Презентація "Артикуляційна гімнастика як засіб корекції звуковимови"

Про матеріал
Матеріал можна використовувати у роботі з дітьми із порушеннями мовлення дошкільного і молодшого шкільного віку ( першокласниками). Виконання артикуляційних вправ дозволить поліпшити кровопостачання артикуляційних органів та їх іннервацію;рухливість артикуляційних органів;зміцнити м'язову систему язика, губ, щік;навчити дитину утримувати певну артикуляційну позу; підготувати артикуляційний апарат до поставлення звуків. Римовані віршики дозволять опрацьовувати вправи невимушено, підвищать мотивацію до навчання через ігрові прийоми, візуалізацію матеріала.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Артикуляційна гімнастика як засіб корекції звуковимови

Номер слайду 2

Мета артикуляційної гімнастики вироблення повноцінних рухів і певних положень органів артикуляційного апарату, вміння об'єднувати прості рухи в складні, необхідні для правильного вимовляння звуків.

Номер слайду 3

Основні правила артикуляційної гімнастики Заняття має проводитися щоденно протягом 10 – 15 хвилин. Кожну вправу дитина має повторювати 5 -10 разів. Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату дитини мають повернутися у вихідне положення, а потім – у стан спокою. Кожну вправу дитина має виконувати повільно, ритмічно, чітко, рахуючи подумки. Під час роботи із дзеркалом потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали лише ті м’язи, які тренуються в даній вправі. Шия, плечі мають бути не напруженими. Гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти перевтомлювання.

Номер слайду 4

Мовленнєві органи 1. Верхня і нижня губи. 2. Верхні і нижні зуби. 3. Верхні горбочки (альвеоли) 4. Тверде піднебіння. 5. М’яке піднебіння. 6. Голосові зв’язки. 7. Корінь язика. 8. Спинка язика. 9. Кінчик язика.

Номер слайду 5

Вправи для губ

Номер слайду 6

Гребінець Гребінець не поспішав, Наші губи розчесав. Нижніми зубами “розчесати” верхню губу, а потім верхніми зубами – нижню. Рахунок: 1 -2.

Номер слайду 7

Каченя Наче дзьоб у каченяти, Губи вмію випинати. Випнути губи, розтягнуті, наче в посмішці. Рахунок: 1- 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

Номер слайду 8

Вареничок А ми тісто замісили І вареничок зліпили. Випнути губи, як у попередній вправі. Промасажувати їх, прищипуючи пучками пальців, наче заліплюємо вареники. Рахунок : 1- 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

Номер слайду 9

Повітряна кулька Щоки, мов кульку, старанно надули. Здулася кулька – щоки втягнули. “Надути” повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1 – 2.

Номер слайду 10

Беззуба бабця Губи спочатку втягнули швиденько Йи почмокали, наче бабуся старенька. Утягнути губи всередину при стулених щелепах – закрити рот, розслабляючи м’язи. Повторити вправу 5 разів. Рахунок 1 -2. Відкрити рота. Утягнути губи, а потім розслабити їх. Повторити вправу 5 разів. Рахунок 1 -2. Відкрити рота. Втягнути губи й почмокати.

Номер слайду 11

Мавпеня Перед люстерком мавпеня Гримаси корчило щодня. Випнути назовні нижню губу так, щоб оголилися зуби. Рахунок 1- 2.

Номер слайду 12

Полоскання Щоб завжди здорові зуби мати, Після їжі слід їх полоскати. Імітувати полоскання зубів, при цьому губи не повинні випинатися. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 13

Парканчик Язик стрибнув, неначе зайчик, І заховався за парканчик. Зімкнути верхні і нижні зуби, посміхнутися. Утримувати: 1- 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

Номер слайду 14

Ласунчик Кущі рясніють ягідками. Зірвати треба їх губами. Ох і ягідка смачненька! Ти зірви її хутенько! Імітувати губами зривання ягідок з куща.

Номер слайду 15

Олівець Як справжнісінький митець, Я візьмусь за олівець, Але тільки не руками. Я візьму його губами. Узяти губами олівець і написати на папері букви А, О, У, Е, И.

Номер слайду 16

Пустушка Мов крикливе немовля, Посмокчу пустишку я. Стулити щелепи, випнути губи “хоботком” і прицмокувати, зліплюючи та розліплюючи губи. Рахунок : : 1- 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

Номер слайду 17

Зупини коня Кінь зірвався і біжить, Зупиню його я вмить. Вимовляти звукосполучення “пррру”, вібріруючи губами.

Номер слайду 18

Хусточка Я хусточку губами потримаю, У різні боки нею помахаю. Узяти хусточку губами і рухати ними вправо – вліво, наче помахуючи. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 19

Хоботок Неначе хоботок у слоненяти, Я буду губи у напруженні тримати. Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати: 1 -2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 - 8 – 9 – 10 Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці.

Номер слайду 20

Жабки А у жабок – стрекотушок Посмішки до самих вушок. Посміхнутися,старанно розтягуючи губи. Утримувати: 1 -2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 - 8 – 9 – 10 Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок 1 -2.

Номер слайду 21

Хоботок - Жабки Чередувати вправи “Хоботок” та “Жабки”, чітко артикулюючи губами У –І Рахунок 1 -2.

Номер слайду 22

Дудочка Губи свої – трубочку – Перетворю на дудочку. Уздовж вулиці іду Й дму у дудку: “ Ду – ду – ду!” Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні.Подудіти ду –ду – ду.

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Бегемот Бегемотик – бегемот, У ньго великий рот. Нелегка його робота – Роззявляти треба рота. Із напруженням м’язів опускати й піднімати нижню щелепу. Рахунок: 1 – 2.

Номер слайду 25

Підйомний кран Він до місця вантаж доставляє, В різні боки “стрілу ” повертає. Із напруженням м’язів рухати нижньою щелепою вліво – вправо. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 26

Шухляда Я шухлядку висуваю, Ну а потім закриваю. Із напруженням м’язів висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби перекрили верхні. Потім перемістити так, щоб верхні зуби перекрили нижні. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 27

Корівка Цілими днями корівка жує, Ні на хвилинку не перестає. Імітувати жування корови, роблячи інтенсивні кругові рухи нижньою щелепою спочатку праворуч, а потім ліворуч. Рахунок: 1 -2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 - 8 – 9 – 10.

Номер слайду 28

Міцний горішок Каже білка : “Просто сміх – Не розлущу я горіх!” Стиснути зуби, напружуючи м’язи, потім розслабити. Рахунок: 1 – 2 -3 -4 – 5 (напружити) – 6 (розслабити).

Номер слайду 29

Уперта щелепа Уперта щелепа і впертий кулак. Хто з них сильніший? Дізнатися як? Дорослий кладе одну долоню на потилицю дитині, а іншою, зімкнувши пальці в кулак, підпирає нижню щелепу, не даючи змоги вільно відкривати рот. Дитина із зусиллям намагається опустити нижню щелепу.

Номер слайду 30

Вправи для розвитку дихання

Номер слайду 31

Бубоніла діду баба: Ой, не дмухай на кульбабу, Бо із неї полетять Сто малих кульбабенят. Сісти рівно. Плечі розсправлені, розслаблені й опущені. Вдихнути через ніс і легенько видихнути через складені “трубочкою” губи.

Номер слайду 32

На морозі змерзли руки? Швидше ти на них похукай! Зігріти долоні, вдихаючи і видихаючи через рот: Х – х – х!

Номер слайду 33

Сонько Щось сонько малий притих. Вдих і видих, вдих і видих, Вдих і видих, знову вдих. Робити повільні глибокі вдих і видих через ніс.

Номер слайду 34

Гол Ми пограємо в футбол – Заб’ємо в ворота гол! Узяти поролоновий м’ячик і покласти перед імпровізованими воротами. Покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Плавно подути, намагаючись уцілити їм у ворота.

Номер слайду 35

Рубання дров Замахнулися щосили – Тільки тріски полетіли. Пальцями зробити “замок”. Завести руки за голову й зробити сильний вдих. Одночасно з рухом рук вимовити на видиху: Ух!

Номер слайду 36

Аквалангіст Тамуємо свій подих… і пірнаємо: Раз – два – три – чотири – п’ять. І через рот повільно видихаємо. Набрати через ніс повітря, ненеадовго затримати його й повільновидихнути через рот.

Номер слайду 37

Гарячий чай Ти чай духмяний полюбляєш пити? Спочатку його треба остудити. Легенько подути кілька разів – зробити ковточок (легенько втянути ротом повітря); Знову подути на чай і “відпити”.

