Урок "Українська література другої половини ХХ ст. Пошукове розмаїття сучасної літератури. Тенденції постмодернізму"

Про матеріал

Урок української літератури в 11 класі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, які сприяють удосконаленню вмінь учнів користуватися довідковою літературою та Інтернет-ресурсами, розвитку творчих здібностей, нестандартного мислення.

Перегляд файлу

Урок української літератури

11 клас

Тема. Українська література  другої половини ХХ ст. Пошукове розмаїття сучасної літератури. Тенденції постмодернізму. ТЛ: соцреалізм, модернізм (повторення) і постмодернізм.

Мета: розкрити найголовніші тенденції розвитку української літератури у другій половині ХХ – початку ХХІ століття, розширити уявлення учнів про новітню українську літературу, проаналізувати сучасну літературну ситуацію, зокрема нові тенденції в українській поезії та прозі; визначити специфіку творів поетів ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст.; удосконалювати вміння користуватися довідковою літературою та Інтернет-ресурсами, розвивати творчі здібності, нестандартного мислення, виховувати позитивні риси та звички.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-дослідження.

Обладнання: фільм «20 кроків до мрії. Крок 16 - Відлига», виставка творів письменників, словник літературознавчих термінів, стіннівка «Суспільно-історичні умови літературного процесу ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст..»,  мультимедійні презентації учнів.

Форми, методи та прийоми, використані на уроці: перегляд кінофільму, захист проектів, повідомлення, презентація стіннівки, розповідь із мультимедійним супроводом, ігровий прийом «Записник митця».

 

Хід уроку

Душа належить людству і епохам.

Чому ж її так раптом потрясли

осінні яблука, що сумно пахнуть льохом,

і руки матері, що яблука внесли?

Ліна Костенко

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми, мети уроку, визначення його завдань.

     Українська література ХХ століття пройшла різні етапи і періоди: революційний, воєнний, післявоєнний, пострадянський. Кожний етап характеризується своїми особливостями, своїми літературними героями. Сьогодні на уроці розглянемо ІІ половину ХХ – початку ХХІ ст. України в літературному розрізі.

Робота з епіграфом.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Перегляд фільму «20 кроків до мрії. Крок 16 - Відлига».
  •    Щоб більше зрозуміти особливості епохи, про яку ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці, пропоную переглянути фільм і пригадати  суспільно-політичні процеси другої половини ХХ століття.
  •    Які ж суспільно-політичні процеси вплинули на розвиток української літератури другої половини ХХ ст.?
  1. Захист проектів, виконаних у групі.

Попередньо клас був поділений на групи, кожна з яких отримала окреме завдання:

  1. Група істориків досліджує суспільно-історичні умови літературного процесу ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст., готує виступ та оформляє стіннівку.
  2. Учням, які ввійшли до складу групи  літературознавців пропонувалося об’єднатися у пари і, опрацювавши літературу, підготувати мультимедійні презентації про шістдесятників, митців нью-йоркської групи, пост шістдесятників та українську «химерну прозу».
  3. Група експертів досліджує сучасний стан української літератури та перспективи її розвитку, свої думки оформляють у формі есе.
  4. Група теоретиків укладає словник літературознавчих термінів української літератури ІІ половини ХХ ст..
  •    Переходимо до захисту проектів. Під час захисту робіт учасники інших груп складають тези до виступу товариша.

Перелік літератури та Інтернет-джерел для підготовки

Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн. – К., 2005.

Даниленко В. Лісоруб у пустелі. Письменник і літературний процес. – К., 2008.

Денисова Т. Феномен постмодернізму: контури й орієнтири// Слово і час  –1995. – №2. – С. 18 – 27.

Жулинський М. Нація. Культура. Література: національно-культурні міфи та ідейно-естетичні пошуки української літератури. – К., 2010.

Зборовська Н. Код української літератури. Проект психоісторії новітньої української літератури. – К., 2006.

Історія української літератури ХХ століття.: У 2 кн. – Кн. 2. –К., 1995.

Касьянов Г. Незгодні: українська інтелігенція в русі опору 1960 – 80 –х років. – К., 1995.

Корогодський Р. Брама світла. Шістдесятники. –Л., 2009.

Тарнашинська Л. Українське шістдесятництво: профілі на тлі покоління. – К., 2010.

Харчук Р. Сучасна українська проза. Постмодерний період. Навчальний посібник. – К., 2008.

http://uk.wikipedia.org/wiki

http://vvpk.at.ua/load/dilovodstvo/ukrajinska_literatura/37

     Виступ групи істориків «Суспільно-історичні умови літературного процесу ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст.»

Бесіда.

  • Як позначився період «відлиги» на розвитку української літератури?
  • Які твори були написані у цей період?
  • Як українські культурні діячі боролися проти русифікації?
  •    Чому українська література 1950 – 1980 років існувала ізольовано від світової культури, не використовувала її здобутків?

Виступ групи теоретиків про соцреалізм як псевдохудожній метод.

  • Чому соцреалізм вважають псевдохудожнім методом?
  • Чи всі митці були прихильниками цього методу? Обгрунтуйте відповідь.

Виступ групи літературознавців про явище «шістдесятництва».

Метод «ПРЕС».

Доведи або спростуй одну із думок:

  • Шістдесятництво часто порівнюють з епохою Ренесансу. 
  • Явище «шістдесятництва» пов’язане із дисидентським рухом.
  • Шістдесятництво можна назвати філософським феноменом.
  •    Кого із шістдесятників ви знаєте в образотворчому мистецтві, музиці, кінематографі?

Виступ групи літературознавців про розвиток літератури української діаспори 1950 – 1960-х років.

  • Яка роль Нью-Йоркської групи у розвитку української літератури?
  • Назвіть представників цього угрупування.

Виступ групи літературознавців про поетів-постшістдесятників.

  • Чому пост шістдесятників називають витісненим поколінням?
  • Хто і чому запровадив такий термін?

Виступ групи теоретиків про модернізм як сумарний термін, що позначає сукупність літературних напрямів та шкіл XX ст.

Виступ групи літературознавців про українську «химерну прозу».

  • За яких ознак твір можна віднести до «химерної прози»?

Виступ групи теоретиків про постмодернізм та його визначальні риси.

  • Визначте причини поширення постмодернізму в українській літературі.
  • Сучасна українська література. Яка вона?
  • Твори яких сучасних письменників ви читали?
  • Яке враження вони на вас справили?

Виступ групи експертів  про сучасний стан і перспективи української літератури.

  • У чому виявилося відродження української літератури?
  • Назвіть сучасні українські видання.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 1. Гра  «Записник митця».

Пояснити цитати, обґрунтувати,як вони стосуються теми уроку.

Життя неодноразово доводило цю істину: велике мистецтво немислиме на державній службі, воно має служити вічним людським цінностям і для вічності. Це стосується і політичної заангажованості митця. Не системою суспільно-політичних кон'юктур визначається естетична вартість твору, а тільки силою духовної енергії, яку він несе.

                                                                                                        Валерій Шевчук

У кожного я є своє ім’я,

На всіх не нагримаєш грізно.

Ми – це не безліч стандартних «я»,

А безліч всесвітів різних.

Володимир Симоненко

Ні!  Цей народ із крові і землі

Я не віддам  нікому і нізащо!

Він мій, він я, він — світ в моїм чолі,

Тому життя його і ймення не пропащі...

Я — син його по крові, і кістках,

І по могилах, і по ідеалах.

Не вам з осліпленими душами в забралах

Його звеличувать в фальшивих голосах.

Микола Вінграновський

Прости мені,  мій змучений народе,

що я мовчу.  Дозволь мені мовчать!

Бо ж сієш, сієш, а воно не сходе,

І тільки змії кубляться й сичать.

Всі проти всіх,  усі ні з ким не згодні.

Злість рухає людьми, але у бік безодні....

Ліна  Костенко

Не  ми  творили  щось  у  цій  культурі,  а  вона  творила нас.  Тобто скеровувала  й  заманювала  своїми  необжитими закапелками, незалюдненими маргінесами, задавненими  табу, які так хотілося порушувати...

Юрій  Андрухович

2. Робота з епіграфом.

VІ. Підсумок уроку.

Бесіда.

  •    Чому вивчення української літератури ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст. є важливим для вас?
  •    Що про творчість сучасних письменників ви б хотіли дізнатися додатково?
  • Які тенденції постмодернізму?

Рефлексія.

     Домашнє завдання.

     Опрацювати біографію В. Симоненка, скласти анкету письменника,

     * підготувати творчий портрет В.Симоненка.

 

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
4309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку