Вчитель-дефектолог
КЗКОР «Таращанський НРЦ»
Бузиновська О.В.
Однією з важливих передумов успішного навчання української мови є виховання в учнів любові до рідної мови. Вміщені в посібнику матеріали можуть бути використані вчителями на уроках для створення нестандартних ситуацій. Різноманітні вправи з української мови вдосконалюють логічне мислення, рівень усного і писемного мовлення, сприяють розвиткові розумових здібностей учнів, підвищенню якості знань, формуванню активності, самостійності, пізнавального інтересу, виховують у них кмітливість, допитливість, наполегливість.
Про користь розділових знаків
З біографії розділових знаків
Апостроф - наймолодший знак нашого письма. З’явився він в українській граматиці і набув правописних прав за радянських часів. Назва знака взята з давньогрецької мови, де означає: кривий, зігнутий, повернутий.
Кома і крапка – найдавніші розділові знаки. Вони з’явилися в друкованих книгах шістнадцятого століття. Слово “кома“ прийшло до нас з латинської мови. Його значення: кую, б’ю, відсікаю, відрубую, відділяю.
Крапка – В перекладі з латинської – пунктум. Від цього слова утворилися: пункт, пунктуація, пунктир, пунктуальний, пунктограма. Крапка відображає найбільшу паузу в усному мовленні.
Тире – слово французьке, tiret – “риска” , яке в свою чергу утворилося від дієслова tirer – “тягнути”. Першим застосував цей розділовий знак
М. Карамзін на початку дев’ятнадцятого століття.
Казка про розділові знаки
Чоловік загубив кому і почав боятися складних речень, шукав фрази, щоб простіші. За нескладними фразами прийшли нескладні думки.
Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо, рівно, з однією інтонацією, його вже ніщо не бентежило, не радувало, він до всього ставився без емоцій.
Потім він загубив знак запитання і перестав запитувати, жодні події не викликали його цікавості, де б вони не відбувалися: в космосі, на Землі чи навіть у власній квартирі.
Ще через кілька років він загубив двокрапку і перестав пояснювати людям свої вчинки.
Врешті у нього залишилися одні лапки. Він не міг висловити жодної власної ідеї, весь час тільки когось цитував — так він зовсім розучився думати і дійшов до крапки.
Бережіть розділові знаки!
Відгадай
З однієї ми родини
від Андрія до Ярини.
Як по одному, самі,
ми буваємо німі,
хоч і маєм різні назви
й добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком —
заговоримо ладком.
Ми — писемності основа.
А без нас ніхто ні слова!
Що це таке? (Алфавіт)
Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню.
Що це таке? (Крапка).
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься? (Кома).
Я такий же, як знак розділовий,
і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім'я —
зразу стану потрібним і я. (Апостроф)
Що за знак - стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику.
Хто ж бо він ? ( Знак оклику )
Він після речення, цитати
вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує питати,
а сам ні пари з уст – мовчок.
Що це таке? ( Знак питання )
Вони для речення багато важать
Турботливо обнімуть, як дружки,
Вставні слова й цитату вкажуть,
Давайте ж назвемо їх.
Це - ( Дужки )
Коли твір якийсь готую,
різні речення пишу,
щось, буває, я цитую,
мову вводячи чужу.
Але, любий мій читачу,
як же я її позначу?
Тут уже не допоможуть
ані коми, ні крапки,
у пригоді стати можуть –
здогадались ви ? ( Лапки )
Загадки - добавлянки
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Наш край, що зветься …(Україна)
Виводить букви і слова
Усім потрібна штучка.
В руці виблискує здаля
Зручна учнівська ...(ручка)
Є чарівник у школі в нас,
Ану впізнайте, хто він !
Озветься – тиша йде у клас,
Озветься ще раз – гомін.
Щоб не спізнитись на урок
Нам голос подає…(дзвінок)
Ось до класу всіх скликає
Голосистий цей дзвінок,
І ми радо поспішаєм
Не в садок, а на … (урок)
На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: (Україна)
У білесенькій хатині,
Коло вишень і калини.
За хатиною садок
І зелений моріжок,
Там багато є квіток.
Під горбом ставочок сяє,
Різна рибонька гуляє,
Качка з дітьми пропливає.
Як же зветься гарний край,
Де за ставом степ і гай
Пишно квітнуть, наче рай? (Україна)
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду (Калина)
В них багато є роботи,
Хоть стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Не завій, ні вітру реву,
Хто ж вони такі? …( Дерева)
Загадки – акровірші
Одпочить коли сідаєш,
Хоч – не – хоч його згадаєш .
Бере все – все у руки,
Ремесла всі вивчає,
А як «відремонтує»,
То тато день «мудрує».
Мово рідна, мово українська,
О найрідніші, найпрекрасніші слова!
Віки тебе терзали сили грізні,
Але ти, мово, усе – таки - жива!
А - з неї діти починають
Буквар читати з ранніх літ.
Екзамен перший свій складають,
Тож треба знать її як слід.
Коли вже вивчена вона,-
Авжеж, прислужиться сповна.
Милозвучна і дзвінка,
Особливості має.
Весела, слів багато в ній,
А ще…Вона одна єдина для кожної людини.
Моє перше слово.
А для неї знову
Милозвучно ллється,
А квітками в’ється.
Робить завжди
У моєму зошиті,
Чистенько і сміло,
Красиво й швиденько.
А для мене – вміло!
Губиться слово
У її пітьмі,
Миється, чистішає
Красиво рядок тоді.
А для неї – це звичайне діло.
Коли її відкриваємо,
Нове й цікаве знаємо.
Ймення різне може мати.
Гортаємо її сторінки,
Адже читаємо їх залюбки.
День пройде чудово,
Ранком сонце світить кльово,
У друзів день я проведу,
Жайворонків слухати почну,
Бадьорості наберусь,
Аскорбінку ж з собою візьму.
Разом пишемо, читаємо
І в правописі тренуємось.
Дуже добре справу знаємо,
На уроці не нудьгуємо.
А в підручнику ми знайдемо
Мелодійні вірші, роздуми.
Описами, порівняннями
Всіх здивуємо сьогодні ми,
Акуратними завданнями.
Шумить життя, вирує,
Куди б ми не пішли.
І дружбу ми цінуєм,
ЛЬнуть до сердець думки.
Негоди, перешкоди
І сніг, і грім з дощем…
Для нас і в непогоду —
Розваги день за днем.
Успішність у навчанні
Завжди збережемо.
І всі ми безтурботно живемо.
Навкруги речей багато,
А у школі малюки
Вчаться слухати, писати,
Чергувати залюбки.
Акуратне виконання
Недописаних завдань
Надихає здобування
Якнайшвидше добрих знань.
Багатство природи відкриємо
І плин таємниць розгадаємо.
Озброєні фактами сильними,
Логічні зв’язки ми пізнаємо.
Освіта кмітливих порадує,
Гучні нам розкриє досягнення.
І кожен, зростаючи, згадує
Яскраві до дослідів прагнення.
Широкі знання здобуваємо.
Крокуємо в школу ми зрання.
Ознаки предметів вивчаємо,
Любому ми раді завданню.
Якщо помилки заважатимуть,
Розумні ми зробимо висновки
І в праці відчуємо присмаки.
Розкаже вчитель про нові науки —
Отримаємо якісні знання.
Згадаємо, на що придатні руки,
Коли розпочнемо ми навчання.
Література, хімія і мова,
А з ними і історія світів
Дадуть в житті дорослім настанови,
Успішним стане плин швидких років.
Розмови, ігри, жарти на перервах
Одним — до ладу, іншим — до смаку.
Коли старанно вчимся бесперервно,
Ідем вперед, все зробим на шляху,
Відчуєм ціль без сумнівів, страху.
Здобудемо медалі, нагороди,
Мобілізуємо знання і сили
А стійкість і рішучість при нагоді
Грайливо демонструємо, красиво.
Арбітри виставлятимуть нам бали.
Натхнення і бажання перемоги
Надасть наснаги на шляху до слави,
Якнайхудчіш позбавить нас тривоги.
Ерудицією відрізняємось,
Конспектуємо, вчимо, цитуємо,
Знову в надбаних знаннях змагаємось,
А не вивчимо — то страх відчуємо.
Ми готові кожного підтримати.
Експонати нам допомагатимуть
На шляху до звершень стать багатими.
Лежать тут різні реактиви.
Акценти вчитель розставляє,
Бере пробірки і штативи,
Обмежень в дослідах не знає.
Розчинні і газообразні,
Аморфні, електропровідні —
Такі поможуть нам наразі
Отримати оцінки гідні.
Розставимо стакани, колби
І знайдемо кислот прикмети.
Які цікаві є предмети!
Фокуси тут недоречні.
Інтерес — в єднанні формул.
З’єднуємо різні речі,
Кожні інструменти в нормі.
А якщо не зрозумієм,
Будемо шукать конспекти
І покликати зумієм
На підмогу всі секрети.
Енциклопедичні вміння
Точні виявлять предмети.
Можеш ти складать рівняння,
Аксіоми, теореми.
Тільки дай тобі завдання,
Елементи і системи
Можеш вивести графічно.
Аргументи невідомі
ТИ знаходиш методично.
Креслиш графіки знайомі
Акуратно, точно, звично.
Діло майстра величає,
І скажу вам, що одна
Є така частина мови,
Славна працею здавна.
Любить шити, готувати,
Обновляти й купувати –
Все поробить – та ще й вас
Обдарує ділом враз!
Акровіршова абетка
А – з неї діти починають
Буквар читати з ранніх літ.
Екзамен перший свій складають,
Тож треба знать її як слід.
Коли вже вивчена вона, -
Авжеж, прислужиться сповна.
Біжить, рудувата, вона по землі,
Із гілки на гілку стрибає,
Ладненько складає горішки в дуплі,
Очиці хитресенькі має.
Частуєш – приймаєш у лапки малі,
Кусає, як хтось нападає.
Ану ж бо, хто перший вгадає?
Вона живе в селі і в місті,
Обіч доріг, де є гаї,
Роками не міняє місця,
Осівши в теплії краї
Не кличе діток відлітати,
Аби де стане зимувати.
Гостинець гарний для дітей,
Однак твердий дарунок цей.
Раптово з’їсти не вдається,
І зернятко тому дається,
Хто вилупить його візьметься.
Давно ця річка славна
Народи три єднає
І в Чорне море плине.
Простори України
Розкішно прикрашає,
Очиці милує дитини.
Еге ж, водила у мандрівку:
Коли в музей, коли по місту.
Сьогодні під дзвінку сопілку
Команду привела до лісу.
Усюди пташечки щебечуть,
Радіють діти: от маївка!
Спочили добре, аж надвечір
Ішли додому. Для малечі
Яка ж то випала мандрівка!
Жовтіють на дубовім вітті,
Осінній час – трусить пора.
Летять вони додолу миттю,
У торбу їх лісник збира.
Ділянку знайде залюбки,
І там з них випадуть дубки.
Зранку, вдень і в надвечір’я
Облітаю ліс уздовж і вшир я.
Занесу своє яєчко
У чуже якесь гніздечко.
Легко всівшись на суку,
Я роки лічу: ку-ку!
Його зловив я на гачок,
Оглянув зблизька переможно.
Рибина - з гострих колючок,
Жаль, доторкнутися неможна.
Кому не хочеться літати?!
О, дуже заздрять малюки
Сміливцям, котрі заповзято
Мандрують в небі, аж зірки
Овіяні геройством їхнім.
Найпершим став із них Гагарін,
А інші відлітали в парі,
Вже й уп’ятьох були в польоті,
Тепер скажіть, як звуть пілотів.
Ліс зранку звірів будить,
І вони тікають вглиб.
Стиглий ліс рубають люди,
Он машини вже прийшли.
Свист пилок, сокирний стукіт –
І бруски лягли в ряди,
Кажуть, ліс рубати – не штука,
А візьми-но, посади.
Майструвати будем? Раз, два, три!
Отже, в руки ти його бери,
Лиш ударить ним як слід зумій,
Оком кинь: де цвях, де палець твій,
Так, щоб враз не скрикнув:
Отепер збагнув усе? Хутчій
Катер майструватиме удвох.
Носять цей цукристий сік
Ех і дружні бджоли з цвіту!
Кожна з низ із року в рік
Так бере його щоліта.
А для тебе не секрет,
Роблять з чого бджоли мед?
Росте ця лікувальна квітка
Опріч лісів, іще в полях.
Малі й дорослі знають шлях,
Аби її добути влітку.
Шовкові коси пломеніють,
Коли настоєм їх помиють.
А що, скажіть, за квітка, діти?
Сіла на березі білобока,
Обережно примощується вона,
Роздивляється, щоб ненароком
Обіч не пропустити кабана,
Каню, лиску, зайця, вепра чи людину,
А помітила – скрекоче без упину.
Тут, у лісі, - містечко дитяче,
А навкруг – усе сосни й дуби,
Біганина, і сонце неначе
Із дітьми поряд м’ячиком скаче
Розшукати під листям гриби.
У лісі сосни з ревом диким
Раптово зрізав сильний шквал,
А також не одна осика,
Гойднувшись, впала наповал.
А дзуськи, буре, хоч ти й зла,
На дуба сили не знайшла!
Фіолетовий, рожевий, білий, жовтий,
Інші кольори ця квітка має.
Ароматом віє, як її знайшов ти,
Ліс весною пахне весь розмаєм.
Кожен знає квітку цю духмяну,
Ах, і гарна, ще на неї глянем!
Хвалить його кожен,
Любить його кожен.
І дня ми прожити
Без нього не можем.
Це – ще молоде створіння,
А борідку носить білу.
Погризе з кущів пагіння,
Еге-ге, й ріжки націлить,
Ніби справжній задерика…
Я його до травки кликав.
Чого ходить по болоті?
А щоб жабку там спіймати,
Принести в гніздечко потім
Любим діточкам пухнатим.
Як то добре дбає мати.
Ширяє під лісом високо,
У поле завергне, що обіч,
Лиш тільки прицілиться оком
І зразу пірнає на здобич,
Кроликів, пташенят забирає,
А часом і курку хапає.
Що тут сказати, - хижа вкрай,
У неї апетит найкращий,
Карасику, ти не дрімай,
А то в її потрапиш пащу.
Скоромовки для промовки
Мусій, муку сій, печи паляниці, клади на полиці.
- Ой, не дмухай на кульбабу,
Бо з кульбаби полетять
Сто малих кульбабенят
Лелі, Леленьки малі. У кубельці у теплі.
А на сорок сорок – сорок морок.
хоч їв малий хлопчина хліб.
Скоро мовить вовк почав – ледь язик не поламав!
Бо ж була ця скоромовка для Івася не для вовка.
Сорока сорок сорочок на сорок сороченят одягала.
на маленькі полудрабенята.
водить діточок коло квіточок.
кис, кис, мок, мок, викис, вимок, виліз…
знов сів на колоду та й упав у воду.
Гусенята їм гелгочуть, що й вони скакати хочуть.
Тупогубенький бичок.
У бика була тупа губа.
Тряс над дубом бурим чубом.
Дуб пригнув до чуба бука —
Буде букові наука.
Василь взяв вареника.
Варка Василя варехою.
Василь Варку вареником.
Ой ходім туди, ходім
Рятувати Дімин дім.
Вова вовку вила в бік.
Як завив же вовк-вовцюг,
Миттю випустив вівцю.
Прийшов Прокіп — кипить окріп,
як при Прокопі так і при Прокописі
і при Прокопенятах.
На траві дрова.
Не рубай дрова,
Бо трава здорова.
Просо поспіло,
Пташки прилетіли,
Просо поїли,
Пилип плаче.
Іде Гаврило — ще не зварилось.
Прийшов Денис — налляв сім мис.
Прийшов Тарас — з'їв все нараз.
Заспівав шпак півню: —
Ти не вмієш так, як я,
Я не вмію так, як ти.
Копа під попом,
Хитру сороку
Спіймати морока,
А на сорок сорок
Сорок морок.
Лічив снопи по три копи:
Одна копа ковпаком,
Друга копа ковпаком,
Третя копа ковпаком.
Перлини української мови
«Народ скаже,
як зав’яже»
Мовний диктант
Цікаві факти про українську мову
Рідна, солов’їна українська мова… Ми знаємо, що вона є однією з наймелодійніших та найкрасивіших серед усіх мов світу. Але скільки ще цікавого про неї ми не знаємо? Ось декілька фактів, які переконають вас у її винятковості
Слово до слова – зложиться мова
(В. Сухомлинський)