18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Матеріали до уроків з теми "ЧИСЛІВНИК"

Про матеріал
Тренувальні вправи систематизують знання учнів з теми «ЧИСЛІВНИК», допоможуть при використанні його під час виконання різних завдань, вправ, заповнення таблиць, написання творчих робіт, розвитку мовлення, творчої уяви школярів. Логічні й графічні завдання мають розвивальний характер. Матеріал укладено відповідно до оновленої програми з української мови та нового Українського правопису.
Перегляд файлу

Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею

C:\Users\One\Desktop\-1-638.jpg

Тренувальні вправи

 

 

 

 

 

 

 

 

ЧИСЛІВНИК: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

 

Вправа 1. Відгадай загадки. Які слова у загадці називають кількість? Випиши їх.

1) Шість ніг, дві голови, один хвіст, четверо очей, два носи. Хто це? 2) В одній скрині сімсот козаків. 3) Має шкір сім, витискає сльози всім. 4) Що то за птах, що на вісьмох ногах? 5) Барилко без обручів, без дна, а в нім два сорти вина. 6) Сімсот воріт, та вихід один.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 2. Прочитай текст. Підкресли числівники. Яким членом речення є числівник? Вкажи, за якими ознаками розрізняють числівники.

ЗАПОРІЗЬКІ ЗЕМЛІ

 Головне місто на Запоріжжі була Січ – столиця Запоріжжя, де жив кошовий отаман із старшиною… Запорозькі землі ділилися на вісім округ, які називалися паланками, як от тепер райони, де жили жонаті козаки і всі ті, хто хотів займатися господарством. Звали їх зимівчанами, бо вони жили  по селах та по зимівниках, як звали запорожці свої хутори. В останні часи на Запоріжжі було 64 села, а зимівників, або хуторів, де було по кілька хат, часом 3-4, було до 4 000 і, окрім того, скрізь по запорозьких степах було кілька тисяч бурдюків. Це були землянки, де запорожці знаходили собі притулок від негоди, а часом і від татар (З історії України).

Вправа 3. Запиши якнайбільше назв художніх творів, прислів’їв та приказок, які містять у собі числівники.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Закінчи фразеологізми, використавши числівники.

Лінивий двічі робить, _____________________________________________________________ Одне погане слово скажеш – _____________________________________________________ Слухай сто разів, __________________________________________________________________ Раз промовиш, де слід, ____________________________________________________________         Біда біду перебуде – _______________________________________________________________ П’ять днів не робив, _______________________________________________________________.

Вправа 5.

У кожному ряді слів сховалися «зайві». Записати, підкреслюючи їх, обґрунтувати свою думку. До якої частини мови належать ці слова?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Яке слово закодовано у ребусі?

ребуси

ребуси

ребуси


ребуси 4  = В

ребусиребусиребуси

ребуси

ребуси

 

 

 

 

 

Числівники кількісні (на означення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові

 

Вправа 1. Прочитай словосполучення та речення. Що спільного, а що відмінного у них?

Сім лицарів Тридцять – це два по п’ятнадцять Перший день

Десять братів Чотири й чотири – вісім   Друге слово

Чотири літери Двічі по два – чотири    Сьомий раз

 

Вправа 2. Прочитай фразеологізми. Поясни їх значення. Розподіли їх у дві колонки: кількісні та порядкові.

Одна нога тут, а друга – там, в одну дудку грати, десята вода на киселі, перша ластівка, дві сторони однієї медалі, по три шкури дерти, в чотири ока, як п’яте колесо до воза, намолоти сім мішків гречаної вовни, за тридев’ять земель, десята спиця в колесі.

Кількісні

Порядкові

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 3. Розподіли кількісні числівники на власне кількісні, дробові, збірні.

Сто, перший, вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят, шістсот, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.

Кількісні

Дробові

Збірні

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 4. Побудуй вислови, дібравши початок з лівої, а продовження – з правої колонки. Числівники підкресли.

