Урок :"Людина в період НЕПу."

Про матеріал

Урок- дослідження :

Мета:

1. Закріпити знання учнів про причини, сутність непу, його наслідки; визначити особливості непівських нововведень в Україні; 2.Характеризувати на основі різних джерел особливості життя людей під час НЕПу;

3.Визначати фактори , які обумовлювали якість життя людей під час НЕПу.

Тип уроку : Урок застосування набутих знань, удосконалення вмінь та навичок.

Форма: Урок дослідження .

Обладнання уроку: стінна карта України за часів 20-тіх рр. ХХ ст., атлас, підручник , репродукції за часів НЕПу , презентації .

Перегляд файлу

 

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 91

Запорізької міської ради Запорізької області

 

                               Людина  в період НЕПу.

                                       урок - дослідження.

                                               

 

                                 вчитель історії

                                                ЗЗОШ № 91

                                                           Кустова  О .М.        

 

 

                                   м.Запоріжжя

                                                           2020

 

 


Тема  уроку: Людина в період  НЕПу ( практичне заняття )

Мета:

1. Закріпити знання  учнів  про  причини, сутність  непу,  його  наслідки;  визначити  особливості  непівських  нововведень  в  Україні; 2.Характеризувати  на  основі  різних  джерел особливості життя людей під час НЕПу;

 3.Визначати фактори , які обумовлювали якість життя людей під час НЕПу.

 Тип  уроку : Урок  застосування   набутих   знань, удосконалення вмінь та навичок.

Форма:  Урок  дослідження .

Обладнання  уроку: стінна карта  України за часів 20-тіх рр. ХХ ст., атлас, підручник , репродукції за часів НЕПу , презентації .

 

Хід  уроку

І.Організація роботи класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Об’єкт  дослідження:  « Неп: життя людей  ».

    Вчитель  обґрунтовує  актуальність  об’єкта  дослідження     і  пропонує  учням  під  час  дослідження  використати   весь   багаж   знань   з  різних  дисциплін  та  джерел,  які  проливають  світло  на  досліджувану  проблему.

Визначення  очікуваних  результатів  проводиться  і  учнями, і  вчителем.       

Обговорення  умов  роботи  протягом  уроку  та  системи   оцінювання  результатів.

ІІІ. Етапи реалізації дослідження. Робота по групах (6-7 учнів). Всього -4 групи.

І етап. Завдання  кожної з груп вдома :

 

- повторити основні поняття: НЕП, продподаток, «червінець» (золотий карбованець) , ринок  праці, госпрозрахунок;

- знати дати: 

1921 – 1929 рр. – запровадження  НЕПу,

1921 – 1922 рр. – голод   Радянської Росії (1921 – 1923 рр. в  Україні)  15березня 1921 р. Х з’їзд РКП(б) – початок НЕПу;

- визначати сутність НЕПу

- вміти порівнювати  головні риси «Воєнного комунізму» та НЕПу

- визначати  особливості  НЕПу  в  Україні.

 

 Завдання  керівникам груп  -  використавши додатковий матеріал, в т. ч. Інтернет - ресурси   підготувати  презентацію за темами :

1гр. Непмани – хто це?

2гр. Робітники – будні в часи НЕПу

3 гр. Життя селянства в добу НЕПу.

4гр. Вчитель та студент в добу НЕПу.

(Форма презентації може бути  - мультимедійна , доповідь , реферат , вистава тощо.)

 

ІІ  етап.

Проблема  дослідження:

« Неп – виклик  тодішній системі , цілеспрямований   реальний шлях подолання кризи  чи  об’єктивно обґрунтована і прогнозована політика?»

 Щоб  відповісти  на  це  запитання,  учні  повинні  пригадати по групах:

( Питання можна задавати шляхом жеребкування кожної групі учнів; або розглядати поступово – даючи на підготовку 1-2 хвилини кожній із груп )

а ) підвалини  непу;

б)  тлумачення НЕПу як нового явища в історії всієї тодішньої Росії та України;

 ( метод - Інтелектуальний  тир  - із  розміщених  на  дошці  мішеней  з  надписами  основних  понять,  пов’язаних  з  темою  непу,  кожен  учень  може  отримати  додаткові  бали,  знявши   кожну  мішень,  якнайшвидше  пояснивши  кожне поняття.(Оцінюється  якість  і  швидкість  відповіді).

1. пропонуються опорні   терміни : фінанси, концесія,  продподаток,  радзнаки , ринок  праці і т.п.

2. дати декілька цілком оригінальних пояснень, що НЕП- це…

 в) порівняння  головних рис «Воєнного комунізму» та НЕПу :

 за короткий відлик часу визначити як найбільше відминних рис «Воєнного комунізму» та НЕПу

 

“Воєнний комунізм”

НЕП

Продрозкладка.

Заборона вільної торгівлі.

Відсутність товарно-грошових відносин.

Натуралізація зарплати.

Карткова система.

Трудова повинність.

Втілення принципу «хто не працює – той не їсть». Мілітаризація економіки, трудові армії.

Червоногвардійська атака на капітал. Тотальна націоналізація навіть дрібних підприємств.

Сувора централізація управління

Червоний терор тощо.

Економічні методи управління.

Відносне пом’якшення репресивної системи тощо.

 Продподаток.

Вільна торгівля спочатку в межах місцевого товарообігу.

Грошова реформа 1924 р. /золотий червінець/.

Ринок вільнонайманої праці.

Денаціоналізація дрібної і середньої промисловості.

Децентралізація. Госпрозрахунок.

 

 

г) Визначення   особливості  НЕПу  в  Україні.

(інтелектуальний  марафон  - по 1  учню з групи називають  особливості  НЕПу  в  Україні , обмінюються  цікавою  інформацією  з  питань впровадження непу в Україні та його наслідків)

- запроваджувався  з  більшими труднощами, ніж  в  центрі;

- здійснення заходів відбувалося значно пізніше;

- наявність комнезамів;

- швидкі темпи насичення ринку товарами;

- політика коренізаціі (українізації);

- особливості  церковно - релігійних та державно – релігійних відносин;

- обмеженість внутрішньої та зовнішньої діяльності УСРР;

- більшість підприємців України (без с/г) - представники інших національностей та ін..

 

      Висновок  до  ІІ  етапу  дослідження: учні можуть  викласти  три орієнтовні спрямування:

      1. Найголовніші  досягнення  НЕПу на тлі загальних попередніх негараздів і  їх  наслідки. Недоліки і обмеженість. Політична ситуація в державі  на  початок 20-х років змусила більшовицький режим вдатися до введення кардинальних  економічних змін, які відверто суперечили теоретичним засадам існуючого  в тодішній державі  ладу. Учні долучають тут свою оцінку і своє бачення результатів переходу до НЕПу.

      2. Особливість  НЕПу  - перехід  до  соціалізму  через  державний  капіталізм в  умовах  пролетарської  держави. Десятикласники роблять власний аналіз таких гібридних змін.   

      3. Життєдайність  НЕПу , в т.ч.  в Україні на жаль,  втрачена  через  боязнь  більшовиків  перед  відступами  на  користь  капіталізму;  суб’єктивізм  влади і частини суспільства в оцінці об’єктивних процесів призвів до згортання непу.

Кожна  з опорних фраз знаходить своє обґрунтування конкретними прикладами в історії України часів НЕПу.

 

                                        ІІІ  етап.

                    Захист   презентацій за темами :

(Одночасно вчитель пропонує десятикласникам висловитися і щодо  зворотного  впливу: як господарські зміни періоду НЕПу впливали на соціальні процеси та настрої  в суспільстві.)

 

1гр. Непмани – хто це ?

2гр. Робітники – будні в часи НЕПу.

3 гр. Життя селянства в добу НЕПу.

4гр. Чиновники  та бюрократи в добу НЕПу.

              (Приклад презентації додається)

 

Висновок  до  ІІІ  етапу  дослідження: учні можуть  викласти такі орієнтовні спрямування:

  1.         Введення НЕПу викликало зміну соціальної структури і способу життя людей. Найбільш яскравими постатями того часу були представники нової радянської буржуазії - "непмани". Ці люди в значній мірі визначали обличчя епохи, але вони знаходилися як би за межами радянського суспільства: були позбавлені виборчих прав, не могли стати членами профспілки. Підприємці гостро відчували слабкість свого становища. Тому частка приватної промисловості в загальному обсязі виробництва була невисока. Приватні капітали кинулися насамперед у торгівлю.
  2.         З громадянської війни і супроводжувала їй розрухи пролетаріат вийшов "ослаблений і до певної міри декласований руйнуванням його життєвої основи - великої машинної індустрії". У 1920 р в Росії налічувалося 1,7 млн ​​промислових робітників, причому кадрові робітники становили не більше 40%. До 1928 року чисельність робітничого класу збільшилася в 5 разів, в основному за рахунок сільського населення. Матеріальне становище робітників покращився. Підвищилася заробітна плата, впритул наблизившись до довоєнного рівня. Робочі отримали право на щорічну відпустку, який становив не менше двох тижнів. Однак зростання рівня життя гальмували високі ціни, брак товарів першої необхідності, гостра житлова проблема. До того ж, незважаючи на підйом промисловості, в країні наростала безробіття.
  3.         Зрівняльний переділ землі, а також політика стримування за допомогою оподаткування зростання заможних господарств і державна підтримка малозабезпечених привели до "осереднячіванію" села. Багато селянські господарства швидко йшли в гору. Сільські жителі стали харчуватися краще, ніж до революції, стали більше вживати хліба і м'яса. Селяни висловлювали невдоволення існуючими в "державі диктатури пролетаріату" політичними обмеженнями для жителів села. Отримавши від НЕПу значні економічні послаблення, вони були не проти отримати і право відстоювати свої інтереси за допомогою власних політичних організацій.
  4.         Ще одним соціальним підсумком НЕПу стало непомірне збільшення чиновницько-бюрократичного апарату. Цьому сприяло не тільки активне втручання держави в сферу виробництва і розподілу, а й низька кваліфікація кадрів, яка змушувала мати на одній ділянці роботи кількох людей. У 1917 році в установах працювало близько 1 млн. Чиновників, в 1921 р - 2,5 млн. Більшість людей йшли працювати в радянські установи заради привілеїв, перш за все заради продовольчого пайка

 

 

 

ІV. Підсумок  уроку. Оцінювання роботи учнів.

Відповідь  учнів  дає  зрозуміти,  що  розгляд  цієї  теми  готує  їх  до  прямої  участі  в  суспільних  процесах,  спонукає  до   оцінки  життєвих  ситуацій  з  усіма  труднощами.

Результат  роботи  кожної з груп оцінюється  за  траєкторією  успіху.

Вчитель  зображує  її  в  ідеалі - під прямим кутом.

Учні  ж   показують, якою є траєкторія успіху кожного із них.  Висновок: це  і  є  підказка, кому і в якій мірі на фоні класу потрібно  допрацювати.

 

    І

 

                               ІІІ

                                    ІІ

               

             

 

      ------------------------

 

Оцінювання  кожного  учня.

 Три  номінації:

«Найретельніший  дослідник».

«Традиційно  успішний».

«Дивуй  нас  частіше».

 

Оцінка,  як  і  віднесення  до  номінацій,  визначається  разом  усіма учасниками групи.

 

V. Домашнє  завдання .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 січня
Переглядів
462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку