Урок "Дієприслівник як особлива форма дієслова"

Про матеріал
Одним із різновидів нестандартних форм навчання є урок-подорож. Він захоплює учнів можливістю подорожувати і брати участь у певних подіях, які носять навчальний характер. Однак необхідно, щоб кожне завдання і вправа, запропонована учням, мала не тільки емоційний вплив, а й дидактичне навантаження, сприяла засвоєнню певних мовних знань і правописних чи мовленнєвих умінь. На такому занятті школярі мають відчувати себе мандрівниками-дослідниками, першовідкривачами, вченими, які здійснюють пошук, роблять відкриття, узагальнюють свої спостереження, формулюють висновки, правила. Учитель на таких уроках виконує роль інструктора, який організовує роботу учнів, дає певні вказівки, поради. Підготовка уроку-подорожі передбачає: – вибір цікавого маршруту; – визначення дидактичної мети подорожі і кінцевих результатів; – побудову карти-схеми подорожі, на якій нанесено пункти зупинок; – продумування логічного зв’язку і наступності між етапами подорожі; – забезпечення мотивації перебування на кожній зупинці; – чітке формулювання завдань і вмотивованість їх виконання; – підпорядкованість усіх завдань досягненню мети уроку; – вироблення критеріїв оцінювання навчальної діяльності учнів; (визначення результатів навчання та зіставлення їх із поставленими цілями). Представлений урок - перший із циклу «Дієприслівник як особлива форма дієслова». В основі циклу, розробленого за технологією особистісно орієнтованого навчання, – елемент подорожі в країну Морфологію. Дієприслівник – та вершина, яку треба підкорити. Сходження на гору цікаве та водночас складне, бо треба долати багато перешкод. Та, щоуроку опановуючи новий матеріал, досягаючи успіху в різних видах робіт, ми підкорюємо омріяну вершину. Карта подорожі вказує напрям руху та фіксує матеріал, з яким необхідно ознайомитися. До кінця теми вона стає справжньою картою успіху, на якій представлені великі й маленькі дитячі досягнення.
Перегляд файлу

 

         

Урок української мови

з циклу «Дієприслівник як особлива форма дієслова»

 7 клас

«Підкорити вершину»

 

Тема. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: дати поняття по дієприслівник як особливу форму дієслова;

виробляти в учнів уміння розпізнавати дієприслівник в реченні, визначати їх граматичні ознаки та синтаксичну роль;

розвивати увагу, вміння зв’язно висловлювати думку, критично мислити; виховувати любов до природи рідного краю,  прагнення до успіху, вміння працювати в команді, потребу у творчості.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-подорож.

Обладнання: карта подорожі, проектор, таблиця «Ознаки дієприслвника», підручник, кольорові олівці, фото Карпат.

Методи, прийоми та форми роботи: бесіда, робота в групах, парах, метод маркування, «Мозковий штурм», створення ментальної карти, «Незакінчені речення», «Лінгвістична гра»

Формування компетентностей: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя,  загальнокультурна,  громадянська, соціальна, ініціативність і підприємливість, здоров’язбережувальна.

Очікувані результати діяльності учнів:

Знаннєва складова

учень знає загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника;

розуміє та пояснює значення дієприслівника в мовленні.

Діяльнісна складова

знаходить дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні;

відрізняє дієприслівник від дієприкметника;

визначає граматичні ознаки дієприслівника;

виправляє помилки у вживанні  дієприслівників;

складає тексти з дієприслівниками.

Ціннісна складова

критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприслівникових зворотів;

з повагою ставиться до людських захоплень, творчості як розвитку здібностей і талантів.

Хід уроку

Про свої справжні можливості

 людина дізнається зі своїх звершень

 

Данте Алігєрі

 дІ. Організаційний момент.

Створення емоційного настрою

- Погляньте на свого товариша по парті, посміхніться. Висловіть один одному побажання на сьогоднішній урок (успіху, нових відкриттів, досягнень тощо). Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.

    Робота з епіграфом

  •         Як ви розумієте висловлювання Данте?

(Діти висловлюють свої думки)

  • Отже, пропоную вам упродовж наступної теми здійснити звершення, які допоможуть розкрити власні можливості, підвищити рівень самооцінки, зробити крок до пізнання самих себе.

ІІ. Цілепокладання.

        На шляху до самовдосконалення людина опановує нові знання, набуває необхідних умінь. Прагнучи добре володіти рідною мовою, другий рік ми мандруємо стежками країни Морфологія. Багато частин мови, які стали справжніми гірськими вершинами, ми вивчили. Назвіть їх, будь ласка.

  • Іменник, прикметник, числівник, займенник.
  • Згадайте, до якої вершини ми торуємо шлях упродовж останніх уроків?
  • Дієслово.
  • Які форми дієслова вам відомі?
  • Особові дієслова, інфінітив, безособові, дієприкметник, дієприслівник.

- Які вивчені нами?

- Особові дієслова, інфінітив, безособові, дієприкметник.

  • Отож, наші мандри тривають. На яку «гору»  почнемо сходження сьогодні?
  • Дієприслівник.

ІІІ. Планування навчальної діяльності.

  • Про що ви хочете дізнатися на уроці?

(Дізнатися, що таке дієприслівник, навчитися знаходити його в тексті, правила написання дієприслівника).

   -    Упродовж шести уроків ми цілеспрямовано будемо рухатися до знань. Розгляньте карту нашої подорожі.

Похожее изображение 

 

 

ДІЄПРИСЛІВНИК

Узагальнення знань

Не з дієприслівниками

 

И, і після ж, ч у кінці

дієприслівників

 

Дієприслівниковий зворот

 

Вид і час

Дієприслівник як особлива форма дієслова

 

 

 

 

 

 

 

      На шляху до вершини «Дієприслівник» будуть перепони, кожна з яких потребуватиме від вас зосередженості, наполегливості, самовіддачі. Вас чекає робота в групах, парах, індивідуальна.  Та, подолавши всі перешкоди, ви зробите крок до здобуття освіти, підвищите рівень самооцінки, набудете досвіду. Сподіваюсь, що карта подорожі стане для вас і картою успіху! Отже, рушаймо!

ІV. Технологічний етап.

«Мозковий штурм»

  • Поясніть походження терміна «дієприслівник».

Діти висловлюють припущення: термін «дієприслівник» вказує на те, що в цій формі дієслова поєднуються ознаки дієслова і прислівника.

Ознайомлення з таблицею на екрані «Ознаки дієприслівника» в парах.

Кожна пара ілюструє одну з ознак власними прикладами.

 

 

Спільні ознаки

З дієсловом

З прислівником

  1. Має близьке лексичне значення,  спільну основу: шукати – шукаючи
  2. Вид (доконаний і недоконаний): роблячи, зробивши;
  3. Перехідність: читаючи (що?) книгу, прицюючи (з ким?) з батьком.
  4. Може мати залежні слова: обдарувавши (як?) щедро,

           зустрічаючи (що?) весну.

      Дієприслівник із залежними     словами утворює дієприслівниковий зворот.

  1. Незмінний: прославляючи, опинившись.
  2. Виконує роль обставини в реченні.

  

Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника, застосовуючи метод маркування. Робота в групах.

Таблиця маркування 

+

!

-

?

Я це знав

Це для мене нове

Це протирічить тому, що я знав

Я хочу знати про це більше

 

Створення та презентація ментальної карти «Дієприслівник» в групах за теоретичним матеріалом підручник.

 

Карта створюється на аркушах А4 друкованими літерами різними кольорами.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Трава низенька-низенька. (Усі присіли) 

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору) 

Вітер дерева колише-гойдає. (Обертаються) 

То вліво, то вправо нахиляє. (Нахил вправо, вліво) 

То вгору, то назад. (Потягуються вгору, назад) 

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед) 

Птахи летять – відлітають. (Махають руками) 

А учні тихенько за парти сідають. (Усі сідають).

Вибірковий диктант. З-поміж форм дієслова виписати дієприслівники, визначити їх вид.

 

 Передбачити, передбачений, передбачивши, передбачено; зупинити, зупиняючи, зупинено, зупинений; забутий, забути, забуто, забувши; писавши, писано, писати, писаний; переказати, перказаний, перказавши, переказано; сказавши, сказано, сказаний, сказати.

 

Взаємоперевірка диктанту в парах.

 

Дослідницька робота з текстом. Знайти дієприслівники, заповнити таблицю за зразком. Дати відповідь на питання: хто є виконавцем основної та додаткової дій у реченнях?

Предмет, що виконує основну й додаткову дію

Основна дія, яку називає дієслово-присудок

Додаткова дія, яку називає дієприслівник

землі

простяглись

розіславшись

 

 

 

На півдні України простяглись родючі землі Таврії, розіславшись зеленою скатертиною. У цьому мальовничому куточку розкинулися безплідні сипучі піски, захопивши площу в сто п’ятдесят тисяч гектарів. Тут часто дме злий, колючий вітер, здіймаючи вгору темну хмару піску. Шаленіє буря, посипаючи піском сади, поля, вириваючи з корінням квролі саджанці й молоді дерева. Та їх знову висаджують лісники, оживляючи пустелю. Сьогодні, насаджуючи сосни, вони створюють лісову казку над Дніпром.

Висновки учнів:  головна й додаткова дія виконується одним предметом.

Лінгвістична гра «Я редактор»

Готуючись до написання твору, учням необхідно було скласти його план.

Йдучи до школи, почався дощ.

Почувши знайому мелодію, меня захотілося співати.

Творча робота

  • Похожее изображениеСьогодні ви наполегливо працюєте. Як справжні альпіністи, цілеспрямовано йдете до вершини.

       Цікаво, а що ви бачите          навколо, що відчуваєте?

  •  Яких тварин зустріли, які рослини помітили?
  • Як змінюється температура повітря? Складіть розповідь, використовуючи дієприслівники.

Виступи груп «Шлях до вершини»

V. Контрольно-оцінювальний етап

Позаду лишається перша сходинка до вершини. Сподіваюсь, що ми її успішно подолали. Давайте перевіримо себе.

«Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці я дізнався ...
  • Я навчився....
  • Мені траплялися труднощі...
  • Мені слід звернути увагу ....

А  ваш найбільший успіх сьогодні не тільки візьміть із собою, а й  залиште, будь ласка, на карті подорожі. Адже наші мандри тривають!

Наліпки із записаними успіхами діти мають прикріпити до першого уроку – першої перешкоди на карті.

 

 

 

Самооцінювання за картками.

Робота з таблицею «Ознаки дієприслівника»

Участь у створенні ментальної карти

Вибірковий диктант

Дослідницька робота

Редагування

Творча робота

1

2

2

2

2

3

 

 

 

 

 

 

   Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал;

дібрати та записати з художньої літератури 6 речень з дієприслівниками.

 

 

Література

  1. http://lib.iitta.gov.ua/11071/1/%D0%9A.%20%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0.%20%D0%9D%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BD%D1%96%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8%20%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
  2. http://alive-inter.net/ukr/referat-53888zpfpm

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Галабурда Роман Степанович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
1393
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку