Перевірка домашнього завдання. Читання речень з описом хмаринок. Відповіді на запитання: Де живуть хмаринки? Які дива можна побачити серед хмаринок? Як ці дива назвав дідусь? З якими видами хмаринок познайомив дідусь онука? Чому хмаринки перебувають увесь час у русі? Про що вони мріють?
Бесіда.- Як ви думаєте, де ростуть квіти? Як вони називаються? Чи бачите ви знайомі вам гриби? Де вони ростуть? Чи можна руйнувати грибницю? Чому? А як треба збирати гриби? Кого з вас можна назвати «грибником»? З ким ви ходите до лісу? Як треба поводитись у лісі? Чи можна розводити багаття? Чому? Як ви одягаєтеся, йдучи до лісу? Чому треба бути обережними, уважними, перебуваючи у лісі?- Чи можна назвати лісовою дивиною все, що в ньому росте, живе? Чому?Про лісову дивину прочитаємо оповідання В. Чухліба.
Сприймання та усвідомлення змісту оповідання. Читання твору Шусь, шусь під соснами, попід березами — і вже півкошика товстеньких боровичків і у Тарасика, і в Миколки. А від Тетянки гриби чомусь ховаються. Лише одного боровичка знайшла та кілька сироїжок.— Знаєш що, збирай краще квіти. Принесеш мамі букет, — порадив їй Тарасик. Квітів у лісі багато. Онде на галявині золотавіють цмин, звіробій, ліловіє верес, у видолинку цвітуть дикі рожі, деревій. І ще різні квіти, назв яких Тетянка й не знає.
— А це що за дивина! — зупиняється вона навпроти незнайомої квітки. Над кущем пухнастого листя немовби вежа височіє, усипана великими жовтими квітками.— Угадала, — сміється Тарасик. — Ця квітка так і називається — дивина. А ще — ведмеже вухо.— Справді, ці листочки ніби ведмедячі вуха — такі волохаті.— І заячий холодок у лісі росте, і зозулин льон, і вовчі ягоди, — розповідають Тетянці Тарасик і Миколка.
Набігалися по лісу, можна й перепочити ось на цій сонячній галявинці.— О, дзвіночки! — вказав Тарасик на квіти, що голубіли неподалік. Тетянка торкнулася однієї, другої квітки:— А чому ж вони не дзвонять?— Бо спочивають зараз. А дзвонять рано-вранці, пробуджують лісових мешканців: «Дзінь-дзень! Годі спати! До роботи! До роботи!» І зайці біжать капусту поливати, білки — по горіхи, дятел кузню відчиняє, мурашки свій дім ремонтують.
Відповіді на запитання за змістом твору (з перечитуванням уривків). Як звали діток, які пішли в ліс? Що вони робили в лісі? Які гриби знаходили діти? Від кого гриби ховалися? Чи правильно ви дали відповіді на запитання, послухайте уривок оповідання і перевірте себе. (Учитель перечитує перший абзац). Яку пораду Тетянці дав Тарасик? (2-й абзац). Який вигляд мала лісова галявина? (3-й абзац). Що подивувало Тетянку? Про які рослини розповіли Тетянці хлопчики? (6, 8 абзаци).- Якого кольору дзвіночки побачив Тарасик? Що здивувало дівчинку? Як Тарасик пояснив Тетянці, чому мовчали дзвіночки? (10-13 абзаци). Чому дівчинка вирішила не зривати дзвіночки?
Читання твору учнями з мотиваційною установкою. Робота над текстом. Розвиток мовлення. Читання уривка, який нагадує казку. Прочитайте оповідання. Пошукайте в тексті уривок, що нагадує казку. Озвучте уривок тексту, який нагадує казку? Що в нім є казкового? А ви можете продовжити казку? Продовжіть.
Виконання та перевірка різнорівневих завдань. Прочитай перший абзац оповідання. За його змістом сформулюй два-три запитання. Обери однокласників, які дадуть відповіді.** Відшукай у творі назви лісових квітів, про які сказав автор. Назви яких квітів згадуються у творі? А які лісові квіти знаєш ти? Розкажи. Поміркуй, чи поділяєш ти думку про те, що див довкола багато, лише треба їх побачити.*** Поясни, як ти розумієш зміст слів Тетянки: «А дзвіночків я не буду рвати. Нехай дзвонять». Які почуття виникли в тебе до героїв оповідання? Чому?
Підсумки уроку. Хто автор твору «Лісова дивина»? Яку ж дивину побачили діти в лісі? Що вразило дівчинку, яка побачила незнайому квітку? Чи вдалося Тарасикові переконати дівчинку? Чому? Як ви вважаєте, мама буде задоволена вчинком донечки? Поміркуйте, де мешкають діти, з якими вас познайомив автор? Чому ви так вирішили?