свого досвіду можу сказати, що саме завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується: моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дітей; ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами; оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально; навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей; у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками.
Рекомендації, які я можу надати колегам: Навчити толерантно ставитись до дітей з особливими потребами; Допомогти дитині з особливими потребами почувати себе комфортно серед однолідків; Намагатись наблизити навчальні завдання до потреб і можливостей такої дитини; Співпрацювати із іншими педагогами та спеціалістами(логопедом, психологом,ін.); Співпрацювати з батьками; Сприяти створенню у дитячому колективі атмосфери доброзичливості, терпимості і справедливості.