Номер слайду 38

Кит Кит то пірнає, то виринає, В небо фонтанчик грайливо пускає. Вдихнути ротом і повільно видихнути через ніс.

Номер слайду 39

Цуценята Ми веселі цуценята, Все на світі прагнем знати. Робити неглибокі швидкі вдихи через ніс. Обнюхати, наче цуценя, усе навколо.

Номер слайду 40

Парашутики -Що це? Що це? – всі кричать, - Парасольки он летять. Покласти на кінчик носа шматочок ватки (папірця). Язик у формі чашки примкнути до верхньої губи і зробити повільний видих, здуваючи ватку з носа.

Номер слайду 41

Паровозик свистить Паровозик швидко мчить, Що є сили він свистить. Узяти чисту трубочку й піднести її до рота. Злегка висунути кінчик язика, щоб він ледве торкався краєчка трубочки.Плавно видихнути повітря в трубочку, слідкуючи за тим, щоб струмінь повітря йшов посередині язика.

Номер слайду 42

Човники Теплий вітер повіває, Човник мій вперед штовхає. Вдихнути через ніс, а потім повільно Видихнути через рот.

Номер слайду 43

Квіти Як духмяно пахнуть квіти! Задоволені всі діти. Кожен з них відчути рад Цей чудовий аромат. Глибоко вдихнути через ніс, видихнути, промовляючи слова: “Чудово, який аромат!”

Номер слайду 44

Вітер Сильний, дужий вітер дме, До землі дерева гне. Глибоко вдихнути і сильно видухнути через рот.

Номер слайду 45

Колобок Щоб колобок від вовка втік, Подми легенько на язик. Сісти рівно, плечі розправити і злегка опустити. Відкрити рот і висунути розслабленийязик “млинчиком”. На кінчик язика покластипаперову кульку і здути її, злегка закинувши голову.

Номер слайду 46

Бульбашки Через трубочку подую, Мильну бульбашку надую. Зробити губи трубочкою й обережно дути через них, наче пускаєш мильні бульбашки.

Номер слайду 47

У лікаря Сьогодні разом з мамою У лікаря я був. Сказав мені: “Не дихай!”- він. А “Дихай вже!” – забув! Вдихнути через ніс і затримати дихання. Повільно видихнути. Глибоко вдихати і видихати через ніс.

Номер слайду 48

Вправи для язика

Номер слайду 49

Лопата Мій язик, широкий, як лопата, Може на губі розслабленим лежати. Широкий розслаблений язик злегка висунути із рота й покласти на нижню губу. Утримувати : 1 -2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 - 8 – 9 – 10.

Номер слайду 50

Неслухняний язик Лінькуватий мій язик. Працювати він не звик. Неслухняний язичок – Покараю: шльоп – шльоп – шльоп. Широкий, розслаблений язик покласти нп нижню губу й “пошльопати” по ньому верхньою губою, промовляючи, пя – пя – пя.

Номер слайду 51

Трубочка Язик у “трубочку “ згорнули, Легесенько в нього подули. Висунути широкий язик і згорнути бокові краї, щоб утворилася “трубочка”. Легенько, не напружуючись, якумога довше подути в “трубочку”.

Номер слайду 52

Чистимо зуби Щоб зуби всі були біленькі, Їх слід чистити гарненько. Відкрити рота. “Почистити” язиком верхні зуби, спочатку з внутрішнього боку, роблячи повільні рухи вліво – вправо. Потім “почистити” нижні зуби. Рахунок: 1 – 2.

Номер слайду 53

Маятник Тік – так, так – тік – Наче маятник, язик. Відкрити рота. Висунути язик і рухати ним вліво – вправо. Слідкувати за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 54

Чашка Загорнули краї язика – Вийшла чашка. Чудова яка! Відкрити рота. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Згорнути вгору краї язика у формі чашки. Утримувати: 1 -2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 - 8 – 9 – 10

Номер слайду 55

Мишеня Вийшло мишеня із хати, Аби сиру пошукати. Кішки враз злякалось – В нірку заховалось. Відкрити рота. Покласти широкий розслаблений язик на розслаблену нижню губу. При слові “Кішки!” заховати язик глибоко в рот, як при вимові звука “а”. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 56

Проколи кульку Треба кульку нам проткнути – Язиком щоку напнути. Рот закритий. Рухаючи язиком вліво – вправо, намагатися “проткнути ” ним то ліву, то праву щоки. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 57

Змійка Наші шоперечні м’язи Звузять язичок одразу. Легко м’язи ти напруж – Став язик неначе вуж. Відкрити рота. Висунути язик якомога далі вперед, напружити м’язи, зробивши його вузьким. Утримувати : 1 -2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 - 8 – 9 – 10.

Номер слайду 58

Котушка Язик за зуби зачепили, Спинку вигнули, потім прикусили. Відкрити рота. Кінчиком язика впертися в нижні зуби. Спинку язика вигнути назовні та придавити верхніми зубами. Потім сховати язик. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 59

Язик - силач Язичок у нас - силач ! Як справжнісенький циркач, В нижні зуби упирається, Наче гірка, вигинається. Відкрити рота.Упертися язиком у нижні зуби, вигнути його гіркою й напружити. Розслабити. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 60

Гірка Буде спинка язика, Наче гірочка крута. Кінчик в зуби упираю, Із напруженням тримаю. Відкрити широко рота. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби. Щільно притиснути бокові краї до корінних зубів. Розслабити. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 61

Кішка сердиться В кошику кицюня спала, Солодко у сні мурчала. Раптом песик загарчав. Кішка з переляку : “Няв!” Вигнулася спинка, Шерсть, немов щетинка. Посміхнутися, відкрити рота. Кінчиком язика впертися в нижні зуби. Вигнути язик гіркою, не відриваючи від нижніх зубів. Потім розслабити його й покласти за нижніми зубами. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 62

Смачне варення Ми варення скуштували, Потім губи облизали. Повільно облизати язиком верхню губу, роблячи рухи вліво – вправо. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 63

Гойдалка Ми на гойдалці гойдались. Піднімались, опускались. Як летіли вгору, ух! Перехоплювало дух. Відкрити рота. Почергово штовхати кінчиком язика то верхні, то нижні зуби. Нижня щелепа не рухається. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 64

Конячка Старенька конячка бруківкою йде, По каменю гучно копитами б’є. Відкрити рота. Повільно прицмокувати язиком, напружуючи м’язи кореня язика.

Номер слайду 65

Грибочок Ось грибочок – сироїжка. Вгорі – “шляпка”, знизу – ”ніжка.” Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати: 1 -2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 - 8 – 9 – 10.

Номер слайду 66

Гармошка На гармошці я заграю: Рот відкрию – закриваю. Свій язик “грибком тримаю ” – І його не відриваю. Відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати – закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 67

Індик Грає по губі язик: “Бл – бл - бл”, - Як той індик! Відкрити рота. Покласти язик на верхнюгубу й широким переднім краєм робити рухи вперед - назад: спочатку повільно, не відриваючи язик від губи, потім швидко, додаючи голос.

Номер слайду 68

Котик Бруд на носику дістану, Знову я чистеньким стану. Відкрити рота. Висунути язик, магаючись дістати ним ніс. Лизнути верхню губу й сховати язик. Рахунок: 1 – 2.

Номер слайду 69

Маляр Наче маляром працюю – Піднебіння побілю я. Відкрити рота. “Побілити”язиком піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота й назад. Рахунок 1 – 2.

Номер слайду 70

Барабан Вчися бити в барабани д – д – д, д – д – д Твій язик слухняним стане д – д – д, д – д - д. Злегка прикусити вказівний палець. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий звук “д.” Удари робити не дуже швидко, ритмічно, слідкуючи, щоб не рухалася нижня щелепа.

Номер слайду 71

Дятел Тук – тук – тук! Так – так – так! І комашка, і черв’як, і жучок – короїд Стануть дятлу на обід. Посміхнутися, відкрити рота. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий звук “д”.

Номер слайду 72

Автомат На посту стоїть солдат. У солдата автомат. “Постріляти“ повільно, чітко вимовляючи твердий звук “д”. “Постріляти” так, щоб останній звук вимовлявся дужче: д – д – Д, д – д – Д. “Постріляти” якомога швидше, чітко вимовляючи твердий звук “д”: д- д –д –д - д.

