Тема. Едгар Аллан По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук».
Мета:продовжити ознайомлення учнів із життям і творчістю американського письменника Едгара По, показати багатогранність його особистості; повторити теоретичні поняття про детектив і охарактеризувати особливості детективів письменника; допомогти зрозуміти поняття «точка зору»,«розповідач» та «оповідач»; розвивати навички виразного читання, усного мовлення, логічного мислення, дослідницької діяльності учнів;виховувати інтерес до літератури , пізнання незвичайного та загадкового.
Обладнання: підручник, портрет письменника, ілюстрації
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
«Вставте пропущене слово» (письмово).
1.Едгар Аллан По найвідоміший класик американської літератури.
2.Письменник народився 19 січня 1809 р. у місті Бостоні.
3. У дворічному віці залишився сиротою, далі його долею опікувався купець Джон Аллан.
4.Закінчив коледж у Ричмонді й вступив до Вірджинського університету.
5. Працював під псевдонімом Бостонець.
6. Перша книжка надрукована кількістю п'ятдесят примірників.
7. Письменник є засновником форми сучасного детективу.
8. Детектив - це різновид пригодницької літератури.
9. Головним героєм детективу виступає сищик.
10. Прикладами детективних творів автора є «Вбивство на вулиці Морг», «Таємниця Марі Роже», «Викрадений лист».
Оцінювання: самоперевірка.
III. Оголошення теми й мети уроку ( Запис в зошит дати та теми).
IV. Робота над темою урока.
1.Робота з портретом письменника.
- Яким ви бачите письменника?
(На фото ми бачимо великі очі, кучеряве волосся, але немає безтурботної посмішки. В очах — печаль, яка віддзеркалює тяжке, трагічне життя письменника. )
Життя письменника справді було нелегким. Адже, на його долю випало чимало випробувань, з якими він змагався. Втративши батьків, він потрапляє під опіку купця Джона Аллана, котрий ставить йому жорсткі умови : юнак мусив повністю підкоритися його волі і покинути поетичну творчість. Тоді По обрав особисту свободу і літературу, що і прирікло його на злиденне життя до кінця днів.
Едгар По був засновником детективної літератури. А чи є у нього послідовники? Так, звичайно. Це, насамперед, відомі автори детективів: Артур КонанДойль, Агата Крісті, Жорж Сименон.
Артур Конан Дойль писав, що Е.По розкидав насіння, з якого проросли сучасні твори. Письменники вимушені йти вузькою стежкою, постійно розпізнаючи сліди Е.По, який пройшов перед ними.
Основне ядро в прозаїчній спадщині Е. По становить новелістика. Саме в ній він досяг вершин художнього вдосконалення.
Природно, що не менший інтерес для Едгара По представляла інтелектуальна діяльність людини. Інтерес цей пронизує всю новелістичну спадщину письменника. У найбільш концентрованому вигляді він виявлений в так званих детективних розповідях.
2.Робота з термінами (запис у зошит).
Нове́ла (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.Персонажами новели є особистості, зазвичай, цілком сформовані, що потрапили в незвичайні життєві обставини.
Вчитель.Пригадаємо, що ми знаемо про детектив.
Детектив(англ. todetect — розкривати, знаходити) — це один із різновидів пригодницької літератури, в якому описуються події, пов'язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину.
Які є види детективу? (інтелектуальний, психологічний, криимінальний, гумористичний, жіночий, молодіжний).
Які ознаки детективу ви знаєте?
- сюжет побудований навколо злочину
- у центрі – інтелектуальний процес пошуку істини
- дія відбувається у дуже обмеженому просторі
- головний герой – єдиний, хто може досягти успіху, поруч із ним – друг- оповідач
- жертва – «об'єкт роботи нишпорки";
- детектива цікавлять найменші подробиці
- читач має можливість стежити за розвитком думки слідчого
- відсутність рухів та емоцій
- увага сконцентрована на таємниці, а не на трагедії людей
- злочин обов'язково буде розкритий за допомогою логічних інтелектуальних висновків, а не за рахунок випадковості, чи немотивованого зізнання
- розгадка має дивувати.
3. Робота з підручником. Зачитайте на с. 192 визначення.
Оповідач ─ образ, який може бути в епічних і ліро-епічних творах. Він спостерігає і оцінює події збоку, як чуже життя. Це свого роду посередник між автором і героями. Його позиція може збігатися з авторською або не збігатися. Він має можливість порівнювати різні оцінки і погляди. Оповідач виступає у формі першої особи.
Розповідач ─ образ, який може бути в епічному творі. Як правило, розповідач і є автором, і персонажем твору. Розповідач може бути далеким від автора або виразником авторських ідей. Він може бути спостерігачем, співучасником подій, суддею. Автор може не називати розповідача, але, читаючи твір, можна уявити стать, вік, соціальне становище розповідача.
Поняття «точка зору». Використання особи розповідача дає можливість представити таку точку зору, яка відрізняється від авторської. Оповідач є особою, яка знає про всіх, а розповідач знайомить нас із тим, що він бачить, або з тим, що з ним відбувалося.
4. Колективне завдання - складання сенкану( один із учнів працює біля дошки)
Вдома ви прочитали оповідання Едгара По «Золотий жук».
Отже,головна тема оповідання «Золотий жук» – пошуки скарбу.
Складіть сенкан до слова « скарб».
Скарб
Дорогоцінний,яскравий
Шукати,знаходити,ділити
Скарб знаходився під тюльпановим деревом
Знахідка
5.Аналіз твору. Експрес-опитування
1)Яке Ваше враження від прочитаного оповідання Едгара По «Золотий жук»?
2)Які герої найбільш Вам сподобались ? Чому ?
3)Як Ви думаєте, чому оповідання має назву «Золотий жук» ?
(З жука все починається, він постійно знаходиться у центрі уваги, ним захоплюються та ненавидять).
VІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-Для мене було новим …
- Особливо цікавим для мене було…
VІІ. Домашнє завдання
Повторити с. 190-201, вивчити терміни.
Тема. Едгар Аллан По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук».
Мета:продовжити ознайомлення учнів із життям і творчістю американського письменника Едгара По, показати багатогранність його особистості; повторити теоретичні поняття про детектив і охарактеризувати особливості детективів письменника; допомогти зрозуміти поняття «точка зору»,«розповідач» та «оповідач»; розвивати навички виразного читання, усного мовлення, логічного мислення, дослідницької діяльності учнів;виховувати інтерес до літератури , пізнання незвичайного та загадкового.
Обладнання: підручник, портрет письменника, ілюстрації
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
«Вставте пропущене слово» (письмово).
1.Едгар Аллан По найвідоміший класик американської літератури.
2.Письменник народився 19 січня 1809 р. у місті Бостоні.
3. У дворічному віці залишився сиротою, далі його долею опікувався купець Джон Аллан.
4.Закінчив коледж у Ричмонді й вступив до Вірджинського університету.
5. Працював під псевдонімом Бостонець.
6. Перша книжка надрукована кількістю п’ятдесят примірників.
7. Письменник є засновником форми сучасного детективу.
8. Детектив - це різновид пригодницької літератури.
9. Головним героєм детективу виступає сищик.
10. Прикладами детективних творів автора є «Вбивство на вулиці Морг», «Таємниця Марі Роже», «Викрадений лист».
Оцінювання: самоперевірка.
III. Оголошення теми й мети уроку ( Запис в зошит дати та теми).
IV. Робота над темою урока.
1.Робота з портретом письменника.
- Яким ви бачите письменника?
(На фото ми бачимо великі очі, кучеряве волосся, але немає безтурботної посмішки. В очах — печаль, яка віддзеркалює тяжке, трагічне життя письменника. )
Життя письменника справді було нелегким. Адже, на його долю випало чимало випробувань, з якими він змагався. Втративши батьків, він потрапляє під опіку купця Джона Аллана, котрий ставить йому жорсткі умови : юнак мусив повністю підкоритися його волі і покинути поетичну творчість. Тоді По обрав особисту свободу і літературу, що і прирікло його на злиденне життя до кінця днів.
Едгар По був засновником детективної літератури. А чи є у нього послідовники? Так, звичайно. Це, насамперед, відомі автори детективів: Артур КонанДойль, Агата Крісті, Жорж Сименон.
Артур Конан Дойль писав, що Е.По розкидав насіння, з якого проросли сучасні твори. Письменники вимушені йти вузькою стежкою, постійно розпізнаючи сліди Е.По, який пройшов перед ними.
Основне ядро в прозаїчній спадщині Е. По становить новелістика. Саме в ній він досяг вершин художнього вдосконалення.
Природно, що не менший інтерес для Едгара По представляла інтелектуальна діяльність людини. Інтерес цей пронизує всю новелістичну спадщину письменника. У найбільш концентрованому вигляді він виявлений в так званих детективних розповідях.
2.Робота з термінами (запис у зошит).
Нове́ла (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.Персонажами новели є особистості, зазвичай, цілком сформовані, що потрапили в незвичайні життєві обставини.
Вчитель.Пригадаємо, що ми знаемо про детектив.
Детектив(англ. todetect — розкривати, знаходити) — це один із різновидів пригодницької літератури, в якому описуються події, пов’язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину.
Які є види детективу? (інтелектуальний, психологічний, криимінальний, гумористичний, жіночий, молодіжний.
Які ознаки детективу ви знаєте?
- сюжет побудований навколо злочину
- у центрі – інтелектуальний процес пошуку істини
- дія відбувається у дуже обмеженому просторі
- головний герой – єдиний, хто може досягти успіху, поруч із ним – друг- оповідач
- жертва – «об’єкт роботи нишпорки”;
- детектива цікавлять найменші подробиці
- читач має можливість стежити за розвитком думки слідчого
- відсутність рухів та емоцій
- увага сконцентрована на таємниці, а не на трагедії людей
- злочин обов’язково буде розкритий за допомогою логічних інтелектуальних висновків, а не за рахунок випадковості, чи немотивованого зізнання
- розгадка має дивувати.
3. Робота з підручником. Зачитайте на с. 192 визначення.
Оповідач ─ образ, який може бути в епічних і ліро-епічних творах. Він спостерігає і оцінює події збоку, як чуже життя. Це свого роду посередник між автором і героями. Його позиція може збігатися з авторською або не збігатися. Він має можливість порівнювати різні оцінки і погляди. Оповідач виступає у формі першої особи.
Розповідач ─ образ, який може бути в епічному творі. Як правило, розповідач і є автором, і персонажем твору. Розповідач може бути далеким від автора або виразником авторських ідей. Він може бути спостерігачем, співучасником подій, суддею. Автор може не називати розповідача, але, читаючи твір, можна уявити стать, вік, соціальне становище розповідача.
Поняття «точка зору». Використання особи розповідача дає можливість представити таку точку зору, яка відрізняється від авторської. Оповідач є особою, яка знає про всіх, а розповідач знайомить нас із тим, що він бачить, або з тим, що з ним відбувалося.
Вдома ви прочитали оповідання Едгара По «Золотий жук».
Отже,головна тема оповідання «Золотий жук» – пошуки скарбу.
Складіть сенкан до слова « скарб».
Скарб
Дорогоцінний,яскравий
Шукати,знаходити,ділити
Скарб знаходився під тюльпановим деревом
Знахідка
5.Аналіз твору. Експрес-опитування
1)Яке Ваше враження від прочитаного оповідання Едгара По «Золотий жук»?
2)Які герої найбільш Вам сподобались ? Чому ?
3)Як Ви думаєте, чому оповідання має назву «Золотий жук» ?
(З жука все починається, він постійно знаходиться у центрі уваги, ним захоплюються та ненавидять).
VІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-Для мене було новим …
- Особливо цікавим для мене було…
VІІ. Домашнє завдання
Повторити с. 190-201, вивчити терміни.