28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

План-конспект уроку з української мови для 8 класу "Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу"

Про матеріал

Тема: Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.

Мета: пояснити основні функції мови, основну увагу зосередивши на таких, як гносеологічна, комунікативна, волюнтативна; виховувати любов і повагу до рідної мови; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, комунікативні вміння, емоційну й естетичну сфери, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови для 8 класу

Тема: Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.

Мета: пояснити основні функції мови, основну увагу зосередивши на таких, як  гносеологічна,  комунікативна, волюнтативна; виховувати любов і повагу до рідної мови; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, комунікативні вміння, емоційну й  естетичну сфери, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця «Функції мови», підручник.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку.

ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності восьмикласників.

Творче спостереження з елементами аналізу

  • Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Яка  тема цього тексту? Сформулюйте основну його думку. Які аргументи на підтвердження основної думки наводить автор? До якого типу мовлення належить текст? Який стиль мовлення використано у тексті?

Слово вчить і клекоче, коле і пестить, підносить і очищає, воно може бути ковадлом і струною, кастетом і опахалом, тавром і знаменом, аналітичною лупою і монументом. Ми висловлюємо спонуку і згоду, радість і горе. Захоплення красою. Надію в молитві і в «Я тебе люблю». Слово – засіб порозуміння між людьми. Словом ми осягаємо світ – це інструмент пізнання, найцінніший дар природи. Людину і людство створило слово. Ми всі діти слова – від колискової пісні, від зародку цивілізації. Слово – ген культури, душа народу, жива пам’ять про все, що при нас і до нас було. У слові ми знаходимо свій самовияв, своє особисте «Я».Словом облаштовуємо довкілля – це робоче знаряддя і продуктивний чинник, що оцінюється в економічних вимірах, прибутками і збитками, заможністю і злиднями. Слово імпортується й іде на експорт. Слово – «ясна зброя» (М. Рильський), «зброя іскриста» (Леся Українка). Енергія атома, мирного чи злого, кориться йому, бо перед ним – слабка. Слово – це лінгвосфера Землі у локоні телерадіоефіру. Словом ми творимо світ фантастичних образів. Слово – лихе чи привітне, криве чи ласкаве, гостре чи улесливе, чорне чи красне, чесне чи нещире – є кодексом поведінки. З одного почутого слова ми розпізнаємо, хто є хто і звідки. Слово – візитна картка віку, професії, соціального стану. Країни і громадянства, рідного краю. Слово гуртує людей у народ і будує державу. Нарешті, слово охороняє культурну цілісність та інформаційний суверенітет нації від нашестя чужого слова (В.Радчук).

 

  • За текстом визначте найважливіші функції мови і запишіть їх. Усно сформулюйте, що для Вас означає СЛОВО.

 

Опрацювання таблиці.

 

 

ФУНКЦІЇ МОВИ

 

1. КОМУНІКАТИВНА:

 

за допомогою мови люди обмінюються думками й почуттями;

Найбільша розкіш на світі — це розкіш людського спілкування (Антуан де Сент-Екзюпері).

Людина має схильність спiлкуватися з собi подiбними, тому що в такому станi бiльше почуває себе людиною. (І. Кант).

2. ПІЗНАВАЛЬНА:

передовсім через мову людина пізнає світ, здобуває знання про нього;

Межi моєї мови означають межi мого свiту (Л. Вiтгенштейн).

3.ВОЛЮНТАТИВНА (ВПЛИВУ):

засобом мови люди впливають одне на одного: переконують, спонукають, застерігають, надихають.

Словом можна вряту- вати, можна й убити.  Красне слово – золотий ключ.  Холодним словом серця не запалиш. (Нар.творч.)

4.МИСЛЕОФОРМЛЮЮЧА:

 

 

думки формуються й виражаються тільки за допомогою мови;

Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. (Максим Рильський).

Слово — відлуння думки (Гюстав Флобер).

5.НОМІНАТИВНА (НАЗИВАННЯ):

за допомогою мови всі предмети, особи, явища тощо одержують свою назву;

Отримати ім’я – значить укоренитись у ментальності, на ментальному рівні слова і тим самим знайти не смертність.

 (І. Мардов).

6. ВИРАЖАЛЬНА:

Через мову людина розкриває свій інтелект і реалізує свої здібності;

Добре виражена думка звучить розумно всіма мовами (Джон Драйден).

7. ЕМОЦІЙНА:

за допомогою мови людина виражає свої почуття й пережи вання;

Мова та слова— гілка та листя серця й свідчать про те, сухе чи зелене воно (Антоніо Перес).

8. ЕСТЕТИЧНА:

через мову людина увиразнює свої смаки й уподобання; мова – основа мистецтва;

Мова має поетичну природу, навiть окреме слово – це «малий твiр мистецтва». (Г. Глiнц).

9. ОБЄДНУВАЛЬНА:

мова обєднує людей, робить їх причетними до однієї спільноти.

Рідна мова — мати єдності, батько громадянства і сторож держави (Мікалоюс Даукша).

 

Творче осмислення висловлювання (робота в міні-групах).

  • Прочитайте текст. Об’єднавшись в міні-групи, спростувати або довести твердження, що від уміння спілкуватися залежить досягнення вершин у професійній діяльності.

Професійна діяльність неможлива без наявності контактів. Без обміну інформацією з метою успішного вирішення завдань. Спілкуання є вагомою складовою професійної діяльності. Існує думка, що в нашій країні майже 80% проблем будь-якої організації виникає внаслідок неефективного спілкування. Д. Рокфеллер стверджував, що «вміння спілкуватися з людьми – це товар, який можна купити так, як ми купуємо цукор або каву. І я заплачу за це вміння більше, ніж за щось інше на світі».

Спілкування, персональні контакти є одним з важливих параметрів, за якими журнал Foreign Policy визначає рівень глобалізації країни. У першу п'ятірку найглобалізованіших країн за цим показником увійшли Ірландія, Швейцарія, Сингапур та Нідерланди. Україна в цьому списку посідає 42 місце з 65 країн, що брали участь у рейтингу (Л.Г.Чайка).

  • Чи легко виступати вам перед аудиторією?
  • Чи завжди процес спілкування приносить вам насолоду?
  • Що потрібно для того, щоб бути цікавим співрозмовником?

 

ІV. Виконання  системи завдань творчого характеру

Складання сенкану зі словом «мова».

Мова.

Українська, милозвучна.

Об’єднує, впливає, увиразнює.

Піднімає духовний світ людини.

Скарб.

Лінгвістична гра «Закінчи речення».

З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з …..

Знаряддя, що вивищує людину над світом - ….

І завжди і скрізь наш учитель – ….

Схованка мудрості й невмирущості народу -….

Знати мову потрібно….

Зникає мова - ……

Священний обов’язок кожного з нас -

Диктант із завданням.

Завершити прислів’я.

Шабля ранить голову, а слово — …. Удар забувається, а слово …. Вола в'яжуть мотуззям, а людину… Слово до слова — зложиться ... Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері …. Коня керують уздами, а ... словом. Словом і можна збудувати. Краще переконувати , як кулаками.

                                                                                           Народна творчість.

Для довідок. Душу. Пам'ятається. Словом. Мова. Не зайдеш. Чоловіка. Місто. Словом. 

Навчальний диктант.

Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодіваймо цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса (В.Сухомлинський).

Підбиття підсумків уроку.

Домашнє завдання.

  • Підготуйте невеликий текст виступу на 2 хвилини на одну з тем:

Мова – скарбниця духовності народу.

Слово гуртує людей у народ і будує державу.

Слово – візитна картка віку, професії, країни, рідного краю.

 

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку