12 жовтня понеділок
План-конспект дистанційного уроку
ПІБ та посада викладача |
вчитель української мови та літератури Бесараб Марія Олексіївна
|
Назва предмету |
Українська мова |
Дата. Клас |
12 жовтня 7т |
Базовий підручник |
О.П.Глазова. Українська мова 7 клас |
Цілі уроку |
|
Тема уроку |
19 - 20) Контрольний стислий письмовий переказ розповідного тексту художнього стилю про виконання певних дій |
Необхідне технічне обладнання |
Комп’ютер, телефон |
Тези та зміст |
Що ви знаэте про технологію випікання хліба?
А як це робили наші бабусі і прабабусі?
Мамині паляниці
Впоравшись, мати витягували з печі макітру з теплою водою, ретельно вимивали руки і, висушивши свіжим рушником, казали приповідку: «Бог на поміч». Брали борошно, внесене із комори, і починали пересівати. У неньчиних руках сито ходором ходить, поплескуючись у долонях, і біла пороша настелює пухку ковдру. Зістукавши ночви, висипають борошно в пічну діжу, затим додають кислого молока і дерев’яною лопаткою розмішують його.
Розмісивши борошно з молоком, мати розмочують у теплій воді кавалочок тіста, що лишився од минулої випічки, бо без нього замішок не вчиниться, не зійде він пухким тілом.
Коли ж кваснець заправлено, висаджуємо діжу на окраїну печі, укутуємо куфайкою і покриваємо зверху чистим рушником, щоб «хліб не захолов і вчасно зійшов». Незабаром кімната освітлювалася живими зайчиками, спалахували сухі дрівцята, потріскуючи голосними пострілами. Піч гоготіла, коли полум'я лизало своїм язиком челюсті.
Доки варилося снідання, мати місила тісто. То було цікаве видовисько. Материні руки раз по раз занурювалися в діжу, од чого ослінчик аж двигтів. Тісто вимішувалося, крутішало.
Мати була вся в роботі - викачувала хліб. Легкими рухами рук вона витягувала опецьок тіста, вмокала у воду руки, щоб воно не прилипало, й, перекидаючи з однієї долоні в другу, формувала круглу, наче сонце, хлібину. Злегка поплескавши верхівку, ненька клала паляницю на рушник. Робила вона це так вправно, що я навіть не встигав уволю надивитися. Доки мати викачувала останню, найменшу паляничку, що призначалася мені, я біг за лопатою і, внісши, приставляв її до припечі. На лопату клали капустяний листок, змащений олією або притрушений борошном, й усаджували хлібину. Біле тісто паляниці наскрізь обдувало гарячим духом печі. Нагнічені челюсті печі покліпували, наче в безмісячну ніч зорі. Іскорками розжареної сажі здригався жар. Зробивши виделкою кілька проштрихів, мати шугала лопату з хлібиною в гарячу утробу печі; потім другу, третю, аж доки не сховалася за челюстями й моя паляничка. …Згодом ненька заглядають у піч, витягують буханець, важать у руці — якщо важкуватий, значить ще не надійшла пора виймати. Лише за другим чи третім заходом, коли від легкого постуку низ паляниці одгукнеться подзвоном, почнуть виймати зарум’янілі хлібини й розсаджувати їх вервечкою на розісланий рушник. Кожен буханець неодмінно видмухають, ошкребуть нижню скоринку від залишків капустяного листя, і вони стають чистенькі, зарум’янілі, а зі споду наче людська п’ятірня відбилася… І як тільки хліб трохи остигне, мати змащують його здором. Верх хлібини робиться блискучим, запашнішим. Затим прикривають святковим рушником, «щоб достигали». Хліб на столі — то найбільше багатство, і до нього треба зі святістю ставитися.
Вжиті в тексті художні засоби надають висловленню образності. Завдяки їм автор тексту може передати найтонші особливості будь-якого явища, точно, виразно, яскраво відтворити уявлювані образи. Підв’язувалися — вживання апострофа після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї. Святець — вживання м’якого знака в кінці слова після д, т, з, с, ц, л, н, які позначають м’які приголосні. Неньчині — вживання м’якого знака в утворених присвійних прикметниках. Обіруччя — написання подовжених приголосних. Ослінчик — м’який знак не пишеться у буквосполученнях лц, нц, лч, нч, які походять із лк, нк. Ліжкові — написання сумнівних приголосних (перевірочне слово ліжечко). Уволю — чергування у/в. План:
I. Підготовка до важливої справи.
II. Вимішування тіста — цікаве видовисько. д. капустяні листочки;
ІІІ. Палянички сходять на рушнику
лопата біля печі; ІV. Випікання хліба.
V. Виймають зарум’янілі хлібини, чепурять. |
Практичне завдання |
Опрацювати матеріал у підручнику
с.54 – 56, 82 – 83 (конспект). Прослуховування тексту.
Словникова робота. |
Домашнє завдання |
Завершити роботу над переказом |