Методичні рекомендації:" Дидактичні ігри на уроках математики"

Про матеріал
Використання дидактичних ігор на уроках математики в різних класах для розвитку творчих здібностей учнів, підвищення рівня навчальної праці, розвитку комунікативних навичок.
Перегляд файлу

Дидактичні ігри.

„... з найбільшою енергією і завзятістю опанує предмет учень, розумові сили якого були найбільш збуджені завдяки способу викладання предмету чи методу”                           

Ф.А.В. Дистервег

 Процес навчання потребує напруженої розумової роботи учня та його активної участі в цьому процесі.

 Плануючи урок, прагну, щоб учням було цікаво, незалежно від складності,  обсягу матеріалу та рівня їх знань. На кожному уроці необхідно забезпечити активність кожного учня. Різноманітні ігри або ігрові дії, за допомогою яких розв’язується та чи інша задача, підтримують та посилюють інтерес учнів до вивчення предмета. Діти, граючись, краще пізнають оточуючий світ, у них розвиваються творчі здібності. Гра – це тренінг пам’яті, мислення, вміння спілкуватися з близькими.

Дидактичні ігри дуже добре поєднуються із „серйозним” навчанням. Введення в урок дидактичних ігор та ігрових моментів роблять процес навчання цікавішим, створює у дітей робочий настрій, допомагає подолати труднощі в опануванні навчального матеріалу.

Різноманітні ігрові ситуації, під час яких розв’язується та чи інша розумова задача, підсилюють інтерес учнів до навчання.

Не можна вважати, що використання ігрових ситуацій на уроці дає можливість оволодіти математикою „легко і щасливо”. Легких шляхів у навчанні не буває. Але необхідно використовувати всі можливості для того, щоб діти вчилися із задоволенням від навчання.

Дидактичні ігри не слід плутати із забавою, їх треба використовувати як вид творчої діяльності в тісному зв’язку з іншими видами навчального процесу.

На відміну від ігор взагалі, педагогічним іграм притаманна суттєва ознака – чітко поставлена мета навчання і відповідний їй педагогічний результат.

Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових ситуацій і засобів, які виступають як спосіб спонукання, стимулювання школярів до навчальної діяльності.

Реалізація ігрових задумів на уроках відбувається за такими основними напрямами: дидактична мета визначається у формі ігрової задачі, навчальна діяльність  підпорядковується правилам гри ,у навчальну діяльність вводяться елементи змагання. Успішне вирішення дидактичного завдання пов’язується з ігровим результатом. Дидактичні ігри залежно від ігрової мети можна поділити на чотири види:

  •     Творчі ігри, що базуються на внесенні елементів уявної ситуації та використання, переважно з метою повторення і узагальнення вивченого матеріалу.
  •     Ігри – змагання, що передбачають виявлення переможця та використовуються переважно в процесі формування вмінь та навичок.
  •     Ігри, спрямовані на використання цікавого, захоплюючого завдання, що використовується з метою розвитку пізнавального інтересу, формування зацікавленості предметом.
  •     Ігри з використанням роздавального матеріалу.

Гра повинна відображати зміст навчального матеріалу, що складає предмет діяльності і враховувати вікові особливості учня.

 В 5-6 класах практично на кожному уроці використовую ігрові моменти при усному розрахунку, актуалізації опорних знань, закріплення. До них можна віднести „математичне лото”, „розшифруй слово”, „ромашка”, тощо.

Зменшити втомленість молодших школярів при виконанні одноманітних вправ обчислювального характеру застосовую естафети по рядам. Кожен учень з ряду, виконавши одну дію, передає естафету своєму товаришу. Члени команд мають право на виправлення помилок під час змагань.

Наприклад у 6 класі перед вивченням теми „Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками” доцільно згадати додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками. Можна провести гру „математичний хокей”, яка сприяє не тільки формуванню знань і вмінь, швидкості і гнучкості мислення, але й виховує почуття колективізму.

При вивченні теми „Дії з раціональними числами” проводжу математичний турнір „Хто швидше”. На дошці записані рівняння (відповіді закриті):

1)

2)

3)

4)

5)

В кожного учня на парті лежить половина листочка. Учні повинні за певний час розв’язати рівняння, записуючи на листочках тільки відповіді, а потім здати на перевірку капітану команди (ряду).

Під час повторення теоретичного матеріалу в 7 класі (тема: „Функції”) можна провести „математичне доміно”. Для цього виготовляю картки (їх може буди менше ніж учнів). Хто не отримав картку, той спостерігає за відповідями учнів і виправляють. Картка складається з двох частин. В одній записані завдання, у другій – відповідь. Учень, у якого картка зачитує питання, інші переглядають відповіді на своїх картках, і той, у кого є правильна відповідь, зачитує її, а потім читає запитання зі своєї картки і т.д.

Приклад картки:

№ 1. Що називається функцією?

Довжина його сторони а

 

№ 2. Яку змінну називають аргументом?

 

№ 3. Площа S квадрата – є функцією від...

Якщо більшому значенню аргументу відповідає менше значення функції.

 

№ 4. Що називається областю визначення функції?

k>0

 

№ 5. Як ще називають залежну змінну?

Множина точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, ординати - значенням функції.

 

№ 6. Відповідність між радіусом кола і довжиною можна задати формулою ...

y = kx

 

№ 7. Види задання функції?

Якщо кожному значенню х з області визначення відповідає єдине значення у.

 

№ 8. Що називається графіком функції?

Всі числа

 

№ 9. Функція називається зростаючою, якщо...

k<0

 

№ 10. Функція називається спадною, якщо...

Значення аргументу при якому функція існує.

 

№ 11. Формула задання лінійної функції?

х (незалежна змінна)

 

№ 12. Область визначення лінійної функції?

функцією

 

 

№ 13. При яких значеннях х функція зростає?

  1. формули
  2. таблиці
  3. словесно

 

№ 14 При яких значеннях х функція спадає?

якщо більшому значенню аргументу відповідає більше значення функції.

 

№ 15 Формула задання прямої пропорційності?

y = kx+b

 

Замість перевірки домашніх завдань використовую гру „перевір знання сусіда”. На партах лежать 2 варіанти завдання. Після виконань завдання учні обмінюються картами для перевірки (відповіді записані на відкидних дошках).

Наприклад завдання для перевірки знань учнів 11 класів формул для знаходження первісних функцій.

Варіант 1.

Знайти первісну функцію графік якої проходить через точку:

  •    
  •    
  •    
  •    
  •    

Дидактична гра „Розшифруй слово” в 11 класі при вивчені теми „Похідна” можна проводить в групах або індивідуально. Учням пропоную картки з завданнями. Кожній відповіді відповідає буква слова.

1) Який вчений вперше ввів позначення похідної?

Л

. Знайти .

А

. Знайти .

Г

. Знайти .

Р

. Знайти .

Т

. Знайти .

О

. Знайти .

Н

. Знайти .

Д

. Знайти .

Й

. Знайти .

С

. Знайти .

І

. Знайти .

Б

. Знайти .

Ф

. Знайти .

Ц

. Знайти .

Е

. Знайти .

 

2

-4

-15/4

-14

8

3

-30

 

 

 

 

 

 

 

 

0

44

16

72

1

3

14

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь Готфрід Лейбніц.

Граючись, діти виявляють творчість,  працюють. У них виробляється звичка самостійно мислити, виділяти головне і зосереджувати на ньому увагу. Включившись в процес гри діти уважні, зосереджені, дисципліновані Ігрові моменти дають вчителю змогу підтримувати позитивний емоційний стан учнів.

Граючись на уроці, діти почувають себе психологічно розкутими, а це сприяє прояву їх творчих здібностей.

Гра в навчальному процесі викликає у учнів інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички.

 

docx
Додав(-ла)
Бурлака Лариса
Додано
27 грудня 2023
Переглядів
686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку