"Людина починається з добра"

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання та трудового навчання. Діти продовжують знайомство з творами Сухомлинського; вчаться оцінювати вчинки головних героїв.
Перегляд файлу

Інтегрований урок 3 клас

Літературне читання(позакласне читання) і трудове навчання

Тема. «Людина починається з добра»

Мета: продовжувати знайомство з творами В.О. Сухомлинського. Активізувати і поповнювати словниковий запас учнів, розвивати читацькі навички. Вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Вдосконалювати навички читання: свідомість, виразність. Розвивати мислення, усне мовлення. Виховувати бажання примножувати добро, бути ввічливими.

Вдосконалювати навички роботи з папером; розвивати творчу уяву; виховувати акуратність у ході виконання аплікації.

 Обладнання: презентація до уроку, виставка книжок В. О. Сухомлинського, складові таблиці, картки із чистомовкою.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

  1. Розминка «Привітання»

Весело у світ дивіться,

Сум од себе проженіть.

Встали вранці – усміхніться

 І добро весь день творіть.

Усмішка, неначе сонце,

Світло і тепло дає.

Як загляне у віконце,

Зразу радісно стає.  

Дітки, посміхніться веселіше.

              Привітайтесь: «Добрий день».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Щоб дізнатися тему уроку, вам треба розшифрувати цифри, розміщені на дошці. Кожна буква має свій номер по порядку. Склавши їх, ви і прочитаєте тему.

( Людина починається з добра ).

-Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей)

-  Мабуть, ви вже здогадалися, що цей урок ми присвятимо доброті і справедливості. 
Здавна на землі люди цінували праведне життя — життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує нове зло. А от добро породжує добро. 
-  Ви самі були не раз свідками і добрих вчинків, і злих, а також прочитали багато казок, у яких завжди відбувається боротьба між добром і злом. 
-  Тож сьогодні ми вирушимо до країни справедливості, добра

ІІІ. Мовна розминка

1. Розчитування (складові таблиці)

2. Чистомовка

Ок-ок-ок — у нас цікавий урок. 

Ень-ень-ень — ясний весняний день. 

Иті –иті- иті — учні працьовиті 

Уть-уть-уть — вирушаємо в путь. 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Бесіда    

- Ми часто чуємо слова добро, доброта. Що, на вашу думку, означають ці слова?

* Добро- благо, корисна справа, гарний вчинок.

* Доброта – це чуйне, дружнє ставлення до людей. Це привітність, ласка, прихильність. Прагнення робити добро іншим.

 

 

  1. Гра «Криголам». 
    Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «добро»: 
    Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий 
    О – об’єктивний, оптимістичний 
    Б – благородний, благодійний 
    Р – ретельний, романтичний, різносторонній 
    О – освічений 
    - Всі ці риси характеру притаманні оцій людині. (Вивішується портрет). 
    - Хто це? (В.О.Сухомлинський) 

- Отже, на сьогоднішньому уроці позакласного читання помандруємо літературними стежками, мудрими творами В.Сухомлинського, дослухаємося до його натяків, продовжимо розуміти художнє слово та будемо вчитися гарно висловлюватися.
- А хто ж такий В.О.Сухомлинський? 

V. Робота над темою уроку

1. Виступ вчителя(слайди)

- Усе своє життя Василь Сухомлинський присвятив педагогіці. Він навчав дітей мислити, відчувати, творчо сприймати навколишній світ.

Василь Олександрович вважав, що «джерелом дитячого розуму» є природа, тому створив Школу під Голубим Небом. Уроки для своїх вихованців він часто проводив біля річки, у полі, у лісі та в інших мальовничих місцях.

Він написав понад 1200 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. 

2. Представлення виставки книг В. О. Сухомлинського (виступ групи «Бібліотекарі») 

 «Квітка сонця» - У книзі є притчі, казки та оповідання. Вони пройняті любовю до дитини, до рідного краю, вчать доброзичливості, поваги до старших та добрих вчинків.(малювання своєї обкладинки до підручника)

 «Чиста криниця» -  Це прекрасна книжка для сімейного читання. Допомагає  дорослим -краще зрозуміти складність і важливість так званих дитячих проблем.(учень вдома читає оповідання і малює малюнок до нього)

До нової збірки художніх творів для дітей Василя Сухомлинського «Всі добрі люди – одна сім’я» увійшли не тільки твори, де дійовими особами є люди . На  її сторінках ви також зустрінетеся з тваринами, рослинами і навіть природними явищами.(оповідання про сім’ю-родинне дерево, готується один учень) 

 

VІ. Актуалізація читацького досвіду 

  1. Слово вчителя. 
    - Яке оповідання ви прочитали, готуючись до уроку? (Відповіді дітей)

Важко бути людиною

Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:

— А ми ж не подякували жінці за воду.

Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.

— Що ж... — каже Роман, — це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?

— Варто, — наполягає Марійка. — Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?

Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.

— Ви як хочете, — каже Марійка, — а я повернуся й подякую...

— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.., — Адже ми так потомилися...

— Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися...

Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі.

Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.

— Важко бути людиною... — сказав він.

 

2.Аналіз твору з вибірковим читанням

- Назвіть головних героїв твору? 

– Чи сподобалась вам поведінка Романа? Чому він так вчинив? Обгрунтуйте свою відповідь.  
-  Що йому відповіла Марійка? Знайдіть і прочитайте в тексті.

 -  Чи сподобалась вам поведінка хлопчика?

  -  Уявіть себе серед гурту дітей, щоб ви сказали, можливо внесли б якусь пропозицію?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Сухомлинський написав понад 1200 казок. З деякими ми вже познайомилися. А сьогодні прочитаємо нове оповідання «Суниці для Наталі»

І. Ознайомлення з новим твором. 

-Читання оповідання вчителем.

Суниці для Наталі
У третьому класі вчиться маленька Наталя. Вона довго хворіла. А це вже прийшла до школи. Бліда, швидко втомлюється. Андрійко розповів своїй мамі про Наталю. Мама й каже:
-Цій дівчинці треба їсти мед і суниці. Тоді вона стане бадьора, рум'яна... Понеси їй суниць, Андрійку.
Андрійкові хочеться понести суниць Наталі, але чомусь ніяково. Він так і сказав мамі:
- Соромно мені, не понесу.
- Чому ж тобі соромно? - дивується мама.
Андрійко й сам не знає, чому йому соромно. Наступного дня він все ж узяв із дому пакуночок суниць. Коли вже закінчились уроки, він підійшов до Наталі. Віддав їй пакуночок із суницями й тихо сказав:
- Це суниці. Ти їж, і щоки будуть у тебе рум'яні.
Наталя взяла пакуночок із суницями. І сталося дивне. Щічки її стали червоні, як мак. Вона ласкаво подивилася Андрійкові в очі й прошепотіла:
- Дякую...
- Чому ж це щічки у неї стали рум'яні? - подумав Андрійко. - Вона ще не їла суниць..

    -  Чи сподобалось вам оповідання? І обґрунтуйте, які почуття воно у вас викликало?

    - Словникова робота

Бліда, покупочок, ніяково(діти поєднують з відповідями на дошці)

Червоні як мак(тлумачний словник)

  • Читання оповідання ланцюжком.

Аналіз твору з елементами вибіркового читання

  • Що порадила мама Андрійкові?
  • Прочитайте, а що відповів на ці слова мамі хлопчик?
  • А чому йому було соромно?
  • Що ж зробив Андрійко наступного дня?
  • А як ви вважаєте, чому у Наталі стали рожеві щічки, якщо вона ще не куштувала суниць?

Читання в особах.

 

VIII. Виготовлення листівки другу чи подрузі.

Андрійко зробив приємне Наталці, пригостивши її суницями. Ми теж можемо зробити приємне для своїх рідних, близьких

Виходячи з тих матеріалів, які в нас є під рукою. Що ми можемо виготовити?

- Для кого? З якою метою?

-Чи обов’язково чекати свята, щоб зробити подарунок?

Ця  листівка повинна принести радість.

(Виконання роботи учнями з готових заготовок  )

  Виставка листівок. Деякі учні зачитують свої побажання другові.

 

IX.Підсумок уроку

Продовжіть речення

  • Мені було цікаво дізнатися…
  • Після уроку я …

Х.Оцінювання. Домашнє завдання.

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку