Матеріал, поданний у презентації,реалізує міжпредметні зв'язки,урізноманітнює методи та форми навчання,підсилює інтерес учнів до знань.Може бути використанний на уроках математики в 6-9 класах
Мета: Формування компетентностей: Математичні: процедурна – уміння розв’язувати типові математичні задачі; логічна – уміння доводити або спростовувати твердження; дослідницька - розв’язання практичних та прикладних задач; Ключові: - полікультурна – розв’язання задач історико-культурного змісту; внесок українських математиків у розвиток науки; інформаційна – пошук додаткової інформації; самоосвіта і саморозвиток – самоосвітня діяльність учнів.
На уроках математики вчитель далеко не завжди має змогу приділяти увагу історії науки та видатним її творцям. Між тим, учень, який вивчає математику, повинен знати, що майже кожен закон, кожне правило в підручнику, здобуті ціною виснажливої праці, а інколи ціною власного здоров’я і навіть, життя. Кожному сучасному школяреві відомі імена колумбів математики Стародавньої Греції та Середньовічної Європи- це Фалес та Піфагор Самоський, Евклід, Архімед, Нікколо Тарталья, Джероламо Кардано, Франсуа Вієт, Рене Декарт, Ісаак Ньютон, Лейбніц, Леонард Ейлер…
Наша українська земля також щедра математичними талантами. Без їх розуму й серця помітно збідніла б скарбниця Людських знань. То – наша національна гордість. Згадаємо окремі постаті Феофан Прокопович (1681-1736) Найвизначніший викладач Києво-Могилянської академії. Займався вивченням математики і вважав, що арифметика є ніби-то дверима до всіх інших математичних наук. Феофан Прокопович виконував самі важливі доручення Петра І . Він брав безпосередню участь у створенні Петербурзької академії наук. Розвиває логічне ,творче, практичне мислення учнів.
Фальковський Іван (1762 - 1823) Народився в селі Білоцерківка біля Києва. У 1812 р. була написана робота “Нове коротке керівництво з арифметики, поєднане з початковою алгеброю”. Розробляв нові календарі Сконструював телескоп і вів астрономічні спостереження, які зафіксував у десяти томах.
Майже чверть століття (1864 – 1889) він був керівником Петербурзької Академії наук. Як ніхто інший з академіків був відзначений імператорськими милостями. (22 нагороди) Все своє життя Буняковський присвятив математиці і поширенню її на Поділлі. Його ім’я можна зустріти на сторінках шкільного підручника з алгебри 9 класу, при вивченні теми “Нерівності з однією змінною”. Наш Подільський край широко відомий не тільки своїми письменниками, поетами, художниками, композиторами, а і математиками теж. Видатний вчений-математик “малорос” Віктор Якович Буняковський був родом з маленького провінційного містечка Бар, в якому народився у 1804 році.
Видатний український математик І-ї половини ХХ ст. Кравчук Михайло Пилипович (1892 – 1942) Кравчук Михайло Пилипович народився в с.Човновиця Волинської області. Викладав математику у Київському політехнічному університеті. Більше 40 його праць було надруковано в математичних виданнях Торонто, Цюріха, Палермо. У 30-ті роки ХХ ст. пише ряд підручників для середньої та вищої шкіл. Пам’ятаємо, що українську інтелігенцію планомірно винищував сталінський режим. 23 вересня 1938 р. Кравчука було заарештовано та засуджено на 20 років таборів. 9 березня 1942 р. він на віки-вічні залишився у Колимській мерзлоті.
На межі ХІХ-ХХ ст. Україна дала світові ще одного видатного математика Георгія Феодосійовича Вороного, чиї праці дали поштовх для розвитку кількох нових напрямів в аналітичній та алгебраїчній теорії чисел, що нині активно розвиваються в багатьох країнах. Мозаїки (діаграми) Вороного вивчають сучасні школярі Англії. А що ми знаємо про свого співвітчизника? - Георгій Вороний народився 28.04.1868 р. у містечку Журавка на Полтавщині. У 1885 р. закінчив Прилуцьку гімназію з відзнакою. У бібліотеці Інституту Математики АНУ зберігається підручник з геометрії, де вперше для учнів було показане використання векторів та операцій над ними. Георгій Вороний неоднаразово був нагороджений премією імені В.Буняковського У 1908 р. його життя трагічно обірвалось в результаті невдалої операції на нирці. Розвиває логічне ,творче, практичне мислення учнів.
Авторські задачі Математика 6 – й клас. Тема уроку : “Довжина кола. Площа круга” Задача про Вінницьку водонапірну вежу. Головний символ Вінниці – це історична водонапірна вежа, будівництво якої було завершено у липні 1911 р., мав встановлений годинник з чотирма мідними циферблатами. діаметром 3,5 аршина ( 1 аршин = 71,12 см ). Знайдіть загальну площу “сонячних зайчиків”, які відбивались цими циферблатами у літній день 1911 р.
Математика 5-й клас Тема уроку : “ Округлення десяткових дробів” Легендарний матрос Петро Кошка, чиїм іменем названа невеличка вулиця Вінниці, народився у 1828 р. в с. Ометинцях Немирівського району. Перебуваючи на військовій службі в царській армії, у 1855р. він врятував життя самому адміралу Корнілову, кинувши в котел з кашою вороже ядро, що залетіло в окоп. Знайди десяткове наближення дробу,округлене до тисячних, чисельних якого становить суму цифр року народження героя, а знаменник – вік матроса, під час здійснення ним цього дивовижного вчинку. .
Алгебра 8-й клас Тема уроку: “ Розв’язування задач за допомогою квадратних рівнянь”. Теплохід “Ляля Ратушна” за маршрутом “Вінниця-Сабарів” пройшов 4,5 км за течією і ту саму відстань проти течії, витративши на весь шлях 48 хв. Яка власна швидкість теплохода, якщо швидкість течії річки Південний Буг становить 3 км/год.
Геометрія 9-й клас. Тема уроку: “Просторові фігури” На початку ХХ ст. у м.Вінниця з’явилось багато гарних архітектурних споруд. Досить відомим будинком був будинок для вчителів, що на вулиці Соборній. Він був прикрашений 15 гарними бетонними кулями, діаметром 50 см. Скільки кілограм фарби було витрачено на пофарбування поверхонь цих куль, якщо відомі витрати на один кв. см – 20 г.
Висновки: Такі задачі необхідно розв’язувати на уроках математики у різних класах. Можна учням пропонувати самостійно складати подібні задачі, та такі, які містять цікаві факти з життя відомих українців. Це сприяє національно-патріотичному вихованню учнів, їх знання поповнюються цікавими історичними відомостями про рідний край, розвивається і вдосконалюється їх математична мова, увага, самостійне творче мислення, підвищує їх інтерес до вивчення предмета математики.