Тема: «Екологічна стежина». Звуковий аналіз слів.
Освітні лінії: Мовлення дитини. Гра дитини. Дитина у природному довкіллі.
Мета: вчити розрізняти голосні і приголосні (тверді і м'які) звуки; вчити позначати звук на схемі, використовуючи умовне позначення; сприяти розвитку звукобуквенного аналізу; розвивати фонематичний слух; розвивати вміння слухати і чути (аудіювання);розвивати комунікативні здібності; поглибити знання про довкілля; виховувати любов і бажання захищати та примножувати багатства природи.
Матеріал: Музика природи, відео картинки, картинки з позначенням звуків, картки – фішки для позначення звуку.
Попередня робота: знайомство зі звуками, складами, реченнями, спостереження за деревами в природі, екскурсії в парк, по вулицях міста, бесіди про предмети побуту, ігри: «Придумай слово із заданим звуком», «Братики», загадки та інше.
Бібліографія:
1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні [Текст] - К.: Ред.журн. «Дошкільне виховання».- 1999. - 63с.
2. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» [Текст] / Наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко.- 3-тє вид., випр. – К.: «Світич».- 2009. – 430с.
3. Емец А.А., Коваленко О. М., Шанка О. В. «Хрестоматія для читання», Видавництво: ВГ «Основа».- 2011.- 640 с
4. С.А. Ігнатьєва «Мовленнєвий розвиток». Старша група / С.А. Ігнатьєва, В. М. Грецьких.— Х.: Видавництво «Ранок».- 2011.-.128 с.
5. Старша група в дитячому садку [Текст]: Методичний посібник - К.: Рад. шк.- 1990. – 416с.
Хід заняття
1. Організаційний момент.
Стоячи в колі, назвати сусіда ласкаво, простягнути руки вперед і, як "сонячні промінчики", з'єднати їх у центрі кола. Тихо так постояти, намагаючись відчути себе сонячним промінчиком . (Тихо звучить музика природи .)
2. Основна частина.
- Сьогодні ми вирушаємо з вами в ліс. Пам'ятаєте, як потрібно поводитися в лісі?
Розповідь дітей
- Подивіться, хто сидить на дереві? (Дятел) Що він робить?
( Він дістає з кори дерев жучків і комах, які завдаючи шкоди деревам.) Як ще називають дятла? (Санітаром лісу.)
- Подивіться, яка апетитна малина. Який лісовий житель любить їсти малинку?(ведмідь). Коли корисна малина?(якщо захворіємо)
- Хто знає як це дерево називається?(липа). А липовий цвіт корисний? Чим?
- Подивіться яка гарна лісова галявина. Які ви квіти бачите? ( ромашки ). Вони лікарські рослини?
- Які ще знаєте лікарські рослини? ( Звіробій, мати й мачуха, лісова суниця.)
Звуковий аналіз слова.(лікар)
- Багато тварин і птахів поїдають шкідливих комах і черв'ячків, без них ліс загине - вони лікарі лісу.
- Багато рослин люди використовують в лікарських цілях, роблять лікувальні чаї, настоянки, різні розтирання. Вони наші природні лікарі.
- Проаналізуємо з вами слово лікар.
(На дошці картинка із зображенням лікарської рослини, під нею 5 клітинок.
Логопед просити підходити до дошки по черзі 5 дітей і аналізуємо кожний звук слова «лікар», позначаємо певною фішкою.
- Скільки клітинок під словом? «п'ять»
- Скільки звуків у слові «лікар»? «теж п'ять»
- Давай будемо ці звуки шукати. Скажи мені слово «лікар» так, щоб я почула в ньому перший звук, другий…Позначаємо відповідними фішками).
Фізкультхвилинка
Ми з вами опинилися на лісовій галявині
Ми тупочемо ногами,
Ми плескаємо руками.
Ручки вгору підняли, Ручки опустили
В сторони голівкою, трішки покрутили
Ручки за спину сховали,
Як зайчата пострибали.
Поділ слова на склади та визначення наголосу. (лікар)
- Скільки складів у слові? (2)( діти різними способами визначають кількість складів у слові: рука у підборіддя, хлопки, простукування.)
Отже, у слові стільки складів, скільки голосних звуків.
- А тепер скажи з наголосом.
(Дитина вимовляє слово повністю з подовженням наголошеного складу.)
Логопед пропонує двома - трьом дітям вимовити слово з наголос – ЛІІКАР.
(наголошений перший склад, наголос падає на звук « і»)
Гра «Докажи слівце»
Пограємо з м'ячем в гру. Я починаю слово, а ви закінчуєте його.
1) КІШ … (КА) МИ-…(ЛО) КВІ-… (ТИ) ТРА-… (ВА) СЛО-… (ВА) ГНІЗ-… (ДО)
2) СТРУ-… (МОК) ПАЛЬ-… (ТО) КУРТ-… (КА) РУ-… (КА) ЛА-… (ПА) ДІ-… (ТИ)
3) ВЕС-… (НА) ГІЛ-… (КА) ФАР-… (БА) ШАП-… (КА) КАР-… (ТИ) ПОШ-… (ТА)
Дидактична гра «Склади речення»
- З чого складається слово?(із звуків)
- А речення?( із слів)
- Складіть будь ласка речення про ліс, про рослини лісу, або про лісових жителів
Наприклад: Я люблю липовий чай. В мене на дачі живе їжачок.
Відповіді дітей.
- Молодці, добре впоралися із завданням.
Робота з фонематичною вимовою
- Я буду називати вам слова, а ви скажете яким звуком вони відрізняються.
Наприклад: Коса - роса; кошик - котик; каша - Маша; кит - кіт; Рома – Тома.
Дидактична вправа «Не помились»
Подивіться на картинку і скажіть, скільки складів має слово «ромашка»?(3)
Скільки звуків?(7) Скільки голосних?(3).
3. Заключна частина.
- Ми добре поводилися в лісі? Багато нового дізналися на занятті? Ви молодці! Давайте похвалимо себе: ай, який я молодець, ай, яка розумниця.