Тренувальні вправи для повторення й узагальнення вивченого в 6 класі

Про матеріал
Тренувальні вправи систематизують та узагальнять знання учнів з тем, вивчених у 6 класі, допоможуть при використанні його під час виконання різних завдань, вправ, заповнення таблиць. Логічні й графічні завдання мають розвивальний характер. Матеріал укладено відповідно до оновленої програми з української мови та нового Українського правопису.
Перегляд файлу

Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею

C:\Users\One\Desktop\1154063.jpeg

УРОКИ ПОВТОРЕННЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО 

у 6 класі

 

Повторення і узагальнення вивченого за рік

Вправа 1. Прочитай речення. Випиши іншомовні слова, з’ясуй їх значення. Встав пропущені літери, зніми риску у словах.

1) Якби ви знали, пан___чі, Де люде плачуть ж___вучи, То ви б елегій не/творили Та марне бога б не хвалили, На наші сл___ози сміючись (Т. Шевченко) 2) Довго бр___нить іще рівний звук, немов хтось вч___пив не/видиму струну на віолончелі... (С.Васильченко) 3) Іван займався всіма ділами, був коло царя як міністр (А.Калин) 4) А як же ви її пізнаєте? Вона ж, певно, під гримом — інкогніто? (Іван Кочерга) 5) І слабкими будуть мої аргументи про Пилипа Орлика й козацьке бароко. Або про Веделя і заквітчаний барвінком меч (Ю.Андрухович) 6) Сто батарей жбурнули у ворога тонни м___талу! (І.Нехода)

Вправа 2. Прочитай прислів’я, випиши застарілі слова, поясни їх значення.

1) Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень.  2) Ліпше живий хорунжий, як мертвий сотник.  3) Хоч і надів жупан, не цурайся свитки. 4) Порожня миска не вабить писка. 5) Свій глаз — алмаз, чужі руки — круки. 6) В нього і сволок молоко дає.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Прочитай подані слова. Визнач групу за сферою вживання. За­пиши до відповідної колонки таблиці.

Дзиґа, підмет, метан, телевізор, інновація, тюль, сніданок, читати, жарничка, боронування, дитсадок, нова­тор, африкат, рівчак, спрощення, ґазда, авто, круто, аг­роном, прикид, сором'язливість, пензель, пейзаж, односельці,  художник, об'ємність, когут, плай, ендокардит, дослідження,  плавати, сечокам'яна хвороба, стибрити.

Загально-вживані слова

Терміни

Діалектизми

Просторічні

Професійна  лексика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 4. До діалектних слів добери відповідні загальновживані слова. З двома діалектними словами (на вибір) склади речення.

Легінь, когут, бузько, ґазда, гуторити, пательня, файний, квасець.

__________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Заповни кросворд. Якщо ти правильно виконаєш завдання, то у виділених клітинках прочитаєш, назву мовної одиниці, яку вивчає фразеологія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. Пекти раки.
  2. Ні пари з уст.
  3. Звестися до нитки.
  4. Байдики бити.
  5. Баламутити голову.
  6. Лити сльози.
  7. Молоко під вусами не обсохло.
  8. Брати верх (гору).
  9. Накивати п’ятами.
  10.       П’яте колесо до воза.
  11.       Врізати дуба.

 Повторення і узагальнення вивченого за рік зі словотвору та орфографії

Вправа 1. Прочитай речення. Встав пропущені літери, зніми риску у словах. Визнач спосіб творення виділених слів. Добери синоніми до слова лелека.

БІЛИЙ ЛЕЛЕКА

Білий л___лека — один із символів України. Хоч птах і носить назву білий, але має чорно/біле забарвлен___я. Чорно/гузи пр___літають в Україну в бер___зні і поч___нають будувати гнізда, які в с___редньому важать до вісімнадцяти кілограмів. У Вінницькій області на водо/напірній башті знайшли гніздо лелек, яке було заклад___не ще в м___нулому столі___ті. Воно виявилося вагою майже дві то___ни (З часопису).

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Запиши складні слова — назви тварин. Укажи на те, як з'єднані в них основи.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Визнач спосіб творення слів: підсніжник, прадід, тихенький, похід, всюдихід.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Виконай завдання:

  1. Від іменників товариш, Волга, грек, ткач, брат утвори прикметники із суфіксом –ськ(ий).

__________________________________________________________________________________________

  1. Наведи 2-3 приклади складних слів.

__________________________________________________________________________________________

  1. Запиши іменники, розкривши дужки: пів(Австралії), пів(хати), пів(яблука), пів(ящика), пів(Києва), пів(острів), пів(огірка), пів(юрти).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Від поданих слів утвори якомога більше нових слів, використовуючи різні способи творення.

Казати ____________________________________________________________________________

Осінь  ____________________________________________________________________________

Ліс   ____________________________________________________________________________

Рукав   ____________________________________________________________________________

Сором  ____________________________________________________________________________

Голос  ____________________________________________________________________________

Береза  ____________________________________________________________________________

Весна  ____________________________________________________________________________

Учити  ____________________________________________________________________________

Зерно   ___________________________________________________________________________

Вправа 6. Скласти міні-твір «Чому я люблю свою Батьківщину?», використовуючи складні слова, які пишуться разом або через дефіс.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 Повторення і узагальнення вивченого за рік з морфології та орфографії

Вправа 1. Прочитай вірш Д.Білоуса. Випиши іменники, визнач відміну, групу, рід, число, відмінок.

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все, як пишеться, в ній вимовляється, -   

Все, як пісня, у ній звучить.

І журлива вона, й піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова й Лесина,

І Франкова у ній душа.

Дорожи українською мовою,

Рідна мова – основа життя.

Хіба мати бува примусовою?

Непутящим бува дитя!

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Визнач розряди прикметників за значенням.

Срібний, вовчий, темний, високий, вечірній, братів, сантиметрова, довгий, ніжний, мамин, смачний, сміливий, щедрий, весняний, учнівський, приємний, дубовий, гіркий, німий, далекий, залізний, журавлиний, дерев’яний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 3. Прочитай текст, встав пропущені літери, зніми риску. Випиши займенники, визнач їх розряд.

Сталося це, коли козаки в___зволяли Україну від ворогів.

 Однієї ночі кинулися пол___с___кі пани кож___н до свого маєтку.  Наказали вони слугам позб___рати все золото, срібло, коштовний посуд. Слуги зібрали. Тоді пани наказали все це по___кладати у скрині й потопити в оз___рі. Після цього вороги кинулися тікати, бо козаки вже наступали їм на п__яти.

 Не/вдовзі пр___був із своїм війс___ком  Максим  Перебийніс. Стояла спека. Захотів полковник сам напитись і коня напоїти. Спрямував коня до оз___ра. Ступив кінь на/дно, потім став на щось тверде. Нахилився Максим води зач___рпнути. Тут його шаблюка задзв___ніла об щось м___талеве. Засміявся полковник, гукнув своїх хлопців і наказав витягти з озера скарб.

 Пізніше за/половину того скарбу викупили в татар полонених козаків. А другу половину згодом від___али на київс___кі монаст___рі (Народна творчість).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Запиши, замінюючи цифри словами і розкриваючи дужки.

½ (сантиметр), 3,5 (відро), 5,75 (відсоток), 2/3 (кілометр), 0,5 (квадрат), півтора (ложка), півтораста (сторінка), 1/5 (ківш), 1,005 (метр).

 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 Готуємось до контрольної роботи

Виконай завдання:

  1. Іменник — це самостійна частина мови, що…

А вказує на ознаку предмета;

Б називає предмет;

В вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;

Г означає кількість або порядок предметів при лічбі.

  1. Знайди антонім до фразеологізму за тридев’ять земель

А передати куті меду;

Б аж іскри летять;

В пасти задніх;

Г не за горами.

  1. Позначте речення, у якому фразеологізм виступає в ролі присудка:

А Козаки взяли турецьку галеру голими руками.

Б Левова частка діставалась господарю.

В Він погодився це зробити без зайвих слів.

Г Усі ваші таємниці білими нитками шиті.

  1. Відносними є всі прикметники в рядку:

А солом’яний бриль, солодка каша, твердий характер;

Б ведмежа лапа, ведмежа послуга, ведмежий барліг;

В батьківські збори, рідна мова, дерев’яний стіл;

Г татарський звичай, квартирне питання, воскова свічка.

  1. Лише застарілі слова наведено в рядку:

А волость, дзиґар, канделябр;

Б фортеця, боротьба, сонечко;

В кошеня, інформація, сорока;

Г губернія, газета, футляр.

  1. Правильно записано всі іменники в рядку:

А Житомирщина, Луганщина, Кіровоградчина;

Б Рівненчина, Миколаївщина, рекруччина;

В Черкащина, Сумщина, Полтавщина;

Г Харківщина, кріпатчина, солдаччина.

  1. Підкресли кількісні числівники. Провідміняй виділені слова.

Дванадцятеро, п’ятий, шістдесят сім, шістнадцятий, п’ятдесят, десятеро.

Н. ___________________________________ ________________________________________

Р. ___________________________________ ________________________________________

Д. ___________________________________ ________________________________________

З. ___________________________________ ________________________________________

О. ___________________________________ ________________________________________

М.  ___________________________________ ________________________________________

  1. Виконай морфологічний розбір виділених слів. Визначте відмінки іменників у реченні.

Це твоя корогва, Україно, наді мною клекоче. (Ю.Липа.)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Напиши твір-мініатюру за поданим прислів’ям: «Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається».

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Kryzhanovska Lora
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Криницька Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
24047
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку