Тема: «Космічні подорожі». Звуковий аналіз слів.
Освітні лінії: Мовлення дитини. Гра дитини. Дитина у природному довкіллі.
Мета: закріпити вміння дітей визначати звукову будову слів,знаходити наголошений звук; ділити слова на склади; познайомити з новими словами: космос, сонячна система; під керівництвом вихователя будувати звукові моделі слів; розвивати мислення, увагу, пам’ять; виховувати почуття взаємоповаги.
Обладнання: фотографії Космосу, природи, картинка «синє небо» з позначенням наявності звуків, картки - фішки звуків (9 – наборів), макет зоряного неба з зірками, картка імен дітей поділені на склади.
Попередня робота: бесіда про космос, виготовлення зірочок, склади, моделі слів, макет зоряного неба,фішки для звукового аналізу (9 наборів)
Бібліографія:
1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні [Текст] - К.: Ред.журн. «Дошкільне виховання».- 1999. - 63с.
2. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» [Текст] / Наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко.- 3-тє вид., випр. – К.: «Світич».- 2009. – 430с.
3. Емец А.А., Коваленко О. М., Шанка О. В. «Хрестоматія для читання», Видавництво: ВГ «Основа».- 2011.- 640 с
4. С.А. Ігнатьєва «Мовленнєвий розвиток». Старша група / С.А. Ігнатьєва, В. М. Грецьких.— Х.: Видавництво «Ранок».- 2011.-.128 с.
5. Старша група в дитячому садку [Текст]: Методичний посібник - К.: Рад. шк.- 1990. – 416с.
Хід заняття
1. Організаційний момент.
- Діти, який у вас сьогодні настрій?( Гарний, радісний, веселий).
- Давайте візьмемось за руки і передамо один одному свій гарний настрій.
(Зібралися всі діти в коло.)
Я - твій друг і ти - мій друг.
Міцніше за руки візьмемося
І один одному посміхнемося.
2. Основна частина.
Бесіда про пори року.
- Діти, яка пора року настала?(Прийшла весна.)
- Весна, яка?(Сонячна, тепла, ясна, гарна, весела, ошатна, довгоочікувана.)
- Які весняні місяці ви знаєте?(Березень, квітень, травень.)
- Який зараз місяць?(Зараз місяць квітень.)
Складання з дітьми розповіді по картинках.
Подивіться на картинку, це наша галактика, пам'ятаєте як її по іншому називають? (Чумацький шлях.)
Подивіться, ось Сонце, а навколо безліч різних планет: і великих, і маленьких. І називається це - Сонячною системою. Які назви планет вам відомі?( Земля, Марс, Меркурій, Сатурн, Венера).
- 12 квітня - вся країна відзначає день Космонавтики, перший хто полетів у космос був космонавт Юрій Гагарін.
- Сьогодні ми з вами будемо космічними піратами! А хто такі космічні пірати? Відповіді дітей
- Правильно. Космічні пірати захоплюють планети та їх мешканців, але ми не за планетами будемо полювати, і не будемо захоплювати їх жителів, ми будемо полювати за знаннями і опановувати ними. А як? Зараз дізнаєтеся.
Відгадування загадок.
Вдень він спить, вночі — мандрує,
сяйво ніжне нам дарує.
Уночі у тихій річці любить плескатись в водичці. (Місяць)
Темно-синє полотно, золоте на нім зерно.
Сплять у ліжечках малята, їм підморгують зернята. (Небо і зорі)
Уявна подорож по планетах.
- Живе на світі (можливо, він не з планети Земля, а зовсім з іншої планети) маленький хлопчик, якого звуть «Всезнайка». У нього є своя ракета, на якій він мчить по всій галактиці і перелітає з однієї планети на іншу і там він навчає жителів грамоті.
- І так, уявили себе піратами, у величезному космічному кораблі. Влаштовуємося зручніше у своїх космічних кріслах і відправилися в подорож за знаннями.
Починаємо відлік: 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1, СТАРТ Полетіли!
«Всезнайко» мчить на планету Місяць, а ми за ним слідом.
- Місяць - це планета. Земля, на якій живемо ми з вами - це теж планета. На Землі живуть люди, тварини, літають птахи, ростуть рослини. А на Місяці немає життя, тому що там немає повітря. Вона не світиться, як нам здається. Просто Місяць відбиває сонячні промені, як дзеркало.
- Ось наша Земля, а поруч Місяць. Вона завжди знаходиться поряд, тому її називають супутником
Землі. Вона набагато менша за Землю.
- Наших космонавтів завжди цікав Місяць. І ось перший астронавт на Місяці. Подивіться, ні травинки немає на цій планеті, ні квіточки, холодно і темно. Нудно .... Як же добре, що ми живемо на такій красивій планеті, як Земля!
Фізкультхвилинка.
Звучить музика. Виходимо у відкритий космос, відчуваємо себе невагомими (Легкими, повітряними, розслабленими). Наше тіло виконує хаотичні рухи, рухаємося вільно і легко.
Звукова будова слів ( небо, зорі)
Мчимо далі за Всезнайкою. З планети Місяць він летить ближче до Сонця на планету Венера, де він розповідає про небо та зорі.
Картки із зображенням неба та зірочок .( схеми по чотири клітинки)
- Розглянемо слово «небо».
- Скільки клітинок?(4) Значить скільки звуків?(4)
- Перший звук який? (н) Голосний чи приголосний? Твердий чи м’який?
- Другий звук який? Голосний чи приголосний?
(Аналогічна робота з іншими звуками)
- Отримали схему [- o - o]
Аналогічна робота проводиться із словом «зорі».
- Чим відрізняються дані схеми? (звук (р’) – м’який)
- Молодці,малята, впоралися і з цим завданням, вирушаємо далі.
Поділ слів на склади.
- Всезнайко вирішив летіти на Марс. Ось що приготували нам марсіани.
- Подивіться, перед вами лежать картки зі складами. Спробуєте скласти своє ім'я. У кого ім'я склалося з двох складів? У кого з трьох?
- Подивіться яке гарне зоряне небо (макет зоряного неба), візьміть картки, з своїми імена і прикріпіть їх на зірки.
- Подивіться скільки зірок на небі з нашими іменами.
- Назвіть імена, де наголос падає на перший склад (Саа-ша, Діі-ма, Соо-ня, Даа-ша, Каа-тя.)
Дидактична гра «Впіймай звук».
- Ось ми з вами на планеті – Меркурій. Засиділись ми трішки. То ж пограємо у гру Розповім вам правила: Я називаю звук і слова. Якщо в словах ви чуєте цей звук, тоді плескаєте в долоні, а якщо в слові цього звуку нема , то стоїте тихенько. Уважно слухайте.
«У» - ракета, місяць, Сатурн.
«З» - Марс, сонце, зірка.
«Л '» - промінь, планета, літаючий корабель.
3. Підсумок заняття
Нам пора повертатися на планету Земля. Вам сподобалося бути космічними піратами? Багато цікавого дізналися на занятті? І ми, як пірати,нікому шкоди не заподіяли, тільки знання здобули.