Мета:
навчальна: сприяти поглибленню і узагальненню знань про основні математичні закони, історії їх відкриття, сприяти активізації пізнавальних інтересів, формуванню наукового світогляду.Перевірити і систематизувати знання учнів з пройденого матеріалу, перевірити рівень засвоєння учнями основних понять і законів математики, суміжних навчальних предметів, виявити вміння застосовувати здобуті знання на практиці.
розвиваюча: розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уяву, зосередженість. . Сприяти розвитку пізнавальних процесів у школярів ( сприймання, увагу, пам'ять, спостережливість, допитливість, мислення, вміння аналізувати формули, формувати вміння застосовувати індуктивний та дедуктивний методи мислення в необхідних ситуаціях ),розвивати інтерес до вивчення математики; розширювати кругозір (шляхом використання між предметних зв'язків, історичного матеріалу, ігрових моментів).
виховна: виховувати охайність під час виконання завдань, уміння слухати й чути вчителя й однокласників: формувати гуманні високі якості, взаєморозуміння, вміння гідно відстоювати свою точку зору в процесі групової та колективної роботи, формувати інтерес до математики на основі зв'язку з життям. Виховувати культуру мовлення і культуру поведінки; відповідальне і наполегливе ставлення до навчання, охайність, пізнавальну самостійність, розумову активність, потребу в самоосвіті; формувати комунікативні якості особистості.
Опорний заклад
Пирятинська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів № 6
Карабут Аліна Віталіївна
Пирятин
Тема: Математичний КВК
Мета:
ВИД ДІЯЛЬНОСТІ: пізнавальний з елементами ігрового виду діяльності.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ: гра.
ОРІЄНТОВНИЙ ВІК ДІТЕЙ: 15-16 років.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: Актовий зал школи.
ТРИВАЛІСТЬ ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ: 1,5 год.
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: плакати з висловленнями про математику, музичний супровід, фонограма, набір табличок із цифрами від 1 до 7 для виставлення оцінок, дзвіночок.
ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ: підготовка до гри розпочинається з формування команд. Максимальна кількість її учасників – 14 учнів. У виборі членів команди бере участь весь клас. Враховуються знання учнями математики, їх винахідливість, уміння прийти на допомогу.
Команда обирає капітана, назву команди, емблему, девіз, готує привітання і домашнє завдання.
На стінах залу, де проходитиме КВН, вивішуються плакати з висловленнями про математику, наприклад висловлення Н.Вінгера: “Найвище призначення математики – знаходити порядок у хаосі, який нас оточує”.
Підготовка музичних номерів уболівальниками.
План
1.Вступ.
2.Привітання команд.
3.Розминка.
4.Конкурс “Відгадай загадки з числами”.
5.Конкурс капітані.
6.Конкурс уболівальників.
7. Конкурс на уважність.
8.Домашнє завдання.
9.Підбиття підсумків.
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори,
Математика всіх закликає:
“Ти міркуй, фантазуй і твори”
Ведуча. Дорогі друзі! Ми раді Вас вітати у нашому клубі веселих і кмітливих математиків. Сьогодні на змагання прибули дві команди. Це команди “Королі науки” і “Гіперболічний параболоїд ” 11- Б класу. Про себе ці команди розкажуть самі.
А щоб змагання було чесним,
Ми вибрали журі почесне.
Погляньмо разом з Вами друзі,
Хто буде в цім почеснім крузі.
(Ведуча знайомить присутніх з членами журі).
Але журі не лише слідкуватиме за грою команд, але й за поведінкою болільників.
Хто уважний, чемний буде,
Бал команді той здобуде.
А хто буде пустувати,
Думать іншим заважати –
Бал команді буде знятий.
Чому урочисто навколо?
Чуєте, як швидко стихли розмови?
Арифметичній і геометричній прогресіям
Ми присвячуємо КВК.
Учениця. Вірш “Математика”.
Ти визнана давно главою всіх наук-
Потрібна нам ти скрізь, завжди і всюди.
Без математики ми нині, як без рук.
З тобою з казки дійсність творять люди.
Освоївши тебе – рвемося у політ.
Створили вже розумні ми машини,
Штурмуємо космічний світ
І різних фактів визнаєм причини.
З тобою ми невпинно ростемо,
З тобою – підкоряємо природу.
Твої досягнення ми віддамо
На благо будівничого народу.
(Під звуки музики в зал заходять команди).
Ведуча. Зустрічайте команди “Королі науки”і “Гіперболічний параболоїд” (Першою розпочне привітання та команда, яка швидше справиться з завданням.)
Завдання. Собака прив’язана до нитки, довжиною 10 метрів. Вона пройшла 300 метрів по прямій лінії. Як це можна пояснити?) .
(Ведуча вітає команди і всіх присутніх.)
Сьогодні ви прийшли в цей зал
Подумати , помірять, відпочити,
Побачити концерт і бал
І розумом своїм все охопити.
Згадаєм нині формулу Герона,
Котру ти вже не раз писав,
Згадаєм також і Ньютона,
Біном якого пізнавав.
Хай в пам’яті воскресне Архімед,
Що за творіння славлений велике,
Відомий всім згадається Вієт,
Що формулу рівнянь зумів відкрити.
Відомий обдарований Декарт-
Творець координатної системи.
І Лобачевський всіх учених брат,
Та скульптор геометрії – Коперник.
Запам’ятай, що Гаусс всім сказав:
“Є математика царицею наук”.
І недаремно він заповідав
Творити в вогнищі робіт і мук.
Та будеш ти людиною завжди
І Україну вславиш добрими ділами.
Ми всі сподіваємося, що сьогоднішня наша зустріч буде пізнавальною,повчальною, цікавою. Що всі ми виявимо максимум кмітливості, сміливості, веселості, коректності та організованості.
Учасникам команд та їх уболівальникам хочемо побажати “Ні пуху, ні пера!”
ІІ. Привітання команд.
Перше традиційне конкурсне завдання – привітання команд. Конкурс оцінюється у сім балів. Члени журі оцінюють:
(Йде представлення команд.)
Ведуча. Поки журі оцінює результати першого конкурсу, пропонуємо музичну паузу. (Для музичної паузи уболівальники заздалегідь готують номери. )
Ведуча. Вельмишановне журі! Оголосіть, будь ласка, результати конкурсу “Привітання”. (Журі оголошує результати конкурсу.)
ІІІ. Розминка.
Ведуча. Змагання команд лише розпочалося. Попереду ще багато труднощів і хвилювань. Щоб підготувати гравців до важких випробувань, ми проведемо розумову розминку.
Увага! Я буду пропонувати командам запитання, а вони повинні дати відповіді на них. Про готовність команд відповідати капітани повідомляють дзвіночком. Кожна правильна відповідь оцінюється 1балом.
1. Яка прогресія називається арифметичною?
(Числова послідовність, кожний член якої, починаючи з другого, дорівнює попередньому члену, до якого додається одне і те саме число, називається арифметичною прогресією.)
2. Сходи, що ведуть на веранду, мають 8 східців. Перша сходинка – бетонна плита заввишки 10см, усі інші східці мають висоту 15см. На якій висоті від землі знаходиться підлога веранди?
(Оскільки а1=10, d=15, то а8= а1 + 7d=10+7∙15=115. отже, підлога веранди знаходиться на висоті 115см від землі.)
3. Як можна швидко знайти суму цілих чисел від 1 до 100? Знайдіть цю суму.
(а1=1, а100=100. Тоді S100 = ((а1+а100)/2)∙100 = 50(1+100)=5050. )
4. Яка прогресія називається геометричною?
(Послідовність чисел, у якій перший член відмінний від нуля, а кожний наступний член, починаючи з другого, дорівнює попередньому, помноженому на одне й те саме число, відмінне від нуля, називається геометричною прогресією.)
5. У геометричній прогресії b6=12, b8=3. Як знайти b7?
(За властивістю геометричної прогресії b7 = )
Ведуча. Поки журі підбиває підсумки конкурсу “Розминка”, пропонуємо подивитися фрагмент із життя одного всім відомого учня Вовочки.
Ведуча. Вельмишановне журі! Оголосіть, будь ласка, результати конкурсу “Розминка”. (Журі оголошує результати конкурсу.)
IV. Конкурс “Відгадай загадки з числами”
Ведуча. Прослухавши загадку потрібно якнайшвидше дати відповідь. Кожна правильна відповідь на запитання приносить команді 1 бал.
Запитання
1. На уроці фізкультури учні стали в один ряд на відстані 1м один від одного. Довжина ряду – 25м. Скільки було учнів? (26 учнів.)
2. Горіло дванадцять свічок. Три з них загасили. Скільки лишилося? (Три)
3. В скільки разів східці на шостий поверх довші за східці на другий поверх цього ж будинку? (В п’ять разів)
4. Повний бідон важить 30 кг, а пів бідона – 15,5 кг. Скільки важить порожній бідон? (1 кг)
5. Батько із хитрою посмішкою задає своєму сину-першокласнику запитання: Скажи мені, яке найбільше число. Отримавши відповідь, він лише здивовано киває головою що відповів син? (31-е число)
6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)
7. Двоє учнів йшли до школи, назустріч їм йшли 20 учнів. Скільки учнів потрапило до школи? (Два)
8. Шість ніг без копит, ходить, а не стукотить, літає, а не птиця, може догори ногами вчепиться. Що це? (Комар)
9. Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблука. Всім дісталося по одному. Як вони їх поділили? (Ділили баба, дочка й онука)
10. На озері ростуть лілії. Кожний день їх число подвоювалося, а на 20-й день заросло все озеро. На який день заросла половина озера? ( На 19-й день)
11. Клаптик паперу розірвали на 3 частини. Потім одну з частин розірвали ще на три частини. І так зробили 40 разів. Скільки при цьому утворилося клаптиків? (81 клаптик.)
12. В одному барильці два напої, нема кірочки, навіть дірочки. Що це? (Яйце)
13. Обчислити: 99-97+95-93+…+3-1. ( 50)
14. Записати найбільше чотирицифрове число, сума цифр якого
дорівнює 3. (3000)
Ведуча. Поки журі підбиває підсумки конкурсу “Відгадай загадки з числами”, пропонуємо подивитися логічну паузу №1.
Урок алгебри.
1-й учень (тихо). Сашку, я погано підготувався до письмової роботи, дай списати!
2-й учень. Якось незручно, Галина Михайлівна відразу здогадається, що ти в мене списав, якщо обидва напишемо на “5”.
1-й учень. Не хвилюйся, я так спишу на “2”, що вона нічого не помітить.
V. Конкурс капітанів.
(Звучить мелодія “Капітан, капітан, посміхнися”)
Ведуча. Капітан, капітан, зосередься,
Тому, що в команді ти перший ерудит.
Капітан, капітан, посміхнися –
Лише веселий перемагає в КВК.
Запрошуємо капітанів команд взяти участь у конкурсі.
Ведуча. Шановні капітани! Ваше завдання – захистити честь своєї команди і принести їй бажані бали. Капітани мають дзвіночки, якими подаватимуть сигнал готовності відповідати на запитання. Кожна правильна відповідь на запитання приносить команді 1 бал. Конкурс складається з трьох завдань.
(Завдання даються капітанам і вони виконують їх самостійно, після чого відносяться на перевірку журі)
Завдання для капітанів
1. Знайти третій член арифметичної прогресії, якщо .
(Оскільки , то ).
2. Знайти номер n-го члена геометричної прогресії, якщо . (Оскільки , то 0,002 = 2∙0,1n-1, 2∙(0,1)3 = =2∙0,1n-1, 3 = n – 1, n = 4. )
3. В арифметичній прогресії перший член дорівнює 1,7, а різниця 0,3. Знайти номер члена арифметичної прогресії, який дорівнює 46,7.
(Оскільки , , то
,
,
,
, , . )
Ведуча. Поки капітани виконують завдання, пропоную послухати вірш-жарт “Адик – математик ” .
Хоч сідай та гірко плач –
Не люблю отих задач!
Через них одні невдачі.
Ох! Замучили задачі.
Чи задачник непутящий,
Чи такий я безталанний?
Та усіх я обдурю –
В книжці відповідь знайду1
Ви учіться, хто бажає,
Я б здоров’я не втрачав.
На умову не зважаю!
Раз – помножив, два – додав.
Скільки чашок, скільки ложок –
Це ж простеньке завдання.
Ти додав слона до кішок,
Перемножив на коня.
Справді, нескладна наука –
Була б відповідь, як слід –
Вийшло: дід молодший внука
Аж на 49 літ.
До Свердловська місто Сочі
Ближнім є за Камишов.
А один індійський хлопчик
Ніл за вечір обійшов.
А друкарські дві машини
Косять жито вісім днів.
Проїжджають щохвилини
Три десятих поїзди.
А до Марса – метрів 300.
Мудра в хлопця голова!
Півхлоп’яти йде у місто,
З ним – півмами. Ну й дива!
Що ж ми Адику поставим
За подібні чудеса?
Ведуча. Скільки балів ми поставимо Адику за “чудове” знання математики? А чи є такі горе-учні у нашому класі?
Капітанам пропоную здати розв’язання задач для перевірки правильності їх виконання. Сподіваюся, що ваші знання з математики набагато кращі, ніж у Адика.
VI. Конкурс уболівальників
Ведуча. Панове уболівальники! Прийшов час і вам взяти участь у змаганнях і допомогти своїм командам отримати додаткові бали. Кожна правильна відповідь приносить один бал тій команді, яку ви назвете.
Запитання для уболівальників
Ведуча. Поки журі підбиває підсумки конкурсів капітанів і уболівальників, пропонуємо подивитися логічну паузу №2.
Перерва. Зустрілися два учні 9 класу.
– Здоров Сашко!
– Здоров був.
– Чому не веселий?
– Як же мені бути веселим, коли в Багаченка Сашка ангіна.
– Та, воно, звісно, жаль товариша.
– Я не про те! Як же він мені підказувати мені алгебру зараз ...
Ведуча. Вельмишановне журі! Надаємо Вам слово для оголошення балів, що отримали команди після останніх двох конкурсів, а також назвіть загальну кількість балів.
(Журі оголошує результати конкурсу).
VII. Конкурс на уважність
Ведуча. Пропоную командам ігри. Гра “ Не скажу”.
По черзі за моїм сигналом команди починають лічити до 20-ти. Число 4, або таке, яке ділиться на 4, а також число, яке у своєму запису має цифру 4, не можна називати вголос. Учасник команди, який має назвати таке число , плескає в долоні і каже: “ Не скажу”. Хто помилиться, виходить з гри, а команда починає лічбу спочатку. Команда – переможниця отримує 5 балів.
Гра “ Крокуй і міркуй”
Я називаю число 14, а учасники команд по черзі називають числа, кратні 14 (14,28,42,56,70,84,98,112,126 і т.д.). Хто помилиться або не назве число – отримує – 1 бал.
Гра “Складання чисел”
Учасникам команди роздаються таблички з цифрами. Треба швидко скласти із цифр задане число. Наприклад, на табличках записані цифри 5,4,2,3,1,0.
Завдання командам:
Один бал отримує та команда, яка швидше і правильно виконає завдання.
Ведуча. Вельмишановне журі! Оголосіть, будь ласка, результати конкурсу на уважність.
(Журі оголошує результати конкурсу).
VIII. Домашнє завдання.
Ведуча. Команди готові до виконання домашнього завдання, яке називалося “Сучасне життя учнів сьогодні”. Як ви його бачите... (Це може бути два оригінальні виступи команд. Бажано, щоб вони стосувалися прогресій або мали відношення до шкільного життя. Можна запропонувати вірш, пісню, інсценіровку тощо) Оцінюється конкурс 5 балами.
(Йде виконання домашнього завдання. )
Ведуча. Ми дійшли до фінішу. Змагання закінчилися. Ви показали ваші вміння і знання. Надаємо слово журі : Чия бо першість в нашій грі?
До різних наук ми охочі,
Вони ведуть нас до вершин.
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори,
Математика всіх закликає :
“Ти міркуй, фантазуй і твори”.
(Журі називає загальну кількість балів, набраних кожною командою, оголошує переможців. Ведучий вручає грамоту переможцям. Обидві команди отримують солодкі подарунки.)
Література