Де сім господинь,                                                   а один відріж.

Одна голова добре,                                                 жодного не спіймаєш.

Сім разів відмір,                                                      там хата не метена.

За двома зайцями поженешся -                       а дві краще.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Числівники, що означають цілі числа, дробові та збірні запишіть у три колонки.

Кажуть, що дзвіницю Києво-Печерської лаври будували дванадцятеро братів. Що збудують за рік — а воно ввійде в землю. Так п'ять років будували, щоразу одна п'ята будівлі під землею опинялася. Один брат не витримав, кинув і пішов собі. Одинадцятеро працювали далі. На шостий рік збудували баню, на ній золоте яблуко і хрест. Усю ніч люди стояли на колінах і молилися. На світанку вся дзвіниця вийшла із землі і вперлася хрестом у самі хмари. Тоді дві треті стін вкрили білим кам'яним візерунком, а одну третю пофарбували блакитним. (Нар. творч.)

 

Кількісні

Дробові

Збірні

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 6. Склади ребуси, використовуючи числівники.

 

Зразок. 100вбур – стовбур; 3буна – трибуна; 40а – сорока.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Числівники прості, складні й складені

 

Вправа 1. Прочитай текст. Визнач головну думку. Випиши числівники у три колонки.

Перший у світі пам’ятник дереву міститься на українській землі. Понад те, цей пам’ятник — живий. Стоїть на річці Мала Хортиця в Запоріжжі семисотлітній козацький дуб. Ушістьох ледве можна обхопити стовбур. Тридцять метрів заввишки і шістдесят тонн вагою. Поруч із ним — кінь, бандура й щогли козацьких чайок гілки підпирають. Статуї бронзові, дуб — справжній. Ніби пам’ятник козацтву, що на цій землі колись було. Було та загуло...

C:\Users\One\Desktop\dub0.jpgЗасохнув дуб у 1991-му. Скинув листя і більше не вбирався. Останні три роки стоїть він пам’ятником, лише одна гілка продовжує жити, всупереч усім законам природи. Восени на ній — безліч жолудів. Щороку приїжджають на Хортицю тисячі людей, вивозять жолуді в усі кінці світу. І ростуть тепер діти козацького прабатька-дуба скрізь, де є українці: в Канаді, Америці, Австралії і навіть у Бразилії.

Прості

Складні

Складені

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 2. Визнач групу числівників за будовою, заповни таблицю. Шістдесят три, чотири, вісімнадцять, сімдесят, шестеро, сорок, сто, сімдесят, двісті п'ятдесят три, п’ятдесят, три, дев'яносто, двісті, двадцять вісім,  три сьомих,  дві тисячі.

Прості

Складні

Складені

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 3. Спиши текст, замінюючи числівники-цифри числівниками-словами. Визнач вид числівників за будовою.

Річка Дніпро є однією з найбільших в Європі. Четверта за довжиною після Волги, Дунаю та Уралу. Протікає вона по території 3-х країн. Це Росія, Білорусь і Україна. До будівництва на річці водосховищ, її природна довжина становила 2 285 км. В даний час довжина дорівнює 2 201 км. З них на Україну припадає - 981 км.

Свій початок річка бере на висоті 220 метрів над рівнем моря на Валдайській височині (Росія, Смоленська обл.). У цих місцях багато боліт. З одного з них і випливає маленький струмочок. 

C:\Users\One\Desktop\240948.jpg

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Відмінювання кількісних числівників. Букв ь в кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках. Роздільне написання складених числівників

Вправа 1. Прочитай текст. Випиши числівники (запиши їх словами), визнач групу за значенням, відмінок.

Музей історії запорізького козацтва розташований на острові Хортиця. Над його створенням працювали десятки науковців та найкращих представників української інтелігенції. Сьогодні ж це один із найвідоміших музеїв України, де зібрано понад 32 тисячі цінних експонатів. Свою історію музей розпочав у 1983 році, коли на острові Хортиця відкрили Музей історії Запоріжжя. Тоді його площа складала 1600 квадратних метрів. З часом посилюється інтерес до вивчення козацької тематики. Це й стало причиною перепрофілювання музею. Були створені нові експозиції, присвячені життю запорізьких козаків. Проводились на острові нові археологічні розкопки.

Сьогодні музей зберігає понад 30 тисяч знахідок, що висвітлюють історію від найдавніших часів до сучасної доби. Також тут діють виставки, які знайомлять відвідувачів з періодом Київської Русі, козацької епохи тощо. Одна із незаперечних цікавинок музею – діорами «Битва київського князя Святослава», «Військова рада на Січі» та «Визволення міста Запоріжжя 14 жовтня 1943 року».

http://np.pl.ua/wp-content/uploads/2017/10/2e61f59-1.jpg

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Провідміняй словосполучення: два побратими, сім чудес, п'ятнадцять  днів, тридцять років.

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

 

Вправа 3. Прочитай. Підкресли числівники. Як вони відмінюються?

1) Де хазяїн походить, там сто кіп уродить (Нар. творчість). 2) Тож найбільший пророк наш блукав сорок літ вкупі з нами в пустині (Леся Українка). 3)   Шумів дуб над мостом дев'яносто років (А. Малишко). 4) Кроків за сто попереду гострозорий Марко помітив биків (Гр.Тютюнник). 5) Сорок запорозьких чайок випливали в Чорне море до турецьких берегів . Довженко).

 

Вправа 4. Визнач розряд за значенням та групу за складом кожного числівника. З’ясуй синтаксичну роль числівників. Відгадай загадки. Запиши числівники у формі родового та орудного відмінків. Поясни написання.

1) Шістдесят синів підперезано, а мати ні. 2) Сімсот воріт, та один вихід. 3) Сто один брат, усі в один ряд зв’язані стоять. 4) Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна. 5) Що то за птах, що на вісьмох ногах? 6) Що це — десять пальців, а нігтів нема?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 5. Запиши арифметичні дії.

До 128 + 84 __________________________________________________________________________

До 735+17_____________________________________________________________________________

Від 493- 99 ___________________________________________________________________________

Від 1976 – 18 ________________________________________________________________________

Вправа 6.  Постав числівники у відповідному відмінку. Поясни написання.

На Тернопільщині росте багато дерев-довгожителів. Тут є 130 ____________ _______________________________ лип віком від 150 _______________ ____________________________ до 500 __________________________________ років, 110 _____________________________ дубів, які уже давно відсвяткували своє століття. 1 _____________________ з дерев-пам’ятників росте на околиці міста Бережани. Це 600-річний __________________________________________ дуб. Його висота сягає 25 ___________________________________ метрів, в обхваті він більше 7 ____________________________ метрів. У Суразькому лісництві можна побачити 3_____________ велетенські дуби, кожному з яких – більше 350 __________________________________________________ років.

 

Вправа 7. Розгадай ребуси. Відповіді запиши єдиним складеним числівником, поясни написання, провідміняй його.

 

ребусиребусиребусиребусиребуси

ребусиребусиребусиребусиребуси

ребусиребусиребусиребуси

 

                                        1  = В

 

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

 

Вправа 8. Напиши твір-мініатюру на тему «Ліпше десять приятелів, як один ворог»

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 Відмінювання порядкових числівників. Написання разом порядкових числівників з –тисячний

Вправа 1. Пригадай, що означають порядкові числівники. На яке питання вони відповідають? Відгадай загадки. Випиши числівники, визнач їх розряд за значенням та відмінок.

1) Три братика пішли на річку купатися. Два купаються, третій на березі валяється. Викупалися – вийшли, на третьому повисли. 2) Два животи, чотири вуха. 3) Щорічно приходять до нас в гості: один сивий, інший молодий, третій скаче, а четвертий плаче. 4) Перший я приніс весну, розбудив усе від сну, заспіваю під вікном, люди звуть мене…

Довідка: подушка, пори року, відра і коромисло, шпак.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Прочитай словосполучення. Визнач рід, число, відмінок порядкових числівників. Зроби висновок, від чого це залежить.

Двадцята година _______________________, сьомий день ____________________________, після двадцятої години _________________, до третього вікна ___________________, тринадцяте грудня __________________, з четвертим братом___________________.

 

Вправа 3. Утвори порядкові числівники від поданих кількісних. Провідміняй два з них. Поясни написання останнього числівника.

Чотири, сім, шістнадцять, двадцять три, дев’яносто, сімсот, двісті, тридцять шість, сімдесят вісім, дванадцять, дві тисячі.

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

 

Вправа 4. Поясни утворення та правопис складних числівників.

Двохсотий, п’ятисотий, двотисячний, стодвадцятип’ятитисячний, дев’яностотисячний, двохсотсімдесятип’ятимільярдний.

 

Вправа 5. Розподіли подані слова в дві колонки: порядкові числівники та складні прикметники.

Дев’яносторічний, дев’яностий, дев’яносто п’ятий, дев’яностоденний, чотиридобовий, чотириста тридцять сьомий, чотиритисячний, чотирьохмільйонний.

порядкові числівники

складні прикметники

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 6. Прочитай фразеологізми. Поясни їх значення. Підкресли числівники, визнач рід, число, відмінок порядкових числівників. Доповни ряд фразеологізмів з порядковими числівниками.

 

Перша скрипка, п’яте через десяте, до сьомого поту, обминати десятою дорогою, дев’ятий вал, восьме чудо, десята вода на киселі.

 

Вправа 7. Виконай тестові завдання.

  1. Усі слова – порядкові числівники в рядку:

А двохсотий, четвертий, п’ятнадцятий, перший

Б двісті сорок другий, сороковий, сотенний, дворічний

В тридцятий, первинний, другий, триповерховий

Г п’ятитисячний, п’ятиярусний, тридцять восьмий, мільйонний

Д восьмитонний, половинний, сорок сьомий, третій

 

  1. Визнач, яка форма числівника дев’ятсот сімдесят чотири в орудному відмінку є правильною

А дев’ятистами сімдесяти чотирма

Б дев’ятьмастами семидесятьма чотирма

В дев’ятьомастами семидесяти чотирма

Г дев’ятьмастами сімдесятьма чотирма

Д жодної правильної форми

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 Відмінювання дробових і збірних кількісних числівників

Вправа 1. Пригадай, як відмінюються кількісні та порядкові числівники. Подумай, яке значення виражає дробовий числівник. Наведи приклад. Запиши словосполучення з дробовими числівниками, використовуючи слова з довідки. Провідміняй два з них.

0,5; 1/4 ;  7/8; 3/10; 6 1/2; 0,75.

Довідка: літр, метр, гектар, сантиметр, кілограм, відсоток.

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

 

 

Вправа 2. Спиши текст. Числівники запиши словами, визнач їх розряд за значенням та відмінок.

Яка книга вагою менше 1 грама? В кінці XV століття знаменитий венеціанський видавець Альд Мануцій почав друкувати книги зменшеного формату. А в XVII столітті голландські поліграфісти брати Ельзевір пішли ще далі, почавши випуск томів поезії зовсім невеликого формату: 6,5 см на 4,5 см. Одна з найменших книг нового часу була надрукована в друкарні американського міста Вусбера. Це вірші Омара Хайяма. Її розміри – 6,3 мм на 4,5 мм, вона має 34 сторінки, вага книги – 0,064 грама.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Дробові числівники півтора, півтори, півтораста не відмінюємо

Вправа 3. Прочитай речення. Підкресли дробові числівники. Визнач їх відмінок.

1) Вона робила найтяжчу роботу, спочатку жіночу, а після смерті Карпа й чоловічу. На доброму житі нажинала півтори копи (М. Стельмах)

2) Ох, синочку ж, мій голубчику, чи близенький же світ? Аж півтораста верстов  (Квітка-Основ'яненко).

3) Півтора літра води – денна норма для людини (З підр.)

Вправа 4. Пригадай, що означають збірні числівники. Наведи приклад. Провідміняй письмово збірні числівники двоє і восьмеро разом із дібраними до них іменниками. Виділи закінчення.

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

 

Вправа 5. Утвори словосполучення,  підкресливши потрібне слово, зазначене у дужках. Провідміняй два словосполучення.

Двоє  (старшокласників,  дисків),  троє  (оленят,  школярок), четверо (будинків, окулярів), п’ятеро (кролів, ялинок), шестеро (відер,  жолудів),  семеро  (журналів,  пасажирів),  троє  (сестер, братів),  восьмеро  (музикантів,  балерин),  двадцятеро  (днів, військових).

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

 

 

 

 Узгодження числівників з іменниками

Вправа 1. Перепиши прислів’я, розкриваючи дужки. Число запиши словами.

1) Жінка за 3 (угол) хату держить, а чоловік – за 1. 2) З 1 (віл) 2 (шкури) не деруть. 3) 7 (літа) мак не родив, і голоду не було. 4) Краще на 5 (хвилина) раніше, ніж на хвилину пізніше. 5) 100 (карбованці) давали, та тільки з кармана не виймали.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Числівник один узгоджується з іменником у роді, числі і відмінку, числівник одні вживається з іменниками, що мають форму лише множини

Вправа 2.  Запиши словосполучення, узгодивши числівники з іменниками, поданими у дужках.

1 (день), 1 книжка, 1 вікно, 1 штани, 51 (сторінка), 71 (кілограм), 41 (відсоток), 31 (літера).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Числівники два, три, чотири узгоджуються з іменниками чоловічого і жіночого роду у називному відмінку множини

Вправа 3.  Запиши словосполучення, розкривши дужки, число запиши словами. Постав наголос в іменниках.

2 (рушник), 3 (калина), 4 (мак), 22 (клен), 33 (підручник), 44 (козак), 234 (день), 663 (сторінка), 243 (місто), 4 (брат), 2 (плече), 2 (вухо), 2 (око).

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Числівники нуль, п’ять, шість…, сто, …тисяча…  вимагають іменника родового відмінка множини

Вправа 4.  Утвори словосполучення, розкривши дужки, число запиши словами.

5 (книжка), 15 (школа), 60 (учень), 100 (відсоток), 1000 (житель), 1000000 (кілометр), 1000000000 (рік).

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Іменники, що вживаються із дробовими числівниками, мають форму родового відмінка однини. Числівник півтора вживається з іменниками чоловічого та середнього роду у формі родового відмінка однини, а числівник півтори – з іменниками жіночого роду у формі родового відмінка однини. Числівник півтораста керує родовим відмінком множини

Вправа 5.  Запиши словосполучення, розкривши дужки.

Три дев’ятих (поверхня), одна четверта (груша), шість сьомих (площа), п’ять десятих (відсоток), півтора (літр), дві треті (автобус), півтори (диня), півтораста (дерево), півтораста (рік).

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 6.  Відредагуй словосполучення.

П’ятдесят один кілометра, сорок чотири виробів, чотириста вісімдесят одна гривень, чотири депутата, два дня, двадцять п’ятеро учнів, сорок двоє студентів, троє сестер, двоє генералів, півтори тижні.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 Правильне вживання числівників на позначення дат і часу

 

 

На позначення дат використовують порядкові числівники з іменниками у формі родового відмінка однини

Вправа 1. Провідміняй дату свого народження, записавши її словосполученням числівника з іменником.

Н. __________________________________________________________________________________

Р. __________________________________________________________________________________

Д. __________________________________________________________________________________

З. __________________________________________________________________________________

О. __________________________________________________________________________________

М.       __________________________________________________________________________________

 

Вправа 2.  Запиши словосполучення, розкривши дужки. Число запиши словами.

1 (січень), до 28 (листопад), 17 (жовтень), по 10 (березень), від 10 (грудень), про 9 (березень), до 22 (квітень), 13 (червень).

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Години  в українській мові – жіночого роду і для позначення часу використовують порядкові числівники, які відповідають на питання «Котра?»

 Хвилини і секунди позначаються  кількісними числівниками, що відповідають  на питання «Скільки?»

Вправа 3.  Запиши речення, доповнивши кожне. Числівники запиши словами.

Я прокидаюся о _____________________________________________________________. Перший урок розпочинається о ___________________________________________________. Додому я повертаюсь о ____________________________________________________________.

Вправа 4.  Запиши словосполучення, давши відповідь на питання «Котра година?»

C:\Users\One\Desktop\10.10.jpg

C:\Users\One\Desktop\11.40.jpeg

C:\Users\One\Desktop\11.30.jpeg

C:\Users\One\Desktop\13.50.jpg

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Поєднай  стрілками слова і словосполучення.

  1. Працював                      а) о сьомій годині сорок хвилин
  2. Народився                     б) до дванадцятої години
  3. Встав                              в) першого березня о шостій годині
  4. Повернувся                    г) до десятої години
  5. Зателефонував             д) п'яту сорок п'ять
  6. Показує                          є) о дев'ятнадцятій десять

 

 Творення  числівників. Морфологічний розбір числівника як частини мови

Вправа 1. Прочитай текст. Випиши числівники, запиши їх словами. Поясни їх творення. 

За 132 км від Києва знаходиться богом забуте село, яке назване на честь однієї з найбільш яскравих перемог української зброї. Корсунська битва – яскравий приклад хитрості та організаторського вміння Хмельницького. Військо М. Потоцького складалося з 5,5 тисяч  кінноти і 1600 чоловік піхоти при 30–40 гарматах. Разом з обозними і слугами загальна кількість людей у польському таборі становила понад 20 тис. чоловік.

http://www.slavaukraini.org/uploads/RTEmagicC_83ccd08fbf.jpg.jpg15 травня у район Корсуня підійшли основні сили козаків і татар. Військо Б. Хмельницького мало понад 20 тис. козацької піхоти і не менше 20 тис. татарської кінноти; його артилерія мала 26 гармат. Потоцький наказав запалити місто, й незабаром увесь Корсунь вигорів, за винятком замку та церкви. Увесь день 15 травня пройшов у дрібних сутичках невеликих загонів, розвідці та перестрілці. А 16 травня, завдяки організаторським вмінням Б. Хмельницького, за чотири години польське військо було повністю розгромлене, а польська армія припинила своє існування. Понад 8,5 тисяч жовнірів загинуло, інших взяли в полон. Козаки захопили обоз, 41 гармату.                                                                                                                 Панорама Корсунської битви

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2.  Запиши словами подані нижче суми грошей. Прочитай, дотримуючись орфоепічних норм. Поясни, як утворився кожний числівник. З трьома числівниками скласти речення.

2 грн; 45 грн; 1000 грн; 35 грн; 77 грн; 300 грн; 50 к.; 1 тис. 562 грн; 8 грн; 65 к.; 1 тис. 174 грн; 520 грн; 3 млн 506 тис. 174 грн.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 3.  Відгадай загадки. Знайди числівники й визнач, в яких відмінках вони вжиті. Зроби морфологічний розбір числівників.

1) Шістдесят синів підперезано, а мати — ні.

2) Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень на двох, а ввечері на трьох?

3) У двох матерів по п’ятеро синів.

4) Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів.

5) Живе один батько, тисячі синів має, усім шапки справляє, а собі не має.

6) Двадцять п’ять на одній лаві сидять (Нар. творчість).

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Старко Ганна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чорней Алла Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
5878
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку