18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Матеріали до уроку з художньої культури

Про матеріал
У Китаї, країні гір та неосяжних річкових долин, стихії безмежної природи мали владу над людиною. Саме тому еталоном життя китайців стала сама природа, уособлення релігійних уявлень і філософських роздумів, вона сприймалася як величезний Космос, маленькою частинкою якого була людина. Все життя людини, вся її духовна діяльність стали співвідноситися з природою, а спілкування з нею перетворилося на складну та деталізовану естетичну систему. Відкриття естетичної цінності природи зумовило формування своєрідного просторового мислення, внаслідок чого виник самостійний жанр — пейзажний живопис. Саме він на десятки віків став провідним видом китайського мистецтва.
Перегляд файлу

                    "Образотворче мистецтво Далекого Сходу".

 

Слайд 2

У Китаї, країні гір та неосяжних річкових долин, стихії безмежної природи мали владу над людиною. Саме тому еталоном життя китайців стала сама природа, уособлення релігійних уявлень і філософських роздумів, вона сприймалася як величезний Космос, маленькою частинкою якого була людина. Все життя людини, вся її духовна діяльність стали співвідноситися з природою, а спілкування з нею перетворилося на складну та деталізовану естетичну систему. Відкриття естетичної цінності природи зумовило формування своєрідного просторового мислення, внаслідок чого виник самостійний жанр — пейзажний живопис. Саме він на десятки віків став провідним видом китайського мистецтва. 

Слайд 3

Картини-сувої

У китайському живописі існує особливий вид картин ̶ картини-сувої.

Живопис наклеювався на цупкий папір, обрамленням йому слугувала досить широка смуга шовку. Картина зберігалася зазвичай у спеціальному

футлярі, згорнута, ніби рулон паперу. Звідси і її назва ̶ сувій.

Сувої були двох видів ̶ горизонтальні й вертикальні.

Слайд 4

Між китайською каліграфією й живописом так багато спільного, що вони вважаються рідними сестрами

Вишуканість ієрогліфів і поезія вірша не тільки доповнювали й підкреслювали основний зміст та ідею картини, але й, поєднуючись, надавали їй особливої краси й завершеності

Слайд 5

«...світле вікно, чистий стіл, прекрасний пензель, туш, шовк 
і тушниця приносять людям естетичну насолоду, створюючи особливу атмосферу художності під час роботи живописця».

Слайд 6

Зображення дикої сливи в Китаї надзвичайно популярне. Квіти, 
з їхніми ніжними білими або рожевими пелюстками, персоніфікували сонячне начало, у живописі їх ототожнювали із чоловічим началом янь, а стовбур і галуззя, наповнені соками землі, виражали силу інь (жіночого начала). Квіти сливи символізують шляхетну чистоту, стійкість, непохитність.

Слайд 7

Китайські картини – мистецтво, яке є неможливим без «співучасті» автора 
і глядача.

Слайд 8

В арсеналі художника було чимало образотворчих мотивів ̶ гори, сосни, камені, водні потоки тощо. Це були не просто образотворчі мотиви, це були символи, які в комбінації являли собою побажання.

Так, старе каміння символізувало довголіття, а бамбук був символом істинно шляхетної людини, яка, згинаючись від життєвих негод, завжди знаходить у собі сили піднятися і як мудрість життя вбирає так само, як бамбук вологу.

Слайд 9

Яке побажання, з погляду китайських філософів, зашифроване в цій картині? (бамбук був символом істинно шляхетної людини, мудрість життя)

Слайд 10 жанри живопису

І група. «Гори і води» (пейзаж);

ІІ група. Жанр «квіти і птахи»;

ІІІ група. Каліграфічне письмо

IV група. Портрет.

Жанри

Особливості жанру

Символіка

Портретний — жень-у- хуа («люди»

За вимогами жанру необхідно було «передавати» у портреті внутрішній світ людини, зважаючи також на зовнішню схожість; він охоплював усе, що стосується образу людини: портрет, історичні та міфологічні сюжети, сцени палацового буття. Побутові сцени вражають реалістичністю і довершеністю, витонченістю й живописністю

Змальовуючи славетних імператорів і палацових красунь, живописці відтворювали не тільки атмосферу життя й побуту палацу, а й тогочасний ідеал земної краси — маленьку, тендітну жінку із крихітними ступнями, довгим

чорним прямим волоссям

Пейзажний — хуа няо («квіти та птахи») та шачь-шуй («гори та води»)

Хуа-няо («квіти та птахи»)

 

Для цього жанру е характерними теми рослин (квітів, трави, бамбуку), каменів, птахів. З-поміж чотирьох так званих благородних рослин, що назавжди закріпилися в живописі Китаю (орхідея, бамбук, мей-хуа та хризантема), найулюбленішим образом стала дика слива — мей-хуа (один із найпоширеніших декоративних мотивів у прикладному мистецтві та філософських мотивів — у живописі й поезії)

Квіти дикої сливи символізують благородну чистоту, незламну стійкість: стрункий бамбук — стійкість і му-           1 дрість; гранат із численними зернятами — велику родину; поєднання сосни, бамбука та дикої сливи — вірну дружбу; персик — безсмертя

Шань-шуй («гори та води»)

Панорамні картини наповнені скелями і горами, оповитими хмарами, туманами, крізь які ледь помітними є ліси, людські домівки, човни тощо. Подібні зображення вільно текли сувоєм, їх обмежувала лише його довжина. Художники завдяки лише попереднім спостереженням і багатій уяві створювали ідеальні пейзажні композиції з метою передати якомога точніше свої почуття й настрої. Композиційна побудова, особливості перспективи були розраховані на те, щоб людина, яка сприймає твір, почувалася не центром світобудови, а лише маленькою її часткою

Пара качок означала вірне кохання, бамбук — благородство, сосна — довголіття. Символічність природи, філософське сприйняття часу та простору відобразилися у цьому жанрі, гармонійно поєднавши уявлення китайців про головні сили Всесвіту: величезні гори з крихітними деревцями на вершинах (чоловіче начало — ян), тихі озера та річкові плеса (жіноче начало — інь)

 Каліграфічне письмо

 

Китайська писемність (китайське письмо) — давній і загальновживаний спосіб запису китайської мови. Знаки китайської писемності, відомі як китайські ієрогліфи (букви Хань). Вік китайської писемності постійно уточнюється. За останніми дослідженнями, китайська ієрогліфіка виникла у VIII тис. до н. е. Китайські ієрогліфи упорядковані не за абетковим принципом. Кожний знак є словом’, так званою логограмою, або складовою певного слова. Ієрогліф або ієрогліфічна комбінація позначають фізичні об’єкти, абстрактні поняття або вимову. Кількість китайських ієрогліфів (згідно з китайським класичним словником Кансі) становить 47 035 знаків. Більшість із них є архаїзмами, що в сучасній китайській мові не вживаються

Усі ієрогліфи, зокрема й найскладніші , — – це набір цілком визначених елементів. Кожний з цих елементів містить первинні складові — риски.     | Існує сувора послідовність написання елементів із рисок та ієрогліфів із елементів. За легендою, завдяки китайським ієрогліфам людські істоти отримали можливість пізнавати принципи й основні закони будови Всесвіту. Злі духи не могли більше легко обманювати людей та брехати їм


 

 

А тепер звернімося до символіки кольорів у китайському живописі.

Жовтий.Позначає імперську владу й національну державність; водночас — смерть і світ мертвих. У пейзажній ліриці та пейзажному живописі жовтий колір, усупереч його лаоській символіці, є ознакою осені як кінця року і кінця (старості) людського життя. Буддійський жовтий колір (колір одягу яенців) сходить до одягу мандрівних аскетів.

Червоний колір ототожнюється з кольором свіжої крові. Його хроматичний ряд складає державну символіку (прапор), є колірною характеристикою і ранговими кольорами знаті (одяг, будинки, меблі), ним маркують радісні події в житті людей (новорічна обрядовість і атрибутика), асоціюючи із чоловічим началом (ян). Ще один ланцюжок асоціацій — зв’язок із культом родючості, жіночністю й весільною обрядовістю. Усі весільні атрибути китайських наречених — винятково червоного кольору. Якщо йдеться про зовнішність конкретної жінки, то епітет «червоний» передає її красу: «червона жінка» — красуня, «червоне обличчя» — – зовнішність красуні.

Синьо-зеленіш колір, зважаючи на етимологію ієрогліфа, що його позначає, спершу передавав безпосередньо зелений колір, точніше, колір листя. Опорними кольорами цього хроматичного ряду є зелений (люй), що здебільшого стосується рослинності, але також може вживатися і для позначення чорного волосся; синьо-блакитні кольори; кольори бірюзової гами. Кольори власне зеленої гами, окрім асоціацій із рослинністю, утілюють стихію води і жіноче космічне начало (інь). Тому будь-які поєднання з червоним кольором мають еротичну символіку, що простежується в літературно-поетичній образності (наприклад, описі червоних променів сонця, що ковзають по зеленій воді; червоних бутонів (кольорів) поміж зеленого листя). Кольори синьо-блакитної гами найчастіше символізують небо і небесний простір, хоча можуть застосовуватися і до води (зазвичай морських хвиль).

Білий колір є прийнятим траурним кольором, за винятком лаоської образності (де він передає Ідею порожнечі як визначальної властивості Дао, утілює чистоту його натхнення і духовних шукань особистості). У білому кольорі виокремлюють, зокрема: місячно-білий колір — для ритуального одягу; суто білий колір, що втілює внутрішню досконалість людини, а також природних реалій і предметів; декілька різновидів білого кольору з відтінками: «колір м’яса свіжої риби» (із рожевуватим відтінком), «колір слонової кістки» (із палевим відтінком), «колір снігу» (сріблясто-білий), «колір нефриту» (із трохи помітним зеленуватим або сіруватим відтінками).

Чорний колір асоціюється з ученістю й освітою, ставши кольором убрання вченого-книжника, наставника й учнів. Навіть для цього кольору визнавався окремий хроматичний ряд, у якому особливе місце посідає колір сюань – чорний із червонястим відтінком, за допомогою якого передавалися всі ті явища й сутності, що визначаються як «таємниче», «сокровенне».

 

Творче завдання: малювання у стилі китайського живопису.

Писання китайською каліграфією

https://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_1.pnghttps://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_2.png

https://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_3.pnghttps://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_4.png

 

 

 

 

 

 

https://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_5.pnghttps://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_6.pnghttps://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_7.pnghttps://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_8.png

https://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_9.pnghttps://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_10.pnghttps://fsd.kopilkaurokov.ru/uploads/user_file_539abe98b393f/konspiekt-uroku-z-khudozhn-oyi-kul-turi-obrazotvorchie-mistietstvo-daliekogho-skhodu_11.png

  1. Назвіть жанри китайського живопису.
  2. Перелічте основні ознаки пейзажного жанру (квіти та птахи) (Для цього жанру е характерними теми рослин (квітів, трави, бамбуку), каменів, птахів)
  3. Жовтий колір у китайському живописі символізує (імперську владу й національну державність; водночас — смерть і світ мертвих)
  4. Білий колір у китайському живописі символізує (прийнятим траурним кольором)

 

Індивідуальне (для учнів із достатнім та високим: рівнем навчальних досягнень): підготувати повідомлення про декоративно-прикладне мистецтво Близького Сходу (багдадську книжкову мініатюру, турецьке гончарне мистецтво, дамаські тканини, іранське килимарство).

 

 

docx
Додано
6 травня 2020
Переглядів
276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку