МЕТА: своєрідною формою зустрічі створити атмосферу довіри, природності при обговоренні роману І. Багряного "Тигролови", збудити й актуалізувати архетипи українців під час розкриття образів героїв твору як людей могутньої волі й незламного духу; формувати в учнів активну життєву позицію, змушувати працювати уяву, думку.
Людина і час
(Урок-роздум за романом І. Багряного «Тигролови»)
МЕТА: своєрідною формою зустрічі створити атмосферу довіри, природності при обговоренні роману, збудити й актуалізувати архетипи українців під час розкриття образів героїв твору як людей могутньої волі й незламного духу; формувати в учнів активну життєву позицію, змушувати працювати уяву, думку.
ТИП УРОКУ. Урок узагальнення й систематизації вивченого.
ФОРМА УРОКУ. Урок-роздум.
Методи, прийоми і форми роботи: розповідь учителя, виразне читання, усне малювання, пошукова робота, «Мозковий штурм», випереджувальні завдання, бесіда, «Мікрофон», рольова гра, інсценізація.
Випереджувальні завдання:
Сміливі завжди мають щастя.
Іван Багряний
Перебіг уроку
І. Вступне слово вчителя про мету і завдання уроку.
Для уроку літератури слово «зустріч» типове. Бо що не автор, то й зустріч, що не твір — то знайомство, вивчення, враження й роздуми. І від хорошої книги — як від зустрічі з мудрою і доброю людиною — незабутні враження, якесь світле почуття в душі. Але сьогодні мені хочеться акцентувати це слово, а зустріч зробити більш реальною, зримою. Силою власної уяви хотілося б максимально візуалізувати героїв, наблизити до власних сердець, щоб відчути могутню волю і незламний дух наших предків. Хотілося, щоб зустрілися два покоління: реальне — це ви та ірреальне, що зображене на сторінках роману І. Багряного «Тигролови». Щоб ця зустріч спонукала вас до глибоких роздумів про людину, її високе покликання і таємницю її незламної духовної сили.
Усне малювання. Немов у кінематографі, розгортаються події... Якими б були перші кадри вашого фільму за цією книгою? («Летить, розриваючи простір шаленою швидкістю, потрясаючи ревом пустелі і нетра пекельна потвора — ешелон»),
У виконанні вчителя звучить пісня «Забіліли сніги».
Поряд із символом зла драконом рухається у забайкальські простори потяг-експрес «Негорєлово-Владивосток», найліпший і наймодерніший експрес в СРСР?
Феєрверк емоцій і розваг, безтурботність, розкіш, пошуста = ілюзія Сталевий блиск маузера свободи і
щастя
Учитель. Розкіш і розпуста на тлі голодної затероризованої країни. Ілюзія породжує трагедію.
І. Багряний єдиний із українських письменників зумів підібрати найхарактерніший образ ешелону для показу життя в тоталітарній державі СРСР. Що символізує цей образ?
«МОЗКОВИЙ ШТУРМ».
Чому втік Многогрішний? (відповіді записуються у зошити)
а) не хоче жити гниючи;
б) сміливий;
в) гордий;
г) відчайдух;
д) людина, а не раб;
е) молодий і завзятий;
є) незламний;
ж) у його жилах тече козацька кров;
з) він хоче бути щасливим;
и) він повинен знищити зло;
і) він хоче довести іншим, що зло не всесильне.
Учитель. І це зрозуміли не тільки його знедолені товариші, а й вороги — вірні пси людоловів.
Інсценізація. З’являється Медвин, а потім Многогрішний ( з протилежного кінця класу).
Впізнаєте мене? Так, я начальник етапу Медвин. Мене вчили пильнувати, полювати на людей, залякувати, катувати й принижувати непокірних. У моїй практиці зустрічалося небагато сміливців, але був один, який примусив мене задуматися, що знищити всіх неможливо.
Що я з ним не робив! Мені уже не зізнання його були потрібні, я добивався, щоб він заскавчав і почав благати мене, як то роблять всі. Авжеж! Дивиться виряченими очима — і тільки. Як каменюка! Це в твоєму житті виняткова епопея-слідство над цим зоологічним націоналістом...
Брр... Ті очі з кривавими росинками на віях, вони стоятимуть переді мною вічно... Після зустрічі з ним у мене відбувався психічний струс: я п’ю вино, але раптом воно здається кров’ю, у чарці бачу очі зі сльозами. Диявол, диявол. Я його знайду і знищу, ще нікому не вдавалося втекти від майора Медвина.
Многогрішний:
Ти ніколи мене не знищиш, Медвин, бо я дух, який живе в кожній людині. Бо я — народ, якого чим нижче гнеш, тим у нього більше спротиву. Ти думав, відбиваючи мені печінки, ламаючи кості, розчавлюючи мою молодість у катівнях два роки, що видряпаєш з грудей серце? Ти думав, що присудивши мені 25 років каторги за те, що я любив свій нещасний край, ти похоронив мене? Ти був переконаний, що стрибок з ешелону — смерть, але ти помилявся.
Згодься, Медвин, що я переміг, не визнавши себе нулем в історії, не озвірів, як ти, а зберіг у собі людяність, доброту і віру.
Я, Медвин, твоя заплямована людська совість, яка не дасть тобі спокою до скону.
Ми неминуче зустрінемося з тобою в тайзі, і я вб’ю тебе, як зло, яке ти породжуєш. Отам я тобі буду й рев, отоді я тобі й трибунал! Я присуд виконаю сам і розпишуся на снігу в цьому. А за що я тебе судитиму, ти, пес, знаєш сам.
Бесіда
Учитель. Другу сторінку трагічної долі українців відкриває рід Сірків, до яких після втечі потрапляє Григорій. Пригадаємо сторінки роману, де розповідається про тигроловів. Зайдімо в їх оселю. З чого видно, що тут живуть саме українці? (Учні цитують).
Інсценізація.
Сірчиха: У сміливих щастя завжди є! От хоч би й ми. Приїхали сюди... Боже! Яка страшна і дика пуща була! І нудьга смертельна. І лихо скрізь навколо, і злидні, і смерть. Чужа чужина... А бач, оббулися. І дивись — зажили ж як потім! І пущі здолали, і край скорили, ще й залюднили. І звикли, полюбили. Спочатку ми поселилися в селі, тепер це містечко Києвом зветься. Хати білили, як на Україні. З нас тут за це сміялися, що от, мовляв, скільки лісу, а «хохли» хати з глини ліплять та білять. Колись, до революції, здорово жили тут наші люди. Довго борюкалися зі злиднями, але ж потім і жили добре. Тут край працю любить та й винагороджує її щедро. А народ наш робочий. То й ми жили колись! А сім ’я у нашого діда була велика... Понад 50 чоловік сімейка синів сім мав, женив, не відділяв. Дочок заміж віддавав — на сторону не відпускав, зятів у прийми брав. Двір у нього був не двір, «економія». Сірків куток то ціле село. Весело жилося. Трудилися щиро, то й мали. Хліб сіяли, промишляли звірину, ходили з хурами в Маньчжурію і в Китай, копали золото, ловили рибу, звіра живцем, «пантували». Ми хліба сірого не їли. Жили ми тут ліпше, ніж вдома. Це була наша друга Україна, але щасливіша. І назви тут люди подавали свої, сумуючи за рідним краєм: Київ, Чернігівка, Полтавка... по всій Уссурі і по всьому Амуру, як вдома... Жили! Ну, а потім пішло все шкереберть... Нові часи, нові порядки. Перевелись люди, звелось життя нінащо... Вже немає Сіркової держави, гай-гай... А ми плюнули на все те тай перебрались сюди, щоб і не бачити, і не чути та щоб по-своєму таки віку доживати.
Бесіда.
«Мікрофон».
Чи зберігаємо таку цілісність, єдність з культурою, звичаями і традиціями ми, живучи на рідній землі? (відповіді учнів)
Завдання: стисло схарактеризувати образ Наталки.
(Народившись і вирісши в уссурійській тайзі, ця дівчина знала свій родовід, свято зберігала пам’ять про дідів і прадідів, могла розповісти про кожного з тих, хто був зображений на фотографіях, що прикрашали Сіркову світлицю. Перекривляла уїдливо та зневажала тих, що звали її рід «хохлами». Зате прізвище своє вимовляла гордо: Сірківна. Мій батько — Сірко, і дід — теж Сірко, і прадід. Всі Сірки»).
Учитель. Багато прекрасних слів можна сказати про родину Сірків і Григорія Многогрішного. І не випадково автор у кінці роману зводить їх разом. Це одне плем’я, яке вбачає силу свою в єдності роду.
Я б назвала тигроловів людьми, які перемогли обставини й час, жорстокий і немилосердний, коли Україна перетворювалася на концтабір, де випробовувалися найвишуканіші методи масових репресій, відбувалося знищення інтелектуальної еліти нації, а далі — геноцид цілого народу.
Час руйнує храми, оазиси перетворює в пустелі, зорі й ті не вічні у Всесвіті. А людина, виявляється, може бути не підвладна йому. За якої умови? (якщо вона має міцне коріння). Мова, віра, звичаї народу — це не порожні слова, а його сутність.
«Рольова гра». Щоб ви сказали Наталці і Григорію, коли б зустрілися з ними?
З’являються Наталка і Григорій (у їх ролі учні, які отримали завдання підготувати монолог-звернення до сучасних читачів).
Наталка: Рідні мої українці! Природа створила нас такими співучими, вималювала граціозно наші тіла й душі! Якщо ми відсахнемося від своєї суті, свого призначення на землі, ми розминемося зі своєю долею. Коли б не довелося її наздоганяти!..
Григорій: «У кожного своя доля...». У нас, українців, вона теж є. А щоб її здобути, треба міцно триматися за руки і глибоко пускати коріння в рідну землю, бо тільки на ній ми розквітнемо і будемо по-справжньому щасливими»!
Домашнє завдання: написати власну версію подальшого розгортання подій роману І. Багряного «Тигролови».