Любов і відповідальність
(тренінг з профілактики насильства)
Мета: формування уявлень про культуру інтимно-особистісної взаємодії юнаків та дівчат 16-17-річного віку на стадії побачень; інформування про можливості прояву насильства на стадії побачень з метою формування негативного ставлення до такого роду поведінки партнера; виховання шанобливого ставлення до суб'єкта любові.
Наочність: таблички з факторами насильства на стадії побачень; таблички з поняттями «любов», «відповідальність»; таблички граней міжособистісного спілкування: Вона + Він +, Вона + Він -, Вона-Він+, аркуші паперу
Тривалість тренінгу: 1,5 години
Кількість учасників: до 15 осіб
І.Підготовчий етап.
1.Привітання. Знайомство.Вправа «Ніхто з вас не знає,що я...»...........5 хв.
Мета. створення працездатності в групі, емоційного комфорту. покращання групової атмосфери
Участники групи сидять в колі . У тренера в руках м’яч.
“Зараз ми будемо кидати один одному м’яч і той.у кого виявиться цей ,завершить фразу « Ніхто з вас не знає, що я ... ( або – у мене...)» Будемо уважними і зробимо так,щоб кожний з нас взяв участь у виконанні завдання.У кожного з нас м’яч може побувати декілька разів».
2.Правила. Перш ніж ми перейдемо до наступної вправи, я пропоную обговорити правила взаємодії на занятті.......................................................5 хв.
3.Вступ.Повідомлення теми,мети заняття.................................................5хв.
4.Очікування....................................................................................................5хв.
ІІ.Основна частина.
1.Мозковий штурм «До кого або до чого людина переживає почутття любові»..............................................................................................................7 хв.
Ведучий. Є багато способів поговорити про кохання, але не завжди її можна позначити словами і образами.Сьогодні ми обміняємося з вами власними уявленнями про це почуття. Але для початку давайте спробуємо визначитися, до кого чи до чого людина переживає почуття любові.
( Учасники заняття висловлюють свої припущення, а ведучий фіксує їх на дошці.)
Висновок. так , любов - це багатогранне почуття , і не завжди її можна позначити словами і образами.
2.Вправа «Любов і відповідальність для чоловіка і жінки».................15 хв.
Ведучий пропонує групі розділитися за статевою ознакою. Дівчата пишуть, що вони розуміють під словом «любов» на одному аркуші, а юнаки висловлюють своє розуміння «відповідальності» на іншому аркуші паперу, потім листи передаються з однієї підгрупи в іншу і їх доповнюють. Після виконання вправи листи вивішують на дошці, озвучують.
Рефлексія вправи.
Як ви думаєте, яким чином пов'язані між собою ці два поняття?
Як ми дізнаємося про те, що любимо?
Що з нами відбувається?
Висновок. Кохання - почуття дуже сильне і глибоке, воно розвивається поступово, але в той же час стрімко. Першою складовою любові є закоханість. Для того щоб закохатися, достатньо 10-15 секунд. А допомагають нам у цьому наші аналізатори: очі, вуха, ніс, руки. Нам достатньо подивитися на людину, оцінити його зовнішність, голос (мова), запах, який виходить від об'єкта нашої уваги, м'якість шкіри, її тепло і все ... Тільки після цього ми звертаємо увагу на його манеру поведінки, ставлення до нас, спільність наших інтересів, поглядів, вміння спільно планувати будь-які справи, зустрічі, і саме в цей час у нас виникає потреба піклуватися про свого партнера, хочеться його порадувати, здивувати , допомогти йому, розділити з ним радощі і печалі, взяти на себе відповідальність за відносини, які ми будуємо разом.
3.Вправа. «Які відносини викликать осуд у інших? .............................10 хв.
Взаємовідносини закоханих завжди спостерігають оточуючі - інші. Хтось схвалює наші взаємини, а хтось їх засуджує.
Подивіться на ці таблички:
ВОНА + ВІН + ВОНА + ВІН - ВОНА - ВІН +
У якому випадку відносини будуть викликати осуд у інших?
Що може спровокувати це? (Поведінка, скандали, нецензурні висловлювання і т. п.)
Висновок.Дійсно, найчастіше у інших викликає негативне ставлення насильство, яке проявляє один із закоханих по відношенню до іншого.
4.Робота в групах «Визначення складових насильства».......................15 хв.
Математика насильства проста, але ось наслідки можуть бути серйозними.
Подивіться на її складові:
контролювання + нереальні очікування + несерйозне сприйняття партнера = НАСИЛЬСТВО.
Давайте ж визначимо, що входить в ці складові.
(Ведучий пропонує групі об’єднатися в 3 підгрупи і визначитись у складових насильства. Кожна підгрупа розробляє одну з складових.)
У чому проявляються:
- Бажання контролювати?
- Нереальні очікування?
- Несерйозне сприйняття партнера? ((Варіанти, які напрацювали підгрупи, заслуховуються)
Насильство - удари, поштовхи, кидання предметів, удари в стіни, погрози, образи, нав'язування сексуальних відносин.
Висновок.Хочеться відзначити, що ми самі визначаємо для себе, як ми будемо поводитися з іншими людьми і як нам хотілося б, щоб інші поводилися з нами. Ніхто не заслуговує того, щоб його ображали.
Любов - це повага, пошана не тільки душі, а й тіла.
5. Вправа «Правила інтимно-особистісного взаємодії»..................................10 хв.
- У підведенні підсумків нашого з вами тренінгу давайте озвучимо свої бажання щодо того, яким ви хотіли б бачити свого партнера, його ставлення до вас. Для цього нам знову необхідно об'єднатися в підгрупи, як на самому початку нашої зустрічі: дівчата та хлопці. Увага - протягом 10 хвилин кожна підгрупа повинна обговорити і позначити свої очікування від партнера ».
Після виконання завдання йде його презентація кожною підгрупою.
Ведучий допомагає учасникам знайти загальні очікування.
ІІІ .Заключна частина
Рефлексія........................................................................................................ 10 хв.
Мета. запам’ятати і структуризувати отриманий досвід.
Всі учасники сидять в колі.
“Сядьте так, щоб вам було зручно. Закрийте очі і згадайте все, що ви робили сьогодні в групі в зворотному порядку, починаючи з того моменту, як я завершу говорити. Постарайтесь згадати як можна детальніше все, що відбувалося з вами протягом занятя, нічого не пояснюючи і не інтерпретуючи”.
Прощання. Ведучий дякує старшокласників за активність і довіру...........3 хв.