Логопедичні діагнози за симптомами
Якщо дитина |
То це може бути |
Не вимовляє окремі звуки або групи звуків (слух,інтелект,мовний апарат при цьому в нормі)
Не тільки неправильно вимовляє звуки мови, але й недостатньо їх розрізняє, не вловлює різниці між звучанням
Окрім проблем зі звуковимовою та розрізненням звуків:
Якщо крім того:
Має переривчате мовлення, говорить з паузами, повторами, має судомні рухи мязів обличчя та кінцівок під час мовлення
Не має голосу (відсутній чи зник), хрипить, розмовляє пошепки, проблеми з ковтанням, жуванням
Говорить швидко до нерозбірливості, говорить, поки вистачає дихання, посилена жестикуляція
Говорить уповільнено, розтягує слова, має монотонне мовлення, нечітку артикуляцію
Гнусавить («говорить в ніс»), говорить незрозуміло, має спотворену вимову звуків, має або підвищений тонус мязів обличчя (мязи весь час напружені) або знижений (рот відкритий, тече слюна)
Говорить нечленороздільно, наче з «кашою в роті», має монотонне мовлення, має проблеми з ковтанням або жуванням, слабку міміку обличчя
При читанні: пропускає окремі слова, речення, абзаци замінює звуки читає по буквах спотворює склади в слові не розуміє прочитаний текст
При письмі: не може визначити послідовність звуків не може співвіднести звук з буквою пропускає або замінює букви, склади не зважає на пунктуацію плутає букви, схожі за написанням не дописує букви, склади вставляє зайві букви пише слова разом або навпаки ділить слово навмання пише дзеркально
|
ДИСЛАЛІЯ
Фонетико-фонематичне недорозвинення мовлення
ЗНМ (що має три рівні) ЗНМ І рівня – мова майже відсутня ЗНМ ІІ – ІІІ рівня – порушені певні складові мовлення
Моторна алалія (ураження мовних зон кори головного мозку під час вагітності або в перші місяці життя)
Сенсорна алалія (порушене не тільки власне мовлення, але й його сприйняття)
Афазія (порушення мовлення внаслідок уражень головного мозку — крововиливів, черепно-мозкових травм тощо)
Заїкання, логоневроз
Дисфонія (афонія)
Тахілалія (патологічно прискорений темп)
Брадилалія (патологічно уповільнений темп)
Ринолалія
Дизартрія
Дислексія (труднощі оволодіння навичками читання)
Дисграфія (труднощі оволодіння навичками письма)
|
Одначе логопедичний діагноз не можна ставити «на око», за одним критерієм.
Часто мовленнєві діагнози схожи за ознаками з діагнозами:
Наприклад, діагноз «алалія» часто зовні важко диференціювати від «розумової відсталості» або «порушення слуху».
Крім того, той чи той мовленнєвий розлад може мати важчий чи легший ступінь, різні форми (дизартрія має щонайменше 7 форм!).
Ступені та форми мовленнєвих порушень різняться і за симптоматикою. Тому важливо здійснити професійне обстеження на логопункті чи в поліклініці.
Якщо до вступу в школу цього не зроблять батьки, в установленому порядку обстежує всіх учнів початкової школи логопед міського чи районного логопункту. Це відбувається в перший місяць навчального року. Повідомляючи результати обстеження батькам, логопед також: надає рекомендації щодо корекції порушення прогнозує потенціал мовленнєвого розвитку за умови корекції та без неї за потреби направляє дитину до інших спеціалістів.
Медична класифікація
Згідно з міжнародним класифікатором хвороб, всі діагнози позначають латинською буквою з певною цифрою. У медичних картках дітей із порушеннями мовлення можна зустріти такі закодовані діагнози, як-от:
F80 — розлади мовленнєвого розвитку
F94, F98 — мовленнєві порушення, пов’язані з емоційними розладами та розладами поведінки
Q35, Q36, Q37 — порушення мовлення, пов’язані з вродженими аномаліями та хромосомними порушеннями.
Після букви та цифри, що позначає групу захворювань, ще однією цифрою зазначають конкретний розлад. Наприклад:
F80.1 є поширеним діагнозом серед дошкільників — означає «розлад експресивного мовлення»
F98.5 — заїкання тощо.
Клініко-педагогічна класифікація мовленнєвих порушень
За цією класифікацією існує 11 форм мовленнєвих порушень, які включають порушення мовлення:
Усного: афонія алалія афазія брадилалія дизартрія дислалія заїкання тахілалія ринолалія.
Письмового: дислексія дисграфія.
Мовленнєва норма
Для орієнтування у мовленнєвих відхиленнях потрібно уявляти учня з мовленнєвою нормою.
Майбутній першокласник зі сформованим мовленням має:
Причини мовленнєвих порушень
Часто мовленнєві порушення у дітей можуть мати зовні однакові симптоми, але причини, що їх зумовили, — різнитися. Логопеду важливо з’ясувати причини порушення для того, щоб визначити методику роботи з дитиною. У цілому причини мовленнєвих порушень можно розділити на внутрішні та зовнішні.
Внутрішні причини
Сюди відносять фізіологічні чинники, що вплинули на дитину під час вагітності матері, пологів або в ранньому віці. Наприклад: захворювання матері під час вагітності спадкові захворювання шкідливі звички батьків складні пологи, родові травми фізичні та психічні перевантаження під час вагітності.
Зовнішні причини
До зовнішніх відносять фізіологічні та соціальні фактори, що діяли на дитину в перші роки життя, як-от:
Наприклад, мовленнєвий розвиток може затримуватися у зв’язку з німотою чи глухонімотою батьків; коли старші сіблінги мають порушення мовлення, яке менша дитина копіює; через білінгвізм (двомовність) у родині
Приміром, у сім’ї не читають, не розповідають казок, не пояснюють навколишні явища, не відповідають на запитання дитини, залишають її на весь день наодинці з комп’ютером чи телевізором неправильні педагогічні підходи в родині (з дитиною дошкільного віку «сюсюкаються», вимовляючи спотворені слова).