Математичні хвилинки: збірник дидактичних завдань з математики для учнів початкових класів

Про матеріал
В збірнику представлено дидактичний матеріал з математики для учнів початкових класів. Ігри, загадки, кросворди сприятимуть розвитку інтелектуальних здібностей дітей, формуванню пізнавальних інтересів учнів до вивчення математики. Адресовано вчителям початкової школи, вихователям ГПД, батькам.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

МАТЕМАТИЧНІ ХВИЛИНКИ

збірник дидактичних завдань з математики для учнів початкових класів

Дидактические игры "Паровозик детства"

 

 

 

 

Математичні хвилинки: збірник дидактичних завдань з математики для учнів початкових класів

 

 

Укладач: Іваненко В.І., вчитель початкових класів Черкаської загальноосвітньої школи I-III ступенів Черкаської міської ради Черкаської області

 

В збірнику представлено дидактичний матеріал з математики для учнів початкових класів. Ігри, загадки, кросворди сприятимуть розвитку інтелектуальних здібностей дітей, формуванню пізнавальних інтересів учнів до вивчення математики.

Адресовано вчителям початкової школи, вихователям ГПД, батькам.

 


ЗМІСТ

 

ВСТУП……………………………………………………….………………4

МАТЕМАТИЧНІ ІГРИ…………………………………………………………...5

Гра «Засели будиночки»…………………………………………………….7

Гра «Числові сузір'я»………………………………………………………..8

Гра «Математичний снігопад»……………………………………………...9

Гра « Кольорова математика»…………………………………………..…10

Гра «Хто завітав на гостину»…………………………………………...…11

Гра «Цікаві приклади»……………………………………………………..11

МАТЕМАТИЧНІ ЗАГАДКИ……………………………………………………12

        Добірка  математичних загадок…………………………………………...14

МАТЕМАТИЧНІ КРОСФОРДИ………………………………………………..19

       Кросворд «Математична мозаїка»…………………………………………21

ЯПОНСЬКІ КРОСВОРДИ………………………………………………………22

        Добірка японських кросворди……………………………………………..24

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА………………………………………………..27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

У далекі 1571 – 1635 роки в нашому суспільстві жив, працював та шукав шляхи поліпшення навчання видатний німецький педагог Вольфганг Ратке. У своїх пошуках він дійшов думки про необхідність застосування в педагогічній роботі теорій та технологій освіти і навчання, що в подальшому були узагальнені, перетворившись на науку дидактику (від грецької «дидактикос» - той, хто навчає).

Відповідно до розвитку педагогіки дидактика дедалі більше конкретизує увагу на розв'язання проблем навчання. Сьогодні важко зацікавити учнів вивченням багатьох дисциплін. Тому виникає потреба в постійному пошуку, в упровадженні нових форм і методів роботи, що стануть ефективними у вивченні нового та закріпленні вже набутих дитиною знань. Адже починаючи з першого класу у дитини слід формувати логічні прийоми мислення, уміння порівнювати, аналізувати, систематизувати, робити висновки і виявляти закономірності, узагальнювати та конкретизувати.

Дидактичні ігри на уроках математики  мають важливе значення. Збільшення розумового   навантаження змушує замислитися над тим, як підтримати інтерес учнів до матеріалу, що вивчається, їх активність протягом усього уроку. Навіть самі пасивні включаються з великим бажанням у гру, прикладаючи великі зусилля, щоб не підвести друзів у грі.

Тому на уроках математики, дуже вигідно використовувати дидактичний  матеріал. Це дає можливість поглибити знання, зацікавити предметом, кожен учень зробить для себе маленьке відкриття і радітиме йому. А головне – чекатиме, коли ж настане час наступного заняття.

 

 

МАТЕМАТИЧНІ   ІГРИ

http://school26.edukit.zt.ua/files2/images/%D0%A7%D1%82%D0%BE-%D1%82%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%B5-%D0%B2%D1%8B%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%B2-%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B5.jpg

 

Майже все життя дитину супроводжують різноманітні форми діяльності, головною з яких є ігрова діяльність. Хоч для учнів працю можна перетворити на гру, але не заради розваги, а на навчальну гру, що вимагає складних розумових операцій, аналізу і синтезу.

Дидактичний матеріал дібраний з метою формування у молодших школярів необхідних навичок. Творчі ігри дають змогу зробити серйозну розумову працю дітей захопливою, а вправи мають розвивати  в учнів пам'ять, логічне мислення, увагу та спостережливість і, звісно, можуть допомогти у розв'язанні труднощів, що виникатимуть у роботі з новим навчальним матеріалом.

