Матеріали до Дня Соборности України "Акт Злуки"

Про матеріал
День Соборності – одна з найважливіших подій в історії України. Відповідно, підготовці та проведенню виховної години варто приділити значну увагу. Радимо уникати зайвого пафосу, який часто відштовхує дітей та не дає усвідомити справжню мету такого заходу – відчути значимість події для держави та кожного громадянина. Разом з тим ви зможете ознайомити школярів з подіями 1917-1919 років як з важливим етапом державотворення та виховання патріотичних почуттів.
Перегляд файлу

Практичні поради щодо проведення виховної години на честь Дня соборності України, які допоможуть підготуватися по уроку.

День Соборності – одна з найважливіших подій в історії України. Відповідно, підготовці та проведенню виховної години варто приділити значну увагу. Радимо уникати зайвого пафосу, який часто відштовхує дітей та не дає усвідомити справжню мету такого заходу – відчути значимість події для держави та кожного громадянина. Разом з тим ви зможете ознайомити школярів з подіями 1917-1919 років як з важливим етапом державотворення та виховання патріотичних почуттів.

Як будувати діалог з учнями?

Щоб зрозуміти значення Дня Соборності для України, діти повинні знати історичний контекст, тож без екскурсу у минуле не обійтися. Головна його задача не просто повідомити ключові дати та коротко описати події, а й сформувати уявлення про ситуацію, яка склалася на той час.

Зверніть увагу: теми та матеріали для школярів різних вікових груп мають суттєво відрізнятися. У початковій школі дітям буде досить складно сприймати серйозну історичну інформацію з великою кількістю дат, тоді як учні 10-11 класу вже вивчили відповідну тему і непогано у ній орієнтуються.

Ідеї для проведення виховної години у молодшій та середній школі

Наймолодшим школярам можна у цікавій формі розповісти про основні події 1917-1921 років, приділивши увагу таким видатним діячам того часу, як Михайло Грушевський, Володимир Винниченко, Євген Петрушевич та іншим. Діти будуть краще сприймати розповідь про тогочасні події, якщо ви зможете проілюструвати їх – для цього можна використати портрети державних діячів, архівні світлини, цікаві відео тощо. До речі, під час підготовки розповіді ви можете використати метод сторітелінг – дітям точно сподобається!

Проведіть серед дітей невелике опитування. Поцікавтесь, що на їх думку означають такі поняття як незалежність, єдність та соборність. Потім скорегуйте відповіді та наведіть приклади класичних визначень.

  1. Незалежність (ім. до незалежний) – 1. Який не залежить від кого-, чого-небудь, не підкоряється комусь, чомусь. 2. Самостійний у міжнародних відносинах та у внутрішніх справах; суверенний.
  2. Єдність – 1. Тісний зв'язок, згуртованість, цілісність, неподільність. 2. Поєднання в одному цілому, нерозривність зв'язку.
  3. Соборність – Об'єднаність, неподільність.

Ланцюжок єдності

Створіть разом з дітьми символічний ланцюжок єдності України. Роздайте їм блакитні та жовті паперові стрічки і запропонуйте написати на них свої побажання та теплі слова до країни. Потім зробіть зі стрічок ланки та з’єднайте їх – готовий ланцюжок можна розмістити у класному куточку. Вирізати різнокольорові стрічки діти можуть почати на уроках мистецтва, написати побажання – на заняттях з української мови.

Доречно організувати виставку малюнків або саморобок. Додатковим елементом виховного заходу можуть стати музичний супровід, читання поезій та дитячої літератури. Кабінет можна прикрасити державною символікою, при необхідності пояснюючи дітям її значення та історію.  

Учнів середньої школи вже можна більш детально знайомити з історичними фактами, розповідати про утворення УНР та ЗУНР, підписання IV Універсалу Центральної Ради і проголошення Акту Злуки. Представте факти з біографій Грушевського, Винниченка, Петрушевича та Петлюри, розкажіть, як і чому вони діяли, та як склалося їх подальше життя. Також учням ще на етапі підготовки можна запропонувати спробувати самостійно ознайомитися з історичними подіями та зробити невелику доповідь, поділившися своїми особистими враженнями з однокласниками та вчителем.

Поради для організації виховної години у старшій школі

Формат роботи зі старшокласниками може бути більш вільним та цікавим. Запропонуйте їм:

  • уявити себе журналістами, які мають дати короткий репортаж з місяця подій (проголошення злуки 22 січня 1919 року на Софійвскькій площі);
  • поміркувати над тим, як би діяли, опинившись на місці ключових учасників тих подій (Грушевского, Винниченка, Петлюри, Петрушевського);
  • провести дискусії ти диспути, під час яких дати оцінку діяльності історичних персоналій, визначивши позитивні та негативні моменти;
  • взяти участь у тематичній вікторині, яка вимагає знання історичних фактів і дат.

До того ж можна запросити на виховну годину науковців-дослідників, які можуть надати цікаві та невідомі широкому загалу факти. При можливості у будь-яких класах можна провести екскурсії місцями пам’яті, пов’язаними з подіями Української революції, та музеями. В інших випадках мандрівка може бути віртуальною.

Актуальним буде проведення акції «Живий ланцюг». 21 січня 1990 року патріоти організували перший живий ланцюг між Львовом, Івано-Франківськом та Києвом. Він став символом єдності народу. Повторіть зі своїми учнями цю акцію у міні-форматі!

Матеріали, які ви можете використати на уроці

  1. Презентації. 
  2. Документальні фільми. На сьогодні створено достатньо цікавих відео, наприклад, «Акт Злуки – кроки до мрії» або «Злука. День соборності України (з циклу Перемоги України)», які допоможуть дати учням повне уявлення про події.
  3. Світлини. Фотокопії Універсалу Директорії та газетних статей, мапа територій, на які претендувала Українська Народна Республіка – все це неодмінно вам знадобиться.

До Бібліотеки сайту «На Урок» вже додають розробки та сценарії виховних заходів до Дня Соборності України. Знайти їх ви можете, скориставшись рядком пошуку.

Ключове завдання таких виховних годин полягає у формуванні в учнів активної городянської позиції, а також підвищення обізнаності щодо історичних подій, принаймні так вважається офіційно. Але насправді важливіше дати їм зрозуміти, що кожен з них може безпосередньо впливати на події в країні, працюючи над її об’єднанням.

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
21 січня 2020
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку