Матеріали до уроків для 8 класу
Тема. Словосполучення й речення
Тема. Речення. Види речень за метою висловлювання
Тема. Тире між підметом і присудком
Тема. Означено-особові речення
Тема. Однорідні члени речення
Тема. Однорідні та неоднорідні означенняТема. Речення зі звертанням та вставними словами
Тема. Речення з відокремленими членами
Тема. Відокремлені другорядні члени речення, розділові знаки в них
Тема. Пряма мова. Діалог
Тема. Відокремлені члени речення
План-конспект уроку з української мови для 8 класу
Тема: Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.
Мета: пояснити основні функції мови, основну увагу зосередивши на таких, як гносеологічна, комунікативна, волюнтативна; виховувати любов і повагу до рідної мови; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, комунікативні вміння, емоційну й естетичну сфери, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця «Функції мови», підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності восьмикласників.
Творче спостереження з елементами аналізу
Слово вчить і клекоче, коле і пестить, підносить і очищає, воно може бути ковадлом і струною, кастетом і опахалом, тавром і знаменом, аналітичною лупою і монументом. Ми висловлюємо спонуку і згоду, радість і горе. Захоплення красою. Надію в молитві і в «Я тебе люблю». Слово – засіб порозуміння між людьми. Словом ми осягаємо світ – це інструмент пізнання, найцінніший дар природи. Людину і людство створило слово. Ми всі діти слова – від колискової пісні, від зародку цивілізації. Слово – ген культури, душа народу, жива пам’ять про все, що при нас і до нас було. У слові ми знаходимо свій самовияв, своє особисте «Я».Словом облаштовуємо довкілля – це робоче знаряддя і продуктивний чинник, що оцінюється в економічних вимірах, прибутками і збитками, заможністю і злиднями. Слово імпортується й іде на експорт. Слово – «ясна зброя» (М. Рильський), «зброя іскриста» (Леся Українка). Енергія атома, мирного чи злого, кориться йому, бо перед ним – слабка. Слово – це лінгвосфера Землі у локоні телерадіоефіру. Словом ми творимо світ фантастичних образів. Слово – лихе чи привітне, криве чи ласкаве, гостре чи улесливе, чорне чи красне, чесне чи нещире – є кодексом поведінки. З одного почутого слова ми розпізнаємо, хто є хто і звідки. Слово – візитна картка віку, професії, соціального стану. Країни і громадянства, рідного краю. Слово гуртує людей у народ і будує державу. Нарешті, слово охороняє культурну цілісність та інформаційний суверенітет нації від нашестя чужого слова (В.Радчук).
Опрацювання таблиці.
ФУНКЦІЇ МОВИ
|
1. КОМУНІКАТИВНА:
|
за допомогою мови люди обмінюються думками й почуттями; |
Найбільша розкіш на світі — це розкіш людського спілкування (Антуан де Сент-Екзюпері). Людина має схильність спiлкуватися з собi подiбними, тому що в такому станi бiльше почуває себе людиною. (І. Кант). |
2. ПІЗНАВАЛЬНА: |
передовсім через мову людина пізнає світ, здобуває знання про нього; |
Межi моєї мови означають межi мого свiту (Л. Вiтгенштейн). |
3.ВОЛЮНТАТИВНА (ВПЛИВУ): |
засобом мови люди впливають одне на одного: переконують, спонукають, застерігають, надихають. |
Словом можна вряту- вати, можна й убити. Красне слово – золотий ключ. Холодним словом серця не запалиш. (Нар.творч.) |
4.МИСЛЕОФОРМЛЮЮЧА:
|
думки формуються й виражаються тільки за допомогою мови; |
Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. (Максим Рильський). Слово — відлуння думки (Гюстав Флобер). |
5.НОМІНАТИВНА (НАЗИВАННЯ): |
за допомогою мови всі предмети, особи, явища тощо одержують свою назву; |
Отримати ім’я – значить укоренитись у ментальності, на ментальному рівні слова і тим самим знайти не смертність. (І. Мардов). |
6. ВИРАЖАЛЬНА: |
Через мову людина розкриває свій інтелект і реалізує свої здібності; |
Добре виражена думка звучить розумно всіма мовами (Джон Драйден). |
7. ЕМОЦІЙНА: |
за допомогою мови людина виражає свої почуття й пережи вання; |
Мова та слова— гілка та листя серця й свідчать про те, сухе чи зелене воно (Антоніо Перес). |
8. ЕСТЕТИЧНА: |
через мову людина увиразнює свої смаки й уподобання; мова – основа мистецтва; |
Мова має поетичну природу, навiть окреме слово – це «малий твiр мистецтва». (Г. Глiнц). |
9. ОБ’ЄДНУВАЛЬНА: |
мова об’єднує людей, робить їх причетними до однієї спільноти. |
Рідна мова — мати єдності, батько громадянства і сторож держави (Мікалоюс Даукша). |
Творче осмислення висловлювання (робота в міні-групах).
Професійна діяльність неможлива без наявності контактів. Без обміну інформацією з метою успішного вирішення завдань. Спілкуання є вагомою складовою професійної діяльності. Існує думка, що в нашій країні майже 80% проблем будь-якої організації виникає внаслідок неефективного спілкування. Д. Рокфеллер стверджував, що «вміння спілкуватися з людьми – це товар, який можна купити так, як ми купуємо цукор або каву. І я заплачу за це вміння більше, ніж за щось інше на світі».
Спілкування, персональні контакти є одним з важливих параметрів, за якими журнал Foreign Policy визначає рівень глобалізації країни. У першу п'ятірку найглобалізованіших країн за цим показником увійшли Ірландія, Швейцарія, Сингапур та Нідерланди. Україна в цьому списку посідає 42 місце з 65 країн, що брали участь у рейтингу (Л.Г.Чайка).
ІV. Виконання системи завдань творчого характеру
Складання сенкану зі словом «мова».
Мова.
Українська, милозвучна.
Об’єднує, впливає, увиразнює.
Піднімає духовний світ людини.
Скарб.
Лінгвістична гра «Закінчи речення».
З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з …..
Знаряддя, що вивищує людину над світом - ….
І завжди і скрізь наш учитель – ….
Схованка мудрості й невмирущості народу -….
Знати мову потрібно….
Зникає мова - ……
Священний обов’язок кожного з нас -
Диктант із завданням.
Завершити прислів’я.
Шабля ранить голову, а слово — …. Удар забувається, а слово …. Вола в'яжуть мотуззям, а людину… Слово до слова — зложиться ... Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері …. Коня керують уздами, а ... словом. Словом і … можна збудувати. Краще переконувати …, як кулаками.
Народна творчість.
Для довідок. Душу. Пам'ятається. Словом. Мова. Не зайдеш. Чоловіка. Місто. Словом.
Навчальний диктант.
Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодіваймо цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса (В.Сухомлинський).
Підбиття підсумків уроку.
Домашнє завдання.
Мова – скарбниця духовності народу.
Слово гуртує людей у народ і будує державу.
Слово – візитна картка віку, професії, країни, рідного краю.