Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею
УРОКИ ПОВТОРЕННЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
у 6 класі
Повторення і узагальнення вивченого за рік
Вправа 1. Прочитай речення. Випиши іншомовні слова, з’ясуй їх значення. Встав пропущені літери, зніми риску у словах.
1) Якби ви знали, пан___чі, Де люде плачуть ж___вучи, То ви б елегій не/творили Та марне бога б не хвалили, На наші сл___ози сміючись (Т. Шевченко) 2) Довго бр___нить іще рівний звук, немов хтось вч___пив не/видиму струну на віолончелі... (С.Васильченко) 3) Іван займався всіма ділами, був коло царя як міністр (А.Калин) 4) А як же ви її пізнаєте? Вона ж, певно, під гримом — інкогніто? (Іван Кочерга) 5) І слабкими будуть мої аргументи про Пилипа Орлика й козацьке бароко. Або про Веделя і заквітчаний барвінком меч (Ю.Андрухович) 6) Сто батарей жбурнули у ворога тонни м___талу! (І.Нехода)
Вправа 2. Прочитай прислів’я, випиши застарілі слова, поясни їх значення.
1) Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. 2) Ліпше живий хорунжий, як мертвий сотник. 3) Хоч і надів жупан, не цурайся свитки. 4) Порожня миска не вабить писка. 5) Свій глаз — алмаз, чужі руки — круки. 6) В нього і сволок молоко дає.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Прочитай подані слова. Визнач групу за сферою вживання. Запиши до відповідної колонки таблиці.
Дзиґа, підмет, метан, телевізор, інновація, тюль, сніданок, читати, жарничка, боронування, дитсадок, новатор, африкат, рівчак, спрощення, ґазда, авто, круто, агроном, прикид, сором'язливість, пензель, пейзаж, односельці, художник, об'ємність, когут, плай, ендокардит, дослідження, плавати, сечокам'яна хвороба, стибрити.
Загально-вживані слова |
Терміни |
Діалектизми |
Просторічні |
Професійна лексика |
|
|
|
|
|
Вправа 4. До діалектних слів добери відповідні загальновживані слова. З двома діалектними словами (на вибір) склади речення.
Легінь, когут, бузько, ґазда, гуторити, пательня, файний, квасець.
__________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Заповни кросворд. Якщо ти правильно виконаєш завдання, то у виділених клітинках прочитаєш, назву мовної одиниці, яку вивчає фразеологія.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Повторення і узагальнення вивченого за рік зі словотвору та орфографії
Вправа 1. Прочитай речення. Встав пропущені літери, зніми риску у словах. Визнач спосіб творення виділених слів. Добери синоніми до слова лелека.
БІЛИЙ ЛЕЛЕКА
Білий л___лека — один із символів України. Хоч птах і носить назву білий, але має чорно/біле забарвлен___я. Чорно/гузи пр___літають в Україну в бер___зні і поч___нають будувати гнізда, які в с___редньому важать до вісімнадцяти кілограмів. У Вінницькій області на водо/напірній башті знайшли гніздо лелек, яке було заклад___не ще в м___нулому столі___ті. Воно виявилося вагою майже дві то___ни (З часопису).
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Запиши складні слова — назви тварин. Укажи на те, як з'єднані в них основи.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Визнач спосіб творення слів: підсніжник, прадід, тихенький, похід, всюдихід.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Виконай завдання:
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Від поданих слів утвори якомога більше нових слів, використовуючи різні способи творення.
Казати ____________________________________________________________________________
Осінь ____________________________________________________________________________
Ліс ____________________________________________________________________________
Рукав ____________________________________________________________________________
Сором ____________________________________________________________________________
Голос ____________________________________________________________________________
Береза ____________________________________________________________________________
Весна ____________________________________________________________________________
Учити ____________________________________________________________________________
Зерно ___________________________________________________________________________
Вправа 6. Скласти міні-твір «Чому я люблю свою Батьківщину?», використовуючи складні слова, які пишуться разом або через дефіс.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Повторення і узагальнення вивченого за рік з морфології та орфографії
Вправа 1. Прочитай вірш Д.Білоуса. Випиши іменники, визнач відміну, групу, рід, число, відмінок.
Якщо з українською мовою В тебе, друже, не все гаразд, Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст. Примусова тим, хто цурається, А хто любить, той легко вчить: Все, як пишеться, в ній вимовляється, - Все, як пісня, у ній звучить. |
І журлива вона, й піднесена, Тільки фальш для неї чужа. В ній душа Шевченкова й Лесина, І Франкова у ній душа. Дорожи українською мовою, Рідна мова – основа життя. Хіба мати бува примусовою? Непутящим бува дитя!
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Визнач розряди прикметників за значенням.
Срібний, вовчий, темний, високий, вечірній, братів, сантиметрова, довгий, ніжний, мамин, смачний, сміливий, щедрий, весняний, учнівський, приємний, дубовий, гіркий, німий, далекий, залізний, журавлиний, дерев’яний.
|
|
|
|
|
|
Вправа 3. Прочитай текст, встав пропущені літери, зніми риску. Випиши займенники, визнач їх розряд.
Сталося це, коли козаки в___зволяли Україну від ворогів.
Однієї ночі кинулися пол___с___кі пани кож___н до свого маєтку. Наказали вони слугам позб___рати все золото, срібло, коштовний посуд. Слуги зібрали. Тоді пани наказали все це по___кладати у скрині й потопити в оз___рі. Після цього вороги кинулися тікати, бо козаки вже наступали їм на п__яти.
Не/вдовзі пр___був із своїм війс___ком Максим Перебийніс. Стояла спека. Захотів полковник сам напитись і коня напоїти. Спрямував коня до оз___ра. Ступив кінь на/дно, потім став на щось тверде. Нахилився Максим води зач___рпнути. Тут його шаблюка задзв___ніла об щось м___талеве. Засміявся полковник, гукнув своїх хлопців і наказав витягти з озера скарб.
Пізніше за/половину того скарбу викупили в татар полонених козаків. А другу половину згодом від___али на київс___кі монаст___рі (Народна творчість).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Запиши, замінюючи цифри словами і розкриваючи дужки.
½ (сантиметр), 3,5 (відро), 5,75 (відсоток), 2/3 (кілометр), 0,5 (квадрат), півтора (ложка), півтораста (сторінка), 1/5 (ківш), 1,005 (метр).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Готуємось до контрольної роботи
Виконай завдання:
А вказує на ознаку предмета;
Б називає предмет;
В вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;
Г означає кількість або порядок предметів при лічбі.
А передати куті меду;
Б аж іскри летять;
В пасти задніх;
Г не за горами.
А Козаки взяли турецьку галеру голими руками.
Б Левова частка діставалась господарю.
В Він погодився це зробити без зайвих слів.
Г Усі ваші таємниці білими нитками шиті.
А солом’яний бриль, солодка каша, твердий характер;
Б ведмежа лапа, ведмежа послуга, ведмежий барліг;
В батьківські збори, рідна мова, дерев’яний стіл;
Г татарський звичай, квартирне питання, воскова свічка.
А волость, дзиґар, канделябр;
Б фортеця, боротьба, сонечко;
В кошеня, інформація, сорока;
Г губернія, газета, футляр.
А Житомирщина, Луганщина, Кіровоградчина;
Б Рівненчина, Миколаївщина, рекруччина;
В Черкащина, Сумщина, Полтавщина;
Г Харківщина, кріпатчина, солдаччина.
Дванадцятеро, п’ятий, шістдесят сім, шістнадцятий, п’ятдесят, десятеро.
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Це твоя корогва, Україно, наді мною клекоче. (Ю.Липа.)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________