Інтегрований урок 3 клас
Літературне читання(позакласне читання) і трудове навчання
Тема. «Людина починається з добра»
Мета: продовжувати знайомство з творами В.О. Сухомлинського. Активізувати і поповнювати словниковий запас учнів, розвивати читацькі навички. Вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Вдосконалювати навички читання: свідомість, виразність. Розвивати мислення, усне мовлення. Виховувати бажання примножувати добро, бути ввічливими.
Вдосконалювати навички роботи з папером; розвивати творчу уяву; виховувати акуратність у ході виконання аплікації.
Обладнання: презентація до уроку, виставка книжок В. О. Сухомлинського, складові таблиці, картки із чистомовкою.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Весело у світ дивіться,
Сум од себе проженіть.
Встали вранці – усміхніться
І добро весь день творіть.
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Зразу радісно стає.
Дітки, посміхніться веселіше.
Привітайтесь: «Добрий день».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щоб дізнатися тему уроку, вам треба розшифрувати цифри, розміщені на дошці. Кожна буква має свій номер по порядку. Склавши їх, ви і прочитаєте тему.
( Людина починається з добра ).
-Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей)
- Мабуть, ви вже здогадалися, що цей урок ми присвятимо доброті і справедливості.
Здавна на землі люди цінували праведне життя — життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує нове зло. А от добро породжує добро.
- Ви самі були не раз свідками і добрих вчинків, і злих, а також прочитали багато казок, у яких завжди відбувається боротьба між добром і злом.
- Тож сьогодні ми вирушимо до країни справедливості, добра
ІІІ. Мовна розминка
1. Розчитування (складові таблиці)
2. Чистомовка
Ок-ок-ок — у нас цікавий урок.
Ень-ень-ень — ясний весняний день.
Иті –иті- иті — учні працьовиті
Уть-уть-уть — вирушаємо в путь.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
- Ми часто чуємо слова добро, доброта. Що, на вашу думку, означають ці слова?
* Добро- благо, корисна справа, гарний вчинок.
* Доброта – це чуйне, дружнє ставлення до людей. Це привітність, ласка, прихильність. Прагнення робити добро іншим.
- Отже, на сьогоднішньому уроці позакласного читання помандруємо літературними стежками, мудрими творами В.Сухомлинського, дослухаємося до його натяків, продовжимо розуміти художнє слово та будемо вчитися гарно висловлюватися.
- А хто ж такий В.О.Сухомлинський?
V. Робота над темою уроку
1. Виступ вчителя(слайди)
- Усе своє життя Василь Сухомлинський присвятив педагогіці. Він навчав дітей мислити, відчувати, творчо сприймати навколишній світ.
Василь Олександрович вважав, що «джерелом дитячого розуму» є природа, тому створив Школу під Голубим Небом. Уроки для своїх вихованців він часто проводив біля річки, у полі, у лісі та в інших мальовничих місцях.
Він написав понад 1200 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки.
2. Представлення виставки книг В. О. Сухомлинського (виступ групи «Бібліотекарі»)
«Квітка сонця» - У книзі є притчі, казки та оповідання. Вони пройняті любов’ю до дитини, до рідного краю, вчать доброзичливості, поваги до старших та добрих вчинків.(малювання своєї обкладинки до підручника)
«Чиста криниця» - Це прекрасна книжка для сімейного читання. Допомагає дорослим -краще зрозуміти складність і важливість так званих дитячих проблем.(учень вдома читає оповідання і малює малюнок до нього)
До нової збірки художніх творів для дітей Василя Сухомлинського «Всі добрі люди – одна сім’я» увійшли не тільки твори, де дійовими особами є люди . На її сторінках ви також зустрінетеся з тваринами, рослинами і навіть природними явищами.(оповідання про сім’ю-родинне дерево, готується один учень)
VІ. Актуалізація читацького досвіду
Важко бути людиною
Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:
— А ми ж не подякували жінці за воду.
Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.
— Що ж... — каже Роман, — це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?
— Варто, — наполягає Марійка. — Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.
— Ви як хочете, — каже Марійка, — а я повернуся й подякую...
— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.., — Адже ми так потомилися...
— Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися...
Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі.
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.
— Важко бути людиною... — сказав він.
2.Аналіз твору з вибірковим читанням
- Назвіть головних героїв твору?
– Чи сподобалась вам поведінка Романа? Чому він так вчинив? Обгрунтуйте свою відповідь.
- Що йому відповіла Марійка? Знайдіть і прочитайте в тексті.
- Чи сподобалась вам поведінка хлопчика?
- Уявіть себе серед гурту дітей, щоб ви сказали, можливо внесли б якусь пропозицію?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Сухомлинський написав понад 1200 казок. З деякими ми вже познайомилися. А сьогодні прочитаємо нове оповідання «Суниці для Наталі»
VІІ. Ознайомлення з новим твором.
-Читання оповідання вчителем.
Суниці для Наталі
У третьому класі вчиться маленька Наталя. Вона довго хворіла. А це вже прийшла до школи. Бліда, швидко втомлюється. Андрійко розповів своїй мамі про Наталю. Мама й каже:
-Цій дівчинці треба їсти мед і суниці. Тоді вона стане бадьора, рум'яна... Понеси їй суниць, Андрійку.
Андрійкові хочеться понести суниць Наталі, але чомусь ніяково. Він так і сказав мамі:
- Соромно мені, не понесу.
- Чому ж тобі соромно? - дивується мама.
Андрійко й сам не знає, чому йому соромно. Наступного дня він все ж узяв із дому пакуночок суниць. Коли вже закінчились уроки, він підійшов до Наталі. Віддав їй пакуночок із суницями й тихо сказав:
- Це суниці. Ти їж, і щоки будуть у тебе рум'яні.
Наталя взяла пакуночок із суницями. І сталося дивне. Щічки її стали червоні, як мак. Вона ласкаво подивилася Андрійкові в очі й прошепотіла:
- Дякую...
- Чому ж це щічки у неї стали рум'яні? - подумав Андрійко. - Вона ще не їла суниць..
- Чи сподобалось вам оповідання? І обґрунтуйте, які почуття воно у вас викликало?
- Словникова робота
Бліда, покупочок, ніяково(діти поєднують з відповідями на дошці)
Червоні як мак(тлумачний словник)
Аналіз твору з елементами вибіркового читання
Читання в особах.
VIII. Виготовлення листівки другу чи подрузі.
Андрійко зробив приємне Наталці, пригостивши її суницями. Ми теж можемо зробити приємне для своїх рідних, близьких
Виходячи з тих матеріалів, які в нас є під рукою. Що ми можемо виготовити?
- Для кого? З якою метою?
-Чи обов’язково чекати свята, щоб зробити подарунок?
Ця листівка повинна принести радість.
(Виконання роботи учнями з готових заготовок )
Виставка листівок. Деякі учні зачитують свої побажання другові.
IX.Підсумок уроку
Продовжіть речення
Х.Оцінювання. Домашнє завдання.