Люби, вивчай літературу й мову
Мета. Поглибити й узагальнити знання учнів із літератури та мови; сприяти активізації пізнавальних інтересів, навчати учнів самостійно мислити, розвивати кмітливість, увагу, пам’ять; сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування, виховувати інтерес до літератури та української мови.
Хід заняття
I. Організаційний момент.
II. Вступне слово вчителя. Пояснення правил гри.
III. Проведення КВК.
I тур «Юні мовознавці
1. «Мовні перегони»
Запитання для першої команди. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Запитання для другої команди.
2. «Пояснити фразеологізми». Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Бити байдики
Пасти задніх
Пекти раки
Як рак на горі свисне
Зарубати на носі
Впало в око
3. «Редактор». Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Відредагувати речення.
Нашій учительці подарили самі кращі квіти.
Бистро ідіть на перерву.
Закрийте двері – сквозняк.
4. «Хто більше». Кожне слово – 1 бал.
Із літер слова граматика утворити якомога більше слів з новим лексичним значенням. Літери не повторювати.
5. «Дуель». Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Дібрати антоніми до поданих слів
Холодний – гарячий
Високий – низький
Веселий – сумний
Швидкий – повільний
Кислий – солодкий
Чорний – білий
Твердий – м який
Темний – світлий
Великий – малий
Війна – мир
Ніч – день
Мінус – плюс
6. Гра «Коріння». Кожне слово – 1 бал.
До кожної букви дібрати і записати слово із чотирьох літер.
п |
е |
р |
е |
м |
о |
г |
а |
е |
т |
о |
с |
о |
р |
о |
р |
р |
а |
г |
с |
р |
е |
р |
к |
о |
п |
и |
е |
е |
л |
а |
а |
7. Гра «Правописна селекція». Кожне слово – 1 бал.
Знайти чотири слова, які мають орфографічні помилки.
Під’їзд, коньйак, п’ятка, св’ято, м’яч, мясо, дрючок, пятниця, солов’їний.
II тур «Літературні розумники»
1. Розминка « Нумо, вперед!» Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Запитання для першої команди.
1. Що загубила пасербиця у казці «Пані Метелиця»? (Починок)
2. Хто той хлопчик, який часто виймав колючки із лап своїх друзів? (Мауглі)
3. Хто з братів-місяців подарував дівчині каблучку? (Квітень)
4. Що потрапило в око Каю? (Сколок дзеркала)
5. Що загубила Попелюшка, тікаючи з балу? (Черевичок)
6. Якими словами найчастіше розпочинаються казки? (Жили собі…, одного разу…,жили-були…)
7. У якій казці розповідається про дуже незалежного героя, який від усіх утік? («Колобок»)
8. У якій країні народилися брати Грімм? (Німеччина)
9. Країна Вранішнього Сонця – це …(Японія)
10. Який кіт усе ходить по ланцюгу, що висить на дубі? (Учений)
Запитання для другої команди.
1. Чим нагородила пані Метелиця мачушину дочку? (Облила смолою)
2. Що наказала Королева, героїня казки «Дванадцять місяців», доставити в палац до Нового року? (Проліски)
3. Хто були вірні друзі Мауглі? (Багіра, Балу, Каа)
4. Яка казка розповідає про стару жінку, яка мала багато різних бажань, але від жадібності залишилася з розбитими ночвами? («Казка про рибака та рибку»)
5. Які слова зазвичай читаємо в кінці казки. (І жили вони довго й щасливо)
6. Яке слово намагався скласти Кай із крижинок? (Вічність)
7. Що Снігова Королева обіцяла подарувати Каю, коли він складе це слово? (Увесь світ і пару нових ковзанів)
8. У якій країні народився Шарль Перро? (Франція)
9. Якої квітки не було в садочку бабусі-чаклунки з казки «Снігова Королева»? (Троянди)
10. Бонсай – це… (вирощування карликових дерев у горщику)
2. «Загадковий лабіринт»
Скласти назви жанрів усної народної творчості. Кожне слово – 1 бал.
СКОРО ПІС МІ ЗА БИ КАЗ ПРИС ПРИК ПРИ
ЛИНИ НІ КИ ЛІВ’Я КАЗКИ МЕТИ ФИ МОВКИ ГАДКИ
3. «Літературне лото»
Учасникам роздаються картки із записаними на них частинками прислів’їв, які вони мають скласти за певний проміжок часу. Команда, яка справиться із завданням першою, отримує 5 балів, другою – 3 бали.
4. «Упізнай героя»
Запрошуються по 2 учасники від кожної команди. Їм видаються картки із
завданням. Учасник повинен мімікою, рухами та жестами показати казкового героя, а команда має його упізнати. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали.
5. «Згадай твір за його початком»
Запитання ставляться до команд по черзі. Якщо одна команда не дає відповіді або її відповідь неправильна, то право дати відповідь переходить до іншої команди. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали.
1. Жила на світі одна вдова, і мала вона двох доньок. Одна з них, пасербиця, була гарна і роботяща, а друга, рідна, гидка й лінива. («Пані Метелиця»)
2. Один багатий удівець оженився вдруге з удовою, такою чванливою та гордовитою, якої, відколи світ світом, ніхто й не бачив. Мала вона двох дочок, теж чванливих та гордовитих. (Ш.Перро «Попелюшка»)
3. На Сіонійські гори впав тихий, задушливий вечір. Була вже сьома година, коли Батько Вовк прокинувся після денного спочинку… (Р.Кіплінг «Мауглі»)
4. Сплять усі верховини гірські
Й стрімчасті скелі,
Всі байраки, всі провалля («Сплять усі верховини…», Алкман)
5. На всі вершини ліг супокій.
Вітрець не лине в імлі нічній. (Й.Гете «Нічна пісня мандрівника»)
6. Горные вершины спят во тьме ночной,
Тихие долины полны свежей мглой. (М.Ю. Лермонтов)
7. День нині такий – старому рокові кінець, новому початок. А я ще від діда свого чував, ніби його дід йому розповідав, в такий день усяке на світі буває – зумій тільки підстерегти та підгледіти. (С.Маршак «Дванадцять місяців»)
8. У лісовому краю жив шакал на ймення Чандарава. Одного разу від лютого голоду він забився у місто. («Фарбований шакал»)
6. «Ой, яка я гарна»
Для проведення конкурсу запрошуються по одній дівчинці від кожної команди. Учасниця повинна сказати перед дзеркалом «Ой, яка я гарна!» з різною інтонацією. Оцінюється конкурс від 3 до 5 балів.
7. «Назви автора твору»
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
«Попелюшка» – Ш. Перро
«Мауглі» – Кіплінг
«П’ятнадцятирічний капітан» – Жуль Верн
«Фарбований Лис» – І. Франко
«Пригоди барона Мюнхгаузена» – Еріх Распе
«Федько-халамидник» -- В. Винниченко
«Тореадори з Васюківки» – В. Нестайко
«Іван Підкова» – Т. Шевченко
«Казка про яян» – Е. Андієвська
8. «Дитячі забави»
Скласти пазл та відгадати назву казки. Команда, яка виконає завдання першою, отримує 5 балів, другою – 3 бали.
9. «Юні літератори»
Команди мають написати листа:
І команда – Сніговій Королеві
ІІ команда – Попелюшці.
IV. Підведення підсумків.
V. Заключне слово вчителя.
Всі команди хвилювались
І сумлінно готувались.
Скільки книг перечитали,
Усі правила згадали.
Повторили матеріал практичний,
Не забули й про теоретичний.
Щоб знання свої зміцнити
Й честь команди захистити.