Мета уроку : ознайомити учнів із прийомом письмового обчислення трицифрових чисел без переходу через розряд; удосконалювати вміння учнів розв'язувати прості задачі на додавання і віднімання; узагальнювати вміння розв'язувати рівняння; розвивати пам'ять, мислення; виховувати інтерес до математики.
Тема уроку. Письмове додавання трицифрових чисел без переходу через розряд. Прості задачі на додавання і віднімання. Розв’язування рівнянь.
Мета уроку : ознайомити учнів із прийомом письмового обчислення трицифрових чисел без переходу через розряд; удосконалювати вміння учнів розв’язувати прості задачі на додавання і віднімання; узагальнювати вміння розв’язувати рівняння; розвивати пам’ять, мислення; виховувати інтерес до математики.
Обладнання. Малюнки казкових героїв, картки, записи на дошці , підручник.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Колись давно собака жив у лісі сам.
«Недобре жити одному, — думає собі. — От коли б знайти когось найсміливішого! Я б став йому другом...».
І пішов собака шукати собі друга. Аж тут зустрів він вовка. «Давай, вовче, з тобою дружити!» — сказав собака. Вовк погодився лише за умови, якщо собака допоможе йому виконати ряд завдань.
І перше, що хотів вовк — це щоб собака знайшов таких помічників, які вміють і писати, і рахувати, і гарно міркувати.
Собачка довго думав, до кого звернутися і вирішив прийти до нас. Тож допоможемо йому?
А тепер вже нам пора
Взятися і до пера.
Числа оці записати,
Знання свої показати.
1. Розв’язування задач
Заплели по дві косички.
Скільки разом у лисичок
Є заплетених косичок? (2x3 — 6)
Зіщулились і тремтять.
Щоб могли їх відігріти,
Скільки валянок купити?, (4x8 = 32)
2. Каліграфічна хвилинка
Отже, сьогодні повторимо, як каліграфічно пишуться цифри 8, 3, 2 і запишемо найменше число, яке можна утворити за допомогою даних трьох цифр. (238)
- А зараз скажіть, скільки сотень, десятків і одиниць містить число 238?
- Ви допомогли нашому собачці, і вовк погодився з ним дружити. Але прийшов вечір, і полягали вони спати. Опівночі собака раптом почув якийсь шелест, схопився і голосно загавкав. Вовк перелякався й говорить собаці:
«Тихо! Тихо! Не гавкай, бо ведмідь почує, прийде і розшматує мене...».
Побачив собака, що ведмідь сильніший від вовка і вирішив подружитися з ним. Ведмідь погодився, але дав собачці теж свої завдання.
3. Опитування
1) Робота з індивідуальними катками.
Картка № 1.
а) 170 - (30 + 60)
б) 120 - 5 х 8
У бідоні 24 л молока, а у глечику у 8 разів менше. Скільки літрів молока у бідоні і глечику разом?
Картка № 2.
- Розв’язати приклади.
а) 120 - 90 + 40
б) 600 - (200 + 300)
- Задача.
У бідоні 24 л молока, а у глечику у 8 разів менше. На скільки літрів молока більше у бідоні, ніж у глечику?
2) Робота з класом
352 - 52 60 + 90 500 + 60
80 - 28 52 + 300 50 + ЗО
560 - 500 300 + 200 150 - 100
Провести стрілки від числа до відповідної йому суми розрядних доданків
1 ряд 2 ряд
563 500 + 3 373 300 + 7
804 800 + 40 + 4 605 900 + 50 + 5
503 500 + 60 307 300 + 70 + 3
844 800 + 40 955 200 + 80
560 500 + 60 + 3 280 700 + 20
840 800 + 4 720 600 + 5
28+3 28+8
27+8 29+4
15+9 19+7
18+4 17+5
17+5 15+6
8+6 9+7
Так знову прийшов вечір, і полягали вони спати. Уночі собака почув, що десь зашелестіло, і загавкав. А ведмідь перелякався та й каже: «Цить, не гавкай! Тихо, а то тигр почує і розшматує нас з тобою!». «Е, ні! — подумав собака. —Що ж воно за товариш: якогось тигра боїться». Побіг тоді собака до тигра і каже: «Чуєш, тигре! Хочу з тобою дружити!». Тиф подумав трохи і згодився. Але теж собаці дав завдання: ознайомитися із прийомом письмового обчислення трицифрових чисел без переходу через розряд; Довго мислив собачка і знову звернувся до вас. А ми ще й самі не вміємо. Тому негайно беремося за роботу, щоб допомогти собачці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
а) назвати, скільки одиниць, десятків і сотень є у чтслах
293, 508, 362.
б) прокоментувати розв’язування прикладів:
24 47
35 52
2. Пояснення нового матеріалу
Учні самостійно розглядають приклад на додавання трицифрових чисел без переходу через розряд (вправа 663).
Пригадати, з якиз розрядних одиниць починаємо виконувати письмове додавання.
3.Висновок. Засвоєння правила
4. Фізкульхвилинка
Уважно слухаєте всі,
Бо знання потрібні всім.
Ми з вами гарно потрудились
І, мабуть, трохи притомились.
Тепер настав час відпочинку —
Проведемо фізкультхвилинку
ІV. Застосування набутих знань
1. Приклади 664
Номер в книзі ви знайдіть,
Приклади ці розв’яжіть.
Прийшов час вже показати,
Чи вмієте ви рахувати.
1, 2 – біля дошки
3 – пояснюють з місця, коментуючи
4 – самостійно
2. Завдання
Оленка і Петрик приклад 344 + 54 записали так :
344 344
54 54
Хто з них записав правильно? Чому? Розв’яжіть.
3. Розв’язування задач 665
1) 346 + 412 = 758 (к.)
2) 650 + 234 = 884 (кг)
3) 527 + 242 = 769 (ов.)
Рано, діти, вам радіти,
Слід задачу ще зробити.
Добре треба міркувати,
Щоб її нам розв’язати
Прочитати задачу. Повторити її зміст за запитаннями. Скласти план.
План
1.Скільки м тканини пішло на 1 дитяче пальто?
2.Скільки м тканини пішло на 1 доросле пальто:
3. Скільки м тканини потрібно для пошиття 6 однакових пальт для дорослих?
Сильніші учні – самостійно, слабші _ за схемою.
Прочитати рівняння. Пригадати, як називаються компоненти у цих рівняннях, як знаходити невідомі компоненти. Розв’язати усно.
Стали вони товаришувати, але вночі собака побачив, що лев боїться людини. Побіг собака шукати людину і зустрів молодого юнака. Він запропонував юнакові собачу дружбу. Юнак погодився, привів собаку додому і вирішив перевірити, яку пам’ять має собачка
623 331 432 211
234 444 333 121
365 225 551
412 224 123
768 449 675
VІІ. Домашнє завдання
Правило, приклади № 670; задача № 671.
Стали вони дружити. Вночі собака почув шелест, голосно загавкав. Юнак схопився, взяв рушницю і побіг шукати, на кого гавкає собака. Так собака впевнився, що люди найсміливіші. З тих пір собаки стали найвірнішими друзями людей і ми дружимо з ними і сьогодні.
А ще ви, мабуть, зрозуміли, що ми повинні бути сміливими, вірними своєму другові, завжди готовими прийти на допомогу своїм товаришам. А допомогла нам дійти такого висновку бурятська народна казка «Як собака собі друга знайшов».
1