Тема уроку: М.Коцюбинський « Intermezzo» – поема душi лiричного героя
Мета уроку: розкрити еволюцію стилю митця від просвітницького реалізму до імпресіонізму, дослідити психологічне насичення твору, поглибити знання про жанр новели, імпресіонізм; виховувати в учнiв любов до природи, естетичне сприйняття природи, художнього слова.
Тип уроку: урок-дослідження
Теорія літератури: новела, імпресіонізм
Міжпредметні зв’язки: історія України, образотворче мистецтво, музика
Обладнання, наочність: репродукції картин художників-імпресіоністів, мультимедійні матеріали.
Перебіг уроку
1. Оголошення теми та мети уроку
Слайд № 1
2. Емоційне налаштування класу на дослідницьку роботу
– Пропоную розпочати урок переглядом слайдів із зображенням краєвидів нашої України (звучить музика Антоніо Вівальді, концерт № 6 для скрипки з оркестром, адажіo)
Слайди № 2, 3, 4, 5 ,6, 7
– А тепер перейдемо до іншого, не менш захопливого виду мистецтва – мистецтва слова, заглибимося у царство природи, прослідкуємо за змінами у психології, настроях ліричного героя, постараємося зрозуміти, що робиться в його душі, як ній співіснують щастя і горе, як справжній митець бачить світ і коли він справжній. Також побачимо, що природа здатна лікувати душу, повертати до життя.
3. Обговорення епіграфа уроку.
Слайд № 8
«У хвилини розчарування та розпуки мене не раз рятувала моя незвичайна любов до природи»
– Так говорить Михайло Коцюбинський про себе. А яке це має відношення до нашого ліричного героя?( твiр автобіографічний)
– Тепер логічним буде з’ясувати, чому у ліричного героя виникла необхідність у відпочинку?
( повідомлення № 1, 2)
Слайд № 10
4. Словникова робота
Тема твору, як правило, прихована в його назві. Що означає слово «Intermezzo» ?
Слайд № 9
– На початку 20 століття у всіх жанрах мистецтва посилилось тяжіння до розуміння глибини людської душі, до розуміння мотивації вчинків героїв. Головним для митців (художників, композиторів, письменників) стала не сама дійсність і її фотографічне відображення, а те враження, яке вона викликала. Звичайно, мова йде про мистецький напрям – імпресіонізм.
Слайди № 11, 12, 12, 13, 14
Ще маємо зупинитись на визначенні ознак жанру новели.
Слайд № 15
Тепер з’ясуємо, чому у ліричного героя виникла необхідність у відпочинку?
(відповідь – повідомлення № 1, 2 – додаються).
Слайд № 1
5. Актуалізація опорних знань
На вашу думку, «Intеrmezzo» – це новела сюжетна чи психологічна?
Стисло передати зміст, використовуючи ілюстрації (фліп-чарт).
Новелу «Intermezzo» деякі дослідники називають «своєрідною кардіограмою психологічного стану ліричного героя, його почувань, настроїв» (зокрема, літературознавець Єфремов). Чи погоджуєтесь із таким визначенням ?
Отже, хто ж він, ліричний герой новели?
Наступне питання виносимо як проблемне і ще раз повернемося до нього пізніше: Чому саме Кононівським полям присвячена новела? У чому їхня заслуга?
6. Робота з текстом.
Слайд № 16 (потяг)
Слайд №17 (зозуля)
«Моï дні течуть тепер ......»,
«На небі сонце, серед нив я...»,
«Ніколи перше не чув я...»,
«Тепер я бігаю в поле i годинами ...».
Слайд № 18 (жайворонок)
«Так проходили днi мого intermezzo ...»
Слайд № 19 (фонохрестоматія)
Слайд № 20
– Як ви, люди 21 століття, знімаєте напругу, втому? Чи можуть допомогти в такій ситуації алкоголь, енергетичні напої, наркотики?
7. Підсумки.
– Природа чарівне, животворне джерело енергії, сили, емоцій, натхнення, яке нам Господь дарує у користування. Як же повинна ставитись до природи людина, щоб такою вона залишалась i для наступних поколінь?
– Яким повинен бути справжній письменник ? Чи має право жити лише власними проблемами, відсторонившись від життя людей, країни?
Іван Франко у вірші «Лісова ідилія» визначає сутність справжнього митця:
Поет сучасний –
Вiн тим сучасний, що нещасний.
Поет – значить вродився хворим,
Болить чужим і людським горем.
В його чутливість сильна, дика,
Еольфа арфа мов велика,
Що все болить і не втихає:
В ній кожний стрічний вітер грає.
8. Домашне завдання.
1. Написати чи намалювати етюд «Мій улюблений куточок спокою»;
2. Прочитати повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».
1-ше повідомлення
Новела «Intermezzo» написана М. Коцюбинським у 1908 році. Це був час реакції – жорстоких розправ російського самодержавства з революціонерами та бунтівниками. Тюремне переповнення вчорашніми правдошукачами, поліція й жандарми чинили розправи – вішали, стріляли, били. М. Коцюбинський у листі до М. Чернявського пише: «Ви не можете уявити собі, що я пережив, бачачи все те на власні очі, i який це вплив мало на мої хворі нерви. Мені тепер ще гірше, ніж було: не можу ані спати, ані їсти. Ледве пишу до Вас» (18 листопада 1905 р.).
На утриманні М. Коцюбинського була сім’я. Позичку, яку він узяв у банку для придбання садиби в Чернігові, так і не зміг сплатити до кінця свого життя. Матеріальна скрута примушує його багато писати. Але цього не вистачає. Так, наприклад, за перший том оповідань у 1903 році йому заплатили 200 крб. А в той же час А. Чехов, який у російській літературі відігравав таку саму роль, продав свої твори видавцеві за 7500 крб. Навіть російські перекладачі творів М. Коцюбинського одержували набагато більше, ніж він. Письменник не раз з іронією згадує про це, зокрема в листі до В. Гнатюка: «Треба рятуватися, спочити. Полежать у шпиталі або санаторії, а нема за що. Доведеться пропадати. Служба ледве-ледве дає шматок хліба, а література!.. Соромно навіть признатися представникові культурної нації. Єдиний спосіб писати по-російськи, але коли я досі цього не робив, то вже тепер не зроблю... Доведеться пропасти».
Украй виснажений службою, політичними обставинами, знесилений хворобами, Михайло Михайлович мріє про відпочинок.
2-ге повідомлення
У цей складний час він переживає ще й особисту драму: несподівано до нього, людини сімейної, прийшло кохання. Свою дружину Віру Устимівну Дейшу він дуже любив. Про це свідчать листи до неї з Криму, коли працював у філоксерній комісії: «Сонечко ти моє! Ти менi свiтиш і грієш, – Коцюбинський до дружини. – Твої листи для мене – половина життя. От і нині дістав листа од тебе і так мені добре, так легко і весело».
Від щасливого шлюбу народилося четверо дітей. Михайло Михайлович дуже любив свою сім’ю, але й багато мав від неї: «Усе було пристосоване для того, щоб «таткові»... було гарно жити, щоб не заважати йому, не турбувати дрібницями,» – пише М. Чернявський, письменник і приятель родини.
Та за словами Аркадія Утєвського, лікаря М. Коцюбинського, «не варто нічому дивуватися, адже він був живою людиною і ніщо людське не було йому чуже».
Почуття до Олександри Аплаксіної, молодої співробітниці статистичного бюро, було ні мимовільним захопленням, ні грою в почуття. Воно заволоділо ним, його серцем і думками. Але в найкритичніший момент їхніх стосунків, коли треба було вибирати мiж сім’єю й коханою жінкою, М. Коцюбинський сказав: «Я не залишу сім’ю, якщо навіть доведеться переступити через себе».
Вiдмовлятися від кохання було нелегко. Михайло Михайлович замкнув у грудях своє нестримне серце. Та від цього воно боліло ще сильніше. Нескінченні «треба» і безконечні «мусиш» додавали муки.
Виснаження нервової системи привело до того, що письменник не міг працювати. Йому здавалося, що люди, яких бачив, вимагають, щоб він показав світові свої страждання: «Мене втомили люди. Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створення, кричать, метушаться і смітять».
Лікар порадив письменникові відпочити на лоні природи.
Справжнім порятунком стали кононiвськi поля відомого мецената і друга М. Коцюбинського Євгена Чикаленка, в будинку якого письменник провів кілька благодатних тижнів улітку 1908 р., що й лягло в основу новели.