Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею
УРОКИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
у 6 класі
(Частина 2)
Урок мовленнєвого розвитку № 14. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі
Твір-опис – це зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, особи чи явища в усній чи писемній формі.
Вправа 1. Прочитай описи української хати. Чим вони відрізняються? Визнач стиль мовлення кожного уривка. Свою думку доведи.
Довгий час свого розвитку пройшла українська хата — від приземкуватої землянки до чепурної, що вчарувала увесь світ, оселі з білими стінами, вишневими садками, палахкучими рушниками на покуті, мальованими коминами і терпким запахом рути-м'яти на долівці.
Інтер'єр українського житла мав свої особливості. Головною спорудою в хаті була піч, яка завжди займала внутрішній кут із боку вхідних дверей і була обернена до фасадної (чільної, передньої) стіни. По діагоналі від печі розташовувався парадний кут (червоний кут, покут, святий вугол), де були ікони, прикрашені рушниками, квітами, пахучим різнотрав'ям.
Уздовж причілкової стіни ставили стіл. Біля нього попід тильною стіною — довгу дерев'яну лаву, маленький ослінчик. Зліва знаходилась скриня для домашнього скарбу. Між піччю та причілковою стіною будували дерев'яний настил — піл, де спала родина.
З журналу
У просторій світлиці козаки вклонились до образів і оглянулись по хаті: в кутку біля дверей стояла обложена зеленими кахлями піч, на кахлях плавали риби, скакали коні. У маленькі вікна з круглими скельцями в олов’яних оболонках пробивались останні відблиски зорі. Над вікнами висіли білі рушники, вишиті червоною заполоччю, такими ж рушниками була прибрана божниця з образів київського письма.
У світлиці пахло васильками і гвоздиками. Пучечки квітів стирчали за образами і на сволоці, який темним брусом перетинав світлицю.
П. Панч
В давній українській хаті був високий поріг і велика піч. Піч займала майже четверту частину приміщення. Піч оздоблювали кахлями або розмальовували фарбами.
Меблі в минулому були здебільш нерухомі. Їх майстрували одночасно з хатою. Це лави, полиці, піл, стільці, скриня та інше. До елементів декору древньоукраїнської хати можна віднести барвисті рушники, якими прикрашали стіни та вікна, а також сволок, на який клали книжки, квіти, веретена. З довідника
Орієнтовний план твору-опису приміщення
Вправа 2. Склади усний твір-опис приміщення за малюнком, дотримуючись пунктів плану.
Урок мовленнєвого розвитку № 15. Письмовий твір-опис приміщення на основі особистих вражень
Вправа 1. З’ясуй значення слів, при потребі скориставшись тлумачним словником. 2-3 слова уведи у речення.
Покуть, мисник, лежанка, сволок, дідух, світлиця, поміст, божник.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Опиши, використовуючи подані та інші прикметники, такі предмети: піч, стіл, вікно, шафа.
Паперовий, полотняний, керамічний, дерев’яний, глиняний, цегляний.
Короткий, круглий, прямокутний, рівний, бокатий, овальний.
Гладенький, полірований, лакований, прозорий, візерунчастий, пофарбований.
Вправа 3. Прочитай зразок учнівського твору. Чи сподобався тобі твір? Дай йому оцінку.
Світлиця
Світлиця – окраса нашої школи, її серце. Це і музей, де зібрано чудові експонати, і зала, куди приходять школярі, щоб продемонструвати свої таланти, згадати давні обряди і традиції, і вітальня, у якій ми зустрічаємо гостей.
Наша світлиця вже знадвору привертає увагу віконцем у старовинному стилі. Відчиняємо двері. Перед нами простора і по-справжньому світла кімната. У центрі висить ікона Божої Матері з малим Ісусом на руках. Уздовж кімнати стоять майстерно зроблені дерев’яні столи і лавки. Вони з’єднують в одне ціле дві половини світлиці – стару й нову хати.
Розглянемо «стару» половину. На чільному місці, як і годиться сільській хаті, справжнісінька глиняна піч. Вона закрита заслінкою з кумедними кольоровими півниками. Відсуваємо її й бачимо, що в печі жевріє вогник, зроблений з кольорового паперу, поряд лежать дерев’яна лопата й рогачі. Пахне лікарськими травами, які висять над піччю.
Поряд стоїть ткацький верстат. Ще недавно працювала за ним прабабуся однієї з випускниць. До сволока підвішена плетена дитяча колиска. У ній мирно спить лялька-немовля. На стінах світлиці – полички з давнім глиняним посудом і різними предметами хатнього вжитку.
У «сучасній» половині бачимо стіл, накритий гаптованою червоними і чорними нитками скатертиною, керамічний посуд. Окраса світлиці – чудові рушники. Вони вишиті хрестиком і гладдю, оздоблені мережкою. Ці дивовижні рукотвори залишили тут на згадку випускники.
У світлиці завжди охайно й урочисто. Мені подобається бувати тут, насолоджуватися тишею, розмірковувати про колишніх власників давніх речей. А ще люблю, як у світлицю приходить свято. Тоді вона наповнюється співом і музикою. І ти вже ніби наяву переносишся в минуле.
Вправа 4. Уяви себе в ролі екскурсовода. На основі вражень від віртуальної екскурсії, власних спостережень, опрацьованого тексту напиши твір-опис української світлиці.
Урок мовленнєвого розвитку № 16. Особливості будови опису природи. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи
І. Пригадай, чим розповідь відрізняється від опису?
ІІ. Прочитай текст. Визнач його тему й основну думку. Які типи мовлення поєднано в ньому? Доведи, що це розповідь з елементами опису.
ІІІ. Знайди опис природи. Які художні засоби використав автор, щоб відтворити картину природи? Чи допомагає опис зрозуміти настрої, почуття козаків?
КОЗАЦЬКІ ЧАЙКИ
З моря вставала рожева зоря. Вона простелила перед козацькими чайками рожевий, гаптований сріблом килим. Золоте сонце затопило рожевим кольором білі хмарки. Весело глянули ті хмарки у блакитне море, як у люстро. І не можна було пізнати тепер, де море, а де небо.
Море прокинулося разом із сонцем і заграло дрібною хвилею. Подихнув вітерець, понадимав на чайках вітрила і погнав їх уперед. Щодалі хвиля більшала. Та козаки були до хвилі байдужі. Не первина їм у море ходити. Вони запалили люльки та завели пісню про Сагайдачного.
Отаманський байдак ішов посередині, до нього, мов діти до матері, горнулись усі чайки.
Та ось з моря назустріч козакам виринають вітрила турецької галери. Щоб не виявити себе, кошовий поставив чайки так, щоб од галери вони ховались у сяйві сонця. Аж ось козацькі чайки оточують галеру тісним колом. На галері збився галас, повибігали перелякані турки. Та козаки вже зчепилися з ворогами в кривавій січі.
Невольники вже здогадалися, що сталося те, про що вони тільки вві сні мріяли, що прийшла до них бажана воля. Почали вони бити й рвати на собі кайдани. А козаки забрали на чайки визволених, потопили галеру, запалили люльки й попливли далі (За А.Кащенком; 190 слів).
Борис Крюков. «Козацькі чайки», 1960-і рр.
ІV. Виконай завдання до тексту.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Уроки мовленнєвого розвитку № 17-18. Докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи
І. Прочитай текст. Визначте його тему й основну думку. Доведи, що даний текст є описом природи.
Під вікном
У веснянім буянні біліли сади. Цвіли бузина та калина, мов шапками снігу понакривались. Сяяла білим цвітом журлива черемха. Хоч зазвичай усі ті кущі й дерева не цвітуть ніколи в один і той самий день, але тієї весни вони чомусь цвіли разом. Пелюстки весняних квітів України білою метелицею вихорились над землею. Усе навколо світилось і сяяло.
Пізній місяць виплив з-поза обрію на перистих хмаринах, на подраних небесних пуховиках. Блиснула синім вогнем ріка. Усе довкола засвітилося печальним і тихим світлом. Навкруги завидніло, неначе вдень, бо все навколо було біле.
Михайлик перешугнув через паркан садиби і опинився в старому вишневому садку. Тут над усім панував той самий місяченько. Під ногами перекочувались місячні плями, пересіяні через гілля та листя вишень, яке хилилось од кволого вітру.
Ступаючи обережно, мов кіт по стерні, парубок скрадався до заплетеного хмелем будинку, до вікна на другому поверсі.
Михайлик незчувся, як ззаду хтось підійшов. Пролунав вражений вигук: «Михайле!» Перед хлопцем стояла його мати. Шануючи предківські приписи чемності, мати тягла Михайла геть від того вікна, розпитуючи, коли ж він зашле до дівчини старостів. (172 сл.) (За О. Ільченком) Петро Бабак. «Квітучий сад», 1973 р.
ІІ. Словникова робота. Поясніть лексичне значення слів вихорились, незчувся.
ІІІ. Склади план тексту. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІУ. Прочитай текст вдруге та письмово перекажи його, поширивши його самостійно дібраними означеннями.
Уроки мовленнєвого розвитку № 19-20. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Уроки мовленнєвого розвитку № 21-22. Готуємось до контрольного твору розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів
Вправа 1. Пригадай, яку будову має текст-роздум.
Будь-який твір має чітку структуру й будується за стрункою схемою: вступ, основна частина, висновок. Твір-роздум – особливий текст, будова якого визначена законами логіки.
Твір-роздум має таку структуру:
перший аргумент приклад з літератури чи інших видів мистецтв;
другий аргумент приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
Спеціальні слова та вирази у творі-роздумі:
Теза: я думаю…, я вважаю…, мені здається…, на мою думку…, на моє переконання… Аргументи: я так вважаю, тому що…; аргументом на користь моєї думки є такий приклад…; на згадку приходять герої…, яскравим прикладом моєї думки є…; говорячи про …, не можна не згадати…; історія також дає багато прикладів…; хочу навести приклад з власного життя… Висновок: отже, можна сказати, що…; підсумовуючи, можна зробити висновок, що…; отже, бачимо, що…; на завершення свого роздуму зазначу, що…
Вправа 2. Ознайомся з тематикою твору-роздуму. Підготуйся до написання контрольного твору.
Вправа 3. Ознайомся зі зразком твору-роздуму твого ровесника на тему «У чому полягає гідність людини». Чи відповідає висловлювання вимогам твору-роздуму?
Кожна людина є цінною та неповторною. Усі ми різні, але прагнення стати гідною людиною має стати нашою спільною рисою. Недарма кожен з батьків намагається зробити усе можливе, щоб їхня дитина виросла гідною людиною. Але як це – бути гідним? Що таке гідність?
Протягом життя ми всі робимо вчинки та приймаємо рішення. Деякі з них є правильними, деякі призводять до помилок. Таким чином ми вчимося та розвиваємося. Є також певні орієнтири, на які ми маємо рівнятися – морально-етичні принципи, затверджені суспільством.
Гідність – це вміння тримати себе та свої думки чистими, що допомагає вчинити правильно, навіть якщо для цього доведеться боротися з особистими емоціями та переступати через свої слабкості. Гідність – це внутрішнє відчуття благородства та відчуття власної відповідальності за своє життя та життя близьких. Чесніть, благородство, порядність, співчуття до навколишніх та доброзичливість допомагають людині стати гідною.
Наше життя є складним. В ньому зустрічається усе: радість і горе, нагороди та випробування. Ми стикаємося з підлістю, зрадою, ненавистю та болем. Це також невід’ємні частини нашого життя, але тільки від нас залежить: чи гідно ми витримаємо ці складні життєві іспити та вийдемо з труднощів переможцем, зберігши людяність, чи зламаємося та втратимо єдине, що нам по суті належить – свою гідність.
Сьогодні, коли в сучасному світі досить важко знайти правильний шлях, адже моральні цінності та еталони правильної поведінки у суспільстві докорінно зламані, а людське життя не важить нічого, сьогодні, як ніколи, гостро постає проблема пошуку та відродження насамперед у самому собі цих вічних рис, що врешті-решт і роблять людину гідною – тобто справжньою Людиною.
Урок мовленнєвого розвитку № 23. Есе світоглядного змісту
Вправа 1. Пригадай, що таке есе. У чому полягає відмінність есе і міркування?
Міркування розпочинається з твердження, яке доводиться чи пояснюється. У кінці міркування робиться висновок. В есе нічого не доводиться. У ньому висловлюються лише думки, розмірковування, якісь здогади. У кінці есе необов’язковий висновок
Вправа 2. Ознайомся з пам’яткою «Я писати есе?»
Створюючи есе, ти можеш:
Вправа 3. Прочитай висловлювання відомих людей про шляхи досягнення успіху. Чи погоджуєшся ти з їхньою думкою?
Вправа 5. Напиши есе на тему «У чому полягає життєвий успіх»