Тема: «Кімнатні рослини». Звуковий аналіз слів.
Освітні лінії: Мовлення дитини. Дитина в соціумі. Особистість дитини.
Мета: закріпити вміння дітей проводити звуковий аналіз слів різної звукоскладової структури; називати слова з твердими і м’якими приголосними звуками; учити вичленяти словесний наголос і визначати його місце в складі; збагатити словник словами - назвами квітів, кольорів; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати естетичний смак, любов і бережне ставлення до природи.
Попередня робота: розгляд ілюстрацій, робота в куточку природи; заучування віршів, пісень про квіти; відгадування загадок ,читання віршів М.Познанська «У квітів сьогодні свято», К. Перелісна «Фіалка»
Матеріал: слайди на мультимедійній дошці,«Вальс квітів» П. Чайковського, магнітофон, вірш «Кімнатні квіти», дидактичні ігри : «Квітки, сонечко, хмаринка?», «Що на що схоже», «Куди покладемо паличку», картинки із зображенням кімнатних рослин: фіалка, кактус, фікус, гербера герань, алоє, примула, фішки, по три смужки паперу на кожну дитину, лічильні палички, нагрудники із зображеннями квітів, сонця, хмаринки.
Бібліографія:
Хід заняття
1. Вступна частина
(Психогімнастика)
Діти стають, беруться за ручки, утворюють коло. Дарують один одному посмішку, бажають гарного настрою та успіхів.
ЛОГОПЕД: - Діти, сьогодні вранці до нас в групу прилетів голуб. Він приніс лист від Веснянки. Вона просить нас переглянути картинки та назвати квіти, які там зображені.
2.Основна частина.
ЛОГОПЕД: Квіти - чи не найпрекрасніше диво рослинного світу на всій планеті. Вони викликають захоплення досконалістю форм, різнобарв’ям, духмяністю. Малята бачать їх усюди: вдома, в садочку, на вулицях, під час прогулянок у природу. Яскраві голівки квітів збуджують інтерес , викликають бажання помилуватися ними, торкнутися їх ручками.
Бесіда про кімнатні рослини. (слайди з 1 – 12).
- Часто ми слухаємо пісні про квіти, розповідаємо про них вірші, але ми не знаємо, чи квіти нас чують? А хотіли б ви почути, про що думають квіти? Якщо дуже -дуже захотіти і уважно прислухатись, то можна почути , як рослинки розмовляють. Нумо, прислухаймось усі разом, заплющивши очі. (Звучить «Вальс квітів» П. Чайковського)
ЛОГОПЕД:
Кімнатні квіти я люблю
То пещу їх ,то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То їм пісні на сон співаю.
Вони всміхаються мені -
Вони - живі, красиві…
Гра «Що на що схоже»
- На що схожий кактус?
- На що схожі листочки бегонії, сансев’єри?
- Що полюбляють кімнатні рослини?
- Про що вони просять нас?
- Яку користь приносять кімнатні рослини?
Пальчикова гімнастика
«Квіточка».
Руки підняти вгору, притулити одна до одної внутрішніми поверхнями зап’ястків. Пальці витягнути, розвести й злегка зігнути.
Звуковий аналіз слова (кактус).
(На дошці картинка кактуса).
- Вимовте слово кактус. Поділіть його на склади (как – тус). Назвіть перший склад. Які звуки чуємо? Назвіть перший звук. Отже, перший звук [к]. Голосний чи приголосний? Твердий чи м’який? Якою фішкою позначається? (аналогічно інші звуки)
Фізкультхвилинка
Хто там, хто там вже втомився (оплески)
І наліво похилився? (нахили)
Треба всім нам разом встати, (встають)
Фізкультпаузу почати (оплески)
Руки вгору, руки в боки.
І зроби чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
І тихесенько сідай,
Працювати починай
Гра «Куди покладемо наголос»
Перед кожною дитиною по три смужки паперу (зліва і справа) та лічильні палички. Логопед показує різні предметні картинки, назви яких складаються з двох-трьох складів. Діти повинні визначити місце наголосу в цих словах. Якщо наголос на першому складі, вони повинні покласти паличку на першу смужку, якщо в другому – тоді на другу смужку, якщо на третій - то на третю. Спочатку логопед викликає для відповіді когось із дітей, дитина повинна сказати, скільки частин у слові, вимовити кожну і вказати, на який склад падає наголос. Інші діти уважно слухають і перевіряють правильність відповіді. Потім логопед показує другу картинку, і всі вихованці самостійно аналізують слово, кладуть палички.
(Рекомендовані слова на слайді: герань, фіалка, примула, гербера, фікус).
Скоромовка
У Фросинки та Наталки
Зацвіли в саду фіалки.
Фікуси листаті
Розкошують в хаті.
А на підвіконні – фуксії червоні.
Гра «Квітки, сонечко, хмаринка?»
Логопед роздає дітям нагрудники із зображеннями квітів і пропонуює зайняти свої місця «будиночки». Починається гра. Квіти «сплять» у своїх будиночках, а гравці Сонечко і Хмаринка чекають трохи осторонь.
Сонце в мандрівку нас закликає
І про дорогу оповіщає,
Ідіть, мої любі, під ноги дивіться,
Травам та квітам низько вклоніться
Несіть же їм ласку у кожній долонці
Разом з промінням весняного сонця.
Вранці прокинеться Сонечко, погляне у віконечко, щоб квіточка кожна росла.
(Сонечко підходить до кожної оселі, торкається квітів, вони прокидаються і вибігають на середину кімнати, беруться за руки і ведуть хоровод. У центрі утвореного кола танцює Сонечко.)
ЛОГОПЕД:
Та не сподобалося Хмаринці, що навкруги все сяє, що квіточки кружляють у танці й Сонечко співає.
( Хмаринка заходить у коло, забирає Сонечко і відводить убік від інших дітей. Повертається до гурту малят, імітуючи дощик).
Дітки – квіточки повертаються до своїх будинків.
3. Заключна частина
Ось і закінчилася наша подорож. Веснянці дуже сподобалося, як ви сьогодні відповідали та працювали на занятті. В мене є для вас подарунок, який вона нам прислала. У цій коробочці знаходиться насіння квітів, які ми з вами посіємо в нашому куточку природи.