Урок- дослідження :
Мета:
1. Закріпити знання учнів про причини, сутність непу, його наслідки; визначити особливості непівських нововведень в Україні; 2.Характеризувати на основі різних джерел особливості життя людей під час НЕПу;
3.Визначати фактори , які обумовлювали якість життя людей під час НЕПу.
Тип уроку : Урок застосування набутих знань, удосконалення вмінь та навичок.
Форма: Урок дослідження .
Обладнання уроку: стінна карта України за часів 20-тіх рр. ХХ ст., атлас, підручник , репродукції за часів НЕПу , презентації .
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 91
Запорізької міської ради Запорізької області
Людина в період НЕПу.
урок - дослідження.
вчитель історії
ЗЗОШ № 91
Кустова О .М.
м.Запоріжжя
2020
Тема уроку: Людина в період НЕПу ( практичне заняття )
Мета:
1. Закріпити знання учнів про причини, сутність непу, його наслідки; визначити особливості непівських нововведень в Україні; 2.Характеризувати на основі різних джерел особливості життя людей під час НЕПу;
3.Визначати фактори , які обумовлювали якість життя людей під час НЕПу.
Тип уроку : Урок застосування набутих знань, удосконалення вмінь та навичок.
Форма: Урок дослідження .
Обладнання уроку: стінна карта України за часів 20-тіх рр. ХХ ст., атлас, підручник , репродукції за часів НЕПу , презентації .
Хід уроку
І.Організація роботи класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Об’єкт дослідження: « Неп: життя людей ».
Вчитель обґрунтовує актуальність об’єкта дослідження і пропонує учням під час дослідження використати весь багаж знань з різних дисциплін та джерел, які проливають світло на досліджувану проблему.
Визначення очікуваних результатів проводиться і учнями, і вчителем.
Обговорення умов роботи протягом уроку та системи оцінювання результатів.
ІІІ. Етапи реалізації дослідження. Робота по групах (6-7 учнів). Всього -4 групи.
І етап. Завдання кожної з груп вдома :
- повторити основні поняття: НЕП, продподаток, «червінець» (золотий карбованець) , ринок праці, госпрозрахунок;
- знати дати:
1921 – 1929 рр. – запровадження НЕПу,
1921 – 1922 рр. – голод Радянської Росії (1921 – 1923 рр. в Україні) 15березня 1921 р. Х з’їзд РКП(б) – початок НЕПу;
- визначати сутність НЕПу
- вміти порівнювати головні риси «Воєнного комунізму» та НЕПу
- визначати особливості НЕПу в Україні.
Завдання керівникам груп - використавши додатковий матеріал, в т. ч. Інтернет - ресурси підготувати презентацію за темами :
1гр. Непмани – хто це?
2гр. Робітники – будні в часи НЕПу
3 гр. Життя селянства в добу НЕПу.
4гр. Вчитель та студент в добу НЕПу.
(Форма презентації може бути - мультимедійна , доповідь , реферат , вистава тощо.)
ІІ етап.
Проблема дослідження:
« Неп – виклик тодішній системі , цілеспрямований реальний шлях подолання кризи чи об’єктивно обґрунтована і прогнозована політика?»
Щоб відповісти на це запитання, учні повинні пригадати по групах:
( Питання можна задавати шляхом жеребкування кожної групі учнів; або розглядати поступово – даючи на підготовку 1-2 хвилини кожній із груп )
а ) підвалини непу;
б) тлумачення НЕПу як нового явища в історії всієї тодішньої Росії та України;
( метод - Інтелектуальний тир - із розміщених на дошці мішеней з надписами основних понять, пов’язаних з темою непу, кожен учень може отримати додаткові бали, знявши кожну мішень, якнайшвидше пояснивши кожне поняття.(Оцінюється якість і швидкість відповіді).
1. пропонуються опорні терміни : фінанси, концесія, продподаток, радзнаки , ринок праці і т.п.