Номер слайду 73

Дует Дітел видовбав дупло. Скаче коник: і-іго-го! Посміхнутися, відкрити рота. Постукати два рази, як дятел, - поцокати два рази, як конячка. Постукати три рази, як дятел, - поцокати три рази, як конячка. Постукати і поцокати у різних ритмах.

Номер слайду 74

Дощик Дощик капнув на доріжку: т - д, т - д, т –д, На маленьку сіру мишку: т - д, т – д, т – д. По даху пошльопав він: т - д, т – д, т – д. Залунав неначе дзвін: т - д, т – д, т – д. Посміхнутися. Відкрити рота. Чередувати вимовляння твердих звуків “т” і “д”.

Номер слайду 75

Балалайка Балалайку я тримаю. Пісеньку веселу граю. Посміхнутися, відкрити рота. Вимовляючи твердий звук “д”, вказівним пальцем робити під язиком швидкі рузи ліворуч – праворуч, наче граєш на балалайці.

Номер слайду 76

Бджілка З квітки на квітку бджілка літає: Нектар і пилок у кошик збирає. Ні хвилинки не сидить І дзижчить, дзижчить, дзижчить. Злегка відкрити рота. Тримати широкий кінчик язика біля верхніх горбочків. Вимовляти : дззз – дззз – дззз, сильно видихаючи повітря на кінчик язика.

Номер слайду 77

Машина буксує Машина у піску буксує, Двигун напружено працює, Джжж – дззз, джжж – дззз. Посміхнутися. Відкрити рота. Тримати кінчик язика біля верхніх горбочків. Вимовляти: джжж – дззз, сильно видихаючи повітря на кінчик язика.

Номер слайду 78

Жук У Жені в жмені жук дзижчить: Ж –ж – ж – ж – ж – ж. Не хоче жук у жмені жить: Ж –ж – ж – ж – ж – ж. Женю, швиденько жука відпускай: Ж –ж – ж – ж – ж – ж. Вдячно тобі він промовить: “Бувай! Ж – ж – ж – ж – ж - ж” Посміхнутися.Відкрити рота, не округляючи губ, подовжено вимовляти звук “ж”, поступово переміщуючи кінчик язика від верхніх горбочків до верхніх зубів.

Номер слайду 79

Муха в павутінні Муха в павутині б’ється, Вирватись їй не вдається. Відкрити рота. Тримати кінчик язика за верхніми горбочками, вимовляючи: дж – ж – ж. Просувати кінчик язика до верхніх зубів, не округлюючи губ.

Номер слайду 80

Сходинки Язик крокує сходинками: раз – два –три. Його на губу, зуби та горбочки поклади. Відкрити рота. Широким кінчиком язика обійняти верхню губу, (перша сходинка), потім верхні зуби ( друга сходинка), далі притиснути до верхніх горбочків ( третя сходинка). Рахунок: 1 – 2 – 3.

Номер слайду 81

Хлебтання молока Молока налили кошенятам, Почали вони його хлебтати. Відкрити рота. Покласти язик лопаткою на нижню губу. Підняти кінчик і бокові краї чашкою й занести його до рота.

Номер слайду 82

Мишоловка Мов шкідливе мишеня, Язик зловлю за кінчик я. Широко відкрити рота. Глибоко заховати язик,як при вимові “а”. Вимовляючи: а –а- а –Л, на звук “л” висунути широкий язик і прикусити зубами його кінчик – зловити мишку.

Номер слайду 83

Екскаватор Глибоку яму швидко він копає, Ковшем із неї землю вигрібає. Відкрити рота. Покласти язик лопаткою на нижню губу. Підняти кінчик і бокові краї язика ківшиком і занести його до рота, торкаючись кінчиком язика верхніх зубів і горбочків.

Номер слайду 84

Пароплав Капітан капітану сигнал подає: Корабель мій на зустріч твоєму іде. Широко відкрити рота. Глибоко заховати язик, як при вимові звука “а”. Підняти язик до верхніх зубів і, промовляючи: Ла – Ла –Ла, робити кінчиком ритмічні удари по них. Чередувати рухи язика: ааа - Ла – Ла –Ла, ааа - Ла – Ла –Ла.

Номер слайду 85

Підготувала вчитель - логопед ЗЗСО №3 I –III cт. Миколаївської міської ради Слов’янського району Донецької області

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Прокопенко Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
25 березня 2020
Переглядів
3953
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку