М.Коцюбинський «Intermezzo» – поема душi лiричного героя

Про матеріал
Розробка уроку української літератури в 10 класі: "М.Коцюбинський «Intermezzo» – поема душi лiричного героя"
Перегляд файлу

Тема уроку: М.Коцюбинський « Intermezzo» – поема душi лiричного героя

Мета уроку: розкрити еволюцію стилю митця від просвітницького реалізму до імпресіонізму, дослідити психологічне насичення твору, поглибити знання про жанр новели, імпресіонізм; виховувати в учнiв любов до природи, естетичне сприйняття природи, художнього слова.

Тип уроку: урок-дослідження

Теорія літератури: новела, імпресіонізм

Міжпредметні зв’язки: історія України, образотворче мистецтво, музика

Обладнання, наочність: репродукції картин художників-імпресіоністів, мультимедійні матеріали.

Перебіг уроку

1. Оголошення теми та мети уроку

Слайд № 1

2. Емоційне налаштування класу на дослідницьку роботу

– Пропоную розпочати урок переглядом слайдів із зображенням краєвидів нашої України (звучить музика Антоніо Вівальді, концерт № 6 для скрипки з оркестром, адажіo)

Слайди № 2, 3, 4, 5 ,6, 7

– А тепер перейдемо до іншого, не менш захопливого виду мистецтва – мистецтва слова, заглибимося у царство природи, прослідкуємо за змінами у психології, настроях ліричного героя, постараємося зрозуміти, що робиться в його душі, як ній співіснують щастя і горе, як справжній митець бачить світ і коли він справжній. Також побачимо, що природа здатна лікувати душу, повертати до життя.

3. Обговорення епіграфа уроку.

Слайд № 8

«У хвилини розчарування та розпуки мене не раз рятувала моя незвичайна любов до природи»

– Так говорить Михайло Коцюбинський про себе. А яке це має відношення до нашого ліричного героя?( твiр автобіографічний)

– Тепер логічним буде з’ясувати, чому у ліричного героя виникла необхідність у відпочинку?

( повідомлення № 1, 2)

Слайд № 10

4. Словникова робота

Тема твору, як правило, прихована в його назві. Що означає слово «Intermezzo» ?

Слайд № 9

– На початку 20 століття у всіх жанрах мистецтва посилилось тяжіння до розуміння глибини людської душі, до розуміння мотивації вчинків героїв. Головним для митців (художників, композиторів, письменників) стала не сама дійсність і її фотографічне відображення, а те враження, яке вона викликала. Звичайно, мова йде про мистецький напрям – імпресіонізм.

Конспект уроку з української літератури для 10 класу «Симфонія людської  душі й природи в новелі М.Коцюбинського «Intermezzo»

Слайди № 11, 12, 12, 13, 14

Ще маємо зупинитись на визначенні ознак жанру новели.

Слайд № 15

Тепер з’ясуємо, чому у ліричного героя виникла необхідність у відпочинку?

(відповідь – повідомлення № 1, 2 – додаються).

Слайд № 1

5. Актуалізація опорних знань

На вашу думку, «Intеrmezzo» – це новела сюжетна чи психологічна?

Стисло передати зміст, використовуючи ілюстрації (фліп-чарт).

Новелу «Intermezzo» деякі дослідники називають «своєрідною кардіограмою психологічного стану ліричного героя, його почувань, настроїв» (зокрема, літературознавець Єфремов). Чи погоджуєтесь із таким визначенням ?

Отже, хто ж він, ліричний герой новели?

Наступне питання виносимо як проблемне і ще раз повернемося до нього пізніше: Чому саме Кононівським полям присвячена новела? У чому їхня заслуга?

6. Робота з текстом.

  •        Що означає слово «треба» в житті ліричного героя? Як ставлення до цього слова його характеризує?
  •        Кому заздрить ліричний герой? Чому?
  •        Другу частину новели можна назвати «відпочинок, відновлення сили». Чи легко йому це зробити?

Слайд № 16 (потяг)

  • З чого розпочався відпочинок?

Слайд №17 (зозуля)

  • Як відбувалось поетове « інтермецо»?
  •        Зачитати уривки, де показано, як ліричний герой насолоджується царством природи, фарбами, звуками. (Учні читають напам’ять уривки).

Intermezzo” Михайла Коцюбинського – Українська мова та література

«Моï дні течуть тепер ......»,

«На небі сонце, серед нив я...»,

«Ніколи перше не чув я...»,

«Тепер я бігаю в поле i годинами ...».

Слайд № 18 (жайворонок)

«Так проходили днi мого intermezzo ...»

Слайд № 19 (фонохрестоматія)

  •        І ось нарешті зустріч ліричного героя із людиною, її горем. Прочитати відповідний уривок за ролями.
  •        Що ж сталося з ліричним героєм? Які зміни відбулись у його настроях? Спробуймо накреслити лінію психологічних змін у душі.

Слайд № 20

  •        Тепер повернімось до раніше поставленого проблемного питання «Чому ж саме Кононівським полям присвячена новела?».
  •        Чи зміг би ліричний герой відпочити в межах міста?

– Як ви, люди 21 століття, знімаєте напругу, втому? Чи можуть допомогти в такій ситуації алкоголь, енергетичні напої, наркотики?

7. Підсумки.

– Природа чарівне, животворне джерело енергії, сили, емоцій, натхнення, яке нам Господь дарує у користування. Як же повинна ставитись до природи людина, щоб такою вона залишалась i для наступних поколінь?

Яким повинен бути справжній письменник ? Чи має право жити лише власними проблемами, відсторонившись від життя людей, країни?

Іван Франко у вірші «Лісова ідилія» визначає сутність справжнього митця:

Поет сучасний –

Вiн тим сучасний, що нещасний.

Поет – значить вродився хворим,

Болить чужим і людським горем.

В його чутливість сильна, дика,

Еольфа арфа мов велика,

Що все болить і не втихає:

В ній кожний стрічний вітер грає.

8. Домашне завдання.

1. Написати чи намалювати етюд «Мій улюблений куточок спокою»;

2. Прочитати повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».


1-ше повідомлення

Новела «Intermezzo» написана М. Коцюбинським у 1908 році. Це був час реакції – жорстоких розправ російського самодержавства з революціонерами та бунтівниками. Тюремне переповнення вчорашніми правдошукачами, поліція й жандарми чинили розправи – вішали, стріляли, били. М. Коцюбинський у листі до М. Чернявського пише: «Ви не можете уявити собі, що я пережив, бачачи все те на власні очі, i який це вплив мало на мої хворі нерви. Мені тепер ще гірше, ніж було: не можу ані спати, ані їсти. Ледве пишу до Вас» (18 листопада 1905 р.).

На утриманні М. Коцюбинського була сім’я. Позичку, яку він узяв у банку для придбання садиби в Чернігові, так і не зміг сплатити до кінця свого життя. Матеріальна скрута примушує його багато писати. Але цього не вистачає. Так, наприклад, за перший том оповідань у 1903 році йому заплатили 200 крб. А в той же час А. Чехов, який у російській літературі відігравав таку саму роль, продав свої твори видавцеві за 7500 крб. Навіть російські перекладачі творів М. Коцюбинського одержували набагато більше, ніж він. Письменник не раз з іронією згадує про це, зокрема в листі до В. Гнатюка: «Треба рятуватися, спочити. Полежать у шпиталі або санаторії, а нема за що. Доведеться пропадати. Служба ледве-ледве дає шматок хліба, а література!.. Соромно навіть признатися представникові культурної нації. Єдиний спосіб писати по-російськи, але коли я досі цього не робив, то вже тепер не зроблю... Доведеться пропасти».

Украй виснажений службою, політичними обставинами, знесилений хворобами, Михайло Михайлович мріє про відпочинок.


2-ге повідомлення

У цей складний час він переживає ще й особисту драму: несподівано до нього, людини сімейної, прийшло кохання. Свою дружину Віру Устимівну Дейшу він дуже любив. Про це свідчать листи до неї з Криму, коли працював у філоксерній комісії: «Сонечко ти моє! Ти менi свiтиш і грієш, – Коцюбинський до дружини. – Твої листи для мене – половина життя. От і нині дістав листа од тебе і так мені добре, так легко і весело».

Від щасливого шлюбу народилося четверо дітей. Михайло Михайлович дуже любив свою сім’ю, але й багато мав від неї: «Усе було пристосоване для того, щоб «таткові»... було гарно жити, щоб не заважати йому, не турбувати дрібницями,» – пише М. Чернявський, письменник і приятель родини.

Та за словами Аркадія Утєвського, лікаря М. Коцюбинського, «не варто нічому дивуватися, адже він був живою людиною і ніщо людське не було йому чуже».

Почуття до Олександри Аплаксіної, молодої співробітниці статистичного бюро, було ні мимовільним захопленням, ні грою в почуття. Воно заволоділо ним, його серцем і думками. Але в найкритичніший момент їхніх стосунків, коли треба було вибирати мiж сім’єю й коханою жінкою, М. Коцюбинський сказав: «Я не залишу сім’ю, якщо навіть доведеться переступити через себе».

Вiдмовлятися від кохання було нелегко. Михайло Михайлович замкнув у грудях своє нестримне серце. Та від цього воно боліло ще сильніше. Нескінченні «треба» і безконечні «мусиш» додавали муки.

Виснаження нервової системи привело до того, що письменник не міг працювати. Йому здавалося, що люди, яких бачив, вимагають, щоб він показав світові свої страждання: «Мене втомили люди. Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створення, кричать, метушаться і смітять».

Лікар порадив письменникові відпочити на лоні природи.

Справжнім порятунком стали кононiвськi поля відомого мецената і друга М. Коцюбинського Євгена Чикаленка, в будинку якого письменник провів кілька благодатних тижнів улітку 1908 р., що й лягло в основу новели.

docx
Додано
29 березня 2023
Переглядів
277
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку