Математичний ярмарок

Про матеріал
Сценарій позакласного заходу "Математичний ярмарок" для учнів 8-9 класів з використанням звичаїв та народних традицій України
Перегляд файлу

МАТЕМАТИЧНИЙ ЯРМАРОК

 

Зал прибрано, як ярмаркову площу: поділено на торгові лавки «Рахункова», «Ігрова», «Числова», «Жартівлива», які прикрашено вишитими рушниками, виробами народних умільців, сільськогосподарськими продуктами. За лавками стоять господині.

І ведуча

Увага! Увага! Спішіть, поспішайте! Господарі й гості – глядіть не минайте.

ІІ ведуча

На ярмарок прошу гуртом, поодинці! Чекають на вас тут чудові гостинці!

І ведуча

На ярмарку нашім веселім, багатім є чим дивуватись і є що придбати.

ІІ ведуча

Тут речі умільців, ні з чим незрівнянні – барвисті стрічки, рушники вишивані.

І ведуча

Тут щедрі дарунки із саду, городу, тут пісня і жарти усім в нагороду.

ІІ ведуча

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте!

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

(заходить група дітей і співає пісню)

 

       Пісня «Ой там на веселім базарі»

Ой там на веселім базарі

Лежебоку молодого продавали.

Стали думать і гадать

Що за нього можна дать, можна дать.

 

Ой радилися ми, говорили

Та й на тому усі разом порішили:

Нечупару не продать,

Бо не хочуть купувать, купувать

 

Ой там на веселім базарі

Продавали, купували, жартували.

Із покупками потому

Повертаємось додому, додому.

 

І ведуча

Традиційно в Україні збирання врожаю вінчається яскравими, багатими ярмарками. Землероби, народні умільці, крамарі виставляли і продавали кращі свої набути. Люди з'їжджалися на ярмарок, як на свято, своєрідну виставу і видовище.

 

ІІ ведуча

Але сьогодні, як ви вже здогадались, ярмарок не звичний, а математичний.

І тому на нашому ярмарку присутня цариця Математика.

 

І учень

Ти визнана давно главою всіх наук.

Потрібна нам ти завжди, скрізь і всюди.

Без математики ми нині, як без рук.

З тобою з казки дійсність творять люди.

 

ІІ учень

Освоївши тебе, рвемося у політ,

Створили вже розумні ми машини.

Штурмуємо космічний світ

І різних фактів узнаєм причини.

 

І учень

З тобою ми невпинно ростемо,

З тобою підкоряємо природу.

Твої досягнення віддаємо

На благо будівничого народу.

 

Математика

Запрошую вас на цікаву подорож на вашому ярмарку.

 

І-а господиня

Моя лавка рахункова.

Чітка, вміла і сувора.

Праця тут іде завзято,

Вмій лиш спритно рахувати.

Вмій ділити, віднімати,

Множить швидко й додавати.

Вмій кмітливо все збагнути,

Першим з відповіддю бути

 

Математика

Ось ми підійшли до першої лавки.

І-а господиня

Добрий день, шановні гості!

Прошу завітати до моєї лавки

Подивіться на цю таблицю

Це таблиця народних мір маси

 

Народні міри маси:

-         Золотник – 4г

-         Гривня – 400г

-         Пуд – 40 гривень

-         Пуд – 16 кг

-         Корець – 1ц

-         Ласт – 72 пуди

-         Шлетка – 25кг

-         Фунт – 400г

Ними користувалися наші діти і прадіди. В нашій країні є в обігу грошова одиниця – гривня. В давнину гривня була вагою і грошовою одиницею. Це був злиток срібла, вага якого один фунт. Потім гривню почали розрубувати, новий злиток одержав назву – рубль.

Пуд введено у 12 столітті, означає «вага» або важкий.

А тепер хочу запропонувати вам декілька завдань із своєї лавки. За правильну відповідь  ви одержите чудові призи.

(Господиня передає запитання цариці Математики. Вона зачитує їх, а учні, присутні в залі, відповідають. За правильну відповідь одержують приз.)

  1.     В одній сім'ї два батьки і два сини. Скільки всього людей?
  2.     В якому числі стільки цифр, скільки й букв?
  3.     У семи братів по одній сестричці. Скільки всіх сестер?
  4.     У кошику 3 яблука. Як поділити їх між трьома хлопчиками так, щоб одне яблуко залишилось у кошику?
  5.     Що тут написано? Кожне число означає порядковий номер в алфавіті.

17, 11, 21    мир

20, 16, 1, 18, 7, 23,  12    планеті

30, 1 , 22, 23, 33     щастя

6, 12, 23, 33, 17   дітям

  1.     Яке число має таку ж кількість літер при написанні, скільки означає?
  2.     У мішку 100 кг зерна. Як поділити це зерно на дві частини, щоб в одній було на 20 кг більше, ніж другій.

 

ІІ-а господиня

Лавка в мене ігрова

В кого свіжа голова

Підходьте мерщій сюди

Ми хочемо запропонувати вам цікаві ігри

 

Математика

  1.     Використовуючи геометричні фігури (трикутник, коло, відрізок) намалювати лівою рукою математичного хлопчика (4 учасники)
  2.     Дві команди по 4 гравці

Хто швидше справиться із завданнями:

А) 1225:25 – 44:4 – обчислити

Б) (х-25):4 = 180 – розв'язати рівняння

В) спростити вираз: (х+1296) + 44

Г) записати кути:

 

 Кожному учневі І завдання:

 

ІІІ господиня

Лавка в мене числова

Про число і слова

Чисел в світі є багато

І про всіх них треба звати

 

      Пісня «Нуль»

Є число, що зветься нуль

Знають його всюди.

Відніми його, додай –

Що було, те й буде!

Як помножити його,

А чи поділити,

В результаті пишуть нуль

І дорослі й діти!

Та ділить на нього – зась!

І під час уроку

Хто про це забуде з вас,

Матиме мороку!

Поділивши нуль на нуль,

В частку, що й казати,

Можна будь-яке числа,

Крім нуля писати!

Он які з нулем діла!

Знайте, добрі люди!

Вже про це ніхто із вас,

Мабуть незабуде.

 

1-й учень

Чи замислювались ви над тим, якою була б наша система числення, якби людина мала на кожній руці не по 5 пальців, а по 6. Тоді, очевидно, загально прийнятною була б не десяткова, а дванадцяткова система числення, в основі якої було б не число 10, а число 12 – дюжина. Проте більшість народів обрала десяткову систему числення. Адже 10 пальців рук – це множина, з якою первісна людина практично порівнювала всі інші множини, аж поки не з'явилася нова, зручніша множина – множина натуральних чисел. Коли пальців рук і ніг вже не вистачало для того, щоб полічити потрібні речі, почали лічити за допомогою камінців, вузлів на мотузці, зарубок на палиці тощо. Окремі індійські племена в Бразилії лічили тільки до п'яти (по кількості на одній руці),  а все. Що більше, означало «багато».

 

     «Гімн одиниці»

Знайте всі: без одиниці

Хоч вона таки й мала,

Не могло б на світ з'явитись,

Ні єдиного числа.

Числам тісно, їх немало

Збільшенню межі нема,

Та всі числа, щоб ви знали,

Одиниця нам дала.

Щоб знайти потужність вала,

Швидкість птаха, вітру міць

Треба взяти нам чимало

Різнойменних одиниць.

Наша славна одиниця

Міря небо й океан,

Наша скромна одиниця

Чисел славний капітан.

 

2-й учень

Згадується, що як письменник одного разу, проїжджаючи повз стадо оленів, налічив у ньому 128 голів. Йому захотілося знати, чи знає про це господар. Ми не лічимо – відповів той. Але якщо хоч один олень пропаде із стада, то мої очі зразу це помітять. Якщо потрібно, можна полічити, та тільки довго прийдеться чекати. Він запросив гостя в ярангу. Минуло близько двох годин, поки прийшов із підрахунками пастух. Він назвав число 127. Господар не повірив: стільки оленів у них ще ніколи не було. І він вирішив перевірити, пригадуючи кожного оленя. Про те, що підрахунок виконано правильно, він повідомив через 3 години. Щоб порахувати з пам'яті всіх оленів, йому довелося роззутися і взяти на допомогу, окрім членів своєї сім'ї (5 чоловік), ще двох сусідів.

 

«Тринадцяті числа»

Сусідка моя на тринадцяті числа

Завжди починає кривитися кисло:

-         Вони небезпечні, вони не до речі!

І з остраху голову втягує в плечі.

Виходить що душу моєї сусідки

Обплутали зовсім старі пережитки.

Я факти беру і заходжу до хати,

Щоб всі дурниці цілком спростувати.

 

3-й учень

 Ще був час коли найбільшим числом вважали число 3. Про це свідчить той факт, що числа, менші від трьох, мали окрему назву: один – сонце, місяць, палець; два – очі або вуха, крила, руки. Число три позначалося словом «багато». Звідси пішли різні заклинання, благословення, прислів'я «Бог любить трійцю», «тричі благословенний», «Тричі проклятий», «Набравсь три копи лиха», «ходила три дні, та виходила злидні» тощо. Так, у Вавилоні поклонялися трьом головним божествам – Сонцю, Місяцю, «Венері». У Єгипті також було три головних боги: Тор, Озіріс та Ізіда. У римлян – аж три трійки головних богів: Юпітер, Марс, Квірін; три богин і долі і три богині краси. Три вважали числом божественним, священним, символом досконалості. У римлян богиню полювання Діану, а в Індії бога Шіву зображали з трьома обличчями. Від релігій і міфів стародавнього світу християнська релігія також запозичила ідею триликого Бога: батько бог, Бог син і
Бог дух святий.

 

4-й учень

Пізніше роль граничного (найбільшого) числа почало відігравати число сім. Про це свідчать приказки і прислів'я, пов'язані з цим числом: «Сім раз відмір – раз відріж», «Семеро одного не чекають», «Сім п'ятниць на тиждень». Вираз «Він на сьомому небі» означає – він безмежно щасливий. Через те, що число 7  відповідало кількості небесних світил, що виділяються серед інших: Сонце, Місяць, Венера, Марс, Юпітер, Меркурій і Сатурн, його стали вважати священним. На його честь було запроваджено семиденний тиждень.

 

5-й учень

Пізніше найбільшим числом стало 12 (дюжина), а наступне за ним число вважали зайвим, «від лукавого», нещасливим, назвали його «чортовою» дюжиною.

У 1930 році у Лондоні кілька тисяч чоловік підписало петицію з вимогою про заміну на будинках усіх номерів «13». У Парижі існували спеціальні контори, які посилали свою людину туди, де випадково на обіді збиралося 13 чоловік. У США в деяких висотних будинках немає тринадцятого поверху, а в готелі – кімнати №13. У 1970 році всесвітня федерація футболу оголосила «поза законом» номер 13 на футболках гравців. Спортсмен, який рахувався під цим номером у складі команди, повинен був виступати у футболці без номера.

Деякі учні ще й тепер вважають число 13 нещасливим і, ідучи на екзамен, бояться, щоб їм не попався екзаменаційний білет №13.

 

6-й учень

Розповідають, ніби Карл ІV, імператор так званої «Священної Римської імперії» дуже любив цифру чотири. У країні було чотири столиці, в кожній з них сидів один з чотирьох великих князів. Жив імператор у чотирьох великих палацах займаючи в них по 4 кімнати. В кімнатах було по 4 вікна, 4 дверей, 4 столи і 4 світильники. В урочистих випадках імператор одягав чотирикутну корону, виготовлену із сплаву чотирьох металів. Імперію свою він поділив на 4 частини, армію – на чотири корпуси.

Він їздив у кареті, яка була запряжена чотирма кіньми, носив одяг чотирьох кольорів і розмовляв чотирма мовами, їв він чотири рази на день, їжа його складалася з чотирьох страв, запивав він вином чотирьох сортів. У Карла IV було четверо дітей. Коли він помирав, біля його ліжка було четверо лікарів і четверо лікарів і четверо духівників, кожний з яких писав заповіт однією з чотирьох мов.

 

7-й учень

Бісмарк не поділяв уподобань Карла ІV. Його улюбленою цифрою була цифра 3. Девізом на його гербі була латинська приказка « У троїстості сила». Бісмарк служив при трьох імператорах, брав участь у трьох війнах, підписував три мирні договори, був організатором Союзу трьох держав і зустрічі трьох імператорів, боровся з трьома партіями, володів трьома маєтками і мав 3 дітей.

 

4-а господиня

Моя лавка жартівлива,

І весела, і кмітлива.

Ви не обминайте,

Жартувати починайте.

Відгадайте-но загадки

І розв'яжіть жарт-задачі

А веселі дві подружки

Заспівають вам частівки.

 

  1.     В книжці з математики

Проживають диво-братики.

Їх зустрінеш так багато,

Лічать все вони завзято

  1.     В клас зайшла Маринка

За нею Яринка,

Потім зайшов Гнат.

Скільки було всіх хлоп'ят?

  1.     Сім братів човном пливуть.

Кожного ім'ям зовуть.

  1.     Вчили доньку рахувать:

Скільки буде п'ять і п'ять?

Посміхнулась хитро донька

І сказала: «Дві долоньки».

 

«Проста арифметика»

      (смішинка)

                 Викликає вчитель Люду,

                  Слабшу серед дітвори,

                 І питає:

Скільки буде:

               Десять поділить на три?

               Розв'язать вона не може,

               Звісно, знітилась, мовчить…

               Вчитель каже:

Так не гоже,

Прості дроби треба вчить.

Хай картоплі є десяток, -

Вчитель далі річ веде:

Розділи на 3 дівчаток,

То по скільки припаде?

Люда каже: «Зайвий клопіт

І нащо мені це знать?

Я зварю їм ту картоплю;

Потовчу і хай їдять».

 

Частівка

Ми веселі дві подружки

Із баяном-братиком

Заспіваємо частівки

Вам  про математику.

Приспів:

Та невже вам заспіваєм

Вам про математику?

 Знають Ігор, Коля, Вася:

 Іспит наближається,

 А в них з алгебри у класі

Двійки прибавляються.

Приспів:

Отака в усіх нас доля

Іспити – страждання,

Вже не спишете у школі

з алгебри завдання.

Приспів:

Та невже не зможем справді

списувать завдання?

Розв'язав Петрусь задачу,

Тільки мінуса не бачив,

От і сталось, що лимон

Важить майже вісім тонн.

Приспів:

Та невже ото лимон

Важить справді вісім тонн?

 

На контрольній ловив гав,

Одиницю упіймав,

Підглядав в усі книжки,

Переплутав сторінки?

 

Біля дошки він стояв

Придумав диво –

В теоремі прирівняв

До квадрата куба.

Приспів:

Та невже ото квадрата

Прирівняв до куба?

 

Хто задач не полюбляє,

Тим така і дяка –

Весь рік двійки заробляє

Й вийде лобуряка

Приспів:

Та невже ото подяка –

Двійка в лобуряки?

 

Жарти-задачі

  1. Що важче: пуд пір'я чи пуд заліза?
  2. Пара коней пробігла 20км. Скільки кілометрів пробіг 1 кінь?
  3. В якому місяці діти менше плачуть?
  4. Один учень розв'язав задачу за годину. За який час розв'яжуть цю задачу 10 учнів?
  5. Як із числа 188 одержати 100?

Математика

На ярмарку веселому ви побували,

Задач багато розв'язали,

За що призи вам дали.

Співали, сміялися і рахували,

З математикою знань ви чимало придбали.

docx
Додано
5 грудня 2023
Переглядів
587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку