Урок української літератури в 11 класі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, які сприяють удосконаленню вмінь учнів користуватися довідковою літературою та Інтернет-ресурсами, розвитку творчих здібностей, нестандартного мислення.
Урок української літератури
11 клас
Тема. Українська література другої половини ХХ ст. Пошукове розмаїття сучасної літератури. Тенденції постмодернізму. ТЛ: соцреалізм, модернізм (повторення) і постмодернізм.
Мета: розкрити найголовніші тенденції розвитку української літератури у другій половині ХХ – початку ХХІ століття, розширити уявлення учнів про новітню українську літературу, проаналізувати сучасну літературну ситуацію, зокрема нові тенденції в українській поезії та прозі; визначити специфіку творів поетів ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст.; удосконалювати вміння користуватися довідковою літературою та Інтернет-ресурсами, розвивати творчі здібності, нестандартного мислення, виховувати позитивні риси та звички.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: фільм «20 кроків до мрії. Крок 16 - Відлига», виставка творів письменників, словник літературознавчих термінів, стіннівка «Суспільно-історичні умови літературного процесу ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст..», мультимедійні презентації учнів.
Форми, методи та прийоми, використані на уроці: перегляд кінофільму, захист проектів, повідомлення, презентація стіннівки, розповідь із мультимедійним супроводом, ігровий прийом «Записник митця».
Хід уроку
Душа належить людству і епохам.
Чому ж її так раптом потрясли
осінні яблука, що сумно пахнуть льохом,
і руки матері, що яблука внесли?
Ліна Костенко
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети уроку, визначення його завдань.
Українська література ХХ століття пройшла різні етапи і періоди: революційний, воєнний, післявоєнний, пострадянський. Кожний етап характеризується своїми особливостями, своїми літературними героями. Сьогодні на уроці розглянемо ІІ половину ХХ – початку ХХІ ст. України в літературному розрізі.
Робота з епіграфом.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Попередньо клас був поділений на групи, кожна з яких отримала окреме завдання:
Перелік літератури та Інтернет-джерел для підготовки
Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн. – К., 2005.
Даниленко В. Лісоруб у пустелі. Письменник і літературний процес. – К., 2008.
Денисова Т. Феномен постмодернізму: контури й орієнтири// Слово і час –1995. – №2. – С. 18 – 27.
Жулинський М. Нація. Культура. Література: національно-культурні міфи та ідейно-естетичні пошуки української літератури. – К., 2010.
Зборовська Н. Код української літератури. Проект психоісторії новітньої української літератури. – К., 2006.
Історія української літератури ХХ століття.: У 2 кн. – Кн. 2. –К., 1995.
Касьянов Г. Незгодні: українська інтелігенція в русі опору 1960 – 80 –х років. – К., 1995.
Корогодський Р. Брама світла. Шістдесятники. –Л., 2009.
Тарнашинська Л. Українське шістдесятництво: профілі на тлі покоління. – К., 2010.
Харчук Р. Сучасна українська проза. Постмодерний період. Навчальний посібник. – К., 2008.
http://vvpk.at.ua/load/dilovodstvo/ukrajinska_literatura/37
Виступ групи істориків «Суспільно-історичні умови літературного процесу ІІ половини ХХ — початку ХХІ ст.»
Бесіда.
Виступ групи теоретиків про соцреалізм як псевдохудожній метод.
Виступ групи літературознавців про явище «шістдесятництва».
Метод «ПРЕС».
Доведи або спростуй одну із думок:
Виступ групи літературознавців про розвиток літератури української діаспори 1950 – 1960-х років.
Виступ групи літературознавців про поетів-постшістдесятників.
Виступ групи теоретиків про модернізм як сумарний термін, що позначає сукупність літературних напрямів та шкіл XX ст.
Виступ групи літературознавців про українську «химерну прозу».
Виступ групи теоретиків про постмодернізм та його визначальні риси.
Виступ групи експертів про сучасний стан і перспективи української літератури.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Записник митця».
Пояснити цитати, обґрунтувати,як вони стосуються теми уроку.
Життя неодноразово доводило цю істину: велике мистецтво немислиме на державній службі, воно має служити вічним людським цінностям і для вічності. Це стосується і політичної заангажованості митця. Не системою суспільно-політичних кон'юктур визначається естетична вартість твору, а тільки силою духовної енергії, яку він несе.
Валерій Шевчук
У кожного я є своє ім’я,
На всіх не нагримаєш грізно.
Ми – це не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних.
Володимир Симоненко
Ні! Цей народ із крові і землі
Я не віддам нікому і нізащо!
Він мій, він я, він — світ в моїм чолі,
Тому життя його і ймення не пропащі...
Я — син його по крові, і кістках,
І по могилах, і по ідеалах.
Не вам з осліпленими душами в забралах
Його звеличувать в фальшивих голосах.
Микола Вінграновський
Прости мені, мій змучений народе,
що я мовчу. Дозволь мені мовчать!
Бо ж сієш, сієш, а воно не сходе,
І тільки змії кубляться й сичать.
Всі проти всіх, усі ні з ким не згодні.
Злість рухає людьми, але у бік безодні....
Ліна Костенко
Не ми творили щось у цій культурі, а вона творила нас. Тобто скеровувала й заманювала своїми необжитими закапелками, незалюдненими маргінесами, задавненими табу, які так хотілося порушувати...
Юрій Андрухович
2. Робота з епіграфом.
VІ. Підсумок уроку.
Бесіда.
Рефлексія.
Домашнє завдання.
Опрацювати біографію В. Симоненка, скласти анкету письменника,
* підготувати творчий портрет В.Симоненка.