«ЛОГІЧНИЙ ОЛІМП»
РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЦІКАВИХ ЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ
Мета уроку: формувати в учнів навички розв'язування логічних задач, навички взаємоконтролю і самоорганізації; розвивати логічне мислення; відповідальність, колективізм, волю до перемоги.
Люди помиляються саме тому, що їм бракує логіки.
Г. В.Лейбніц
ХІД УРОКУ
I. Оголошення теми, мети і завдань
II. Ознайомлення з планом уроку, з правилами роботи на занятті
Клас розподілено на дві команди. Завдання учням пропонує вчитель. По одному учню від кожної команди одночасно розв'язують завдання. Оцінювати відповіді учнів, враховуючи швидкість виконання, правильність, культуру записів.
І етап гри. Бліц-опитування
По одному учню від кожної команди виходять до дошки й отримують картку із завданнями. Учні записують на дошці завдання і відповідь. У разі помилки команда може допомогти.
Завдання для команд |
|
І команда |
II команда |
Вставити пропущені числа та слова |
|
1, 1, 3, 3, 7, ?, 4, 4, ?, 9; циркуль(5;6;7) цирк; стимул (1; 2; 3)? |
3, 3, 3, 7, 7, 7, 2, ?, 2, 6, 7, 6; тріска (1; 4; 5) ріка; правило (5; 6)? |
II етап гри
До дошки виходять «спеціалісти» швидкого мислення. Необхідно відповідати на запитання, розмірковуючи над кожним не більше ніж ЗО секунд.
Завдання для команд
І команда
1. Семеро чекали на восьмого 14 хв. Скільки хвилин чекав кожний окремо?
2. Як називається другий місяць літа?
3. Петро ліг спати о 9 годині вечора, а будильник поставив на десяту годину ранку. Скільки часу він проспав?
4. Яке каміння в морі?
5. Стіл має чотири кути. Один кут спиляли. Скільки кутів залишилося?
6. Скільки пар ніг у коня? А в курки?
II команд
1. Вісім яєць варилося 4 хв Скільки хвилин варилося кожне яйце?
2. Що таке 33 січня?
3. О 2 годині дня у Львові падав дощ. Чи буде сонячна погода у Львові через 10 годин?
4. У двох носорогів два роги. Скільки рогів у двадцяти носорогів?
5. Скільки кінців має одна палиця? А дві?
6. Яких каменів немає в річці?
III етап гри
Кожна з команд одержує по дві задачі, колективно розв'язує їх.
І команда
1. Коли батькові було 27 років, то синові було лише 3 роки, а зараз синові у три рази менше років, ніж батькові. Скільки років кожному з них?
2. Хазяїну треба перевезти козу, капусту та вовка на інший берег. Як це зробити, якщо в човні може вміститися тільки хазяїн, а з ним тільки вовк, або тільки коза, або тільки капуста? Якщо залишити вовка з козою, то вовк з'їсть козу, а якщо залишити козу з капустою, то коза з'їсть капусту. То як бути?
II команда
1. Дочці зараз 10 років, а матері 36. Через скільки років мати буде удвічі старша за дочку?
2. Десятьом дорослим чоловікам треба переправитися через річку. Та міст зламаний, а річка глибока. Як бути? Раптом вони помітили двох хлопчиків на човні. Проте човен був таким малим, що міг витримати тільки одного чоловіка або двох хлопчиків — не більше. Але всі благополучно переправилися на другий берег. Як?
IV етап гри
Завдання для команд «Хто швидше»
Сформулювати правило, за яким записані числа в першому квадраті, і за тим самим правилом заповнити два наступні квадрати.
1 |
3 |
3 |
|
0 |
5 |
? |
|
4 |
1 |
? |
2 |
4 |
8 |
1 |
3 |
? |
3 |
1 |
? |
||
2 |
12 |
24 |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Перемагає команда, яка швидше впоралася із завданням та набрала більшу кількість балів. Вона досягла вершини «Логічного Олімпу».
III. Підбиття підсумків гри. Виставлення оцінок
Люди помиляються саме тому, що їм бракує логіки.
Г. В.Лейбніц
Завдання для команд |
|
І команда |
II команда |
Вставити пропущені числа та слова |
|
1, 1, 3, 3, 7, ?, 4, 4, ?, 9; циркуль(5;6;7) цирк; стимул (1; 2; 3)? |
3,3,3,7,7,7,2,?, 2,6,7,6; тріска (1; 4; 5) ріка; правило (5; 6)? |
І команда
1. Семеро чекали на восьмого 14 хв. Скільки хвилин чекав кожний окремо?
2. Як називається другий місяць літа?
3. Петро ліг спати о 9 годині вечора, а будильник поставив на десяту годину ранку. Скільки часу він проспав?
4. Яке каміння в морі?
5. Стіл має чотири кути. Один кут спиляли. Скільки кутів залишилося?
6. Скільки пар ніг у коня? А в курки?
II команд
1. Вісім яєць варилося 4 хв Скільки хвилин варилося кожне яйце?
2. Що таке 33 січня?
3. О 2 годині дня у Львові падав дощ. Чи буде сонячна погода у Львові через 10 годин?
4. У двох носорогів два роги. Скільки рогів у двадцяти носорогів?
5. Скільки кінців має одна палиця? А дві?
6. Яких каменів немає в річці?
І команда
1. Коли батькові було 27 років, то синові було лише 3 роки, а зараз синові у три рази менше років, ніж батькові. Скільки років кожному з них?
2. Хазяїну треба перевезти козу, капусту та вовка на інший берег. Як це зробити, якщо в човні може вміститися тільки хазяїн, а з ним тільки вовк, або тільки коза, або тільки капуста? Якщо залишити вовка з козою, то вовк з'їсть козу, а якщо залишити козу з капустою, то коза з'їсть капусту. То як бути?
II команда
1. Дочці зараз 10 років, а матері 36. Через скільки років мати буде удвічі старша за дочку?
2. Десятьом дорослим чоловікам треба переправитися через річку. Та міст зламаний, а річка глибока. Як бути? Раптом вони помітили двох хлопчиків на човні. Проте човен був таким малим, що міг витримати тільки одного чоловіка або двох хлопчиків — не більше. Але всі благополучно переправилися на другий берег. Як?
Сформулювати правило, за яким записані числа в першому квадраті, і за тим самим правилом заповнити два наступні квадрати.
1 |
3 |
3 |
|
0 |
5 |
? |
|
4 |
1 |
? |
2 |
4 |
8 |
1 |
3 |
? |
3 |
1 |
? |
||
2 |
12 |
24 |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Перемагає команда, яка швидше впоралася із завданням та набрала більшу кількість балів. Вона досягла вершини «Логічного Олімпу».
Задачі
1. На дубі та березі разом сиділо 29 горобчиків. З дуба на березу перелетіли 4 пташки, з берези на дуб – 7. Потім з дуба полетіло геть 5 горобчиків. Після цього на дубі залишилося втричі більше пташок, ніж на березі. Скільки горобчиків було спочатку окремо на дубі і березі?
2. Мама залишила Катерині цукерки на шість днів. Перші чотири дні дівчинка з’їла половину куплених цукерок, п’ятого дня – половину залишку та ще 1 цукерку. Шостого дня – половину нового залишку й останні 3 цукерки. Скільки цукерок залишила дівчинці мама?
3. Мама напекла пиріжків: 7 – з яблуками, 10 – зі сливами, 14 – з абрикосами, 9 – з чорницею та 5 – із сиром. Усі вони однакової форми та розміру. Скільки пиріжків треба взяти, не розламуючи їх, щоб серед них обов’язково були:
а) 3 пиріжки зі сливами;
б) 7 пиріжків з однією будь-якою начинкою;
в) по 3 пиріжки з кожною начинкою?
Вузлик на пам’ять
Умовивід – це форма мислення, в якій з одного чи декількох суджень за допомогою певних правил отримаємо нове судження. Первісне судження (одне чи кілька) в умовиводі називають засновком, а нове судження – висновком.
Перетворення, обернення, протиставлення – умовиводи, до складу яких входить лише один засновок і, звичайно, - висновок.
Задачі
1. На дубі та березі разом сиділо 29 горобчиків. З дуба на березу перелетіли 4 пташки, з берези на дуб – 7. Потім з дуба полетіло геть 5 горобчиків. Після цього на дубі залишилося втричі більше пташок, ніж на березі. Скільки горобчиків було спочатку окремо на дубі і березі?
2. Мама залишила Катерині цукерки на шість днів. Перші чотири дні дівчинка з’їла половину куплених цукерок, п’ятого дня – половину залишку та ще 1 цукерку. Шостого дня – половину нового залишку й останні 3 цукерки. Скільки цукерок залишила дівчинці мама?
3. Мама напекла пиріжків: 7 – з яблуками, 10 – зі сливами, 14 – з абрикосами, 9 – з чорницею та 5 – із сиром. Усі вони однакової форми та розміру. Скільки пиріжків треба взяти, не розламуючи їх, щоб серед них обов’язково були:
а) 3 пиріжки зі сливами;
б) 7 пиріжків з однією будь-якою начинкою;
в) по 3 пиріжки з кожною начинкою?
Вузлик на пам’ять
Умовивід – це форма мислення, в якій з одного чи декількох суджень за допомогою певних правил отримаємо нове судження. Первісне судження (одне чи кілька) в умовиводі називають засновком, а нове судження – висновком.
Перетворення, обернення, протиставлення – умовиводи, до складу яких входить лише один засновок і, звичайно, - висновок.