Урок №12
Тема Люди в історії: історичні персонажі.
Мета ознайомити учнів поняттям історичного персонажу та його роллю у розвитку та становленні історії; згадати основні поняття та визначення; закріпити вміння працювати зі стрічкою часу, продовжувати формування хронологічних та просторових умінь, вдосконалювати навички роботи в групах; виховувати почуття патріотизму та гордості за своїх співвітчизників.
Хід уроку.
І Організаційний момент
ІІ Мотивація діяльності учнів
Бесіда.
-
Давайте пригадаємо, що таке історія?
-
А хто такі історики?
-
Які ще науки допомагають нам у вивченні нашого минулого?
-
Назвіть ім’я відомих вам істориків?
-
Чим вони уславили своє ім’я?
-
Діти, сьогодні на уроці ми з вами ще раз пригадаємо ті знання,які отримали на попередніх уроках, а також дізнаємося про місце людини в історії.
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
1.Евристична бесіда.
-
Діти закриймо всі очі і пориньмо у минуле. Кожен з вас пригадає найяскравішу подію зі свого життя. (вчитель використовуючи метод уявного мікрофона максимально швидко опитує учнів,і кожну відповідь фіксує на дошці кольоровим квадратом)
-
А зараз погляньте на дошку на ній ми помістили історії учнів 5 класу. Багато їх?
-
А скільки класів є в нашій школі? А якщо кожен клас прикріпить свої історії до ваших історій, що ми побачимо? (в-дь: їх стане більше)
-
А якщо до нашої школи ми додамо інші школи району, області, країни?
-
Історія нашого життя стане дуже великою.
-
А завдяки кому вона досягне таких розмірів? (діти роблять висновок, завдяки їм)
-
А як ви думаєте чому завдяки вам?
-
Історію творять люди.
-
Так дійсно історію творять люди, людські подвиги, слава. Сива і далека давнина… Але вона своїми легендами, переказами, спогадами, піснями, традиціями і звичаями, пам’ятками архітектури розповідає про нашу правічність, прославляє людину, наших предків і нащадків. Ми повинні пам’ятати тих, хто вів наш народ стезею науки, правди, сіяв розумне, добре, вічне.
-
Ми, покоління ХХІ століття, зобов’язані перш за все, знати і пам’ятати історію свого роду, історію нашої школи, нашого села. Адже це – частинка історії всієї України.
-
А ми з вами виступаємо учасниками – творцями історії або вірніше історичними персонажами.
2. Робота з наочним матеріалом ( грошові банкноти України)
-
Діти, що зараз знаходиться перед вами?
-
А яка наука займається дослідженням монет?
-
А як ви думаєте, чому я вам запропонувала поглянути на ці банкноти?
-
А кого ви знаєте із запропонованих історичних персонажів?
-
А що вам про них відомо?
-
А коли ви про них вивчали?
3. Розповідь вчителя про історичних персонажів з використанням демонстраційного матеріалу (портретів діячів та опорних понять)
- Як ви думаєте, що таке біографія?
Біографія – це опис життя людини
IV Закріплення навчального матеріалу
1. Вправа «Вгадай героя»
Учитель зачитує невеликі характеристики осіб, біографічні дані, учні вгадують особу, показують портрет на дошці. (наприклад)
-
Історик, вчений, його називають батьком української історії. Цьому історичному персонажу належить близько 2000 праць з історії України, серед яких 10-томна «Історія України-Русі»
-
У давні часи жив князь. Мав добру вдачу і гострий розум.
Князь був віруючим, і щоб показати свою любов до Бога, вирішив побудувати храм.
Не один день будував диво-храм. Не одне літо минуло, поки завершилися всі роботи. Довгі десять років пішло на те, щоб під блакитним небом засяяв собор Софія Київська. Вона і досі стоїть. А її назва означає „мудрість”, адже збудована ______________________.
-
Справжнє ім’я Лариса Петрівна Косач, авторка «Лісової пісні»….
2. Вправа на формування хронологічних вмінь.
- не можна зрозуміти історичну подію, не уявивши собі, де, коли і з ким вона відбулася. (на дошці лінія часу учні з картками на клейкій основі прикріплюють дати пов’язані з життям історичних персонажів при цьому вказуючи століття: наприклад – 1036 – будівництво Софії Київської (ХІ), 1840 – вихід у світ «Кобзаря» (ХІХ) … )
3. Гра «Розсипуха»
Учні поділяються на групи. Кожна група отримує завдання до поданого історичного персонажу підібрати відповідну характеристику.
V Підсумки уроку.
-
Так хто є творцями історії?
-
Хто такі історичні персонажі?
-
Що таке біографія?
-
Біографію яких історичних діячів ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
-
Що дізналися нового?
-
А чому ми повинні це все пам’ятати?
V Домашнє завдання
-
Вміти розповісти біографію вивчених історичних персонажів.
-
За бажанням учнів скласти загадки «Хто це?»