8 жовтня четвер
План-конспект дистанційного уроку
ПІБ та посада викладача |
вчитель української мови та літератури Бесараб Марія Олексіївна
|
Назва предмету |
Українська мова |
Дата. Клас |
8 жовтня 8т |
Базовий підручник |
О.П.Глазова. Українська мова 8клас |
Цілі уроку |
|
Тема уроку |
17-18) Граматична помилка та її умовне позначення |
Необхідне технічне обладнання |
Комп’ютер, телефон |
Тези та зміст |
Види граматичних помилокДо типових граматичних помилок відносять такі: 1) морфемні й словотвірні - помилки, спричинені: а) уживанням нетипових для української мови словотворчих засобів, найчастіше суфіксів: атомщики, непередбачувальні, поставщиків, датчанин; б) порушенням закономірностей поєднання твірної основи й словотворчого засобу в похідному слові: подмінять, двохтрубне. 2) морфологічні - помилки, що спричинені невідповідністю формального вираження якогось із граматичних значень тієї чи тієї повнозначної (самостійної) частини мови - роду, числа, відмінка, ступеня порівняння, особи, часу, способу, стану, виду. Залежно від частиномовної приналежності помилки виокремлюються такі різновиди морфологічних помилок: а) іменникові: а1) неправильне вживання відмінкових форм: У тих степах випасали конів татари, турки й волохи; на чолі з Віктором Ющенко, заливають водой, по дорогам, Ігоре Костянтиновичу; а2) неправильне вживання числових форм: заслухано інформації, консерва «Шпроти»; Жінка не знала радостів у житті. а3) неправильна родова кваліфікація форм: головна біль, найефективніша шампунь, НАТО висадив війська; близько двадцяти гривнів. б) прикметникові: б1) неправильне утворення форм ступенів порівняння якісних прикметників: Найбільш спритнішим виявився Сергій; один з найпередовіших районів, самі справжні гоніння. б2) неправильне утворення відмінкових форм прикметників: на природніх угіддях, на слабком вогні; в) числівникові: в1) неправильне утворення форм числівників: Від п'ятидесяти до шестидесяти відсотків; семистами, тисячу дев 'ятисотий. в2) неправильне утворення форм числівників у структурі складних слів інших частин мови та відчислівникових утворень: Учора ми відсвяткували п'ятидесятиріччя бабусі, дві треті (=дві третини). г) займенникові: г1) неправильне утворення відмінкових форм займенників (крім написання разом, через дефіс): зобов 'язаний усим, саме завдяки ньому, на їй була відповідальність. г2) неправильне вживання форм їх /їхній: Це була їх помилка. ґ) прислівникові: ґ1) неправильне утворення форм ступенів порівняння якісних прислівників: Найбільш спритніше це зробив Сергій; більш вдаліше, найбільш зрозуміліше; д) дієслівні: д1) неправильне утворення станових форм: Я вибачаюся. Вони знемагалися від спеки й голоду. д2) неправильне утворення особових форм дійсного способу: На заняттях ми розучуєм нові пісні; воду звільнюють, купляйте продукти, викличіть лікаря, хотять, їсиш; ходе, гноють. АЛЕ: гноЄш, пишИш - орфографічна помилка. д3) неправильне утворення форм умовного способу: Якби б вони тільки говорили. Вони думають би щось корисне зробити. д4) неправильне утворення форм наказового способу: давайте дружно працювати. д5) неправильне утворення форм дієприкметників: Книжку прихильно зустріла читаючий загал, робивший ці підлості. д6) неправильне утворення форм дієприслівників: Читаючі ці рядки, я плакала від болю. Думая що йому все минеться, Чіпка знову йшов на злочини; придбаваючи необхідні матеріали. д7) неправильне утворення форм на -но, -то: Але його так і не було зіпсувато; У відносинах із природою палицю дуже перегнено сучасними людьми. д8) неправильне утворення видових форм: Кожного разу вони розмсіювалися над нещасним однокласником. УВАГА! Порушення, пов'язані з уживанням службових частин мови не належать до групи морфологічних, оскільки їх службовий статус переводить їх у розряд синтаксичних засобів. Порушення, пов'язані з уживанням прийменників, часток, сполучників, варто кваліфікувати залежно від контексту або як синтаксичні, або як орфографічні (коли небудь, абож, всеж-таки), або як лексичні (так як = оскільки, тому що). 3) синтаксичні - помилки, що спричинені незабезпеченням передбаченої граматичним ладом української мови побудови конструкцій (словосполучень, речень, надфразних єдностей) відповідно до усталених моделей синтаксичних зв'язків і відношень. Залежно від складності конструкції можуть бути виділені помилки на рівні: а)словосполучень: а1) неправильне узгодження: чудова шампунь; а2.1) неправильне безприйменникове керування: Щиро дякую вас; навчання математиці; а2.2) неправильне керування, засноване на нетиповому поєднанні іменника з прикметником: Сьогодні я написала двоє листів друзям. а2.3) неправильне прийменникове керування, засноване на: а2.3.1) неправильному виборі прийменника: Комітет по захисту прав споживачів; Знущання над малим бізнесом; а2.3.2) уживанні одного прийменника в значенні іншого: Реконструкція коштувала біля двадцяти тисяч гривень; б)простих речень: б1) неправильна координація підмета й присудка: Ви правильно говорила про це у своєму виступі;
66) використання займенника, що нееквівалентний замінюваній формі, або неадекватний контексту: Вона любила свою маму й тата. Знання законів природи та їх відповідності законам суспільства надзвичайно важливе. Діти любили їхню (=свою) маму. в) складних речень: в1) відрив підрядного означального речення від пояснюваного слова: Я порадив колегам бути уважнішими в доборі ілюстрацій, що працюють у другу зміну. в2) немотивована парцеляція: Він зрозумів свою помилку. Але коли це вже було запізно; в3) використання займенника, що нееквівалентний замінюваній формі, або неадекватний контексту: Дійсно, людство має змінити своє ставлення до природи, і замість бездушного викачування ресурсів, вона має знайти нові шляхи гармонійого співіснування; Це слабке та беззахисне створіння, яке залежить від всіх та всього, що її оточує. в4) недоречне використання або невикористання сполучного засобу: Доречним прикладом є низка катастроф, що зазнала Японія навесні 2011 року. г) вищому за речення: г1) використання займенника, що нееквівалентний замінюваній формі, або неадекватний контексту. г2) поєднання речень недоречними засобами (повторенням і, також, по-перше, з другого боку, але, проте, а, бо, тому що).
|
Практичне завдання |
https://youtu.be/FBU8xnGodFk (Неправильно побудоване речення або граматична помилка в реченні: типове завдання ЗНО) –Анна Огойко -9хв
https://youtu.be/EvkjyNJpWNo ( Граматичну помилку допущено...
|