Подані завдання підібрані за технологією розвитку критичного мисленняю
До вивчення поеми Гомера «Іліада»
(основний акцент на гуманістичному пафосі твору та образах головних героїв)
Завдання склала Устіяновська В.М.,вч.ЗЛ СЗШ №10 м.Стрия Львівської області
І. На етапі актуалізації доцільно виконати такі завдання:
1. Літературний диктант «Впізнай героя»(за міфами Троянського циклу)
2. «Ти – мені, я – тобі»(поділ на 2 групи, кожна з яких задає своїм опонентам запитання на знання змісту.
3. Вправа «Відповідність»(кому належать слова і до кого звертається герой)
Стало таким же, як я, у троянському війську найкращим»
Ти сподівався? Й мене не страшився, бо я був далеко?»
Так же як я стоїть він на старості скорботнім порозі…»
Сам, перед очі того, хто стільки синів твоїх славних зброї позбавив?»
Я його днями й ночами, рясні проливаючи сльози!»
4. Запитання з однозначною відповіддю «ТАК» чи «НІ» (аргументують інші учні)
ІІ. На фазі усвідомлення змісту вважаю за потрібне виконати такі завдання:
Фрагмент твору |
Рефлексія (мої міркування) |
«…Батько безсмертних богів, терези золоті натягнувши, Кинув на шальки два жереби довгопечальної смерті – Гектора, коней баских упокірника, й другий – Ахілла, І посередині взяв…» |
Отже,як Гомер, так і давні греки, вірять, що все на світі залежить від волі безсмертних богів, саме вони вирішують хто має загинути на війні і коли вона має закінчитися… |
«…Не пощастить йому більше від нас ухилятись, Не допоможе і Феб дальносяжний, хоч як би старався Й повзав би в Зевса в ногах,… Тож зупинись на часину й спочинь! А сама я подамся До Пріаміда й схилю його вийти на бій із тобою!» Так говорила Афіна, і радо Ахілл їй скорився.» |
Я зрозуміла, що Афіна будь-що хоче допомогти ахейцям завоювати Трою і не гребує навіть хитрістю і обманом. До речі, Ахілл радо погоджується прийняти допомогу богині – це означає, що він не зовсім чесно має перемогти ворога. |
«Весь знемагаючи, Гектор одрік йому шоломосяйний: «Задля твоєї душі, і колін, і батьків твоїх рідних, Псам, я благаю, не кидай мене під човнами ахеїв, Матимеш золота й міді за це ти від мене багато; Щедрі дарунки мій батечко дасть тобі й мати шановна, Тільки верни моє тіло додому…» |
Звичайно, Гектор не боїться смерті. Та він розуміє, що вона принесе страждання батькові та дружині. Троянець готовий на будь-які жертви заради того, щоб рідні поховали його, як велять звичаї предків. |
«На землю тоді Пріам з колісниці зіскочив І, візника залишивши Ідея на місці, щоб бистрих Коней і мулів стеріг, подався їздець староденний Прямо додому, де Зевсові любий Ахілл мав оселю.» |
Я вважаю, що цар Пріам йде на все заради того, щоб ще хоч раз побачити свого сина та поховати його за звичаями предків. Ми бачимо приклад того, що батьківська любов сильніша понад усі небезпеки. |
«Син твій, старче, померлий до тебе вернувсь, Як велів ти, - Вже він на марах лежить. На світанку його ти побачиш І повезеш. А зараз пора про вечерю згадати…»
|
На мою думку, Ахілл дослухався до благань царя Пріама, який ризикує своїм життям, забуває про почуття власної гідності перед ворогом-вбивцею власного сина. Ахеєць відчув біль, жаль, співчуття до старого та зрозумів їхню спільну трагедію, викликану війною. |
«Рано ти, мужу мій любий пішов із життя і вдовою В домі мене залишаєш. Тож син наш- мале ще дитятко, Що породили його ми, бездольні, - квітучого віку Не досягне він, гадаю. Раніш-бо наш город дощенду Буде зруйновано…» |
Вважається, що обов’язок дружини – бути вірною своєму обранцеві до кінця життя. Такою є в поемі Гомера Андромаха. Вона оплакує смерть свого коханого, тужить з приводу цього та передчуває загибель Трої… |
Наприклад: війна – страждання, кровопролиття, ненависть, муки, ворожість, помста, смерть, туга, журба, нещастя, зброя, агресивність, біда…
- Уявляємо, що ми в машині часу перенеслися до оточеної Трої. Розповідь про те, як Гектор прощається з дружиною і сином (можна від імені героя)
- Від імені Одіссея розповідаємо як нам вдалося зруйнувати Трою.
4. Анкета героя
Клас ділиться на 2 групи, кожна з яких заповнює анкету Ахілла і Гектора.
Вік – юний
Батьки – морська богиня Фетіда та Пелей – земний правитель
Місце проживання – Фессалія
Зовнішність – красивий юнак, міцної статури
Вподобання, інтереси – військові вправи, зброя
Сімейний стан - неодружений
Слабкі риси – нестриманість, безпричинний гнів, жорстокість
Як загинув – від стріли Паріса, що потрапила в п’яту – єдине слабке місце
Вік – досить молодий чоловік
Батьки – цар Трої Пріам та цариця Гекуба
Місце проживання – місто Троя
Зовнішність – приємна
Вподобання, інтереси – військові забави, виховання сина
Сімейний стан – одружений, має дружину Андромаху і малолітнього сина
Слабкі риси – іноді вагається, сповнений непевності
Як загинув – у двобої з Ахіллом, від його зброї
ІІІ. На фазі рефлексії доречні такі завдання:
1)
Чи почалася б Троянська війна, якщо б Паріс віддав
золоте яблуко Гері або Афіні?
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА АХІЛЛА ТА ГЕКТОРА
АХІЛЛ ГЕКТОР
Роль (хто пише) |
Отримувач, аудиторія |
Форма |
Тема (про що) |
Гектор |
Ахілл |
побажання |
«…тільки верни моє тіло додому, щоб Трої синове й жони Троянські, вогнем попаливши, його поховали…» |
Афіна(в образі Дефіоба) |
Гектор |
просьба (підступна) |
«Спинімось, й дождім його(Ахілла) й будемо вдвох боронитись» |
Пріам |
Ахілл |
благання |
«Бійся, Ахілле, богів і зглянься ласкаво на мене. Рук убивці синів своїх я доторкаюсь руками…» |
Ахілл |
Патрокл (мертвий) |
звертання (голосіння) |
«О не гнівися, Патрокле, як навіть в Аїді почуєш, що світлого Гектора тіло віддав дорогому батькові я…» |
Андромаха |
Гектор |
плач |
«Рано ти, мужу мій любий, пішов із життя…» |
а) Ахілл
сильний, безстрашний
наздоганяє, б’ється, перемагає
вбиває ватажка троянців
Месник
б) Пріам
благородний, сивочолий
страждає, вимагає, благає
готовий на все заради сина
Сильний духом
в) Андромаха
вірна, розумна
кохає, співчуває, сподівається
плаче над тілом чоловіка
Біль втрати
г) Паріс
благородний, легковажний
закохується, освідчується, страждає
викрадає прекрасну Єлену
Спричинив війну