При підготовці до ЗНО кожен учень задається питанням : «Як
швидко повторити курс алгебри чи геометрії 7 або 8 класу, якщо
на черзі ще інші предмети?»
І тут я пропоную учням всього одну задачу:
Геометрія 7 класу в одній задачі:
Для пари паралельних прямих a i b проведено січну с, яка перетинає дані прямі в т. А і D відповідно. З т. Сb (т. С≠D) проведена пряма, яка проходить через т. О – середина АD і перетинає а в точці В. У ΔВАО кути відносяться як 1 : 2 : 3. Знайти градусні міри кутів ΔСОD, довжину відрізків ОD і DС, якщо ВА = 14см.
Розв’язання:
, нехай k= x, тоді Оскільки сума кутів любого трикутника дорівнює 180°, то маємо рівняння:
х + 2х +3х = 180°
6х = 180°
х = 180° : 6
х =30°
Тоді: .
ВОА = ODC – як вертикальні;
ВАО = ОDC – як внутрішні односторонні при двох паралельних прямих а і b та січній с.
Тому ∆ВОА = ∆ОDC за стороною та прилеглими кутами. Як відомо, у рівних трикутників відповідні кути і сторони рівні.
Отже, ВА = DC = 14 см, В = С = 30°, А = D =60°, О = 90°.
Отже, ОD = DC; ОD = 14 : 2 = 7 см.
Підсумок. Задача розв’язана. Які ж основні елементи ми використовували?
Геометрія 8 класу в одній задачі:
У чотирикутнику АВСD (ВС ││АD), ВС = 8см, а бісектриса кута D попадає у точку В і утворює зі стороною ВС кут 30°, а з бічною стороною АВ - кут 90°. Знайти відстань від точки В до АD, діагональ ВD, площу даного чотирикутника АВСD.
Розв’язання:
Зверніть увагу на умову, тут не говориться про вид чотирикутника. Зробимо аналіз умови. Важко розуміти задачу без малюнка. Проведемо дві паралельні прямі ВС і АD. Ось що ми отримали. Пригадаємо, що тільки у чотирикутника-трапеції дві сторони паралельні.
У трапеції , тому трапеція АВСD рівнобічна, АВ = СD =8 см.
ВН = 8·sin60° = 8· см. За т. Піфагора: АН == 4см.
ВА2 = АН · АD
64 = 4 · АD
АD= 16 см.
Отже, ∆АВD ~ ∆АВН за двома кутами. Якщо трикутники подібні, то можна скласти пропорцію відповідних сторін:
, , BD = см.
Підсумок. Які головні теми ми повторили, розв’язавши всього одну задачу?
Тепер вся геометрія 8 класу у вас в кишені!
Алгебра 7 класу в одній задачі:
(1)
(2)
Розв’язати дану систему рівнянь усіма способами.
Спочатку спростимо кожне рівняння. Позначимо їх (1) і (2):
2.
Маємо систему рівнянь:
Підставимо вираз у друге рівняння замість у:
Відповідь: (-1;-5)
_____________
Підставимо знайдено значення х у друге рівняння :
Відповідь: (-1;-5)
3. Для розв'язання системи графічним способом будують графіки всіх рівнянь, які входять в систему. Координати точок перетину є розв'язком цієї системи.
Графічний спосіб є зручним для знайдення числа розв'язків системи (тобто скільки точок перетину графіків, стільки й розв'язків має система), але не зручний при обчисленні координат точок (тобто значення координат можна отримати лише наближені).
Виразимо одну змінну через іншу:
Щоб побудувати графіки лінійних функцій в одній системі координат, нам потрібні координати двох точок, що належать графікам функцій.
Складемо таблицю значень функцій:
х |
-1 |
1 |
у |
-5 |
3 |
х |
-3 |
1 |
у |
-3 |
-7 |
Побудуємо графіки лінійних функцій в одній системі координат:
Ці прямі перетинаються в точці А(-1;-5). Координати цієї точки одночасно є розв’язком і першого і другого рівнянь системи:
Іноді в задачах просять не розв’язувати систему, а встановити скільки розв’язків має система. Як це зробити не будуючи графіки?
Кількість розв’язків системи лінійних рівнянь
можна визначити за співвідношенням коефіцієнтів.
Якщо , то система має безліч розв’язків.
Якщо , то система не має розв’язків.
Якщо , то система має один розв’язок.
Алгебра 8 + 9 класи в одній задачі:
(1) Позначимо кожну нерівність (1), (2), (3), (4) та розв’яжемо їх окремо.
(2)
(3)
(4)
ДОЗ: ; D = b2 – 4ac = 4 – 16 = -12<0
Даний тричлен розв’язку не має. При любих значеннях х знаменник ≠ 0.
-3 < х – 4 < 3
-3 + 4 < х < 3 + 4
1 < х < 7
2 │х│≤ 13
│х│≤ 6,5
-6,5 ≤ х ≤ 6,5
4. , ОДЗ: R, крім х – 6 ≠ 0, х ≠ 6.
Отже, дана система має вигляд:
Побудуємо розв’язки кожної нерівності на координатній прямій :
Відповідь: [5; 6) (6; 6,5).
Якщо все засвоїли, то домашнє завдання: