Тема: «Дерева, кущі.» Звуковий аналіз слів. Наголос.
Освітні лінії: Мовлення дитини. Гра дитини. Дитина у природному довкіллі.
Мета: перевірити засвоєння дітьми програмного матеріалу, уміння уважно, точно, самостійно виконувати завдання, збагачувати словник дітей на основі знань і уявлень про довкілля; ввести узагальнювальні слова: ліс, дерева, кущі; учити добирати визначення для цих слів; учити дітей змінювати слова за допомогою суфіксів "-ечк-","-очк-": стежка, стежечка, стежина тощо. Вправляти в узгоджені займенників з іменниками: ця береза, цей клен, це дерево, ці кущі.
Ключові слова: ліс, дерева, кущі, стежка, хвойний.
Іменники: ліс, дерева: береза, верба, горобина, сосна, ялина, клен, тополя; кущі: калина, ліщина; крона, стежка, стежечка, стежина, стежинка, стежиночка, ярок, галявина.
Дієслова: рости.
Прикметники: березовий, вербовий, сосновий ялиновий, кленовий, змішаний, хвойний, безлистий.
Обладнання: презентація, картинки різних видів лісу і дерев, спокійна музика, дівчинка – Розумничка, листя з написаними словами, предметні картинки дерев, сонечко, картинки з цифрами.
Бібліографія:
Хід заняття
1.Вступна частина.
ЛОГОПЕД:
Все навкруги добрим хай буде щодня –
Ви, любі діти, звірята і квіти,
Сонцю всміхайтеся мило щодня.
- Добрий день, дітки.
- Добрий день, Розумничко!
(Діти відповідають на привітання).
- Діти, сьогодні у нас незвичайне заняття. Я хочу запросити вас до Чарівного лісу. У цьому лісі можна дізнатися багато цікавого. Але шлях туди нелегкий. То ж доведеться увесь час бути уважними, виявити кмітливість, увагу, вигадку та й витримка не завадить.
- Ви готові до подорожі? (Відповіді дітей.)
2.Основна частина.
- Діти, вам не здається, що Розумничка сьогодні засмучена?
(Так, здається)
- Давайте запитаємо в неї, чому вона така сумна?
( – Розумничко, чому ти така сумна?)
ЛОГОПЕД : Восени і взимку вона часто ходила на прогулянку до своєї улюбленої ялиночки, яка росте на галявинці в лісі. Тоді туди була стежинка, а тепер вона загубилася і вона не знає, як їй дістатися до неї. Розумничка і віршика про ялиночку склала, ось послухайте.
Розумничка: У лісі, на галяві
Ялинонька стояла.
Всіх вабила до себе,
Всім око милувала.
- Діти, вам подобається, який віршик склала Розумничка?
(Так, авжеж).
- А ви не хочете допомогти Розумничці дістатись її улюбленої ялинки?
(Хочемо. Допоможемо)
- Можливо, нам допоможе оця загадочка?
Серед трав, кущів, калюж
В'ється стрічка, наче вуж.
Не плазує, не іде –
Та усіх кудись веде.
( Стежка)
- Правильно, дітки, це стежка. Отже, загадочка нам підказує, що треба знайти нам в травичці стежку.
- І ми всі підемо в ліс на галявинку до улюбленої ялиночки Розумнички. - Отже, рушаймо на гостини до улюбленої ялинки Розумнички. (Звучить спокійна музика)
ЛОГОПЕД: Ось ми і в Чарівному лісі. Стежинка привела нас на галявинку до ялиноньки. Як ут гарно! Подивіться, друзі, як сяє сонечко! Воно освітлює дуже гарну галявину.
«Прочитай слово і склади речення з ним» (діти , які вміють читати)
ЛОГОПЕД: Діти, ось перше завдання на галявинці. Прочитайте на весняних листочках слова і придумайте з цими словами речення.
- Так і такий ліс, дітки, можна назвати сосновим та ялиновим, або хвойним (Діти хором та індивідуально повторюють нові назви).
- А далі , які ростуть дерева?
(Далі ростуть берези).
- Ви правильно визначили. Ліс, де ростуть тільки берези, називають березовим. Отже, це березовий ліс (Діти хором та індивідуально повторюють нову назву).
- А які дерева ростуть у ярочку?
(У ярочку ростуть верби).
- Той ліс, у якому ростуть одні верби, називається вербовий (Діти хором та індивідуально повторюють нову назву) хвойний ліс .
- А зліва, зверніть увагу, ростуть різні дерева: і тополі, і клени з широкою кроною, і поміж ними ростуть кущі калини і горобини. Різні дерева тут змішалися. Тому такий ліс називається змішаним.
Отже, це змішаний ліс.
(Діти хором та індивідуально повторюють нові назви).
- А тепер давайте порівняємо дерева, які ростуть у хвойному лісі з іншими деревами. Чим вони відрізняються?
(– У хвойні дерев голочки, а в інших дерев - листя).
ЛОГОПЕД: - Діти, подивіться, на нашу галявину зазирнув сонячний промінчик. Він, мабуть, хоче з нами погратися.
Вправа «Сонячні промінчики» (з
(Звучить музика)
Діти вільно розміщуються на килимі, повільно кружляють з піднятими вгору руками («мерехтять», наче сонячні промінчики). Потім завмирають і після «оживлення» виконують завдання (пострибати, присісти, покружляти, поплескати в долоні...) стільки раз, яку цифру показує логопед.
Дидактична гра «Що це?»
ЛОГОПЕД: Молодці, діти, гарно відпочили. тепер давайте далі працювати
Давайте пограємо в гру, яка називається "Що це?". Я вам буду показувати малюнки, а вибудете називати, "що це - дерево – чи кущ".
- Це клен – дерево.
- Це береза – дерево.
- Це тополя – дерево.
- Це верба – дерево.
- Це калина – кущ.
ЛОГОПЕД: Ми могли б продовжити свій шлях, але маємо спочатку виконати чергове завдання.
Дидактична вправа «Скільки складів?»
На дошці слова для поділу: ліс, сосна, береза, клен, калина, верба, дуб.
ЛОГОПЕД: Молодці, діти! Справилися із завданнями і трохи пройшли лісом. Можемо йти далі. Онде якась дивна квітка росте. У неї на пелюстках склади.
Дидактична вправа «Хто придумає кінець, той і буде молодець»
ЛОГОПЕД називає перший склад, а діти мають придумати слова, які на цей склад починаються. Наприклад:
го - голова, голуб, город, голос;
ве - вечір, велосипед, ведмідь;
ко - кошик, колесо, котик і т.д.
Дидактична гра «Впіймай звук»
ЛОГОПЕД показує картинку, діти вимовляють назви предметів, якщо в них є звук (р) – плескають у долоні, а якщо є звук (л) тупочуть ногами.
(Картинки із зображенням дерев і кущів: береза, сосна, дуб, липа, ялинка, верба, калина, бузок, клен, тополя, каштан
ЛОГОПЕД: Що ж мандруємо далі. Подивіться, у лісі ростуть високі і низькі дерева і я пропоную пограти ще в одну гру.
Гра «Скажи навпаки»
Веселий -..., холодний -.... добрий -..., молодий -..., високий -..., довгий -..., яскравий -...
ЛОГОПЕД: ви з усіма завданнями справилися і нам пора повертатися додому, А тепер закриємо очі і скажемо чарівні слова: «Раз, два, три – нас додому поверни».
3.Заключна частина.
ЛОГОПЕД: - Ось ми і в дитячому садку. Сподобалася вам прогулянка? Чому? Що було саме цікаве в ній? Які нові слова сподобались вам? Яка гра сподобалась?