Семінар «Шляхи формування та удосконалення професійної компетентності учителя» А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя. Перед початком нашого семінару ми пропонуємо вам переглянути анкети, що лежать у вас на столах та протягом нашої бесіди позначити + та – своє позитивне та негативне відношення до тверджень зазначених у ній. Анкета «ШЛЯХИ РОЗВИТКУ» 1. У мене часто з'являється бажання більше знати про себе. 2. Я вважаю, що в мене немає потреби в чомусь змінюватись. 3. Я впевнений у своїх силах. 4. Я вірю, що всі мої плани здійсняться. 5. У мене немає бажання знати свої плюси та мінуси. 6. У моїх планах я найчастіше сподіваюсь на щасливий випадок, ніж на себе. 7. Я хочу краще та більш ефективно працювати. 8. Я вмію примусити себе змінитися, коли це потрібно. 9. Мої невдачі частіше пов'язані з невмінням працювати. 10. Я цікавлюся думкою інших про мої якості та можливості. 11. Мені важко самостійно домогтися того, що задумано. 12. У будь-якій справі я не боюся невдач та помилок. 13. Мої якості та вміння відповідають вимогам моєї професії. 14. Обставини сильніші за мене, навіть якщо я дуже бажаю щось змінити. - Сучасна школа потребує сучасного учителя. Яким він має бути? Компетентна, оптимістична, гуманна, інтелігентна, креативна, творча особистість – таким має бути учитель теперішнього і майбутнього. - Л.Гінзбург: «Високий професіоналізм – творчість, що стала професією» Чим розвиненіші компетенції, тим вищим є рівень реалізації професійної діяльності.
- Які компетенції свідчать про професіоналізм педагогів? - методологічні; - правові; - комунікативні; - професійно-педагогічні; - дидактичні; - виховні; - інформаційні; - науково-предметні; - методичні
- А що таке компетентність на цей час ми з вами вже знаємо. Поняття «компетентність» означає коло повноважень будь-якої посадової особи; володіння знаннями, досвідом у певній галузі. -Але, що розуміють під професійною компетентністю вчителя? Це особистісні можливості учителя, які дозволяють йому самостійно і ефективно реалізувати цілі педагогічного процесу. Для цього необхідно знати педагогічну теорію, уміти застосовувати її в практичній діяльності. Компетентність визначаємо як володіння відповідними компетенціями.
- Давайте разом підсумуємо: Педагогічна компетентність – це система наукових знань, інтелектуальних і практичних умінь і навичок; загальної культури, особистісних якостей учителя, спроможного вирішувати психолого-педагогічні завдання.
- Доведіть, що професійна компетентність учителя з часом змінюється. Чи потрібно її розвивати? Сучасний учитель повинен уміти творчо засвоювати знання, критично осмислювати здобуту з різних джерел інформацію. Якщо педагог не буде слідкувати за досягненнями психолого-педагогічної науки, не оволодіватиме інноваційними технологіями та інтерактивними методиками, не навчиться впроваджувати ІКТ та ППД – такий учитель не зможе забезпечити якісної освіти та дати оптимальний результат. - Професійна компетентність – це мистецтво, яке повинно постійно удосконалюватися
-Які етапи технології розвитку професійної компетентності? - початкове діагностування; - навчання, курсова перепідготовка, тренінги, майстер-класи; - участь у роботі МО; - самоосвіта; - підсумкове діагностування. -Назвіть форми роботи з підвищення професійної майстерності педагогів. Співбесіди, робота в творчих групах, педагогічні практикуми, консультації, школа молодого учителя, розв'язування педагогічних ситуацій, постійно діючі семінари, семінари-практикуми, майстер-класи, педагогічні виставки, конкурси професійної майстерності, перспективний педагогічний досвід, творчий звіт, застосування ІКТ, педагогічне портфоліо, захист проектів.
- Чи потрібно вчителю займатися самоосвітою? Саме тут час згадати, що самовдосконалення стилю педагогічної діяльності вчителя здійснюється за допомогою двох взаємозалежних нерозривних процесів – самоосвіти та самовиховання.
- За якими компонентами можна охарактеризувати структуру професійної компетентності учителя? 1. Професійно-педагогічні знання (праксеологічний компонент) 2. Адекватне сприйняття, осмислення та відображення інформації, пізнання і конструювання процесу навчання (гносеологічний компонент). 3. Професійні психологічні позиції, установка вчителя, цінності, професійна позиція учителя (аксіологічний компонент). 4. Педагогічна діяльність – це діяльність не індивідуальна, а спільна (соціальний компонент). 5. Педагогічний процес неможливо уявити без комунікації (комунікативний компонент). 6. Мають бути сформовані педагогічно-професійні якості (особистісний компонент). 7. Педагогічна діяльність носить творчий характер (творчий компонент). 8. Треба реально оцінювати свої можливості, результати діяльності, прагнути до самовдосконалення, до подолання професійних криз (рефлексивний компонент). Всі компоненти взаємопов'язані й взаємообумовлені.
Ми даруємо вам 9 факторів успіху власного саморозвитку 1. Я прагну вивчити себе. 2. Я залишаю час для розвитку, якби не був завантажений справами. 3. Перешкоди стимулюють мою активність. 4. Я шукаю зворотний зв'язок, оскільки це допомагає мені пізнати й оцінити себе. 5. Я рефлексую свою діяльність, виділяючи для цього спеціальний час. 6. Я аналізую свої почуття й досвід. 7. Я багато читаю. 8. Я широко дискутую з питань, які мене цікавлять. 9. Я вірю у свої можливості. - Які вимоги до особистості учителя можна поставити? 1) вимоги як до сучасного спеціаліста: - фундаментальність (глибина знань наукових основ); - компетентність (глибокі професійні знання і загальна ерудиція). 2) специфічні вимоги до вчителя: - розуміння місця освіти; - знання вікових особливостей дітей; - розуміння значимості роботи з сім'єю. 3) система педагогічної культури вчителя
На основі цього ми рекомендуємо пам'ятку: «Шляхи удосконалення професійної компетентності вчителя»: -самоосвітня діяльність -застосування на практиці ППД -апробація сучасних науково-методичних концепцій -створення власної бази сценаріїв,уроків, цікавих прийомів, ефективних інноваційних форм і методів -розробка власних засобів наочності -кооперативна професійна взаємодія з колегами(співпраця в творчих групах, тренінгах, форумах, презентаціях, методичних дискусіях) -самовиховання -рефлексія власної діяльності -самокорекція -укладання творчого портфоліо -опрацювання фахової періодики -виконання завдань у міжатестаційний період підвищення загальноосвітнього і культурного рівнів (відвідування кінотеатрів, театрів, музеїв, виставок, педагогічні читання, знайомство і спілкування з цікавими людьми, наявність хобі). Ми пропонуємо переглянути анкету, яка була роздана на початку семінару і визначити рівень власної готовності до самовдосконалення. Ключ до обробки результатів: 1+, 2-, 3+, 4+, 5-, 6-, 7+, 8+, 9+, 10+, 11-, 12+, 13-, 14- Аналіз результатів. Для визначення величини готовності пізнати себе(ГПС) потрібно підрахувати кількість збігів відповідей на самотест з ключем за твердженнями 1, 2, 5, 7, 9, 10, 13. Максимальне значення величини ГПС дорівнює 7 балів. Так само визначається готовність самовдосконалюватися(ГС). Підраховуємо кількість збігів затвердженнями 3, 4, 6, 8, 11, 12, 14. Максимальне значення ГС дорівнює 7 балам. - Е. Фромм: «Якщо людина хоче стати майстром у якому-небудь мистецтві, йому має бути підпорядковане все її життя. Власна особистість стає інструментом у практиці мистецтва, інструментом, який треба підтримувати в такому стані, щоб він міг виконувати свої особливі функції». Професійна компетентність – це мистецтво, яке повинно постійно удосконалюватись. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: 1. Армейська Л. Нові підходи до організації підвищення кваліфікації педагогічних працівників сільських навчальних закладів. // Імідж сучасного педагога. – 2012. - №6. 2. Банашко Л. Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти. - Хмельницьк. – 2010. 3. Бондар В. Управління формуванням професійної компетентності вчителя. //Освіта і Управління. -2006. – т.9(№2). 4. Глузман О. Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості.// Педагогіка та психологія. – 2009. - №2. 5. Гузій Н. Основи педагогічного професіоналізму./К.: НПУ, 2004. 6. Коломієць Н. Вплив ціннісних орієнтацій на формування компетентностей особистості.// Імідж сучасного педагога. – 2012. -№6. 7. Кодлюк Я. Теоретико-методичні засади формування дидактичної компетентності майбутніх учителів початкової школи.// Імідж сучасного педагога. -2012.-№6. 8. Крамаренко А. Компетентнісний підхід до проблеми формування соціоприродних цінностей майбутніх фахівців початкової освіти. // Імідж сучасного педагога. – 2012.- №6. 9. Кремень В. Час вимагає учителя з новими якостями.//Освіта. -2006. -№33 10. Крилевець М.П. Професійна компетентність учителя початкової школи. Матеріали обласного семінару-практикуму: ПОІППО. – 2012. 11. Локшина О. становлення «компетентнісної ідеї» в європейській освіті. – К.: Педагогічна думка, 2009. 12. Лукьянова М. Психолого-педагогическая компетентность учителя.// Педагогика. – 2001. - №10. 13. Мазур І. Самовдосконалення інноваційного стилю педагогічної діяльності майбутнього вчителя початкових класів. // Імідж сучасного педагога. – 2012. - №6. 14. Національна доктрина розвитку освіти. //Освіта України. -2002.- №33. 15. Овчарук О. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи.-К.: «К.І.С.», 2004. 16. Онопрієнко О. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті. // Шлях освіти. - 2007.- №4. 17. Петриненко Л. Теоретико-методологічні засади формування інноваційної компетентності майбутніх учителів початкової школи. –Х., 2006. 18. Радченко А. Моніторинг професійної педагогічної компетентності вчителя.// Управління школою .- 2005. –№35-36. 19. Разіна н. Модель професійної компетентності учителя у відповідності до стандартів освіти.// Завуч. – 2001. - №4. 20. Роль і значення самоосвіти. // Методист. -2012. - №8. Савіченко О. Компетентнісний підхід як чинник якості професійної підготовки майбутнього учителя. – К.: НПУ, 2010. 21. Савченко О. Взаємозв'язок ключових і предметних компетентностей у контексті формування у молодших школярів уміння вчитися. // Імідж сучасного педагога. 2012.-№6. 22. Савченко О. Удосконалення психолого-педагогічної підготовки майбутніх учителів у контексті модернізації шкільної освіти.-2006. 23. Савченко О. Покликання початкової школи. // Початкова школа. – 2008. - №2. 24. Савченко О. Уміння вчитися як ключова компетентність.. // Основна школа. – 2005.- №3-4. 25. Савченко О. Удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. //Початкова школа. – 2001. - №7. 26. Савченко О. Компетентнісний підхід як чинник професійної підготовки майбутнього вчителя. – К.: НПУ, 2010. 27. Сидоренко В. Професійна компетентність учителя початкових класів та шляхи її розвитку в умовах особистісно орієнтованого навчання.
|