Урок 120. Урок позакласного читання. «Літо красне зустрічаймо!»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; викликати у дітей почуття зачарування красою рідної природи; поглибити їх знання про літо; прищеплювати учням любов до поетичного слова; виробляти розуміння і почуття його краси; виховувати спостережливість, любов до природи; сприяти розвитку образного мислення й мовлення.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
Ічка-ічка-ічка: ось глибока річка.
Ачка-ачка-ачка: пливла по річці качка.
Єчка-єчка-єчка: знесла вона яєчка.
Нят-нят-нят: навиводить каченят.
Чить-чить-чить: плавать діточок навчить.
Ічці-ічці-ічці: попливуть разом по річці.
Поведу малу сестричку.
Хай відеречко бере,
Водички трохи набере..
IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
Вступне слово вчителя
— Кожна пора року має свою неповторну красу. Багато хто вважає найкращою весну, бо все навколо оживає, буяє травами і квітами, садами і гаями наповнюється співом птахів. А кого не зачарує краса осіннього лісу або біла казка красуні-зими? Усі пори року прекрасні. Сьогоднішній урок позакласного читання ми присвятимо красному літечку, бо воно манить нас покупатися й позагоряти на сонечку, скуштувати солодких кавунів і динь, помилуватися достиглим хлібом.
IV. Робота з виставкою книг
— Які книжки на виставці вам знайомі?
— Хто хоче ознайомити нас зі своєю книжкою?
— Візьміть книжку, яка вам найбільше сподобалася.
— Як називається ця книжка?
— У ній один твір, чи це збірка творів?
— Чи написано прізвище автора на обкладинці?
— Хто намалював ілюстрації до книги?
— Де видана книжка?
V. Обговорення прочитаних творів
1. Вірш Анатолія Костецького «Канікули»
— Чому співає все навколо?
— Що таке канікули? Прочитайте.
2. Вірш Марії Чепурної «Прикмети літа»
— Які порівняння вживає поетеса у вірші?
— Чи запам’ятав ти прикмети літа?
— З’єднайте стрілочкою прикмету з її значенням.
Над водою низько.
Мов червоні квіти,
Хмари в небі синім.
Засинів льон.
Дозріли суниці
Дощик близько
3. Вірш Галини Демченко «Червень»
— Про який місяць ідеться у вірші?
— Звідки походить назва місяця?
— Що сказано у поезії про полуниці?
— Чому дітям не сидиться в хаті?
4. Оповідання К. Марукаса «Чому плакала пташка»
— Назвіть головних персонажів оповідання.
— Чому плакала пташка?
— Чи можна назвати дітей жорстокими?
— Як би ви вчинили на місці дітей?
Фізкультхвилинка
5. Читання й обговорення оповідання Олександра Копиленка «Галя»
1) Читання першої частини оповідання «ланцюжком».
2) Аналіз змісту прочитаного.
— Назвіть головних персонажів оповідання.
— Чому хлопці воювали з кропивою?
— Прочитайте, як вони це робили.
— Чому Василь спинився?
— Знайдіть і прочитайте рядки, у яких описується галченя.
— Що почали робити хлопці?
— Чим вони годували пташеня?
— Як Василько назвав галченя?
3) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання другої частини оповідання.
4) Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
— Що сказала Василькові мама?
— Куди Василько посадив пташеня?
— Прочитайте, як синичка відреагувала на появу галченяти.
— Чому відступила синичка?
— Чи вдалося подружитися птахам?
— Яке враження справила на вас поведінка Василька?
— Чого ви хотіли би повчитися в цього хлопчика?
VI. Підсумок уроку
— Про яку пору року говорили на сьогоднішньому уроці?
— Чого ви очікуєте від літа, що наступає?
— Яких ви хочете канікул?
— Де мрієте побувати?