2. дати декілька цілком оригінальних пояснень, що НЕП- це…
в) порівняння головних рис «Воєнного комунізму» та НЕПу :
за короткий відлик часу визначити як найбільше відминних рис «Воєнного комунізму» та НЕПу
“Воєнний комунізм” |
НЕП |
Продрозкладка. Заборона вільної торгівлі. Відсутність товарно-грошових відносин. Натуралізація зарплати. Карткова система. Трудова повинність. Втілення принципу «хто не працює – той не їсть». Мілітаризація економіки, трудові армії. Червоногвардійська атака на капітал. Тотальна націоналізація навіть дрібних підприємств. Сувора централізація управління Червоний терор тощо. |
Економічні методи управління. Відносне пом’якшення репресивної системи тощо. Продподаток. Вільна торгівля спочатку в межах місцевого товарообігу. Грошова реформа 1924 р. /золотий червінець/. Ринок вільнонайманої праці. Денаціоналізація дрібної і середньої промисловості. Децентралізація. Госпрозрахунок. |
г) Визначення особливості НЕПу в Україні.
(інтелектуальний марафон - по 1 учню з групи називають особливості НЕПу в Україні , обмінюються цікавою інформацією з питань впровадження непу в Україні та його наслідків)
- запроваджувався з більшими труднощами, ніж в центрі;
- здійснення заходів відбувалося значно пізніше;
- наявність комнезамів;
- швидкі темпи насичення ринку товарами;
- політика коренізаціі (українізації);
- особливості церковно - релігійних та державно – релігійних відносин;
- обмеженість внутрішньої та зовнішньої діяльності УСРР;
- більшість підприємців України (без с/г) - представники інших національностей та ін..
Висновок до ІІ етапу дослідження: учні можуть викласти три орієнтовні спрямування:
1. Найголовніші досягнення НЕПу на тлі загальних попередніх негараздів і їх наслідки. Недоліки і обмеженість. Політична ситуація в державі на початок 20-х років змусила більшовицький режим вдатися до введення кардинальних економічних змін, які відверто суперечили теоретичним засадам існуючого в тодішній державі ладу. Учні долучають тут свою оцінку і своє бачення результатів переходу до НЕПу.
2. Особливість НЕПу - перехід до соціалізму через державний капіталізм в умовах пролетарської держави. Десятикласники роблять власний аналіз таких гібридних змін.
3. Життєдайність НЕПу , в т.ч. в Україні на жаль, втрачена через боязнь більшовиків перед відступами на користь капіталізму; суб’єктивізм влади і частини суспільства в оцінці об’єктивних процесів призвів до згортання непу.
Кожна з опорних фраз знаходить своє обґрунтування конкретними прикладами в історії України часів НЕПу.
ІІІ етап.
Захист презентацій за темами :
(Одночасно вчитель пропонує десятикласникам висловитися і щодо зворотного впливу: як господарські зміни періоду НЕПу впливали на соціальні процеси та настрої в суспільстві.)
1гр. Непмани – хто це ?
2гр. Робітники – будні в часи НЕПу.
3 гр. Життя селянства в добу НЕПу.
4гр. Чиновники та бюрократи в добу НЕПу.
(Приклад презентації додається)
Висновок до ІІІ етапу дослідження: учні можуть викласти такі орієнтовні спрямування:
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
Відповідь учнів дає зрозуміти, що розгляд цієї теми готує їх до прямої участі в суспільних процесах, спонукає до оцінки життєвих ситуацій з усіма труднощами.
Результат роботи кожної з груп оцінюється за траєкторією успіху.
Вчитель зображує її в ідеалі - під прямим кутом.
Учні ж показують, якою є траєкторія успіху кожного із них. Висновок: це і є підказка, кому і в якій мірі на фоні класу потрібно допрацювати.
І
ІІІ
ІІ
------------------------
Оцінювання кожного учня.
Три номінації:
«Найретельніший дослідник».
«Традиційно успішний».
«Дивуй нас частіше».
Оцінка, як і віднесення до номінацій, визначається разом усіма учасниками групи.
V. Домашнє завдання .