Урок української літератури у 9 класі
Тема. М. Гоголь. Життєвий та творчий шлях письменника. Романтична умовність оповідання ”Вечір проти Івана Купала”
Мета: познайомити учнів з М. Гоголем, письменником та особистістю, опрацювати зміст програмового твору”Вечір проти Івана Купала”,допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості оповідання, його романтичну спрямованість; розвивати навички аналізу прозових творів, логічне мислення, пам’ять, уміння грамотно висловлювати думки, судження; виховувати любов і гордість за Україну, її звичаї , традиції та творчі здобутки українських митців.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі знань та умінь.
Обладнання: збірки творів письменника, ноутбук, проектор, проекційна дошка, макети будинків та місяця.
Перебіг уроку
I Оргмомент.
II Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
(На фоні відеоряду звучить українська колядка і розігрується сценка ії твору М. Гоголя ”Ніч перед Різдвом”про те, як чорт украв місяць)
Слово вчителя. Ось які події,містичні, незрозумілі, інколи трапляються у творах не менш цікавого у своїй сутності письменника – М. Гоголя. У 1850 році із заслання Т.Шевченко писав своїй добрій знайомій Варварі Репніній. ”Перед Гоголем потрібно ставитись побожно, як перед людиною, обдарованою глибоким розумом і найніжнішою любов’ю до людей. Гоголь – справжній знавець людського серця! Наймудріший філософ. І найпіднесеніший поет повинен благоволити перед ним, як перед людинолюбцем.”Ось так високо оцінив Тарас Шевченко творчість Гоголя. Чому? Спробуємо дізнатись детальніше, тому надаємо слово групі ”Бібліографів”. (Відеопрезентація по біографії письменника)
III Актуалізація опорних знань учнів ( Для роботи на уроці діти об’єднались у 4творчих групи:”Бібліографи”, ”Критики”, ”Фольклористи”,”Театрали”.) 1Учень. У містечку Великі Сорочинці Миргородського повіту на Полтавщині 20 березня за старим стилем( 1 квітня за новим) 1809року у сім’ї Василя Гоголя-Яновського сталося чудо – народилась довгождана дитина, яку було названо в честь Миколи Чудотворця – Миколою. Дитячі роки пройшли в будинку батьків у Василівці, поряд із селом Диканька, про яке згодом напише у своїх творах. Після домашнього навчання2 роки здобуває освіту в Полтавському училищі, згодом вступив до Ніжинської гімназії вищих наук. Тут навчається грати на скрипці, займається живописом, грає у спектаклях ( часто саме жіночі ролі). Мріє займатись правосуддям. 2Учень. Коли закінчив Ніжинську гімназію, у1828 році їде до Петербурга з надією почати літературну діяльність. Та не отримавши місце , розпочинає літературну діяльність, та все щось не складається. Хоча ім’я Миколи Гоголя надалі будуть постійно пов’язувати з Петербургом, так як дії багатьох його творів проходять саме в цьому місті. 3Ученї. До вашої уваги уривок з листа Миколи Гоголя до матері. Послухайте – і все зрозумієте. ”Я много виноват перед Вами матушка,что не писал Вам тотчас по моем прибытии в столицу. На меня напала хандра и другое подобное. Петербург оказался не таким , как я думал, я представлял его гораздо красивее, великолепнее, и слухи, которые распускал о нем , также лживы. Петербург вовсе не похож на прочие европейские столицы и Москву. Каждая столица вообще характеризуется своим народом, набрасывающим на нее печать национальности; на Петербурге же нет никакого характера иностранцы, которые поселились здесь , обжились и вовче не похожи на иностранцев, а русские , в свою очередь, обыностранились, и стали ни тем , ни другим.” 4Учень. З часом Микола Гоголь їде за кордон, та швидко повертається,стає чиновником, та все це його не радує. Микола Гоголь близько сходиться з такими відомими людьми , як: Дельвіг, Жуковський, Пушкін. Дружба з ними дає йому сюжети до відомих творів: ”Ревізор”,”Мертві душі”.Відомим стає після виходу у світ творів:”Вечори на хуторі біля Диканьки”у 1831році, повістей:”Сорочинський ярмарок”, ”Майська ніч”.У 1833році пробує себе в ролі викладача Петербурзького університету, та це триває не довго.Він кидає це поприще і цілком віддається літературі. (Вправа “Чи знаєте ви,що”) Виступ 2-ї групи”Критиків” 1 Учень. До сьогодні літературознавці і критики не можуть визначитись, до якої літератури віднести особистість М. Гоголя до російської чи української . Народився на Україні , а писав –то російською. Можливо, ми спробуємо у цьому питанні визначитись. 2Учень. У 1830 році в журналі ”Отечественные записки”з’явилась перша повість Гоголя “Басаврюк”, яка з часом матиме назву”Вечір проти Івана Купала”. Гоголь намагається не просто захопити екзотикою, посмішити, розчулити публіку чи настрашити розповіддю про чортів, русалок, упирів, відьом, чаклунів. Микола Васильович поставив перед собою значно серйознішу мету, яку далеко не всі і не відразу зрозуміли, а саме: художньо осягнути й відкрити читачам суть національної душі, самої людської природи, корені добра і зла. Через те у його творах звичне переплітається з незвичним, дійсність із сновидіннями й міфами. 3Учень. Після невдалої проби на викладацькій ниві з-під пера М. Гоголя виходять збірки повістей”Миргород”(до складу якої входять “Старосвітські поміщики”,”Тарас Бульба”, ”Вій”), а також збірка “Арабески”. У 1835 році був написаний “Ревізор”, а уже у1836 році був поставлений у театрі Москви за участю Щепкіна. 3Учень. Доля не балує письменника . Затравлений реакційною печаттю Гоголь від’їжджає за кордон, спершу у Швейцарію, потім до Парижу, де продовжує роботу над твором”Мертві душі”.Тут він дізнається про смерть Пушкіна, якого вважав своїм літературним наставником, і пригнічений переїжджає до Риму. У 1841 році повертається в Росію , де друкує 1частину “Мертвих душ”.Коли він працює над 2 частиною твору , його долає духовна криза. Навіть поїздка до Ієрусалиму не допомагає виправити ситуацію. Вночі 11 лютого 1852 року він спалює 2частину “Мертвих душ”, а 21 лютого помирає у віці 33років. Та про це дещо пізніше. Все ж таки варто повернутись до першої повісті М. Гоголя “Басаврюк”, яку ми сьогодні читаємо під назвою “Вечір проти Івана Купала”. 4Учень. Басаврюк (за статею словника) – бісівська людина , сатана, диявол у людській подобі . З такою назвою , на думку М. Гоголя , твір не зацікавив би широке коло читачів, і було вирішено змінити назву. Твір оснований на народних легендах , повір’ях. А саме про ті події , які відбуваються в ніч на Івана Купала. Хотілося б дізнатися про це свято дещо детальніше. Виступ групи “Фольклористів” 1Учень. 7 липня( а 23-24 червня за старим стилем) в Україні , Білорусії , Росії традиційно відзначають свято Івана Купала , яке має ще дохристиянські корені . У слов’янських народів це був день літнього сонцевороту(21-22 червня), який відзначали язичники. Згідно з християнськими календарем на ці дні припадало Різдво Івана Хрестителя, якого помилково назвали Івана Купала (Бог наземних плодів).Йому приносили в жертву хліб. Головні атрибути свята – Купало і Марена( Мара, Марина) . За одним міфом , Марена – це зимове божество, що морить землю стужею, людей – голодом. За іншим міфом , це старша русалка. 2Учень. До свята молодь готувалась заздалегідь: робили опудало , дівчата плели вінки, прибирали деревця –марени, збирали хмиз для вогнища. У цей день хлопці намагались якнайкраще і найвище перестрибнути вогнище, спіймати на воді вінок саме тої дівчини , яка подобається. Танці, пісні, веселощі, радість сміх – все те , що обов’язково має супроводжувати купальські гуляння. 3 Учень. Існує повір’я, що в купальську ніч з’являється квітка папороті , яка цвіте лише одну коротку мить. Здобути її важко , так як стереже квітку нечиста сила. Той, хто зірве квітку папороті , може розуміти мову будь-якого створіння, може бачити заховані в землю скарби. Трави в цю ніч мають цілющі властивості , так як за ними доглядають мавки- душі маленьких нехрещених дівчат і русалки – душі потоплених дівчат. Та краще раз побачити, ніж 100 разів почути. Тому увага на екран. (Відеосюжет про свято Івана Купала) IV Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу, 1Слово учителя. Український світ М. Гоголя світлий , сонячний,енергійний, злитий з чудовою природою , безоглядний, веселий у радощах і святкових розвагах , ніжний та відданий, дещо наївний у стосунках , сміливий та непримиренний у боротьбі із темрявою. Народні звичаї , повір’я, національний менталітет ми бачимо на сторінках його творів. Що цікаво , щоб краще зрозуміти про що йдеться у творі, автор до деяких з них додає невеличкий словничок, де розтлумачує значення українських слів. Тому твори його , хоча й написані російською мовою, наскрізь пронизані сяйвом українізмів. Сам Гоголь неодноразово зізнавався у тому, що сюжет він обдумував українською, свої думки перекладав на російську і лише тоді все викладав на папері. Твір “Вечір проти Івана Купала”М.Гоголь напише на основі легенди про квітку Купала – папороть та вплив її магічної сили на людину. Та перш, ніж перейти до опрацювання змісту твору , його образів, спробуйте дати відповіді на такі запитання: 2 Евристична бесіда. Що для людини означає щастя? Чому Петро Безрідний зв’язався з” нечистою силою”? Чи став після цього він з дружиною щасливим? Чи можна здобути своє щастя таким шляхом? Отже, який висновок можна зробити? ( На статку , отриманому нечесним злочинним шляхом, щастя не збудуєш.) А тепер давайте дещо детальніше познайомимось з образами твору. 3Цитатне асорті (проводить група “Театралів”. Учні по черзі зачитують цитати , а інші групи вгадують) “Повні щоки козачки були свіжі й яскраві, як мак найніжнішої рожевої барви, коли , вмившися Божою росою, палає він, розправляє листочки і чепуриться перед сонцем вранці… “ ”У нього серце не камінне. Повішав нагайку на стіну і дав легенькою рукою стусана…” ”…не пам’ятаю ні батька , ні матері…” ”..не втерпів , дивлячись на молодих, пішов навприсядки до танцю, з бандурою у руках, з чаркою на голові..” ”Гарні вуса, біле личко, та й оселедець ,От уже його 2рази можна обмотати навколо вуха” ”Брови , мов чорні шнурочки, ротик , мовби на те був створений . щоб виводити солов’їні пісні , волосся її , чорне,як крило ворона,і м’яке, як молодий льон, падало дрібними кучерями на шитий золотом кунтуш” ”Одна сіра свитка, у якій більше дір , ніж у будь якого жида в кармані золотих” Отже, до головних образів твору , на вашу думку, ми віднесемо кого? Чи змінилось їх життя протягом твору? Давайте складемо інформаційне гроно до образів : Пидорки та Петра (до і після подій Купальської ночі) .Відкрийте, будь ласка, зошити, запишіть число , тему уроку та починайте працювати над інформаційним гроном. 4Інформаційне гроно. 5 Пошукова робота ( Відшукайте у тексті твору казкові елементи та прислів’ я та приказки) Для чого ,на вашу думку, автор вводить ці фольклорні елементи у зміст твору? 6 Бліц- опитування”Я –тобі, ти – товаришу” (Представники груп задають питання один одному за власним вибором) Які риси романтизму є у творі? Чи варто карати Петра за злочин? Як змінилось ставлення Коржа до Петра, коли той розбагатів? Чи сподобалась вам кінцівка твору? 7 Творче завдання. ( Складання сенкану до слів: Пидорка, Петро, Івась, Корж) VПідсумок уроку. 1Бесіда Проблемне запитання: Який урок нащадкам , сучасникам дав М. Гоголь у своєму творі? VI Оцінювання учнів. Домашнє завдання.(Написати твір- мініатюру на тему:”Значення правильного вибору у моєму житті”)
Матеріали до уроку
1Елементи казки: Кинеш у воду – пливе чортячий перстень чи намисто поверх води, і до тебе в руки. Квіти почали розмовляти голоском тоненьким, дерева загриміли сипучою лайкою. Спалахнула зірочка, щось затріщало, і квітка розгорнулася перед його очима. Собака вибіг назустріч і обернувся на кішку. Зирк, кішка перетворилась на бабу, іскри посипались у неї з рота… Смажений баран підвів голову,очі ожили, вуси значуще заморгали на присутніх. Сам церковний староста не встиг і 2-х разів дістати дна чарки, як бачить, що та кланяється йому в пояс. І з жінкою його теж диво: почала вона замішувати тісто у діжі, як та вистрибнула і, узявшись в боки, пішла навприсядки по всій хаті. Прислів’я, приказки, крилаті вислови: Привозити попа в решеті. Темно, хоч в око стрель. Жінці легше поцілуватися з чортом, ніж назвати когось красунею. Від чорта не буде добра. Зник, як у воду впав. Щука хвостом лід розбила. Потрібна, як торішній сніг. Інформаційне гроно. Петро (на початку твору) Щирий у коханні, слабовільний, бідний, безрідний, вродливий, працьовитий. Петро (після купальської ночі) Злочинець, особисте”переродження”, зв’язок з нечестивим, байдужість оточуючих, сите життя- -страждання, таємниче зникнення. Пидорка(до одруження) Молода, вродлива, заможна козачка, щира, добра, чуйна, духовно багата, здатна до палкого кохання. Пидорка (у подружньому житті) Змарніла, горе і страждання, безвихідність, “знесилена, зачахла”,прагне боротись з нечистою силою, черниця в Київській Лаврі. Сенкан Гоголь ( цілеспрямований, обдарований,творить,повчає, засуджує, душею і натурою наш, людинолюбець ) Пидорка (мила, привітна,турботлива, любить,страждає ,бореться, краса,що раптово змарніла, страдниця) Петро (бідний, люблячий, страждаючий, розшукує, перероджується, зникає, запроданець власної душі, нещасний.) Івась (щирий, добрий, чуйний, вболіває, жартує,співіснує, безвинне дитя, жертва ) Корж ( власний, жадний, улесливий, насолоджується, збагачується, задовольняється, аби користь та прибуток, багатій ) Риси романтизму: виняткові містичні характери: Басаврюк, відьма, незвичайна ситуація, таємничість( пошук Петром скарбу), поєднання національного і соціального( протистояння бідного і багатого), сильне кохання молодих людей,трагічний кінець, фольклорна основа.