Матеріал до уроку з теми "Складнопідрядне речення з кількома підрядними"

Про матеріал
Запропонований матеріал до уроку з теми "Складнопідрядне речення з кількома підрядними" дає змогу в тестовій формі перевірити навчальні досягнення дев'ятикласників з поданої теми.
Перегляд файлу

Самостійна робота з теми «СПР з кількома підрядними»

БАЖАЮ  УСПІХУ!

1. Знайдіть речення з мішаною підрядністю. Накресліть його схему.

А  А як люди добрали способу зазначити слова значками, як завелося поміж людьми

     письменство, то воно ще більше допомогло їм розвинути свою мову, бо поміж людь-

     ми виявилися такі митці, що все життя своє призвичаїли до сього діла.

Б  Ні, не умре ніколи мова, якою син співає твій, якою люд скликав Підкова, Богдан сла-

    ветний і Палій, якою Січ буйна пишала, якою наш Кобзар співав.

В  То гудець співає пісню тую, що співала мати синові свойому, як маленьким колисала.

Г  Ті, що знаходять підкову, ніколи не думають про того, хто загубив її.

 

2. Виберіть речення з неоднорідною підрядністю. Накресліть його схему.

А  Я засвоїв одне, що нічого не помножиться, якщо ти не навчився нажите ділити.

Б  Ніхто розполовинити в житті не зможе нас, як віру з серця вийняти, де наш бурує час.

В  Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли

     немає часу і коли навіть  ні про що писати.

Г  Коли пісні мойого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі

    трави я в лугах.     

3. Виберіть речення з однорідною підрядністю. Накресліть схему.

А  В яку б незнайому обстановку не закинула вас доля , з яким випадковим чи невипад-

     ковим колом людей вона не звела вас, ви завжди зможете розраховувати на те, що

     знайдете рідну людину, яка розуміє вас з півслова.

Б  Хто любить творити красу, той ніколи не буде байдужим до праці, бо всяка праця на

    благо людини – прекрасна.

В  Я хочу жити так, щоб серце билось в такт з гарячим серцем рідного народу, щоб квіт-

     ка й колосок, з криниць ясних ковток були мені не в борг, а в нагороду.

Г  Я пік би тих міністрів, яким не сидиться без воєн, отим вогнем і залізом, що вони

     послали супроти нас, щоб вони натерпілися тієї війни, аби й не забажалося її вже біль-

     ше нікому.

 

4. Накресліть схему поданого речення, вкажіть, до якого типу СПР з кількома підрядни-

    ми воно належить.

    З того боку, з якого надійшов був прочанин, з'являються три жіночі постаті, що хутко і легко посуваються, мов їм допомагають невидимі крила.

   1. З однорідною підрядністю                

   2. З неоднорідною підрядністю         

   3. З послідовною підрядністю    

   4. З мішаною підрядністю                     

5. Правильно розставлено розділові знаки в СПР:

А Постояв трохи на самому вершечку могили, знайшов у небі ледь помітну тремтливу  

    грудочку, що вся тремтіла, сипала звуками й пішов ріллею.

Б  Сагайдачний бачив, що ось-ось спалахне заколот і попередив Хоткевича.

В  І тільки тут, на Січі, люди вперше починали виховувати в собі справжню, свідому лю-

     бов до своєї Батьківщини, тому, що тільки тут, в цьому орлячому кублі, Батьківщина

     дійсно ставала для них рідною матір'ю, а не лютою мачухою…

Г  Він причалив до лісникового човна, котрий ніколи ніким не приковувався, і, зіпхну-

    вши його з берега, пустив за водою.

6. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?

А  Старість треба приймати як дар долі, як прихід до того передзим'я, коли іній падає на

     луки і дерева, і коли небо хилиться до гір обважнілими горизонтами зі своєю красою,

     зі своїми потаємними чарами…

Б  Народе мій! Чим я тобі віддячу за все, що дав мені, чого навчив?

В  Все, що я вмію, все, що в серці маю, тобі, народе мій, тобі, тобі.

Г  І хоч ти не сказала нічого, бо не слухала вітрових слів, він, забувши солодку знемогу,

    розганяти хмарки полетів.

 

7. З'ясуйте вид підрядних речень у наведених прикладах.

Вид підрядного                       Приклад

речення

1 означальне                       А Твій дух не став приниженим і плюсклим, хоч слала доля

2 з'ясувальне                           чорні килими.

3 обставинне часу              Б Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?

4 обставинне умови           В Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий

                                                 степ.

                                             Г Коли прибудеш влітку до столиці, немов на конях вилетять

                                                каштани, угору підіймаючи правиці.

                                             Д Коли слова на порох стерті, сповідатись зорям зайво.

 

8. Установіть відповідність видів СПР з кількома підрядними:

   1. З однорідною підрядністю           А Не знаю я, що буде після нас, в які природа       

   2. З неоднорідною підрядністю           убереться шати.

   3. З послідовною підрядністю         Б Те, що ми побачили і почули, переконало нас, що

   4. З мішаною підрядністю                   актора знайдено.

                                                               В Лиш той гідний світлого майбутнього, хто свято

                                                                   шанує минуле, пишається героїчною історією

                                                                   свого народу і все робить для того, щоб сучасне

                                                                   було не менш славне, щоб уписалося воно золоти-

                                                                   ми сторінками на крижалі історії.

                                                               Г Краса боятися не звична , бо звикла вірити,

                                                                   що вічна.

                                                               Д Саме тут вона вперше побачила жінок, що, вдяг-

                                                                   нені в білі вишивані сорочки, ступали босоніж по      

                                                                   чорній весняній запашній ріллі.

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
3442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку