Поділ іменників на відміни

Про матеріал
Урок на тему: "Поділ іменників на відміни". На уроці ми повторимо уже відомі вам граматичні ознаки іменника, будемо визначати відміни іменників. Ці знання ви зможете застосувати у своїй мовленнєвій діяльності, правильно вживаючи іменники, адже кожна відміна має свої особливості: творення, відмінювання, написання.
Перегляд файлу

Тема уроку: Поділ іменників на відміни.

Мета:  повторити й поглибити знання учнів  про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення відмін іменників, їх виділення та розрізнення у реченнях і текстах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники у текстах, визначити їх рід; розвивати творчі вміння; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до слова, до рідної землі.

 

Тип уроку: Урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

 

 

Епіграф: Лежачий камінь мохом обростає.

 

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.  

З яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?

Візьміть один одного за руки, поділіться з іншими своїм гарним настроєм, і все у нас буде добре.

       

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Музика.

 Вірш Андрія Німенка.

 

Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Єдина для всіх наша рідна земля.
В любові й добрі тут зростає маля.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна

 

На дошці виписані виділені слова. Чому  я їх виписала? В кінці уроку ми до них повернемося.

 

На уроці ми повторимо уже відомі вам граматичні ознаки іменника, будемо визначати відміни іменників. Ці знання ви зможете застосувати у своїй мовленнєвій діяльності, правильно вживаючи іменники, адже кожна відміна має свої особливості:  творення, відмінювання, написання.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Робота в групах

Вже кілька уроків ми вивчаємо іменник. Зараз ми пригадаємо все, що нам про нього відомо, за допомогою «Кластера» (самостійна, предмет, питання, у реченні є чим, означає абстрактну або конкретну, загальну чи власну, істоту чи неістоту, рід, число, відмінки,).

 

Робота з епіграфом.

Що означає це прислів’я?

Підкреслити члени речення. Схарактеризувати іменники.

       

Чи відомий вам, такий цікавий факт, що у різних мовах світу нараховується різна кількість родів.  Наприклад, турецька, узбецька, казахська мови – безродові, тобто іменники не поділяються на роди. У  французькій  та  італійській мовах - 2 роди. А скільки родів в українській мові?

 

Розподільно – вибіркова робота в групах.

На екрані та перед кожним учнем текст.

Підкреслити в тексті всі іменники, виписати їх у три колонки за родами.

 

Україна – це наша земля, наш рідний край. Це стежка, якою йдемо до школи. Це синє небо, золоте поле. Це червона калина, що росте під нашим вікном. Це рушник, вишитий бабусею. Це рідне слово, якого вчила нас мати. Це чарівна пісня, що дивує весь світ. Це наша Батьківщина – ненька.

 

Перевірка (слайд на екрані)


 


Повідомлення теми й мети уроку.

Сьогодні  ж ми познайомимося з принципом поділу іменників на відміни.

Запишіть тему уроку. 

   IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

    «Перевернутий клас»                              

У кожного учня опорна схема.

Визначте рід записаних слів та виділіть закінчення. На екрані завдання.

1 відміна. Пісня, трава, Ілля, Сава, сирота.

2 відміна. Ліс, Федько, море, слово, життя.

3 відміна. Ніч, повість, любов, лінь, кров.

4 відміна. Ягня, лоша, коліща, ім’я, плем’я.

 Робимо висновки, які іменники належать до кожної відміни.

Перевірка за підручником – ст. 107 (таблиця).

 

V.  Закріплення вивченого матеріал

 

Записати прислів’я. Знайти іменники, виділити закінчення, визначити рід та відміну.

Яка совість, така й честь. За рідний край життя віддай. Рідна земля – мати, а чужа – мачуха. Добре ім'я - найкраще багатство

 

Словниковий розподільчий диктант (слайд)

 Калина, батько, подорож, курча, листоноша, стіл, ім’я, совість, золото, лелека,  мати, теля, поле, тінь, кошеня, дорога.

 

Поверніться до виписаних слів із вірша.

Зробіть підсумок, чому саме ці слова із вірша я виписала на початку уроку (слова належать до різних відмін).

 

VI.   Рефлексія (слайд)

 Бесіда           

- Що ми зробили на уроці?

- Що найбільше зацікавило мене, здивувало?

- Які враження у мене від уроку?

 

VII.    Підведення підсумків         

 Повідомлення домашнього завдання/на вибір/

1. §22. Вправа 225.

2. §22. Виписати з художнього твору по 5 іменників до кожної відміни.

Додаткова робота (якщо залишиться час)

Плине він, біжить, минає,

Нам його не вистачає.

Щойно осінь – вже зима,

Ось він був, а вже – нема.

(Час)

 

Набігаюсь вволю

По чистому полю.

Правда, трішки ніс стешу,

Як малюю чи пишу.

(Олівець)

 

Дуже я потрібна всім:

І великим, і малим.

Всіх я розуму учу,

А сама завжди мовчу.

(Книга)

 

Народився із землі,

Зарум’янивсь на вогні

І з’явився на столі

До борщу тобі й мені.

(Хліб)

 

Ясне сонечко виходить -

Слід у слід за мною ходить.

Я іду - вона іде,

Сонце зникне - пропаде.

(Тінь)

 

Хто для нас пісень співає,

Хто в негоду забавляє.

Гарні нам дає ляльки

І розказує казки?

(Мати)

 

Бігає, стрибає,

По вулиці гуляє.

Молочку радіє

І нявкати уміє.

(Кошеня)

1

 

doc
Додано
4 січня 2020
Переглядів
1308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку