Математичні моделі в біології. Відсоткові розрахунки

Про матеріал
Урок, спрямований на формування вмінь учнів розв’язувати задачі на відсоткові розрахунки, показавши зв’язок математики та екології
Перегляд файлу

Бінарний урок на тему:

«Математичні моделі в біології. Відсоткові розрахунки»

 

Тема: Математичні моделі в біології. Відсоткові розрахунки.

Мета: формувати вміння учнів розв’язувати задачі на відсоткові розрахунки, показати зв’язок математики та екології; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу активність, обчислювальні навички; виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран.

Тип уроку: бінарний.

 

 

Хід уроку

У нас сьогодні незвичайний урок.  Він буде присвячений світу навколо нас.  Природа! З дитячих років ми звикаємо до її чарівної краси. Любимо бувати в лісі, в полі, радіємо спілкуванню з нею. Адже Людина є частиною природи. А самій природі ми зобов’язані своїм існуванням, досконалістю і могутністю. Але, мабуть, не всі задумуються над тим, що природа – ще наша домівка.

Є таке правило: «Піднявся зранку, вмився, привів себе до ладу – одразу ж приведи до ладу свою планету» (А. де Сент Екзюпері)

 

Рятуємо чисте повітря, Рятуємо воду

— В морях, океанах, в малих і великих річках.

Рятуємо рідкісних птахів — не всі ще породи,

А ті, що зникають в полях, у лісах, у лугах.

Рятуємо злаки. А потім рятуємо квіти.

Рятуєм світанки — від кіптяви, гару й димів.

Рятуємо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти,

Рятуємо вулицю від голосних двигунів.

Рятуємо землю. А також рятуємо небо.

Рятуємо мрії. Кохання солодкий мотив.

Рятуємо ніжність... Від кого рятуєм? Від себе,

Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти.

 

Учитель: Назвіть екологічні проблеми, які, за вашою думкою, існують на нашій планеті?. (Забруднення повітря, чисто­та і якість питної води, радіація, кислотні дощі, забруднення морів, рік; нітрати, смітники, знищення живої природи тощо).

 

Прошу звернути увагу на відео.

 

До кінця XX століття забруднення навколишнього середовища відходами, викидами, стічними водами всіх видів промислового виробництва, сільського господарства, комунального господарства міст набуло глобального характеру і поставило людство на грань екологічної катастрофи.

Не обійшли ці проблеми стороною і Україну, а в деяких моментах, наприклад, радіоактивне забруднення, Україна стала “лідером”. Екологічні проблеми виникли не сьогодні. Тому звертаючи увагу на екологію, людина намагається зберегти саму себе. Але без зміни свідомості всі грандіозні плани збереження природного середовища будуть марними.

 

Щоб розпочати урок, проведемо математичну розминку:

Математична розминка:

  1. 0,02 – скільки це відсотків?
  2. 15% десятковим дробом
  3. 20% від числа 300
  4. 50% числа = 500,  все число ?

 

Учні  підготували факти про використання ресурсів планети.

Цікаві факти

  • Кожної хвилини на нашій планеті:
  •       знищується понад 20 га тропічних лісів;
  •       використовується близько 159 л нафти;
  •       знищується 50 т родючого ґрунту через неправильне використання;
  •       виділяється більше ніж 12000 т вуглекислого газу в атмосферу.
  •     Людина кожної хвилини:
  •       використовує 13% річкових вод, повертаючи їх у довкілля у вигляді стічних вод;
  •       видобуває з надр і піднімає на поверхню близько 100 млрд.т. мінеральних руд;
  •       виплавляє понад 800 млн.т різних металів;
  •       вносить на поля понад 500 млн.т добрив і 4 млн.т пестицидів.

 

Учитель: Отож ви бачите як нещадно людина використовує ресурси нашої планети і як мало дає їй.

Давайте розв’яжемо таку задачу:

Нещодавно на березі Одеси сталася аварія танкера «Делфі» вантажопідйомністю 1565 тон. Всього в море було викинуто близько 150 кг нафтопродуктів. Скільки відсотків нафтопродуктів потрапило у воду?

 

Розвязання:

Відповідь:

Це багато чи мало?...

 

Учитель:

Відгадайте про що будемо говорити далі:

  • Текло, текло й лягло під скло (вода, лід).
  • Біжить, біжить, не вибіжить,

Тече, тече – не витече.

Зимою спить, а в літку шумить (річка).

  • Довго нема мене – все в’яне, а як прийду – все оживає (дощ).

 

Учні  підготували факти про воду.

  •              Ми ніколи не будемо мати більше води, ніж маємо зараз;
  •              щодня з поверхні землі випаровується 1 000000000000 (трильйон) тонн води;
  •              80% земної поверхні вкриті водою;
  •              3% води на землі прісні; більша частина прісної води зберігається у замерзлому стані в льодовиках;
  •              кров людини на 83% складається з води;
  •              кавун на 93% складається з води;
  •              забруднені підземні води очищаються протягом декількох тисячоліть;
  •              людина може обходитися 30 діб без їжі і менше тижня без води;

 

Давайте розв’яжемо таку задачу:

Задача:

 Загальні запаси води на планеті 1800 млн. км3. На світовий океан припадає 98%. Прісна вода становить 2%, з них тільки 1% перебуває в рідкому стані. Які запаси прісної води на планеті?

Відповідь: 36 млн.т.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

Учитель:

Тепер поговоримо про повітря.

Повітря забруднюють практично всі види сучасного транспорту, кількість якого постійно збільшується у всьому світі. Майже всі складові вихлопних газів автомобілів шкідливі для людського орга­нізму, а оксиди азоту до того ж беруть активну участь у створенні  смогу.  Забруднюється повітря і пилом гуми з покришок автомобілів і літаків (один автомобіль утворює близь­ко 10 кг гумового пилу).

 

Задача для самостійного розв’язання:

В  Україні викиди шкідливих речовин автотранспорту складають близько 6,5 млн. т на рік, що становить 39% усіх викидів шкідливих речовин у повітря. Скільки всього шкідливих речовин  викидається в повітря в Україні?

 

Підсумок уроку:

Отож давайте повторимо основні типи задач на відсотки…

А тепер хочу почути від вас, як же врятувати нашу планету?

Пройшовши екологічною стежкою і розв’язавши задачі, ми дійшли висновку, що людина має ставитися з добротою, любов’ю до всього живого заради життя на Землі. Ми з вами познайомились із лише деякими екологічними проблемами нашої планети. За допомогою математики ми наочно побачили масштаби цих проблем. Задачі, які ми сьогодні розв’язували допомогли нам побачити зв’язок екології і математики, адже все навколо нас можна виразити в числах. Отож домашнє завдання…

 

Домашнє завдання.

Розв’язати задачу екологічного  змісту.

Викиди з усіх виробничих об’єктів, що знаходяться в місті Харкові та передмісті, забруднюють атмосферу де ми проживаємо. В 2018 році вони склали 8065 тис. тонн. Після очищення в спеціальних очисних спорудах викиди склали 18,4%. Скільки тонн речовин, що забруднюють, вийшло в атмосферу без очистки?

 

1

 

doc
Додано
8 травня 2020
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку