Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею
ЗАЙМЕННИК
Тренувальні вправи
для 6 класу
ЗАЙМЕННИК: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Вправа 1. Розгадай ребус. Яка частина мови в ньому зашифрована? На що вказує вона?
|
|
|
|
|
Вправа 2. Прочитай прислів’я. поясни їх значення. Випиши займенники, які вказують на: а) предмет; б) ознаку; в) кількість, але не називають їх. Визнач їх синтаксичну роль.
1) Свого горба ніхто не бачить. 2) Нехай вихваляє тебе будь-хто чужий, а не писок твій. 3) Не дивись на чоловіка, а на його діло. 4) Хто хоче збирати — мусить добре засівати. 5) Як ми до людей, так і люди до нас. 5) Скільки ніг у гадюки, стільки правди в брехуна. 6) Який порядок у себе заведеш, таке й життя поведеш. 7) Хто працює, той ситий, а хто ледарює – голодний. 8) Не замітай чужої хати, дивися, чи твоя заметена.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Прочитай речення. Випиши займенники. Визнач їх рід, число, відмінок.
1) Я з тої дивної країни, що має бозна-скільки літ, країни сонця — України, яка дивує й досі світ. (О. Довгий) 2) Дехто в метушні і не помітив, що не та пора і ми не ті. (Б. Олійник) 3) У неділю на вигоні дівчата гуляли, жартували з парубками, деякі співали… (Т. Шевченко) 4) Усяк до чого-небудь вдався. (Л. Глібов) 5) Є щось святе в словах «мій рідний край». (Л. Забашта) 6) Це все було в якійсь країні, але не знаю я, в якій. (М. Рильський) 7) Ми весь час стоїмо на грані невідомих шляхів майбутніх. (О. Теліга) 8) Любим нашу рідну мову і не зрадимо її. (Г. Бідняк)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Прочитай текст, встав пропущені літери. Підкресли займенники як члени речення. Над ними надпиши рід, число, відмінок.
Родовідна пам___ять – явище в українс___кому побуті унікальне. Оч___видно, мало хто знає, що у давн___ну було за обов'язок знати поімен___о свій родовід від п'ятого чи навіть с___омого коліна.
Пам'ять про своїх предків була природною потребою. Тр___матися свого родоводу, об___рігаючи в такий спосіб сімейні реліквії і традиції та передаючи їх у спадок наступним поколін___ям, було обов___язком.
Тих, хто цурався чи нехтував історичною пам'ят___ю, зневажливо називали люд___ми без роду-племені. Кожна людина, і кожний народ мають свої св___ятині. Вивішений на стіні портрет дідуся чи бабусі – це не просто дан___на традиції. Це пам'ять про тих, хто творив історію, з кого треба брати приклад.
Вправа 4. Склади мінітвір на тему «Історія мого роду».
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розряди займенників за значенням (ознайомлення). Особові займенники. Зворотний займенник себе
Вправа 1. Прочитай текст. Випиши із нього займенники та визнач розряд за значенням.
Українська пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим і ніжним, сильним і хоробрим?
Українська пісня – це геніальна поетична біографія українського народу. Це історія українського народу, народу-трудівника, народу-воїна, народу, що цілі віки бився, як лев за свою свободу, що цілі віки витрачав усю свою силу, свою кров, своє життя, як казав великий Шевченко, «без золота, без каменю, без хитрої мови» на виковування в боротьбі свободи, права на повноцінне життя, на виявлення в житті всіх своїх здібностей!
(За О. Довженком)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Прочитай вірш. Підкресли займенники. Випиши особові займенники, визнач їх особу, число, відмінок.
Що би хто не звелів, |
В мене спис — до зорі, |
Хоч не сіється вус, |
В когось є далина (За Й. Струцюком)
|
В мене коник баский, |
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Запиши прислів’я, подані в дужках особові займенники постав у потрібному відмінку. Поясни наявність чи відсутність приставного н. Визнач особу, число, відмінок кожного займенника.
1) Ви (я) просіть, а я собі не хочу. 2) Ми з (ти), як риба з водою. 3) Комусь ніяково, а (я) однаково. 3) Є квас, та не для (ви). 4) Ти розказуєш (він) про образи, а він (ти) про гарбузи. 5) Від неправди люди не мруть, та вже (вони) більше віри не ймуть. 6) Лякали щуку, що в озері (вона) топить будуть. 7) Хоч поганий тин, та погано з (він).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Перепиши речення, на місці крапок постав зворотний займенник у потрібній формі. Визнач його відмінок.
1) Брехун —… ворог і людям зло робить (Г. Квітка-Основ’яненко). 2) Мені хочеться показати… і веселим, і цікавим (Ю.Яновський). 3) Тут кожен сам … пан, живе за своїм законом (Л.Костенко). 4) Він пам’ятав … ще від часів потопу (Б. Олійник).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Утвори слова, замість крапок додавши особовий займенник.
…рина, …мофій, …хайло, …ок, …зик, …рса, …егрет, …рослава, …пробування, …ть, …нулий, …слати, …рок, …кось, …кість, …ниця, …ьєтка, …вдоха.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Присвійні й вказівні займенники. Їх відмінювання
Вправа 1. Прочитай текст. Випиши із нього займенники та визнач розряд за значенням. Визнач рід, число, відмінок виділених займенників. Зроби висновок про відмінювання присвійних та вказівних займенників.
Любіть Україну
Але буду вірним сином
Нашій матері-Вкраїні!
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Прочитай прислів’я, визнач синтаксичну роль займенників. Випиши присвійні займенники разом з іменниками, до яких вони відносяться. два словосполучення провідміняй.
1) Людей питай, а свій розум май. 2) На своїй голові й снігу не помічає, а на нашій навіть іній бачить. 3) Для нашого Федота не страшна робота. 4) Не дивись на чоловіка, а на його діло. 5) Свій глаз — алмаз, чужі руки — круки. 6) Свої люди — помиримось. 7) Без нашого Гриця вода не освятиться.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Н. _______________________________________ __________________________________________
Р. _______________________________________ __________________________________________
Д. _______________________________________ __________________________________________
З. _______________________________________ __________________________________________
О. _______________________________________ __________________________________________
М. _______________________________________ ___________________________________________
Вправа 3. Склади із займенниками його, її пари речень таким чином, щоб в одному реченні це був особовий займенник 3-ї особи, в другому – присвійний.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Віднови прислів’я, дібравши вказівні займенники. Визнач синтаксичну роль, рід, число й відмінок вказівних займенників.
1) Не ________ козак, що поборов, а ________, що вивернувся. 2) Не ________ страшний чорт, як його малюють. 3) З ким поведешся, ________ й наберешся. 4) Яке коріння, ________ й насіння. 5) Не в ________ хороша, що чорноброва, а в________, що діло робить. 6) Хто землю удобряє, ________ й земля повертає. 7) Зимова днина________: сюди тень, туди тень, — та й минув день. 8) Бджола мала, а ________ й працює. 9) Хто рано підводиться, за________ і діло водиться. 10) Яка трава, ________ й сіно.
Довідка: такий, тім, той, того, така, таке, цім, тому, та, тим.
Вправа 5. Склади й запиши 3-4 речення із займенником стільки, уживши його в різних відмінках.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 6. Розглянь репродукцію картини Богдана Клечинського «Козаки в степу широкому». Розкажи, що саме зображено на полотні. Склади кілька речень, використовуючи словосполучення із вказівними займенниками.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питальні та відносні займенники, їх відмінювання
Вправа 1. Відгадай загадки. Які займенники містять у собі запитання і вживаються у складі питальних речень? Випиши їх. У яких реченнях займенник виступає сполучним словом і служить для зв’язку частин складного речення? Назви розряди займенників.
1) Хто на собі свій будинок носить? 2) Що з землі легко піднімаєш, та далеко не закинеш? 3) Яку воду можна принести в ситі? 4) Яке ім’я хлопчика вперед і назад читається однаково? 5) Сорок п’ят і сорок п’ят — скільки буде? 6) В чому двояка їжа? 7) Що то за голова, що лиш зуби й борода? 8) Що біжить, а не догониш? 9) Сидить баба, у сто шуб одягнена. Хто її роздягає, той сльози проливає.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Прочитай прислів’я, встав потрібні за змістом відносні займенники. Визнач їх синтаксичну роль, відмінок.
1) Думай, _________ робити, а роби те, _________ надумав. 2) _________ закінчує вчитися, той перестає жити. 3) _________ людина не жила б, усього не виживе. 4) _________ знаєш, за плечима не носити. 5) Розумний знає, _________ й немає. 6) _________ чоловік, така й дружина. 7) _________ слово правдиве, той і щасливий.
Довідка: що, який, скільки, чого, хто, чиє.
Вправа 3. Завершити прислів’я за поданим початком, визначити займенники і їхню синтаксичну роль.
Тяжко того водити, |
той достаток має. |
Скажи мені, хто твій товариш, |
на кого покластися можна. |
У того друга більше переймеш, |
хто не хоче ходити. |
Справжній друг той, |
я скажу, хто ти. |
|
з яким найбільше дружиш. |
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Прочитай речення. Визнач, у якому реченні слово що є сполучником, а в якому – відносним займенником. Наведи власні приклади.
1) Благословенні наші нені, Що в круговерті цій шаленій Нас проводжали на зорі (Л. Забашта)
2) Принагідно зауважу, що професія журналістська нагадує кравецьку (С.Колесник) ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Розглянь репродукцію картини Марії Гордієвої «Україна». Розкажи, що саме зображено на полотні. Склади 5-6 речень, використовуючи питальні та відносні займенники.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заперечні займенники. Правопис заперечних займенників. Написання займенників із прийменниками окремо
Вправа 1. Прочитай речення. Як називаються займенники, що вказують на відсутність предмета або ознаки? Випиши їх. Як творяться такі займенники?
1) Ніхто не постеріг, що надворі йшов сніг (М.Коцюбинський). 2) Латану свитину з каліки знімають, 3 шкурою знімають, бо нічим обуть Княжат недорослих (Т.Шевченко). 3) Побіг Осел навпростець, нічого не минає, Чи нива, чи баштан — не розбирає, Толочить і ламає (Л.Глібов). 4) Страшно затято зчепилися противники!.. Але годі! Нікотрий не передужає другого (І.Франко). 5) Ніякий чоловік з гріхом не розминеться, — І в селах так, і в городах (Л.Глібов). 6) Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки (М.Стельмах) 7) Гнат, приголомшений окриком, опішив і відступив назад, але потім зрозумів, що ця людина ніскільки не боїться його та ще й насміхається (Г.Тютюнник).
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Прочитай уривок з вірша М.Рильського. Підкресли займенники, визнач їх розряд. Поясни правопис займенників у першому реченні.
Ніколи і нікому не вгадати,
Ні хто був він, ні хто була вона,
Мимо якої проїздив він хати,
Які були в них лиця й імена.
Було давно, давно обох немає, —
А в пісні збереглись для поколінь
І свист отой, що милу викликає,
І дрібен дощ, і ніг, і сірий кінь.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Провідміняй займенники ніщо, ніякий, ніхто. Склади 2-3 речення з цими займенниками у непрямих відмінках.
Н. _________________________________________________________________________________
Р. _______________________________________________________________________________
Д. _________________________________________________________________________________
З. _________________________________________________________________________________
О. _________________________________________________________________________________
М. __________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прийменники із займенниками пишуться окремо (з тобою, зі мною, при мені). Якщо прийменник стоїть між займенником і часткою ні, то всі три слова пишуться окремо (ні з ким, ні до кого, ні з якою)
Вправа 4. Розподіли займенники у дві колонки: 1) які пишуться разом, 2) які пишуться окремо.
(Ні)що, ні(в)кого, ні(до)кого, ні(з)ким, ні(з)яким, (ні)кого, (ні)чим, (ні)скільки, ні(з)чим, ні(за)ким, (будь)хто, (ні)який, ні(до)чого, (ні)котрий, (ні)кому, ні(у)чому, ні(з)котрим, (ні)скількох, ні(зі)скількома, (ні)ким.
|
|
Вправа 5. Віднови прислів’я: устав потрібні за змістом заперечні займенники. Запиши речення, визнач синтаксичну функцію займенників.
1) Мудрим __________ не народився, а навчився. 2) Розумний передбачає, але знає, що __________ всього не знає. 3) __________ ще не вродився вченим, а хліб не вродився печеним. 4) __________ у всьому мудрий не буває. 5) __________ вище свого вміння не здійметься. 6). Уміння __________ в рюкзаку не носить.
Неозначені займенники, їх відмінювання. Написання разом і через дефіс неозначених займенників
Вправа 1. Прочитай речення. Випиши займенники, які вказують на невизначені, невідомі предмети, істоти, якості, кількість тощо. До якого розряду відносяться?
1) Хтось живе — наживеться, а хтось живе — нагорюється (Нар. творчість). 2) Сидять собі, розмовляють, А дехто й куняє (Т.Шевченко). 3) Василько будь-що заповзявся наловити йому на юшку бубирів (О.Донченко). 4) Отак чини, як я чиню: Люби дочку абичию — Хоч попову, хоч дякову, Хоч хорошу мужикову (Т.Шевченко). 5) Хтозна-яким чином йому завжди було відомо все, що робиться в кожній хаті (О.Донченко). 6) У хаті хазяйській годинник пробив скількись (А.Головко). 7) Та чого ж ти плетеш казна-що? Кажи діло — і часу не гай (Панас Мирний).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Опрацюй таблицю написання «Написання неозначених займенників». Наведи власні приклади.
Пишуться разом |
Пишуться через дефіс |
Окремо |
Із префіксами де-, аби-, суфіксом -сь |
Із префіксами будь-, хтозна-, казна- та суфіксом –небудь. |
Якщо прийменник стоїть всередині неозначеного займенника |
Дехто, абищо, якийсь |
Будь-чий, хтозна-скільки, казна-що, який-небудь. |
Аби з ким, хтозна до кого, будь у якого |
|
|
|
Вправа 3. Знайди «зайвий» займенник у кожному рядку. 1) Хто/сь, аби/кого, будь/яким, де/чиї. 2) Будь/що, де/хто, казна/скільки, яким/небудь. 3) Хтозна/з/ким, будь/у/кого, аби/до/чого, казна/кому.
Вправа 4. Віднови прислів’я, дібравши неозначені займенники. Визнач синтаксичну роль цих займенників. 1) Жди, грибе, може, тебе ________________________ здибле. 2) Я би тобі сказав ____________________________, та хай тобі скаже __________________________. 3) Горіхи — то така річ, що коби ___________________________ товк, то я би їв. 4) Нехай вихваляє тебе ________________________ чужий, а не писок твій. 5) Як ________________________ не знав біди, то сам нікому не поможе.
Довідка: хтось, щось, будь-хто
Вправа 5. Перепиши, подані в дужках займенники ставлячи у потрібній формі. Визнач їхні відмінки і запиши їх після займенників.
Зразок: Ніхто (Н. в.) нікому (Д. в.) вже ніщо (Зн. в.) не винен. (М. Лазарук).
1) Не заздри і не наслідуй (нічия) поведінки (З Біблії). 2) Я не заздрю уже (ніхто) (В. Симоненко). 3) Не бери чужого (ніщо) і не будеш боятися (ніхто) (Нар. творчість). 4) Про це не треба знать (ніхто), бо це лиш наша таїна (О. Лупій). 5) (Ніякий) віжок на собі не стерплю. (Л. Костенко).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 6. Прочитай гумореску Павла Глазового. Випиши займенники, визнач їх розряд, поясни написання.
КАЗНА/ЩО |
|
Пиляє Гриць Микиту-друга: – Ти ж не якесь, пробач, ні/що! Ти – знаменитий козарлюга, А кінь у тебе – казна/що! |
– То не біда, – сказав Микита. – Чи ліпше, братику, якщо Коняка вельми знаменита, А вершник в неї – казна/що? |
|
|
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Означальні займенники. Розбір займенника як частини мови
Вправа 1. Прочитай прислів’я. Випиши займенники та визнач розряд за значенням. Визнач рід, число, відмінок займенників. Зроби висновок про відмінювання означальних займенників.
1) Кожна пташка своїм дзьобиком живе. 2) Не можу стояти доки інші працюють, піду полежу. 3) Кепський господар десять робіт зачинає, жодної не кінчає. 4) Всякий двір хазяйським оком держиться. 5) Кожному овочеві свій час. 6) Не з кожного цвіточка ягідочка! 7) Всякому овочу свій час. 8) Гречана каша сама себе хвалить. 9) За все береться, та не все вдається. 10) Кожна жаба своє болото хвалить. 11) Не копай іншому ями, бо сам упадеш.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Спиши речення, вставляючи потрібні за смислом означальні займенники. Підкресли їх як члени речення. Познач закінчення.
1) За Україну! З огнем завзяття рушаймо, браття, ________________вперед! (М. Вороний). 2) ________________ птиця має свій голос, ________________поле має свій колос, ________________ справа має свої почини, ________________ казка — свої причини (Л. Костенко). 3) І миті ________________не можна повернути, Щоб заново, по-іншому прожить (В. Симоненко). 5) Не маю зла до ________________народу (М. Вінграновський). 6) І ________________ фініш — це, по суті, старт (Л. Костенко). 7) Мислив я, що ________________серце Має ________________ритм одмінний, ________________біль, іншу радість, ________________стук і ________________кров (М. Рильський). 8) Сріблястий шлях, прокладений місяцем, простягся морем до ________________берега (Д. Ткач ).
Довідка: всі, кожне, кожна, іншого, кожен, жодної, інший, самого, іншу.
Вправа 3. Склади і запиши 3-4 речення із фразеологізмами, що містять означальні займенники.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Прочитай афоризми Григорія Сковороди. Підкресли займенники. Зроби їх морфологічний розбір (як частину мови) за схемою, поданою у підручнику. Поясни афоризм, поданий в останньому реченні.
1) Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю. 2) Хіба розумно чинить той, хто, починаючи довгий шлях, в ході не дотримує міри? 3) Не все те отрута, що неприємне на смак. 4) Добрий розум, робить легким будь-який спосіб життя. 5) Ти не можеш віднайти жодного друга, не нашукавши разом з ним і двох-трьох ворогів
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Готуємось до контрольної роботи
А 3 малого джерела велика річка починається.
Б Цибуля від семи недуг лікує.
В Умій їздити, умій і доглядати.
Г Кожний собі щастя кує.
Б Аби/хто, будь/чий, котрий/сь, де/хто.
В Казна/що, будь/який, хтозна/що, невідь/який.
Г Де/котрий, аби/який, будь/що, чий/небудь.
А Я, скільки, жодний, чий. Б Хто, що, ти, він.
В Уся, декілька, мій, котрийсь. Г Самий, абиякий, той, чиє.
А Нею, ніким, вона, себе. Б Казна-чим, деяким, мною, чим.
В Ніхто, чим, ким, я. Г Моїм, наш, цей, дехто.
А Ні/хто, ні/з/ким, ні/на/що, ні/в/кого.
Б Ні/ким, ні/що, ні/скільки, ні/котрий.
В Ні/до/чого, ні/в/чому, ні/який, ні/з/чим.
Г Ні/за/що, ні/ким, ні/який, ні/в/кого.
А Я — не ти. 1 Підмет.
Б У всякої пташки — свої замашки. 2 Присудок.
В Хто землю удобрює, тому й земля повертає 3 Додаток.
Г Як сокіл змокне, то й ґава його вдзьобає. 4 Означення.
А Хто, котрий, скільки, що. 1 Особові
Б Вони, ми, вона, ти. 2 Вказівні
В Хтось, деякий, будь-що, щось. З Відносні
Г Оцей, такий, цей, стільки. 4 Неозначені
А За відмінками.
Б За родами, відмінками.
В За родами, числами, відмінками.
Г За особами, числами, відмінками.
А Будують питальні речення.
Б Уживаються для зв’язку частин складного речення.
В Підкреслюють шанобливе ставлення до адресата мовлення.
Г Найчастіше вживаються в листуванні, творах художньої літератури.
А інший, я, мене, його, твій;
Б ти, вас, їх, ними, мене;
В всі, вони, він, вона, цей;
Г себе, мною, вами, його, ніхто.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________