План уроку за темою: "Масове виробництво. Зародження масової культури". За підручником: Щупак І.Я. Всесвітня історія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл. / І. Я. Щупак. — К. : УОВЦ «Оріон», 2017. — 208 с.: іл.
План уроку за темою:
"Зародження масової культури"
Мета уроку:
Завдання уроку:
Обладнання: проектор, екран, презентація з матеріалом для вивчення теми, дидактичні матеріали для роботи в парах або групах.
Час: 45 хвилин.
Структура уроку:
I. Вступна частина (10 хвилин)
Привітання учнів;
Актуалізація знань та перевірка домашнього завдання.
Учні мусили підготувати невеличкі біографічні довідки, від першої особи, про видатних діячів освіти, науки та мистецтва другої половини ХІХ - початку ХХ ст.
II. Основна частина (30 хвилин)
Вивчення нового матеріалу:
План:
1. Масове виробництво - це система виробництва товарів у великих кількостях, яка базується на застосуванні спеціалізованого обладнання та технологій, що дозволяють швидко та ефективно виробляти великі обсяги однотипних продуктів. Цей процес почав зароджуватися на початку ХХ ст. в США та Європі, коли виникла необхідність в економії часу та зниженні витрат на виробництво.
Виникнення такого типу виробництва стало можливим завдяки спільному впливу декількох факторів, які з'явились в ХІХ ст. та пов'язані з технологічними змінами, розвитком науково-технічного прогресу та змінами в економічній системі.
Причини:
Технологічні зміни: з 1870-х років у виробництві відбувалися значні технологічні зміни, зокрема, з'явилися нові електромеханічні машини та пристрої, що забезпечили механізацію та автоматизацію виробничих процесів. Наприклад, в 1876 році в США було запатентовано електричну лампу, яка стала основою для виникнення електроенергетики, яка забезпечила можливість використання електромеханічних машин в виробництві.
Науково-технічний прогрес: відкриття нових матеріалів та розробка нових технологій виробництва, таких як масляний двигун, були важливими чинниками виникнення масового виробництва. Наприклад, Генрі Форд винайшов конвеєрну лінію виробництва автомобілів у 1913 році, що значно збільшило ефективність та швидкість виробництва.
Зміни в економічній системі: зростання ринку забезпечило зростання попиту на продукцію, що в свою чергу вимагало збільшення кількості виробництва. Наприклад, в США з початку ХХ ст. зросла кількість населення, але до цього часу автомобілі були доступними тільки для багатих. Форд вирішив знизити вартість автомобілів, щоб зробити їх доступними для середнього класу. Це стало можливим завдяки масовому виробництву, яке Форд запровадив у своїх автомобільних заводах. Він використовував конвеєрну лінію, щоб зменшити час виробництва та знизити вартість автомобілів. Винайдення радіо та кіно дало змогу масово поширювати культурні продукти, що змінило спосіб сприйняття масової аудиторії.
Ці зміни в економічній та культурній сферах стали передумовами для зародження масового виробництва та масової культури, які вплинули на життя людей у XX ст.
Характеристики масового виробництва:
Питання до учнів:
Масове виробництво має важливе значення у розвитку суспільства, оскільки воно забезпечує доступ до недорогих та якісних товарів, що забезпечує зростання рівня життя. Однак, воно також може мати негативні наслідки, які пов'язані з впливом на довкілля та здоров'я людей, збільшенням безробіття в традиційних галузях виробництва та залежністю від технологій. Тому, масове виробництво повинно бути розглянуто в контексті розумного розвитку, з метою мінімізації його негативних наслідків та забезпечення його роль у підвищенні якості життя людей. Для цього необхідно постійно вдосконалювати технології та зберігати баланс між економічним розвитком та дбайливим ставленням до довкілля.
2. Зміни в економічному житті та виробництві сприяли появі нових форм масової комунікації та культурних продуктів, які стали доступними для широкої аудиторії - масова культура.
Причини виникнення:
Масова культура - це форма культурної продукції та споживання, яка виникла внаслідок розвитку масового виробництва та масової комунікації. Вона включає в себе широко поширені елементи культури, такі як кіно, телебачення, радіо, музику, літературу, видавництва, рекламу та інші форми масової комунікації та розваг. Масова культура створюється та споживається масовою аудиторією, що призводить до створення спільних цінностей та ідентичності.
Питання до учнів:
Зміни в технологіях та комунікаціях були ключовими факторами, що сприяли розвитку масової культури у другій половині ХІХ - початку ХХ століть.
Однією з найважливіших подій стала винахід телеграфа в 1837 р. С. Морзе, що дозволило передавати повідомлення на відстань у реальному часі. У 1876 р. А. Грем Белл винайшов телефон, що зробило комунікацію ще більш швидкою та доступною.
У 1895 р. винахідник Г. Ле Бон запропонував термін "масова психологія", який став основою для дослідження та розуміння масової культури. У цей же час, кінематограф, який став одним з найважливіших винаходів у розвитку масової культури, був винайдений в 1895 р. братами Люм'єр.
Іншим важливим винаходом було радіо, винайдене Гуґоніном та Марконі в 1895-1896 рр., яке стало першим засобом масової комунікації, що здатне досягати всіх куточків світу. У 1927 р. телебачення стало доступним для широкої аудиторії, завдяки винаходу катодно-променевої трубки Ф. Розенцвейга.
Ці винаходи значно змінили спосіб життя та сприяли формуванню нової культурної ідентичності, яка заснована на спільних досвідчених емоціях та масової споживчій культурі.
3. Питання до учнів:
Характерні риси масової культури:
Питання до учнів:
Масова культура в другій половині XIX - початку XX ст. вплинула на суспільство значною мірою. Основні наслідки такого впливу:
У загальному, масова культура вплинула на формування сучасного суспільства та продовжує мати значний вплив на культурні, соціальні та політичні процеси у світі.
III. Заключна частина (5 хвилин)
Підсумок уроку:
Що нового дізналися?
Оцінювання:
Яка мета уроку була досягнута?
Домашнє завдання:
§ 32(читати);
- Вивчити поняття: масове виробництво, масова культура;
- Написати коротке творче есе на тему "Вплив масової культури на мій стиль життя".