Я повинен С И С Т Е М А О Р І Є Н Т И Р І В вміти: -знаходити речення з прямою і непрямою мовою, з цитатами, репліками діалогу, визначати їх особливості; -правильно ставити розділові знаки; -замінювати пряму мову непрямою; -порівнювати виражальні можливості різних способів передачі чужого мовлення; -складати усні та письмові висловлювання, використовуючи речення з прямою і непрямою мовою;
Мета уроку: а) систематизувати й узагальнити відомості про пряму і непряму мову, діалог, цитати; б) удосконалити пунктуаційні навики учнів щодо розстановки розділових знаків у реченнях з прямою мовою; непрямою і в діалогах; розвивати вміння зіставляти і порівнювати мовні явища, моделювати і реконструювати речення з прямою мовою та діалоги відповідно до комунікативного завдання і ситуації мовлення; в) засобами мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати світ дитини через вивчення пісенної творчості українського народу.
Культура українського народу – невичерпна скарбниця досвіду, мудрості, які чи не найповніше втілені у фольклорі. Знати усну народну творчість, розуміти і берегти для майбутнього – дуже важливо і потрібно. Та сьогодні на уроці мова піде про перлину української культури - пісню. Увесь вік людину супроводжує вона, як зазначав М.Стельмах, „від колиски до могили, бо нема такої значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні”. Пісня – це голос душі народу, вияв співучої вдачі, працелюбності, талановитості, образне втілення його історії, моралі, мрій і прагнень. Народна мудрість твердить: „Швидко пісня співається, та нешвидко складається”. Впродовж віків нашим народом створювалася величезна пісенна спадщина. Українські пісні знають у всьому світі. Люди, які волею обставин опинились далеко від рідної землі, берегли пісню, як єдину згадку, що пов’язувала їх з рідним краєм. Українська пісня одна з наймелодійніших.
Українець за походженням, композитор П.Чайковський говорив: „Бувають щасливо обдаровані натури і бувають так само щасливо обдаровані народи. Я бачив такий народ-музикант – це українці”. Жодне свято в українській родині не обходиться без пісні. В народі кажуть, що лихі люди не мають пісень, бо зло і пісня - несумісні. Українська пісня нездоланна і безсмертна, як той народ, що її породив. Якого б лиха не доводилось переживати нашому народу, з піснею ми завжди долали труднощі. Отож саме з допомогою народної пісні і ми на сьогоднішньому уроці подолаємо труднощі щодо вивчення теми.
„Лінгвістична розминка” Що таке чуже мовлення? Назвати основні способи передачі чужого мовлення. Що називається прямою мовою? Які є різновиди прямої мови? Як називається чуже мовлення, що передає тільки зміст висловлювання без збереження форми та інтонації? Що таке діалог і яка його будова? Чи можна пряму мову замінити непрямою? Зробіть лінгвістичний висновок щодо основних способів передачі чужого мовлення.
Текст 1 Україна (народна легенда) Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійські одержали хист до музики... Обдарувавши усіх, підвівся Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини. Хто ти? Чого плачеш? – запитав Бог. Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди і волі. Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти роздав. Як зарадити твоєму горю? Дівчина хотіла вже йти, та Бог, піднявши правицю, промовив до неї: „У мене є неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це - пісня”. Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
Текст 2 Українські народні пісні Українська народна пісня – найпоширеніша форма народної творчості, в якій поєднуються поетичний текст і мелодія. Пісня зародилася у зв’язку з трудовою діяльністю людини. Найдавнішим виявом пісенності є звичаєво-обрядова поезія. За музичною структурою пісні поділяються на одноголосі і багатоголосі. Пісенна культура України різножанрова: обрядово-календарні пісні (колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, обжинкові тощо); історичні пісні (в тому числі козацькі, чумацькі, кріпацькі, рекрутські та інші); пісні церковні, сімейно-побутові і дитячі, пісні-романси і літературного походження, що стали народними. Незчисленне і розмаїте багатство українських пісень. Вважають, що тільки записано цих творів понад двісті тисяч. Багато видатних діячів української культури дали високу оцінку ролі українського народного мелосу. Іван Франко зазначав: „Пісня і праця – великі дві сили”.
Записати речення, замінити речення з прямою мовою на непряму. „Час нам, Дмитре Тимофійовичу, заспівати козацьких пісень!” – сказав Іван, оточений товариством. Лінгвістичний експеримент Зробити висновки шляхом порівняння прямої мови з непрямою, вказуючи на зміни, що відбуваються при трансформації речень