Ігри та вправи спонукають дітей дізнаватися про щось нове та виховують любов до вивчення математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Засели будиночок»

 

 

 

 

 

Гра «Числові сузір'я»

 

 

 

 

 

Гра «Мотематичний снігопад»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Кольорова математика»

 

 

 

 

Гра «Хто завітав на гостину»

 

Гра «Цікаві приклади»

 

МАТЕМАТИЧНІ   ЗАГАДКИ

Підручник з інформатики для 2 класу - Ourboox

 

Загадка - це не тільки гра, це також засіб виховання, навчання, розвитку дітей, вправляння в міркуванні,  умінні доводити. Загадка - мудроване, хитре запитання, в якому те, що загадано, завжди ховається під "маскою", а на предмет загадування лише натякається.

Слово «загадка» походить від давньоруського дієслова «гадати», тобто думати, міркувати.

У загадках зазвичай указуються певні ознаки предмета, за якими відгадують і сам предмет. Загадки - це своєрідні логічні задачі на виявлення предмета за деякими його ознаками. Ознаки можуть бути різні. Вони характеризують як якісну, так і кількісну сторони предмета.

Загадка – це досить поширений жанр дитячого фольклору, метод народної педагогіки. Загадка розвиває мислення і мовлення дитини, її спостережливість. Кожна загадка містить нестандартне завдання, яке викликає жвавий інтерес. За допомогою загадок можна створювати проблемні ситуації на уроках української мови, читання, математики, предметів природничого циклу, а також проводити інтегровані уроки. Крім народних загадок, можна використати немало авторських загадок, що відображають явища природи, предмети побуту, техніки та ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Добірка математичних загадок

Вік молодшого

   Сумарний вік членів сім'ї з 4 чоловік дорівнює 68, а 4 роки назад дорівнював 53. Скільки років молодшому члену сім'ї?

Бур'ян

  Хазяїн сидить на березі ставка, що заростає бур'янами. Щодня число бур'янів подвоюється. Він збирається розпочати розчищення, як тільки заросте половина ставка. Через місяць половина ставка виявилася зарослою. Скільки днів у нього залишається на розчищення?

 

Курки

   Дано грошей - ГРИВНЯ.
     На ці гроші потрібно купити рівно 100 яєць - гусячих, качиних, курячих:
- гусячі - по 5 коп./шт;
- качині - по 3 коп./шт;
- курячі - 1 коп./десяток.
     Купити потрібно 100 яєць і на гривню рівно - без решти.

 

Ходьба пішки

  Якщо людина йде на роботу пішки, а назад їде на транспорті, то в цілому на дорогу витрачає півтори години. Якщо ж в обидва кінці він їде на транспорті, то весь шлях займає в нього 30 хвилин. Скільки часу потрібно людині на дорогу, якщо на роботу й назад вона піде пішки?

 

15 хвилин

 Як відміряти 15 хвилин, маючи під рукою семи- й одинадцяти хвилинні пісочні годинники? ...

 

 

Віршовані задачі

Мишка в полі працювала,

Зернечко пшеничне залюбки збирала

Шість зернини вона знайшла,

Потім – ще чотири.

Поки в нірку їх несла –

Три зернини загубила.

Хто тепер з вас відповість

Скільки мишка зерен з’їсть?                       (7)

 

Білка горіхи зривала,

Спритно в корзинку складала.

Зразу 7 та ще 4.

Потім сіла, відпочила,

2 горішки з’їла.

Скільки діткам залишила?                           (9)

 

Сім веселих хлопчиків

В озері купались.

Двох покликали матусі,

Скільки хлопчиків зосталось.                      (5)

 

Шість кумедних ведмежат

Біля броду борюкались.

Двоє з них втекло до мами.

Скільки ведмежат зосталось?                      (4)

 

На обід суниць шукали руденькі лисички.

Он з травички визирають 3 червоні личка.

Під листочком причаїлись 4 сунички.

Скільки суничок сховалось від лисичок?    (7)

 

П’ять маленьких білченят

У кубельці спали

А ще троє білченят

По гіллі стрибали.

Всіх тих діток полічіть,

Мамі-білці поможіть.                                  (8)

 

Грушки їжачок збирав

І в торбиночку складав.

Штук 12 груш знайшов

Та до друга він зайшов.

Довго друзі розмовляли

Та грушками смакували.

Двоє грушок з’їли зразу,

Потім ще 4.

Не могли сказать відразу,

Скільки грушок залишили?                       (6)

 

10 яблук Петрик мав.

Троє яблук мамі дав,

5 – малій сестрі Сабіні.

Скільки ж залишив собі він?         (10 – 3 – 5=2)

 

 

5 жуків у бубон грали,

Ще 7 жваво танцювали.

Горобець за ними підглядав.

Скільки він жуків нарахував?        (5+7=12)

 

Їжачок по лісу йшов.

7 грибів в траві знайшов

В поле потім він побрів

І знайшов 6 буряків.

Він додать ніяк не може,

Хоч і як крути й верти –

Полічити він не може

Всі гриби і буряки.                      (7+6=13)

 

Ведмежатко вранці встало

І важливе щось згадало.

Математику відкрило

І шість прикладів зробило.

Потім встало, потягнулось

І шість раз перевернулось.

Ще задач сім розв’язало,

А, втомившися, устало

І замислилось на мить:

Скільки всіх завдань устиг зробить?     (6+7=13)

 

Сойка сливи обривала,

Штук 13 десь зірвала.

Дві дала малим білчатам,

Три – пухнастим зайченятам.

Діти, сойці поможіть,

Решту слив ви полічіть.                            (8)

 

На узліссі 7 дубочків,

Поряд з ними – 5 кленочків.

Поміркуйте і скажіть:

Всі дерева полічіть.                                 (12)

 

Зайці моркву продавали,

На базарі торгували.

20 морквин принесли,

7 морквин вже продали.

Хто з вас може підказати,

Скільки моркви треба ще продати?    (13)

 

 

МАТЕМАТИЧНІ КРОСВОРДИ

 

Збірник кросвордів з дисципліни "Бухгалтерський облік"

 

 

Математична задача

 іноді також цікава, як кросворд,

 і напружена розумова робота маже бути

 настільки ж бажаною вправою, як стрімкий теніс.

Д.Пойа

На сучасному етапі розвитку нашого суспільства першочерговим завданням школи є виховання всебічно розвиненої людини. Важливою складовою цього завдання є боротьба за високу якість знань і вмінь учнів, формування в них навичок самостійної розумової праці, виховання творчої особистості. Кожен учитель прагне зацікавити учнів предметом, який він викладає, бо це є запорукою успішного навчання. Таке завдання, безсумнівно, ставлять перед собою і вчителі початкових класів при вивченні математики.

Одним із засобів зацікавлення учнів математикою є добре продуманий урок та позакласна робота. Використання на уроках різних ігор, кросвордів, ребусів, головоломок дають можливість ширше пропагувати досягнення і значення математичної науки, прищепити учням любов до математики, сприяти виявленню і розвитку здібностей учнів, а також глибшому засвоєнню ними програмного матеріалу.

На заняттях можна організовувати розв’язування дещо складніших і цікавих задач, що розвивають кмітливість і математичне мислення. Зокрема хорошим ефектом відрязняються застосовування математичних кросвордів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд «Математична мозаїка»

 

  1. Назва результату дії додавання. (Сума)
  2. Число, менше від дев'яти. (Вісім)
  3. Частина прямої, Обмеженої двома точками (Відрізок)
  4. Чотирикутник, у якого всі кути прямі. (Прямокутник)
  5. Знак дії віднімання. (Мінус)
  6. Число, що дістали в результаті дії ділення. (Частка)
  7. Знак дії додавання. (Плюс)
  8. Назва результату дії віднімання. (Різниця)
  9. Число, що дістають при множенні. (Добуток)
  10. Сума довжини усіх сторін многокутника. (Периметр)
  11. Прямокутник, у якого всі сторони рівні. ( Квадрат)
  12. Частина прямої, обмежена точкою. (Промінь)

 

 

 

ЯПОНСЬКІ   КРОСВОРДИ

 

Японські кросворди для дітей в таблиці Microsoft Excel

 

 

 

Сьогодні дуже важко зацікавити учнів вивченням математики. Наш час вимагає від учителя копіткої підготовки до уроків, упровадження нових форм і методів роботи, що стануть ефективнішими для закріплення вивченого матеріалу.

У своїй роботі вчитель початкових класів може використати  елементи японських кросвордів. Японський кросворд – головоломка, у якій, на відміну від інших кросвордів, зашифровано не слова, а зображення.

Учні розв'язують приклади, записують відповіді. Потім, знайшовши у великому квадраті маленький квадрат з відповідним номером (відповіддю), зафарбовують його.

Розв'язавши всі приклади і розфарбувавши клітинки з відповідним номером, діти отримують зображення предмета, цифри, лвтери та ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Болтромюк Д.В., Математичний путівник. Заочна подорож./Д.В.Болтромюк//Вихователю ГПД. Усе для роботи. - №1. – 2018. С.39
  2. Болтромюк Д.В., Математичні хвилинки. Дидактичні матеріали з матемаьики /Д.В.Болтромюк//Вихователю ГПД. Усе для роботи. - №5. – 2018. С.29
  3. Десятерик Я.С., Математичні віршовані задачі. Електронний ресурс. Режим доступу  - https://yanasergeevna92.blogspot.com/2015/09/blog-post_91.html
  4. Математичні загадки Електронний ресурс. Режим доступу  http://zagadki.org.ua/ua/riddles/math/p1/

 

1

 

docx
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку