М.Твен "Пригоди Тома Сойєра" (Система уроків). 5 клас.

Про матеріал

Представлена система уроків по вивченню твору М.Твена "Пригоди Тома Сойєра". В даних конспектах п'яти уроків представлені різноманітні форми і методи роботи на уроці з метою зацікавити учнів, підтримувати їхню увагу, мотивувати до читання.

Перегляд файлу

1

5 класс. 1 урок.

Тема:

  М.Твен «Пригоди Тома Сойєра»

Мета:

Ознайомити учнів із життям і творчістю Марка Твена, американського дитячого письменника;

розвивати навички узагальнення окремих фактів;виділення головних епізодів; переказування їх;

виховувати допитливість;

розкрити особливості поведінки, внутрішнього світу головних героїв твору, розвивати образне мислення, акторські здібності  школярів, вчити уважного ставлення до художньої деталі

 

Обладнання:

Карта США, портрет М.Твена; зображення містечок Флорида, Ганнібал  (Додаток А)

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  • Слово вчителя:  Вивчаючи казки Г.К.Андерсена, ми з вами торкались теми, кому люди встановлюють пам’ятники. І ви мені дали відповіді, що пам’ятники  встановлюють видатним людям: державним і політичним діячам, письменникам, акторам і т.д., але ми дізнались і про те, що вдячні данці встановили пам’ятники казковим героям свого земляка, героям, які знають діти і дорослі всього світу. Сьогодні ми з вами познайомимось з письменником, героям якого також встановлений пам’ятник.( Додаток Б) Ім’я цього письменника Семюел Ленгхорн Клеменс, але світові він відомий під псевдонімом Марк Твен.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Знайомство з основними етапами життя і творчості М.Твена( розповідь вчителя).
  • Укладання візитівки автора (учнями).

Країна

США.

Штат

Міссурі.

Місто народження

Флорида.

Батьки

Джейн і Джон Клеменс.

Ім’я

Ленгхорн Клеменс.

Місто проживання

Ганнібал.

Робота

Розсильний в газеті, лоцман на Міссісіпі, шукач срібла, журналіст, капітан корабля.

Псевдонім

Марк Твен, тобто «мірка два».

Твори

Гумористичні оповідання, «Пригоди Тома Сойєра», «Принц і злидар», «Пригоди Гекльберрі Фінна», «Янкі при дворі короля Артура»

  • Словникова робота.

Псевдонім –  (грец.   — «помилковий, брехливий, вигаданий» і грец. όνομα — «ім'я») — ім'я, використовуване людиною замість справжнього (даного при народженні, зафіксованого в документах) в тій або іншій публічній діяльності. В західній культурі найчастіше псевдонімами користуються діячі мистецтва.

Прототип – конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу персонажа.

Автобіографічність твору – наповненість твору фактами з власного життя письменника.

  • Підведення підсумків: Географічний диктант.:Пропонуються географічні назви. Сказати, яке відношення мають ці географічні назви до Марка Твена/

 

Флорида

 

Містечко, де народився письменник.

Ганнібал

Містечко, куди переїхала родина, міс течко, описане в книжках про Тома Сойєра та Гека Фінна.

Міссісіпі

Річка, на якій знаходилось містечко Ганнібал;

річка, яку змалював письменник у своїх творах;

працював лоцманом на пароплаві, який курсував уздовж Міссісіпі.

США

Країна, родом з якої письменник.

Сент - Пітерсберг

Містечко, де жили герої Марка Твена: Том Сойєр та його друзі

 

4. Текстуальне вивчення твору. Знайомство з героєм твору.

Розділ 1. Том вдома.

  • Літературний диктант «Істинне – хибне» / письмово/.

1. Том жив разом зі своїми батьками та сестрою в затишному будиночку.

-

2. Тітка Поллі зловила Тома на гарячому: вибігав з комірчини, де їв варення.

+

3. Тома виховувала тітка Поллі, сестра його покійної матері.

+

4.Сід був близьким другом Тома, між ними панувало взаєморозуміння.

-

5. Том, як і завжди, цього дня ходив до школи, повернувшись допомагав тітці по господарству.

-

6. За вечерею, як завжди, Том пустував: нишком тягав цукор.

+

7.Тітка Поллі, здогадуючись, що Том не ходив до школи, а бігав купатися, зловила його на гарячому: у нього була мокра сорочка

-

8. Томові вдалося б викрутитись від допитів тітки Поллі. якби не Сід, який  звернув увагу, що комірець пришитий не білою, а чорною ниткою.

+

9. Втікши від тітки Поллі,  Том почав випробовувати особливий спосіб свисту.

+

10. На дорозі Том зустрів незнайомого хлопця, з яким познайомився і заприятелював.

-

11. Найбільше у незнайомцеві Тома дратував ошатний одяг.

+

12. Розпочавши бійку з незнайомцем, Том вийшов переможцем.

+

 

ІІІ. Закріплення.

  • Усно або підтвердити запропоновані твердження, або виправити, спираючись на текст.

ІV. Домашнє завдання.

  • Прочитати М.Твен «Пригоди Тома Сойєра» . Р.2-6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                Додаток А

 

 

 

Дом, где Марк Твен провел детские и юношеские годы — ныне музей.

 Ганнибал, Миссури

 

 

 

 

 

 

Могила Марка Твена на кладбище Вудлон в Эльмире, штат Нью-Йорк.

 

 

 

 

Додаток Б

http://superyukon.org/wp-content/uploads/2013/03/wpid-VJ8Igb0z4vU.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

5 класс. 2-3 урок.

 

Тема:

Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно-бешкетний світ дитинства у повісті.

Мета:

 

розвивати навички узагальнення окремих фактів;виділення головних епізодів; переказування їх;

виховувати допитливість;

розкрити особливості поведінки, внутрішнього світу головних героїв твору, розвивати образне мислення, акторські здібності  школярів, вчити уважного ставлення до художньої деталі

 

Обладнання:

Текст твору, розділи 2-6.

Епіграф до уроку:

Гімн дитинства, перекладений прозою .

Марк Твен

 

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

 Знайомлячи нас зі своїм героєм Томом Сойєром, автор в тексті використовує цілий ряд фразеологізмів. Ваше завдання: записати фразеологізми, витлумачити їх зміст і визначити, як їх можна співвіднести з героями твору та їх вчинками.

Викидати коники

Вередувати, виявляти свою примхливість;

Робити що-небудь незвичайне, несподіване або легковажне.

Так говорить тітка Поллі про Тома, який був здатен на будь-які витівки

Збити з пантелику

Дезорієнтувати, заплутувати кого-небудь.

Своєю поведінкою Том міг спантеличити будь-кого

Руки опускаються

Хто-небудь впадає в апатію, стає байдужим, пасивним, бездіяльним; не хоче робити чогось.

Це тітка Поллі втрачала часом сили і терпіння при вихованні Тома

Дурня клеїти

Безвідповідально ставитися до виконання своїх обов’язків, вдаючи, що не розумієш шо потрібно робити, що від тебе вимагають.

Поведінка хлопчаків

Голову відірвати

Суворо покарати кого-небудь.

Так могли покарати хлопчаків містечка, передусім Тома

Сунути носа не в свої справи

Безцеремонно втручатися в що-небудь, переважно в те, що не стосується когось. 

Хлопчати могли втрутитись у будь-чиї справи

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу: текстуальне вивчення твору.

1. Фронтальне опитування.

Розділ 2. Том на вулиці.

  • Чому суботній день був світлим і радісним для всіх (зачит. початок розділу), але не для Тома?

 / Він був покараний: змушений був фарбувати паркан у вихідний день – суботу, коли інші хлопчаки відпочивали. /

  • За яку провину Том змушений був фарбувати паркан? / За те, що прогуляв школу і ходив купатись на річку. /
  • Чому побілку паркана Том згоден був «обміняти» з Джимом на похід до міської криниці? Чому цей «обмін» не відбувся?

/ Носити воду з міської криниці Том не любив, але це було більш привабливіше, тому що там збиралася дітвора містечка: відпочивали, спілкувались, пустували. «Обмін» не відбувся, тому що втрутилась тітка Поллі. /

  • Які почуття найбільше дошкуляли Томові?

/ Томові було неприємно тому,  що з нього почнуть глузувати хлопчаки. /

  • Який «пароплав» причалив до Томового берега?

/ Наблизився Бен Роджерс, який імітував пароплав і насмішок якого найбільше побоювався Том. /

  • Як Том намагається надати своїй роботі вартісності?

(Зачит. діалог хлопців. С.18-19)

  • Як Том свою роботу перетворив в успішний бізнес?

 / Право білити паркан він став «продавати», обмінювати на дрібнички, що мав кожен хлопчик містечка. /

  • Яким багачем став Том?

 / Зачит. власником яких «багатств» став Том? С. 20.)

  • Який закон, що править людьми, відкрив Том?

(Зачитати: « Для того, щоб хлопчику чи дорослму захотілось чогось, потрібно лише одне -  аби цього було нелегко добитися» С.20-21)

    Підсумкове слово вчителя: Вам, нинішнім дітям, власникам сучасних телефонів, айфонів та інших пристроїв важко уявити, що справжнім скарбом для Тома та його товаришів можуть бути скляні кульки, апельсинові шкірки та подібні дрібниці. Але для ровесників Марка Твена, дитинство яких проходило в бідності, без іграшок, без солодощів і розваг, це було справжнім скарбом, багатством (саме так почувався Том), тому що кожну річ він міг обміняти на потрібну, в чому ви переконаєтесь, читаючи твір.

 

Розділ 3. Том на вулиці та вдома.

  • Що отримав Том від тітки Поллі як нагороду за побілку паркану?

/Яблуко/

  • Як помстився Том Сідові, що вказав тітці Поллі за чорну нитку?

/Кинув жмені землі/

  • В яких бойових діях приймав участь Том?

/Том очолив одну з армій хлопчаків, які влаштували битву. Армія Тома отримала перемогу/

  • Коли Том забув свою дівчину Еммі Лоренс?

/Коли побачив на подвір’ї незнайомку./

  • Як Том намагався привернути увагу незнайомки? Що отримав в нагороду?

/ Робив різні «вихиляси» , отримав квітку маргаритку./

  • Яка прикра пригода сталась з Томом вдома вечором?

/ Сід розбив цукорницю, прочухана за це отримав Том./

  • Чому тітка Поллі, дізнавшись правду, не припинила бити Тома?

/Вона була впевнена, що він все рівно щось натворив./

  • Як в душі Том хотів викликати жалість і докори сумління тітки?

/Уявляв себе тяжко хворим, померлим, що заставило б тітку жалкувати про своє ставлення до нього./

  • Де провів вечір засмучений Том?

/На подвірї незнайомки, де на нього вилили воду, почув дзвін розбитого скла; засмучений повернувся додому./

 

Розділ 4. Том в недільній школі.

  • Що допомогло Томові вивчити уривок з Біблії?

/ Обіцянка сестри Мері дати йому щось у винагороду./

  • Що отримав Том у винагороду?

/ Ніж фірми Барлоу./

  • Що, дякуючи зусиллям Мері, Том все-таки зробив, готуючись йти до недільної школи?

/Помився; одягнув недільний костюм; одягнув черевики./

  • Як діти могли заробити собі різнокольорові білетики в надільній школі?

/Могли заробити білетики, вивчивши вірші з Біблії:

1 синій = за 2 біблійних вірша

10 синіх = 1 червоному

10 червоних = 1 жовтому

10 жовтих = Біблія

  • Хто привернув увагу хлопчаків у недільній школі?

/ Прихід джентльменів: судді Тетчер, його брата адвоката Тетчеар з дружиною та донькою, яка виявилась тією самою  незнайомкою ./

  • Як Томові вдалось отримати Біблію у директора школи?

/ Він скупив за різний дріб’язок різнокольорові білетики у хлопчаків недільної школи./

  • Що спонукало Тома до цього вчинку?

/Хотів похизуватись перед гостями недільної школи, передусім привернути увагу дівчинки./

Розділ 5. Том в церкві.

  • Церква – це місце, куди приходили на недільну проповідь всі жителі містечка. Зачитати, кого із присутніх і як описує автор. С.42-43.
  • Зачитати,  як Том поводився в церкві під час молитви. С.45. Як ви думаєте, ходити до церкви, слухати проповіді було нудно і нецікаво лише Тому?

/ Не лише Тому, а й більшості дітлахам, та й частині дорослих, але вони це робили слідуючи традиціям і певним правилам./

  • Як намагався розважитись Том, щоб побороти нудьгу?

 / Спочатку він почав спостерігати за мухою з метою її впіймати, але коли тітка примусила відпустити зловлену комаху зайнявся  жуком-щипачем, який виявився у нього в кишені. \

  • Чому Тома можна звинуватити у зриві (невільному) недільної проповіді?

 / Через жука, якого приніс до церкви Том, розпочалась «вистава» з пуделем, що відволікла увагу і розважила всіх парафіян. /

  • Чому Том покидав церкву у найліпшому гуморі?

/ Він покидав церкву у такому настрої переконаний, що церковна служба може бути й не такою нудною, якщо її «трішки урізноманітнити». /

 

Розділ 6. Том в школі.

Слово вчителя. Діти, чи були у вас випадки, коли ви дуже не хотіли йти до школи. Які причини ви вигадували своїм батькам, аби залишитись вдома (по секрету). Чи вдалося вам хоч раз об хитрити своїх батьків? Зараз ми з вами дізнаємось, на які витівки був здатен Том, аби не піти до школи.

 

  • Чому Том почувався нещасним по понеділках?

 /Тому що потрібно було йти до щколи/

  • На які хвороби він вирішив поскаржитись тітці, щоб не піти до школи? / Біль у животі, шатався зув, біль у пальці ноги/.
  • Зачитати в ролях: «Стони Тома» від слів: « А Сід спав собі, нічого не підозрюючи…» до слів: «Томе, я тебе так люблю, а ти мене просто вбиваєш своїми витівками».С.51-52.
  • Яку перевагу над хлопчаками мав Том, втративши зуб?

/ Міг плюватись особливим манером /.

  • Чому дорослі містечка (особливо матусі)  не любили Гекльберрі Фінна?

/ Вони не любили і зневажали за те, що він був бешкетником, не визнавав жодних правил, тобто був поганим прикладом для їхніх дітей. /

  • Чому дітлахи містечка обожнювали Гека і заздрили йому?

/ Діти йому заздрили тому, що Геку можна було робити все що заманеться, не дотримуючись правил і заборон. /

  • Зачитати, як виглядів Ге Фінн.( С. 53).Чи можна було заздрити Геку?

/ Він був безхатченко, ночував на вулиці де прийдеться, їв що прийдеться; ходив не в одязі, а в мотлоху; тому, якщо задуматись, заздрии йому було нічого. /

  • Хлопчаки містечка вірили у всілякі забобони. В тому числі в різні способи виведення бородавок, що і стало предметом їхньої розмови. За допомогою чого, на думку Тома і Гека, можна було виводити бородавки?

/За допомогою гнилої води, бобів (горохового стручка), дохлої кішки/.

  • Який обмін стався між хлопцями?

/Том обміняв свій зуб на кліща/.

  • Яка правда із Томових вуст, коли він говорив про причину свого спізнення,  приголомшила вчителя?

/Том сказав правду, що зустрівся побазікати з Геком Фінном./

  • Яке покарання на нього чекало?

/Різки, посадити за парту до дівчаток./

  • Як ви думаєте, Том навмисне сказав вчителю правду, хоча знав, що отримає покарання?

/ Думаємо, він навмисне так зробив, тому що вільне місце за партою було лише біля новенької дівчинки і він хотів саме туди сісти. /

  • Що малював Том на грифельній дошці?

/Будинок, людина, саму дівчинку./

  • Чим пригостив Том дівчинку?

/ Персиком./

  • Від якого напису на грифельній дошці Беккі зашарілась, навіть відштовхнула Тома?

/ «Я вас люблю»./

  • Не дивлячись на свій тріумф (знайомство з Беккі Тетчер), Том на уроках терпить повну поразку на всіх фронтах, яку саме?

/ Осоромився, читаючи вголос, зробив хаос на Землі на уроці географії, втратив олов’яну медаль за правопис./

 

ІІІ. Закріплення.

  • Саме у вчинках, поведінці, різних життєвих ситуаціях відкривається справжня сутність Тома. Тож заповніть узагальнюючу таблицю.

Пригоди, вчинки, поведінка

Том, риси характеру

Вдома

Шибеник, розбишака, витівник.

На вулиці

Забіяка, організатор бійок, командувач військом, залицяльник.

В недільній школі

 

В церкві

Порушник порядку і підвалин благо чинності.

В школі

Ледар, порушник дисципліни; шляхетний лицар

 

 

 

ІV. Домашнє завдання.

  • Прочитати М.Твен «Пригоди Тома Сойєра» . «Свідки вбивства» : Р. ІХ,ХХ,ХІ,ХХІІІ, ХХІУ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 класс. 4 урок.

 

Тема:

Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно-бешкетний світ дитинства у повісті.

Мета:

 

розвивати навички узагальнення окремих фактів;виділення головних епізодів; переказування їх;

виховувати допитливість;

розкрити особливості поведінки, внутрішнього світу головних героїв твору, розвивати образне мислення, акторські здібності  школярів, вчити уважного ставлення до художньої деталі

 

Обладнання:

Текст твору, розділи 2-6

Епіграф до уроку:

Гімн дитинства, перекладений прозою .

Марк Твен

 

 

 Хід уроку

1. Актуалізація.

  • Літературний диктант: Закінчити речення.

 

1. У понеділок зранку Том почував себе нещасним, тому що…..

/не хотів іти до школи/.

2. Він знайшов вихід і вирішив…. /захворіти/.

3. Авантюра Томові не вдалась і тітка йому  …/видалила зуб/.

4. По дорозі до школи Том зустрівся з …/Геком Фінном/.

5. Предметом розмови хлопчаків слало:… /способи виведення бородавок/.

6. Хлопці домовились про зустріч на кладовищі, щоб …/виводити бородавки дохлою кішкою/.

7. За запізнення до школи Том був покараний таким чином:…/ був посаджений до дівчаток/.

8. Том пригостив дівчинку за партою …/персиком/.

9. Щоб привернути увагу дівчинки, Том став …/малювати на грифельній дошці/.

10. Том познайомився з дівчинкою, її звали …/Беккі Тетчер/.

11. На грифельній дошці Том дівчинці написав:…/Я вас люблю/.

12. За розваги на уроці Тома за вухо… /було пересаджено до хлопчиків/.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Текстуальне вивчення твору.

 

Розділ 9. Пригода на кладовищі та її наслідки.

1. Читання розділу, складання плану прочитаного.

План

1.Нічна вилазка Тома.

2.Нічне кладовище.

3. Біля могили сліпого Вільямса.

4. Три невиразні постаті.

5. Трагедія на кладовищі.

6. Невинний вбивця.

2. Обговорення прочитаного:

  • Що спонукало Тома і Гека вночі піти на кладовище?

/ Пішли на цвинтар, щоб випробувати «рецепт» лікування бородавок за допомогою дохлої кішки /

  • Як Тому вдалося пізньої години покинути дім?
  • Які почуття навіяло кладовище на хлопчаків?
  • Кого несподівано побачили на кладовищі хлопці?

 /Лікаря Робінзона, індіанця Джо, Мефа Поттера/

  • Що привело цю «трійцю» на кладовище?

 /Розкопати труп/.

  • Що стало предметом непорозуміння серед чоловіків?

/Помічники лікаря стали вимагати більше грошей, чим за попередньою домовленістю/

  • Свідком яких жахливих подій стали хлопчаки?

/В бійці індіанець Джо вбиває лікаря; коли Меф Поттер приходить в себе після удару, Джо звинувачує його у вбивстві, підкидаючи йому ніж/

  • Чому індіанцю Джо не важко було переконати Мефа Поттера, що саме він вбив лікаря?

/ Індіанець Джо легко переконав Мефа, тому що той після удару лікаря дещо втратив свідомість, завжди був напідпитку і міг нічого не пам’ятати, навіть не подумав позбавитись засобу убивства-ножа. /

Розділ 10.

  • Кинувшись з кладовища, де Том з Геком змогли, відсапуючись, передохнути?

/ В старому шкіряному заводі./

  • Що стало предметом розмови між хлопчаками?

/ Вони стали обговорювати наслідки побаченого для Мефа Поттера./

  • В чому заприсяглися Том з Геком, давши клятву на крові?

/ Вони заприсяглися нікому не розповідати про побачене, остерігаючись помсти індіанця Джо./

Розділ 11.

  • Яка новина схвилювала все містечко?

/ Новина про вбивство./

  • Чому Том і Гек опинились в натовпі на кладовищі?

/ Вони були налякані, але ії сильно і несвідомо тягнуло туди./

  • Прихід кого так здивував жителів?

/ Меф Поттер, якого вже розшукував шериф, сам прийшов на місце злочину?

  • Чим він керувався?

/Його так мучило вдіяне, що він прийшов на місце злочину і був заарештований./

  • Чому для хлопчаків індіанець Джо став «найстрашнішою і найцікавішою людиною на світі»?

/ Індіанець Джо під присягою дав свідчення проти Мефа Поттера, і хлопчаки вирішили, що він заключив угоду із самим дияволом. /

  • Як ця пригода вплинула на Тома?

/ Том став неспокійно спати, вночі нести всілякі нісенітниці, перестав грати в школі у судові слідства, особливо виконувати роль свідка./

  • Що робив Том протягом усього цього «тривожного» часу?

/ Він став майже щодня приносити до в’язниці невеликі гостинці, не стільки щоб підбадьорити вбивцю, а щоб заспокоїти свою совість./

Розділ 23

1.Обговорення прочитаного:

  • Що змусило жителів містечка проснутись від нудьги?

        / Було призначено день суду над вбивцею Мефом Поттером/.

  • Що непокоїло Тома?

/ Нечисте сумління/.

  • Чому він шукав розмови з Геком?

         / Щоб поговорити про те, що його непокоїло/.

  • Зачитати розмову Тома з Геком. Що непокоїло хлопців? Якої вони думки про Мефа Поттера?

         /Хлопці пригадували, як Меф часом їм допомагав; бажали допомогти йому втекти із в’язниці; розуміли, що на нього чекає жорстока розправа; почували себе зрадниками і боягузами/.

  • Чому хлопці вештались біля в’язниці?

         / Намагались Мефу принести сірники, тютюн, щоб хоч якось заспокоїти своє сумління/.

  • Як Меф Поттер ставився до його відвідин Томом і Геком у в’язниці?

/ Він був вдячний хлопчакам, що вони єдині його не покинули у скрутний час і застерігав, щоб вони ніколи не пили спиртного, яке й стало причиною його злочину./

  • Який мужній вчинок вчинив Том?

         /Попри свої страхи, виступив на суді свідком і містечко дізналось, хто справжній вбивця/.

 

Розділ 24.

  • Яка слава оповила Тома після виступу на суді?

/ Том став знаменитим, про нього написали в газеті, йому пророкували стати президентом./

  • Які два протилежних почуття хвилювали Тома вдень і вночі?

/ Кожен день був для Тома днем торжества і радості, а вночі знемагав від страху від можливості розправи індіанця Джо./

  • Про що він ще жалкував?

/ Він жалкував, що так і не зміг утримати язик за зубами, і тепер загроза нависла і над ним, і Геком, про якого міг повідав адвокату./

  • Коли би Том став почувати себе у безпеці?

/ Том відчув би себе у повній безпеці, якби на власні очі побачив труп індіанця./

  • Чи здійсняться сподівання Тома, ми дізнаємось, прочитавши ще окремі частини повісті М.Твена.

ІІІ. Домашнє завдання.

  • Прочитати Розділи ХХХІ, ХХХІІ (Пригоди Тома в печерах).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 класс. 5 урок.

Тема:

Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно-бешкетний світ дитинства у повісті.

Мета:

 

розвивати навички узагальнення окремих фактів;виділення головних епізодів; переказування їх;

виховувати допитливість;

розкрити особливості поведінки, внутрішнього світу головних героїв твору, розвивати образне мислення, акторські здібності  школярів, вчити уважного ставлення до художньої деталі

 

Обладнання:

Текст твору, розділи 2-6

Епіграф до уроку:

Гімн дитинства, перекладений прозою .

Марк Твен

 

І. Вивчення нового матеріалу.

Розділ 31,32. В заміських печерах.

  • Обговорення прочитаного:

 

  • Що являли собою печери? /лабіринт/
  • Що привернуло увагу дітей в печерах? /Сталактити і сталагміти/
  • Яким чином Том  і Беккі заблудилися? /Сполохані кажанами, ринулись втікати коридорами і заблукали/.
  • Яким чином Том намагався підтримати Беккі?
  • Намагався підбадьорити;
  • Намагався розважити;
  • Запропонував знайти джерело;
  • Пригостив пирогом;
  • Досліджував бічні коридори, сподіваючись знайти вихід;
  • Не признався, що побачив індіанця Джо;
  • Знайшов вихід із печер.

ІІ. Узагальнення вивченої повісті М.Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Вам будуть пропонуватись зображення предметів на картках, що знаходяться на дошці. Повернувши їх до себе, сказати,  із яким епізодом повісті цей предмет пов’язано і як саме.

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Підведення підсумків вивченого.

  • Літературний диктант.

1. Тома, який втратив батьків, виховувала …

Тітка Поллі

2. Родина Тома жили в місті …

Сент-Пітерсберг

3. Том мав названих брата і сестру

Сід, Мері

4. За те, що Том прогуляв школу, отримав покарання в суботній день:

Побілити паркан

5. За кольорові білетики, які обміняв у хлопчаків, Том отримав у недільній школі …

Біблію

6. Не бажаючи йди до школи у понеділок, Том симулював хворобу …

гангрену

7. Жив у містечку хлопчина, якому всі дорослі не любили і забороняли дітям спілкуватись, а всі дітлахи йому заздрили

Гек Фінн

8. Том зі своїм товаришем відправились на кладовище виводити на кладовище з допомогою …

Дохла кішка

9. За вбивство лікаря Робінзона до в’язниці посадили невинного …

Мефа Поттера

10. Що змусило Тома свідчити в суді.

Докори сумління

11. Заради якої дівчинки Том забув Еммі Лоренс?

Беккі Течер

12. Діти заблукали в печерах, тому що вони являли собою ….

лабіринт

 

ІУ. Домашнє завдання: Читати Е.Портер «Полліанна». Розділи: 1-5.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Суховєєнко Катерина Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
31560
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку