Магнітне поле струму. Правило свердлика

Про матеріал
сформувати знання про магнітні поля прямолінійного провідника та котушки зі струмом. Очікувані результати: учні мають усвідомлювати, що напрямок магнітних ліній магнітного поля провідника зі струмом залежить від напрямку струму в провіднику; влити визначати їх напрямок за допомогою правила свердлика та правила правої руки; розуміти, від чого залежить модуль індукції магнітного поля провідника зі струмом; уміти визначати розташування магнітних полюсів котушки зі струмом за допомогою правої руки. Тип уроку: комбінований. Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, прямолінійний провідник, джерело струму, аркуш картону, магнітні ошурки, 4-5 магнітних стрілок
Перегляд файлу

1

 

Урок 04 Розв’язування задач за темою «Магнітне поле струму. Правило свердлика»

Мета уроку: закріпити знання за темою «Магнітне поле струму. Правило свердлика»; продовжити формування навичок і вмінь учнів розв'язувати фізичні задачі, застосовуючи набуті знання.

Очікувані результати: учні повинні вміти розв'язувати задачі різного типу на застосування знань за темою «Магнітне поле струму. Правило свердлика».

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

1. Провести бесіду за матеріалом § 3

Бесіда за питаннями

1. Як визначити напрямок ліній магнітного поля провідника зі струмом?

2. Сформулюйте правило свердлика.

3. Сформулюйте правило правої руки.

4. Як індукція магнітного поля провідника зі струмом залежить від відстані до провідника? від сили струму в провіднику?

5. Який вигляд мають лінії магнітного поля прямого провідника зі струмом? котушки зі струмом?

6. Як визначити магнітні полюси котушки зі струмом?

 

2. Перевірити виконання вправи № 3: завдання 1, 2 – усно.

 

IІІ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

1. Як розташується стрілка, якщо струм проходитиме вгору; вниз? Як розташувалася б стрілка, якби її встановили з іншого боку від провідника?

Якщо струм проходить вгору – північний полюс стрілки направлений проти руху годинникової стрілки; вниз – північний полюс стрілки направлений за рухом годинникової стрілки. Якщо розмістити стрілку з іншого боку то магнітна стрілка буде себе поводити так само як в попередніх випадках.

 

2. На  рисунку зображено лінії магнітних полів двох провідників зі струмом.

1) Як напрямлене магнітне поле провідника, зображеного на рис. а?

2) Яким є напрямок струму в провіднику, зображеному на рис. б?

3) У якій точці – А чи B (рис. а) – магнітне поле є сильнішим?

4) Чи однаковими є модулі магнітної індукції в точках С і B (рис. б)?

Відповіді. 1) проти ходу годиникової стрілки; 2) від нас; 3) однакове; 4) найбільше в т. С.

3. Яким полюсом має повернутися до спостерігача магнітна стрілка? Чи змініться відповідь, якщо стрілку розташувати над провідником?

Якщо магнітна стрілка ПІД дротом то до нас буде направлений південний полюс (червона стрілка). Якщо магнітна стрілка НАД дротом то до нас буде направлений північний полюс (синя стрілка).

 

4. Як буде поводитись котушка, якщо до неї наблизити постійний магніт?

За допомогою правила правої руки визначимо, що котушка справа має N полюс, а зліва S полюс. Котушка відштовхнеться, розвернеться і притягнеться до магніту.

 

5. Якою буде взаємодія двох котушок зі струмом?

За допомогою правила правої руки визначимо, що 1 котушка зліва має N полюс, а справа S полюс.

2 котушка справа має N полюс, а зліва S полюс.

Дані котушки відштовхуються.

 

6. Над котушкою підвішено магніт. Як поводитиметься магніт, якщо замкнути коло? Відповідь обґрунтуйте.

За допомогою правила правої руки визначимо, що котушка зверху має N полюс, а знизу S полюс. Магніт відштовхнеться від котушки і динамометр стиснеться.

 

      https://pp.userapi.com/c836130/v836130122/327cf/-aEEH-rMgAs.jpg                 

           Завд. 3                             Завд. 4                                Завд. 5                  Завд. 6

 

7. На рисунку зображено джерело струму, котушку, ключ і магнітну стрілку. Визначте полюси джерела струму. Відповідь обґрунтуйте.

Південний полюс магнітної стрілки може взаємодіяти лише з північним полюсом котушки зі струмом. Тобто в котушці зліва знаходиться північний полюс. Скористаємось правилом правої руки, щоб знайти напрямок струму в котушці. В джерела струму зліва полюс «+», справа полюс «-».

 

IV. САМОСТІЙНА РОБОТА

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VI. Домашнє завдання

Опрацювати § 3, Вправа № 3 (3, 4)

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 3. Магнітне поле
Додано
25 травня 2023
Переглядів
1760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку