Матеріали досвіду роботи "Впровадження ІКТ в практику роботи бібліотеки як засіб розвитку творчого читача"

Про матеріал
Сьогодні бібліотекар має бути медіафахівцем. Він повинен допомагати користувачам орієнтуватись у розмаїтті інформації. Оволодіння інформаційно – комунікаційними технологіями сприяє підвищенню результативності роботи бібліотекаря, робить процес більш динамічним, насиченим, цікавим, сприяє економії часу та підвищує інтерес учнів до пошуку й отримання нових знань. Робота сучасної бібліотеки неповноцінна без використання комп’ютерних засобів. В умовах інформатизації школи й суспільства першочерговим завданням для шкільних бібліотек є впровадження в діяльність інформаційно – комунікаційних технологій, які допоможуть зробити бібліотеку більш доступною, привабливою та ефективною.
Перегляд файлу

Відділ освіти та культури Лука – Мелешківської сільської ради

Комунальний заклад «Заклад загальної середньої освіти – ліцей

Лука – Мелешківської сільської ради».

 

 

 

Всеукраїнський конкурс 

«Шкільна бібліотека - 2020»

 

Номінація

« Бібліотека – територія читання»

«Впровадження інформаційно – комунікаційних технологій

 в практику роботи бібліотеки

 як засіб розвитку творчої особистості читача»

 

 

D:\флешка\флешка 2\Vch\Вiтюк-1015.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вітюк Надія Михайлівна

Завідувач шкільною бібліотекою КЗ «ЗЗСО ліцею Лука – Мелешківської сільської ради»

 

 

 

 

 

 

 

2019 р.

Анкета учасника

 Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека - 2020»

 

    Номінація

Бібліотека – територія читання

 Тема роботи

Впровадженя інформаційно – комунікаційних технологій в практику роботи бібліотеки як засіб розвитку творчої особистості читача

 Інформація про учасника

Прізвище, ім’я, по батькові

Вітюк Надія Михайлівна

 Номер мобільного телефону

+380975102167

  Власна  електронна адреса

luka.biblio.ua@gmail.com

 Посада

Завідувач бібліотекою

Найменування закладу освіти

Комунальний заклад «Заклад загальної середньої освіти – ліцей Лука – Мелешківської сільської ради»

 Бібліотечний стаж

16 років

Педагогічний стаж

-

Кваліфікаційна категорія

перша

Освіта, спеціальність за освітою

Вища

Вчитель географії та біології

 Інформація про учасника

Прізвище, ім’я, по батькові

 

 Номер мобільного телефону

 

  Власна  електронна адреса

 

 Посада

 

Найменування закладу освіти

 

 Бібліотечний стаж

 

Педагогічний стаж

 

Кваліфікаційна категорія

 

Освіта, спеціальність за освітою

 

 

 

 

 

 

    Діяльність бібліотек має величезне значення для життя суспільства. Бібліотека є фундаментом людської культури, хранителькою документальної пам’яті всіх людей.      Сьогодні працювати у бібліотеці набагато цікавіше. Зараз бібліотека повинна вижити і довести, що вона необхідна суспільству. Бібліотечна професія знаходиться в тій точці людського буття, в якій повсякденно стикаються скупість і щедрість, минуле, сьогодення і майбутнє, світ книг і світ людей. Де одне переходить в інше. Бібліотека – це головне джерело інтелекту.  У сучасному світі  професія бібліотекаря потребує постійного вдосконалення своїх умінь, навичок, ідей. Це ще одна причина участі в конкурсі. Я хочу зростати, ділитися досвідом з колегами, навчатися нового й цікавого в них. Цей конкурс – додаткова можливість презентувати себе, не зупинятися, продовжувати навчатися і здобувати знання, використовувати їх у своїй роботі. Як і всі учасники конкурсу, я вважаю, що моя робота найкраща. Але мені цікава думка інших людей, мені важливо знати, що професія бібліотекар значуща не тільки для мене, а й для інших.

  На питання “Якою я бачу свою  бібліотеку через 3 роки?” хочу відповісти словами американського бібліотекознавця Мелвіла Д’юї: “Якщо стара книгозбірня була джерелом, до якого йшли всі спраглі знань, то нова – це водогін, що розносить живильну вологу по домівках”.

 Бібліотека в майбутньому – це комфортний, привітний центр, обладнаний новою технікою. Центр, що має безліч ресурсів для робочих та повсякденних справ, дозвілля всієї родини. Це також місце, де можна поспілкуватися з друзями, провести ділову зустріч, взяти участь у культурних заходах для дітей та дорослих.

    Слід зауважити що я постійно підвищую свій професійний рівень, відвідую семінари,  практикуми, курси підвищення кваліфікації, вебінари. Своєю метою вважаю створення комфортних умов для розвитку креативного, всебічно розвиненого читача, звертаю увагу на всі смаки та уподобання користувачів бібліотеки. Також плідно співпрацюю з пелагогічним колективом: проводжу педагогічні читання, літературні зустрічі, впроваджую інноваційні технології.

                                                         

                                                    Паспорт бібліотеки

Найменування закладу освіти

Комунальний заклад «Заклад загальної середньої освіти – ліцей Лука – Мелешківської сільської ради»

Прізвище, ім’я, по батькові керівника закладу освіти

Базалицький Анатолій Юрійович

                                                           Загальні відомості

 Прізвище, ім’я, по батькові завідувача бібліотеки

Вітюк Надія Михайлівна

Контактний телефон бібліотекаря

+380975102167

Електронна пошта бібліотеки

luka.biblio.ua@gmail.com

Web – сторінка бібліотеки

libluk.blogspot.com

                            Матеріально – технічні умови діяльності бібліотеки

  Загальна площа бібліотеки, з неї:

48 м2

      абонемент

Поєднаний

      читальний зал

Поєднаний

Наявність книгосховища для навчального закладу

Немає

 Оргтехніка

В наявності

 Вихід в Інтернет (кількість комп’ютерів  )

1

                                     Основні показники діяльності бібліотеки

 Основний бібліотечний фонд (без урахування підручників), з них:

3720

 книги та брошури

3720

 періодичні видання (всього назв )

5

 для учнів

-

 для педагогів

4

 для бібліотечних працівників

1

Фонд підручників, з них:

11317

  для учнів 1- 4 класів

3321

  для учнів 5 - 9 класів

5380

  для учнів 10 - 11 класів

2616

                                        Робота з користувачами

Загальна кількість користувачів (станом на 1 грудня 2019 року), з них:

438

     учні

397

     педагоги

41

     батьки

-

представники місцевих громад

-

Кількість відвідувань (середня за місяць)

236

Кількість книговидач (середня за місяць)

250

 

                      Директор ліцею                                                     А.Ю. Базалицький

                                                                   

 Зміст

 

 Вступ ……………………………………………………….. ………………………..6

 Бібліотека центр формування медіакультури……………………………………....8

 Інформаційні технології в шкільній бібліотеці …………………………………...10

 Створення власних цифрових ресурсів ……………………………………………13

 Використання технологій в педагогічній діяльності   бібліотекаря ……………..15               

 Ведення блогів в бібліотеці ………………………………………………………...18

 Використання  Microsoft Office у роботі бібліотеки ……… ……………………. 22

 Бібліографічно – інформаційна робота  …………………………………………...26    Використання бібліотекою INTERNET – РЕСУРСІВ……………………………..31

 Висновки ……………………………………………………………. ……………...32

 Список використаної літератури …………………………………………………. 33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                           

                                                                       Вступ

«Всякий, хто вивчає науки,

 входящий сюди не грюкне дверима,

 не стукне ногами: це заважає

 музам. Якщо ти когось знайдеш

тут сидячим, шанобливо

 вклонися мовчки і не займайся

 розмовами: тут мудрі

 говорять з ученимми.»

Напис на дверях бібліотеки ХV ст.

Шкільна бібліотека існує з перших днів відкриття школи. Її по праву можна назвати кабінетом №1. Адже весь навчальний і виховний процес в школі починається саме з неї. За умов інформатизації освіти, впровадження у навчальний процес новітніх інформаційних технологій змінюються форми і методи забезпечення інформаційних потреб засобами шкільних бібліотек. Велику увагу бібліотекар  приділяє  індивідуальній роботі з учнями, адже кожна дитина – це особистість зі своїм характером, зі своїми поглядами та вимогами. Тому бібліотекар знаходить вільну хвилинку, щоб поспілкуватися з дітьми, з’ясувати їхні потреби, порекомендувати ту чи іншу книгу. Все більше учнів прилучається до книжкової скарбниці, її завдання навчити читачів орієнтуватися у світі інформації, користуватися джерелами інформації, знати, де і як можна підібрати необхідну літературу.

Бібліотека - це не тільки храм мудрості, пізнання і доброти всього людства, але і сучасний інформаційний центр Електронні інформаційні ресурси ніколи не замінять, а лише будуть доповнювати накопичені за століття знання в традиційній формі. К. Боргман  писав «наш час іменується «століттям інформації», коли всі сфери діяльності людини – навчання, робота, дозвілля – пронизані інформаційно- комунікаційними технологіями». Бібліотека в нашій школі є інформаційним центром по забезпеченню навчально-виховного процесу.

 В умовах інтеграції України в європейський освітній простір набуває актуальності проблема пошуку методів підвищення ефективності та результативності навчального процесу в сучасних загальноосвітніх школах. Сучасний інформаційний простір з його невпинним розвитком та насиченістю, поява нових технологій, комп’ютеризація нашого життя призводить до змін у суспільній свідомості й мають великий вплив на освіту та виховання. Важливе місце в цьому процесі посідають інформаційно – комунікаційні технології та їх упровадження  в навчально – виховний процес. Тому перед бібліотекарем навчального закладу постають нові завдання. У першу чергу необхідно модернізувати принципи організації роботи, а спеціалісти мають оволодіти новими навичками.

  Сьогодні бібліотекар має бути медіафахівцем. Він повинен допомагати користувачам орієнтуватись у розмаїтті інформації. Оволодіння інформаційно – комунікаційними технологіями сприяє підвищенню результативності роботи бібліотекаря, робить процес більш динамічним, насиченим, цікавим, сприяє економії часу та підвищує інтерес учнів до пошуку й отримання нових знань. Робота сучасної бібліотеки неповноцінна без використання комп’ютерних засобів. В умовах інформатизації школи й суспільства першочерговим завданням для шкільних бібліотек є впровадження в діяльність інформаційно – комунікаційних  технологій, які допоможуть зробити бібліотеку більш доступною, привабливою та ефективною.

    У зв’язку з цим перед шкільною бібліотекою постають такі завдання:

  • збір, обробка та поширення інформаційних ресурсів і матеріалів у різних форматах;
  • надання допомоги учням і педагогам у визначенні ресурсів та використання інформації;
  • надання учням інформаційно – пошуково – аналітичної  діяльності;
  • виховання культурної та громадянської самосвідомості, допомога в соціалізації школярів, розвиток їхнього творчого потенціалу.

Лише за умови виконання цих завдань шкільна бібліотека набуває статусу медіа центру, що дасть користувачам змогу повноцінно забезпечувати інформаційні потреби.

 

 

 

                             

                           Бібліотека – центр формування медіакультури

      Під медіакультурою треба розуміти такий рівень інформаційної підготовки, який дозволяє людині не тільки вільно орієнтуватися в потрібному інформаційному середовищі, а й брати участь у його формуванні та перетворенні, сприяти інформаційним контактам.
      На сучасному етапі розвитку людства бібліотека є органічною частиною інформаційного середовища суспільства. До інформаційних ресурсів додаються комп'ютери та використання мережі Інтернет, що збагачує її фонди світовими інформаційними ресурсами. Однією з головних функцій сучасної бібліотеки  є формування інформаційної культури читачів, яка включає не тільки традиційну бібліотечно-бібліографічну культуру, а й уміння оперувати інформацією з використанням сучасних комп'ютерних засобів, тобто поєднує традиційний бібліографічний інструментарій з комп'ютерними засобами.    

      Процес формування інформаційної культури є комплексним і має здійснюватися в бібліотеці у взаємозв'язаних напрямах:
1) робота з удосконалення комплектування та розкриття бібліотечних фондів; 
2) систематичне вивчення динаміки інформаційних потреб читачів, особливо пов'язаних із ціннісно-орієнтаційною, пізнавальною, виробничою діяльністю; 
3) створення комфортних умов для задоволення інформаційних потреб читачів; 
4) вдосконалення роботи по підвищенню рівня бібліотечно-бібліографічних та інформаційно-комп'ютерних знань; 
5) популяризація та реклама інформаційних послуг бібліотеки серед читачів. 
     Таким чином, уся діяльність бібліотеки направлена на підвищення інформаційної освіти. Інформаційна грамотність та її розповсюдження серед користувачів бібліотеки передбачає: ознайомлення читачів з можливостями та інформаційно-документальними ресурсами бібліотеки; виховання довірливого ставлення до неї; бажання стати її постійними відвідувачами; формування в читачів знань про основні інформаційні джерела та навичок їх використання; формування навичок у сфері бібліотечно-бібліографічних та інформаційно-комп'ютерних знань; ознайомлення з інформаційними послугами бібліотеки та її  провідними книгосховищами світу, архівами, музеями, центрами інформації та документації, існуючими інформаційними системами, віртуальними бібліотеками глобальної комп'ютерної мережі; можливостями використання інформаційних ресурсів за межами бібліотеки; навчання читачів користуванню інформаційно-пошуковою системою (ІПС) у традиційному та автоматизованому режимах; їх ознайомлення з методами аналітико-синтетичної обробки документів і переробки інформації. 
Діалогова форма спілкування є найбільш ефективною формою взаємодії бібліотекаря і читача. Індивідуальне консультування має бути основним у роботі з читачами. Крім того інформаційна освіта читачів теж має неабияке значення в процесі виконання їх запитів, адже читач виявляє особисту зацікавленість у сприйманні інформації. 
Таким чином, довідково-бібліографічне обслуговуваня можна використовувати як базову форму інформаційного навчання, під час якого проходить засвоєння читачем основ бібліографічної, інформаційної грамотності, закріплення навичок самостійного пошуку літератури. У всьому світі шкільні бібліотеки дуже різні: одні – відомі, інші тільки починають формуватися. Шкільні бібліотеки можуть виглядати по-різному, але вони мають на меті одне – допомагати дітям розвиватися, готувати їх до дорослого життя. Сьогодні дедалі більше бібліотек трансформуються: звичні для нас друковані видання переводяться у електронний формат; змінюються функції самих бібліотек. Це вже не просто місце для читання, а простір, де можна разом навчатися, спілкуватися, дружити. 
Сучасна шкільна бібліотека – це місце, де учні можуть знайти різні джерела інформації та  з користю  провести вільний час і долучитися до культурного та суспільного життя школи.

 

 

 

 

 

                             Інформаційні технології в шкільній бібліотеці

     Бібліотека - структурний підрозділ освітнього закладу, покликане накопичувати, обробляти, зберігати і поширювати інформацію для забезпечення освітнього процесу інформацією та ресурсами. Крім цього функціями шкільної бібліотеки є сприяння загальному розвитку учнів, формування та вдосконалення інформаційної компетентності учасників освітнього простору, сприяння професійному розвитку педагогічних кадрів.

  В умовах інформатизації школи і суспільства першочерговим завданням для шкільних бібліотек є впровадження в діяльність інформаційно-комунікаційних технологій, які допоможуть зробити бібліотеку більш доступною, привабливою та ефективною.

Це виводить на перший план такі завдання, як:

  •                  Накопичення, обробка, розповсюдження інформаційних ресурсів та матеріалів в різних форматах;
  •                  Ведення інформаційно-пошукових систем і бібліографічних баз даних, що дозволяють оперативно і повно знаходити необхідну інформацію;
  •                  Створення і поповнення баз даних з методики та освіти;
  •                  Допомога учням і педагогам у визначенні ресурсів та використанні інформації;
  •                  Систематичне навчання учнів інформаційно-пошуково-аналітичної діяльності;
  •                  Виховання культурної і громадянської самосвідомості, допомога в соціалізації школярів, розвиток їх творчого потенціалу.

 

               Виходячи з цього, можна виділити три головні напрямки інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій в діяльність шкільних бібліотек:

  •                  Розширення інформаційного простору бібліотеки;
  •                  Автоматизація бібліотечних процесів;
  •                  Використання ІКТ для підвищення ефективності педагогічної діяльності шкільного бібліотекаря.

            У свою чергу, ці напрямки включають рівні, на основі яких можна систематизувати впровадження інформаційних технологій в діяльність шкільних бібліотек:

  •                  Розширення спектра бібліотечних послуг та надання доступу до електронних ресурсів;
  •                  Впровадження автоматизованих інформаційно-бібліотечних систем;
  •                  Накопичення і організація електронних ресурсів;
  •                  Створення власних цифрових ресурсів;
  •                  Створення та ведення сайтів/електронних бібліотек;
  •                  Використання технологій для просування книги та читання;
  •                  Формування інформаційної грамотності (навчання за допомогою технологій);
  •                  Інтеграція бібліотечних продуктів і послуг в інформаційно-освітній простір школи.
  •                  Розширення спектра бібліотечних послуг та надання доступу до електронних ресурсів.

Одним із завдань навчальної бібліотеки з інформаційного наповнення освітнього простору школи є накопичення і організація електронних ресурсів. Ця діяльність включає не тільки формування фондів мультимедіа матеріалів, а й пошук, збір, оцінку, систематизацію інтернет-ресурсів для його використання як в режимі on-line, так і в режимі локального доступу. Сьогодні все більша кількість бібліотек надають доступ до електронних ресурсів, як локальних, так і ресурсів мережі Інтернет.

Особливу важливість має проблема використання Інтернет-ресурсів школярами. У мережі є чимала кількість чудових інформаційних ресурсів, в тому числі, для супроводу освітнього процесу. Однак надлишок інформації, наявність недоброякісних, а часом і небезпечних матеріалів, роблять незамінною роль шкільної бібліотеки, одне із завдань якої полягає в тому, щоб фільтрувати, відбирати, систематизувати якісні ресурси для формування фондів електронних матеріалів, таких як:

- Бази даних;

- Текстові матеріали;

- Файлові архіви;

- Мультимедіа-, аудіо-та відеоматеріали;

- Графічні ілюстрації;

- Навчальні комп'ютерні програми;

- Розвиваючі ігри;

- Тестові завдання і т.д.

 

Автоматизація бібліотечних процесів


               Рівень автоматизації бібліотечних процесів передбачає впровадження автоматизованих інформаційно-бібліотечних систем і вимагає активного включення бібліотекаря в процес освоєння комп'ютера і програмного забезпечення. Головним результатом впровадження АІБС в роботу бібліотек є забезпечення інтелектуального доступу до інформації на більш високому рівні, в тому числі, і через створення таких інформаційних продуктів, як:


           - Електронні каталоги;

- Електронні картотеки;

- Бібліографічні покажчики літератури;

- Списки нових надходжень і т.п.


 

 

 

 

 

 

Створення власних цифрових ресурсів


          Впровадження ІКТ в діяльність бібліотек дозволяє бібліотекарю створювати власні інформаційні продукти, які допомагають читачеві / користувачеві орієнтуватися в інформаційно-освітньому просторі.

Це можуть бути:

     - Довідкові бази даних;

- Рекомендаційні списки літератури;

- Списки позакласного читання;

- Путівники по фондах;

- Анотовані ілюстровані картотеки;

- Пам'ятки, буклети;

- Книжкові огляди і т.п.

 

Такі ресурси легко можна створювати за допомогою традиційних додатків Microsoft наприклад, MS PowerPoint, MS Excel, MS Publisher. Як приклад можна привести активне використання інформаційні технології для створення електронних ресурсів. Спочатку на основі відгуків, буклетів, створених дітьми, можна зробити друкарський дитячий рекомендаційний покажчик. Потім створити мультимедійний путівник «Улюблені книги». Структура покажчика традиційна, за жанрами: фантастика, пригоди, детективи, казки, книги про ровесників. Читач може познайомитися і з біографіями письменників. Покажчик простий у використанні і відкритий для доступу нових надходжень.

 

Створення та ведення сайтів та електронних бібліотек

 

Одним з цифрових продуктів бібліотеки є сайт - електронний ресурс, призначений заповнити лакуни інформаційного забезпечення потреб читачів бібліотеки. Сайт - це візитна картка, яка розповідає читачам, адміністраторам і колегам про можливості і діяльності бібліотеки. Крім того, сайт може стати найпотужнішим інструментом заохочення читання, просування ідей та інформації, які можуть зробити позитивний вплив на розвиток школярів і реалізувати такі напрями бібліотечної роботи, як:

     -          Надання доступу до ресурсів і матеріалів;

  •                  Довідково-інформаційне обслуговування;
  •                  Заохочення читання;
  •                  Допомога в роботі з інформацією.

 

Незважаючи на існування безкоштовних сервісів, що дозволяють досить легко створити функціональний сайт, така робота вимагає від бібліотекаря володіння організаційними навичками та навичками використання технологій. Всі шкільні бібліотекарі працюють зі сторінкою шкільної бібліотеки на сайті своєї школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання технологій в педагогічній діяльності бібліотекаря


           Традиційно шкільні бібліотеки сприяють вихованню і загальному розвитку школярів через заохочення читання, через розробку та проведення масових заходів. Інформаційно-комунікаційні технології дозволяють не тільки поглибити і розширити ці напрямки роботи, а й впроваджувати нові форми.

Існує безліч сервісів і програм, які бібліотекар може використовувати у виховній та навчальній діяльності. Перелічимо деякі з них:

  •                  Комп'ютерні публікації для створення книг, буклетів, брошур, листівок, газет та ін.;
  •                  Презентаційні програми для створення портфоліо, презентацій;
  •                  Сервіси (наприклад, документи Google), які дозволяють працювати декільком людям над одним документом, дозволяючи при цьому аналізувати, робити порівняння;
  •                  Вікі-сервіси для створення збірок, сайтів;
  •                  Блоги для створення дискусій, обговорень, рекомендацій;
  •                  Карти знань для впорядкування знань, систематизації матеріалу;
  •                  Веб-квести для формування навичок інформаційно-аналітичної діяльності;
  •                  Соціальні медіасервіси для підвищення мотивації навчальної діяльності;
  •                  Підкастинг для розвитку навичок усного мовлення;
  •                  Інтерактивні карти.
  •                  Мережеві сервіси

 Одним з найбільш перспективних напрямків роботи з школярами є мережеві інтерактивні технології Web 2.0, що розвиваються на принципах доступності, відкритості, інтерактивності, взаємодії і дозволяють користувачеві реалізувати свій творчий і соціальний потенціал. Невипадково розглядаючи переваги і недоліки Інтернету бачимо, що це «найпотужніший інструмент для розвитку особистості, який коли-небудь існував»

Великим потенціалом при організації роботи зі школярами володіють вікі-сервіси. Вікіпедія визначає вікі  як «програмне забезпечення, яке легко дозволяє користувачам створювати, редагувати і зв'язувати сторінки». Найбільшим достоїнством вікі є можливість колективно створювати, зберігати, структурувати документи, матеріали та інформаційні ресурси. Крім того, до плюсів відносяться простота, швидкість, безпека, гнучкість.

До особливостей можна віднести простоту дизайну: зміст більш важливо, ніж дизайн.

Вікі-технології можна використовувати:

  •                  Для створення банків навчальних матеріалів;
  •                  В якості платформи для організації бібліотечних уроків;
  •                  Створення колективних дослідницьких проектів школярів;
  •                  Для створення сайтів;
  •                  Для організації довідкових та фактографічних баз даних;
  •                  Для проектів із заохочення читання (наприклад, збірки літературних робіт школярів, літературні веб-сайти тощо);
  •                  В якості платформи для конференцій, в тому числі, учнівських;
  •                  В якості інтерактивної дошки;
  •                  В якості дискусійної платформи та ін.

 

Можна виділити наступні способи використання вікі в педагогічній практиці:

      - Представлення, розширення і анотування навчальних матеріалів.

- Спільне створення віртуальних краєзнавчих та екологічних екскурсій школярами та студентами.

  • Колективне створення творчих робіт - казок, віршів, есе.
  • Колективне створення вчительських, студентських і шкільних енциклопедій.

Найбільш популярним програмним забезпеченням є медіаВікі. Зокрема, робота Вікіпедії, вільної енциклопедії, заснована на цьому програмному механізмі. До незручностей можна віднести те, що програмне забезпечення треба обов'язково завантажувати та встановлювати на своєму комп'ютері.

Між тим, сьогодні існує досить багато вікі-сервісів, які можна використовувати прямо на сервері надає їх компанії. Все, що потрібно - це доступ в Інтернет і браузер. Наведемо лише кілька сервісів, зручних для створення освітніх проектів:

Як приклад використання одного з таких сервісів можна привести проект «Електронна шкільна бібліотека», колективний інформаційний ресурс, створений на основі сервісу PBWorks.

Відмінним інструментом є блог-сервіси. Блог (від weblog - мережевий щоденник) - це веб-сайт, який містить регулярно оновлювані матеріали. Відмінними рисами блогу від традиційного сайту є відсутність традиційного меню, порядок записів, при якому останні пости поміщаються зверху.

Спочатку блоги виникли як засіб вираження себе, спілкування з друзями, створення спільноти однодумців. Сьогодні блог є однією з найбільш популярних особливостей епохи Веба 2.0. За даними дослідження 28% інтернет-користувачів ведуть або пробували вести свій блог. Це не дивно, бо блогсервіси мають масу переваг: низька вартість/безкоштовність; легкість у використанні; режим асинхронних комунікацій; швидкість комунікацій; інтерактивність; можливість додавання гаджетів/віджетів; можливість використовувати RSS.

Освітній блог є відмінним інструментом для створення навчального середовища, який дозволяє:

                     -         Тримати учнів в курсі останніх подій;

  •                  Організовувати дискусії та обговорення;
  •                  Просувати ідеї та інформацію;
  •                  Організовувати спільні проекти;
  •                  Обмінюватися інформацією;
  •                  Проводити консультації;
  •                  Вивчати потреби учнів;
  •                  Отримувати зворотний зв'язок.

 

Ведення блогу  в бібліотеці

Офіційний блог бібліотеки «Bookclub (блог шкільної бібліотеки КЗ «ЗЗСО – ліцей Лука – Мелешківської сільської ради») libluk.blogspot.com» У першу чергу, призначений для публікації новин і подій бібліотеки. На відміну від звичайної стрічки новин на сайті, блог дозволяє використовувати більш неформальну манеру спілкування, а також залучати читачів до створення коментарів, отримуючи, таким чином зворотний зв'язок.

Блог - сайт шкільної бібліотеки, який пропонує інформацію про бібліотеку, посилання на цікаві і корисні ресурси, допомога в роботі з інформацією і т.п.

Тематичний блог, призначений для певної аудиторії (учні, вчителі-предметники, колеги-бібліотекарі, батьки) або включає матеріали на певну тему. Наприклад, це може бути блог для вчителів та учнів, що забезпечує інформаційне обслуговування для підготовки до ДПА, ЗНО. Або блог, який просуває книги і читання. Наприклад, Медіатека школи, Блог бібліотекаря.

Блог - платформа діяльності для заохочення читання, яка дозволяє використовувати різні форми роботи. Це може бути літературний дискусійний клуб, який ведеться бібліотекарем спільно з учнями. Літературний форум, де школярі додають інформацію про прочитані книги. Інформаційна скарбничка, куди учні додають анотовані посилання на цікаві ресурси.

Блог - освітня платформа, яка використовується бібліотекарем в процесі проведення бібліотечних уроків. Наприклад, БібліоNETіК @.

Персональний блог бібліотекаря. Зміст цього блогу повністю залежать від бажання і здібностей бібліотекаря.

Нарешті, блог є відмінним інструментом для організації співпраці з учителями школи. Бібліотекар може запрошувати вчителів-предметників брати участь в дискусіях, виступати експертами проектів, стає співавторами.

Одна з серйозних проблем, яку бачать перед собою бібліотекарі - це падіння інтересу до книги та читання серед дітей і підлітків. Це пояснюється ще й тим, що інформаційні технології складають конкуренцію традиційним джерелам інформації. Однак в дійсності, сучасні технології володіють значним потенціалом для просування книги та літератури, для залучення до читання, і можуть використовуватися як в масовій, так і індивідуальній роботі з учнями.

Соціальні сайти - це мережеві сервіси, які проектуються для створення та підтримки соціальних комунікацій, для об'єднання спільнот людей, що мають спільні інтереси і діяльність, для людей, які готові спілкуватися, або готові дізнатися, які інтереси мають інші люди у всьому світі. Прикладом популярного російськомовного соціального сайту є В контакте.ру, універсальний засіб пошуку знайомих. В кінці 2007 року сервіс налічував понад 5.000.000 користувачів, тепер – 69.101.324. Дозволяє знайти конкретних людей, познайомитися з новими. Не можна не відзначити, що сайту притаманні деякі недоліки, зокрема, при реєстрації потрібно надавати точні, конкретні, достовірні особисті дані аж до номера телефону. А тим часом, одним з правил поведінки в мережі є обережність.
Соціальні медіасервіс призначені, в першу чергу, для того, щоб надати можливість ділитися цифровим змістом (фото, відео).

Одним з найпопулярніших соціальних медіасервісів є Flickr, сервіс для публікації фотографій. Його використання дозволяє запропонувати свої фотографії на суд тисяч глядачів, знайти фотографії інших користувачів, коментувати, шукати друзів і однодумців. Сьогодні існує безліч сервісів для обміну цифровим фотозмістом, наприклад, Flamber і Яндекс фотки.

Ще більшою популярністю володіє Youtube - онлайновий сервіс для обміну та публікації відеороликів, які викладають туди ентузіасти. Сьогодні цей сервіс зберігає десятки мільйонів відеокліпів, які містять саму різну інформацію про все на світі - від серйозної до розважальної.

До соціальних медіасервісів можна віднести і подкастинг (похідне від англійських слів iPod, популярний mp3-плеєр і broadcasting - широкомовлення), який представляє з себе новий формат розповсюдження аудіо і відеоконтенту через Інтернет. Подкастінг - це створення аудіо-вмісту і пропозиція його на суд тисяч слухачів.

Приклад російськомовного сервісу - «термінал правильних підкастів» Podfm.ru
          Все більшої популярності набуває Voki - сервіс, який дозволяє озвучити сайт, блог, профіль в соціальній мережі і т.д. Сервіс дозволяє використовувати свій власний голос, створюючи при цьому образи різних персонажів: тварин, ляльок, людей, монстрів, політичних діячів і т.п.

Назва сервісу походить від комбінації латинського "vox" (голос) і "Loki", божество в Норвезької міфології, здатне змінювати своє обличчя. Розроблено Нью-Йоркській компанією Oddcast.

Закладки - ще одна група сервісів, яка допомагає орієнтуватися в неосяжному інформаційному просторі, сайті, які безкоштовно надають користувачам послуги зберігання і публікації закладок, тобто обраних посилань на сторінки Інтернету. Ми звикли робити закладки в браузерах, проте використання соціальних сервісів закладок має ряд переваг, таких як доступ до своїх закладок з будь-якого комп'ютера або можливість знайти ресурси на аналогічну тему, додані іншими людьми.

Перша і найпопулярніша у світі соціальна система управління закладками - delicious. Вона дозволяє зберегти посилання на сайт, що проглядається, додати опис і теги, за допомогою яких посилання легко буде знайти. Крім того, сервіс дозволяє ділитися своїм списком посилань з друзями. Якщо у вас немає бажання ділитися вашими закладками з іншими жителями планети, можна додавати особисті, приховані закладки. Сервісів інтернет-закладок сьогодні існує чимало, наприклад,  два з них: Меморі.ру і БобрДобр.

Використання мережевих інтерактивних технологій для заохочення читання і просування літератури та ресурсів представляється одним з найбільш перспективних напрямків роботи з школярами, тому що дозволяє не тільки залучати до читання, а й формувати навички інформаційної грамотності, а також навички групової роботи і співпраці.

Не можна не відзначити, що й досі йдуть певні дискусії з приводу ефективності використання технологій в освітньому процесі. Багато дослідників виділяють негативні наслідки, зокрема, такі як:

  •                  Непередбачуване вплив на розвиток дитини;
  •                  Підвищені ризики загроз в мережі;
  •                  Підвищення вимог до педагогічних працівників;
  •                  Зниження ролі вчителя;
  •                  Заохочення тільки пошуку інформації, а не створення нового знання;
  •                  Зведення процесу навчання до вивчення звичайної інформації;
  •                  Створення ситуації надлишку інформації;
  •                  Створення неадекватного навчального оточення, тому що віртуальна реальність - це не справжнє життя .

Однак багато вчених вважають, що ІКТ розширюють інформаційно-освітній простір, наближають навчальну обстановку в реальному житті. До переваг використання технологій в освітньому процесі відносять:

  •                  Підвищення ефективності навчання і вплив на підвищення навчальних досягнень;
  •                  Збагачення навчального оточення, активізація навчального процесу;
  •                  Потенціал у формуванні навчальних навичок і розвитку вмінь конструктивної інформаційно-аналітичної діяльності;
  •                  Підвищення мотивації школярів у порівнянні з традиційним навчальним оточенням
  •                  Можливість реалізувати творчий потенціал школярів
  •                  Можливість враховувати індивідуальні особливості школярів, заохочувати самостійне вчення, розвивати навички безперервної освіти, проявляти гнучкість для учнів з особливими потребами.
  •                  Сприяння формуванню комунікативних навичок, культури спілкування школярів, навичок спільної роботи.

Поступово відходить у минуле імідж бібліотеки як сховища документів та матеріалів на паперових носіях, все більше зростають потреби у використанні електронних ресурсів. Сучасні діти і підлітки також змінюють уявлення про бібліотеку. Уявлення про бібліотеку майбутнього представлені на сайті однієї з шкільних бібліотек. Думка школяра відображає швидше реалії сьогодення: «…величезний зал з книгами і, кілька комп'ютерів. Відвідувачі через комп'ютер шукають необхідні книги. Просто і раціонально».

Використання найсучасніших інформаційних технологій в усіх сферах діяльності дозволить вивести інформаційно-бібліотечне обслуговування в шкільній бібліотеці на якісно новий рівень, зробити бібліотеку адекватною Національній освітній програмі  і привабливою для школярів.


      Використання  Microsoft Office у роботі бібліотеки

  Як було зазначено раніше, використання  інформаційно – комунікаційних  технологій є вимогою сьогодення. Тому роботу бібліотеки КЗ «Закладу загальної середньої – ліцею Лука – Мелешківської сільської радм» неможливо уявити без застосування новітніх технологій. Важливою складовою компетентності бібліотекаря є оволодіння комп’ютерною технікою, інформаційними технологіями, що дає змогу творчо мислити, вміло використовувати теоретичні знання й практичні вміння щодо застосування ІКТ. У серпні 2015 року на базі нашої школи було проведено РМО шкільних бібліотекарів, на якому розглядалися питання використання ІКТ в роботі шкільного бібліотекаря. Я представила презентацію « Творче використання ІКТ в роботі шкільного бібліотекаря». (додаток 1)

     Першочерговим завданням нашої бібліотеки є накопичення, обробка та розповсюдження інформації. З метою оптимізації організації діяльності бібліотеки я використовую певний  набір комп’ютерних програм, що значно полегшують та прискорюють мою роботу як бібліотекаря. У першу чергу це стосується пакету продуктів Microsoft Office Word. Це текстовий процесор, що дозволяє готувати документи різної складності. З його допомогою я створюю будь – які текстові документи ( плани роботи, звіти, бібліотечні уроки, бесіди, інформаційні бюлетені тощо ).

    Під час проведення різноманітних бібліотечних заходів кожен учень не просто сприймає нову інформацію, а ще й знайомиться зі світом прекрасного, споглядаючи, слухаючи, відчуваючи його. Таким чином, мета бібліотекаря – не просто пояснити, розповісти, а ще й показати, надати можливість послухати. Серед засобів, які можуть допомогти в цьому, є мультимедійні презентації. Потенціал презентацій надзвичайно великий. Вони дають можливість побудувати захід, окремі його частини,  забезпечити процес яскравим ілюстративним матеріалом, узагальнити та продемонструвати проекту діяльність учнів у найкоротший термін,  сприяють самостійній роботі учнів з різноманітним матеріалом та інформаційними ресурсами, вчать аналізувати інформацію та групувати її.

       Завдяки використанню презентацій школярі швидше та глибше сприймають викладений матеріал. У них підвищується концентрація уваги, працюють усі види пам'яті:  зорова, слухова, моторна, асоціативна; підвищується мотивація до навчання. Під час демонстрації презентації учні набувають досвіду публічних виступів.

    Серед програмного забезпечення, яке дозволяє створювати мультимедійні презентації, найпоширенішим є PowerPoint, що входить в офісний пакет Microsoft. Цю просту в користуванні програму я застосовую в багатьох бібліотечних заходах, таких як бібліотечні уроки, загальношкільні лінійки, літературні свята, огляди літератури, книжкові презентації та в багатьох інших заходах.

    На сьогоднішній день, якщо ми хочемо залучити якомога більше дітей до читання книг, то потрібно широко застосовувати використання презентацій, відеороликів. В своїй практиці роботи я широко використовую ці засоби, особливо під час проведення бібліотечних уроків таких як «Історія створення книги», «Структура книги »,  «Знайомство з довідковою літературою», «Читацька компетентність», «По мапі з героями книг», «Книга – твій найкращий друг» та багато інших та змістовних презентацій. Також використовую презентації під F:\фото тижня 16\б.у.посвята в читачі\P3280863.JPGчас проведення педагогічних читань, загальношкільних лінійках: «Творчість Миколи Костомарова» , «Віртуальна екскурсія для знайомства з виставками у шкільній бібліотеці», «Бібліотека очима учнів», «Тільки тим історія належить, хто сьогодні бореться й живе! », «Фундатор українського театру».  Перегляд таких презентацій дозволяє учням краще засвоїти матеріал, який пропонує бібліотекар на уроці, також певною мірою збільшує видачу літератури, що, хоч і не на достатньо високому рівні, але досить вагомо. (додаток 2)

     Ще однією з програм   Microsoft Office, яку використовують у діяльності бібліотеки, є Microsoft Office Publisher. Це настільна видавнича система, з допомогою якої можна легко і просто, не маючи спеціальних знань, створювати брошури, буклети, поштові листівки,   бюлетні, оголошення.  

В своїй роботі я використовую цю програму для створення буклетів, які допомагають інформувати учнів та вчителів про пам’ятки культури нашого села, нові надходження до бібліотеки, пам’ятки для учнів. (додаток 3).

Також робота бібліотеки неможлива без застосування ще однієї програми  Microsoft це таблична програма Microsoft Office Excel. З її допомогою можна:

  • Вводити дані  у клітинки електронних таблиць, їхнє  редагування та форматування;
  • Опрацьовувати  числові  дані за формулами;
  • Будувати  діаграми і графіки;
  • Повторно  обчислювати  результати під час зміни даних або формул для їхнього опрацювання;
  • Відбору даних, що задовольняють певні умови;
  • Друкування даних ЕТ, діаграм і графіків;
  • Робота з файлами.

Я використовую програму для моніторингово дослідження читацької активності учнів (додаток 4), для систематизації забезпеченості учнів підручниками та моніторингу збереження підручників.

  На сьогоднішній день шкільна бібліотека – інформаційний центр школи. Вона проводить інформаційно – бібліотечну роботу з обслуговування учнів, вчителів, інших співробітників школи, батьків.

 Основною метою шкільної бібліотеки є найбільш повне забезпечення користувачів інформацією. В зв’язку з тяжким становищем бібліотеки (невідповідність змісту книг щодо шкільної програми та майже відсутнє поповнення бібліотечного фонду художньою та методичною літературою) наша бібліотека знизила показники книговидачі. Книговидача в основному обмежується видачею підручників та програмовою літературою, яка вивчається на уроках української та світової літератури.

   У зв’язку з цим було проведено анкетування дослідження читацької активності та читацьких інтересів учнів  10 - 11 класів.

  Результати цієї  роботи показують, що для більшості учнів читання книг є улюбленою справою. Але не все так добре, як здається. Значна частина школярів читає твори лише зі шкільної програми (25%); 21 % - читає літературу для однолітків. Значно менше читають твори історичні та фантастичні. На питання «за наявності вільного часу що ви бажаєте робити?» 44% опитаних відповіли, що спілкуватися з друзями, 26% - читати книги і лише 11% - користуватися Інтернетом. На питання «Наскільки змінилося ставлення до книги з розвитком Інтернету?» - 46 % відповіли, що істотно. Тому дуже важливо приділяти уваги читанням молодшим школярів, пробуджувати інтерес  учнів старших класів до довідкової та науково – популярної літератури. За результатами  опитування можна зробити висновок, що читання посідає не останнє місце в житті учнів. Школярі в основному відвідують шкільну бібліотеку. Вони оцінили необхідність бібліотеки в школі у 11 балів, читачам подобається шкільна бібліотека (88%), часто звертаються до неї також їм до вподоби обслуговування.

                    

 

                                        Бібліографічно – інформаційна робота

    Використання комп’ютерних технологій сприяє і вихованню в дітей естетичного смаку. Завдяки їх упровадженню я вводжу своїх читачів у прекрасний світ мистецтва. За допомогою мультимедійних засобів діти  Вчителі Учні  отримують інформацію на бібліотечних уроках, знайомстві з віртуальними книжковими виставками. Крім цього у бібліотеці проводятьсярізні конкурси, акції, вікторини, огляди з використанням комп’ютера. Кожного року у квітні відзначаємо Тиждень дитячої та юнацької книги, під час якого учні школи знайомляться з історією виникнення книги, протягом тижня у бібліотеці проходить ряд заходів. Учні 8-9-х класів брали участь у конкурсі буклетів «Історія книги» , учні 2- 4 - х класів брали участь у виставці- конкурсі малюнків «Пізнай світ через казку», а учні 6-7-х класів брали участь у конкурсі кросвордів. А найменші читачі шкільної бібліотеки брали участь у виставці-конкурсі «Найкраща закладка».  Також проводяться бібліотечні уроки спрямовані на національно – патріотичне виховання.  (додаток 5). Вже традицією є проведення щорічної акції «Подаруй художню книгу бібліотеці». Щороку фонд бібліотеки збільшується за рахунок подарованих книг. Участь у різних конкурсах спонукає дітей до читання. Використання інноваційних форм популяризації літератури дає можливість нетрадиційного відкриття книжкових багатств, дозволяє читачам збільшити свої знання, розкрити творчий потенціал. Інновації в шкільній бібліотеці змінюють відношення дітей до бібліотеки, яка стає для них цікавішою.  Поєднуючи традиційні та інноваційні форми роботи, постійно працюю над тим, щоб заохотити учнів до читання, зацікавити книгою, стимулювати до використання інформаційних ресурсів. Постійно у різноманітнюю форми роботи з читачами. Усі зусилля сформовані на формування особистості учня з високим рівнем інформаційної культури. У час змін і модернізацій до бібліотеки йде новий читач із новими запитами, потребами, цілями. Змінюються шкільні програми, зростає інтелектуальний рівень читача. У користувачів з’явилась нова можливість отримувати необхідну інформацію не тільки з книжкового фонду, а й з інших джерел інформації. Отже, і роль бібліотекаря збільшується, збільшуються і вимоги до працівника бібліотеки.

    Бібліотекар є консультантом, який надає кожному відвідувачу бібліотеки повну, якісну та достовірну інформацію. Створення інформаційно-ресурсних медіацентрів дозволяє змінити принцип інформаційного обслуговування, можливість оперування різноманітною інформацією та надання її користувачам. І саме мережа Інтернет є засобом доступу до різних інформаційних джерел. Бібліотека – це вічне, а Інтернет – це те, без чого не буде навчання. Вони повинні йти поруч. Мені пригадуються слова Мелвіл Д’юї: «Якщо стара книгозбірня була джерелом, до якого йшли всі спраглі знань, то нова – це водогін, що розносить живильну вологу по домівках» Інтернет-ресурси нашого медіацентру складаються з ресурсів для педагогів, для учнів і для батьків. З появою Інтернет-послуг сутність нашого абонементу та його послуг не змінилася, але зросла якість обслуговування читачів, оскільки до друкованих ресурсів додаються електронні видання. Орієнтуючись на особистісно–орієнтоване навчання, я приділяю особливу увагу індивідуальному підходу до кожного читача. Бібліотека – це острівець тиші і спокою. Хвилини проведені тут - це відпочинок. Учні люблять свою шкільну бібліотеку, вона ніколи не буває порожньою.

Важливим напрямком роботи бібліотеки є інформаційна робота. Щоб бути ефективною, вона носить систематичний, оперативний випереджаючий характер. Інформаційна робота в нашій бібліотеці проводиться за такими напрямками: Бібліографічне інформування вчителів має на меті регулярно доводити до відома педагогів інформацію про нові надходження. Мета кожної  бібліотеки полягає у плідній популяризації книжкового фонду. Основна форма наукової  популяризації книги – книжкові виставки. Проте творчість і фантазія бібліотекарів безмежні і зараз віднайдено чимало видів виставок. Книжкова виставка - оперативна форма масової роботи, що вражає уяву, викликає бажання підійти подивитися, а після отримання інформації від бібліотекаря - узяти книгу для читання. Багато виховних заходів, свят, різних інтерактивних форм роботи краще сприймаються, коли є книжкова виставка. Педагогічні працівники можуть звернутися до бібліотекаря з проханням оформити виставку. Шкільний бібліотекар знайомить сьогодні з найцікавішими видами виставок. Існують такі види виставок:  виставка новинок - література на такій виставці об’єднується за чисто формальною ознакою: час виходу в світ і надходження до бібліотеки.   Літературу на такій виставці можна підібрати по галузях знань. Різновидом виставок новинок є виставка нових журналів. Нові журнали також підбираються по галузям знань. Бажано за кожною назвою журналу закріпити відповідне місце на полиці;  виставка-діалог- основна її ознака це проблемна, дискусійна форма її назви і роздумів. Такі назви повинні викликати інтерес читача, активізувати сприймання матеріалу, наштовхувати на самостійне вирішення проблеми, яка є в назві виставки;  виставка-вікторина - ставить за мету розширити кругозір читачів і звернути їх увагу на книги, які рідко запитують. Необхідно написати текст- звернення до читачів, тобто розкрити умови виставки-вікторини; виставка-конкурс – частіше застосовується в роботі з дітьми. Біля виставки розміщається плакат з умовами конкурсу на кращий малюнок, вірш, розповідь на відповідну тему;  виставка однієї книги - експрес-виставка нової книги, журнальної публікації – ефективний спосіб популяризації проблемної літератури і матеріалів про неї. Гострота та актуальність проблематики – найважливіший критерій вибору книги для такої виставки. На виставц і демонструється не тільки сама книга, але й критичні матеріали, які з’явилися в пресі;  виставка-дискусія - на виставці, як правило представлені видання, які розглядають одне питання, але висвітлюється воно з різних, інколи протилежних F:\ф.виставки 2015 -2016\P8270671.JPGбоків. Ці видання залучають читача до дискусії, привертають увагу до проблемних моментів теми; o F:\ф.виставки 2015 -2016\P8270670.JPGвиставка книжкових ілюстрацій - на виставці розташовуються розкриті ілюстровані книги на будь-яку тему, але акцент робиться на ілюстрації. Будуть цікавими виставки ілюстрацій одного художника, до книг одного жанру, з однієї теми, наприклад «Мороз і сонце» (зимові пейзажі);  виставка одного автора - як правило, така виставка організується до ювілеїв письменників, але може бути постійнодіючою, якщо бібліотеці привласнене ім’я письменника. Читацька адреса виставки може бути різноманітною, у залежності від того, які книги, якого автора і з якою метою демонструються: первинне ознайомлення з творчістю чи поглиблення знань про творчість письменника; виставка-аукціон - ця виставка поєднує літературу про окремого народного майстра чи окремий вид народної творчості з популяризацією самих виробів і, можливо, подальшою їх реалізацією читачами бібліотеки. Наприклад теми таких експозицій: «Краса – своїми руками», «Батик – мистецтво розпису тканин»;  експрес-виставка– позапланова оперативна, пов’язана з виникненням злободенних тем, появою актуальних документів, соціально-значущих цікавих публікацій, що потребують громадського відгуку;

    Віртуальні книжкові виставки є досить новим явищем у бібліотечній роботі. Найчастіше використовується термін «віртуальна книжкова виставка», коли говорять про виставку, розміщену на сайті бібліотеки. Її безумовною перевагою є те, що це - умовно необмежений у часі та просторі захід, який реалізується за рахунок Інтернет-ресурсів, у межах якого бібліотека має можливість розмістити текстову інформацію, графічне, аудіо- або відео зображення експонатів, що розкривають зміст виставки. Цілі та функції віртуальної вистави: Таким чином, віртуальна виставка не дає можливості користувачеві фізично використовувати книгу, тому обмежує його можливість в отриманні змістовної інформації. В той же час віртуальна виставка дозволяє користувачеві у зручний для себе час знайомитися з представленими на виставках документами та висловлювати свою думку про них. (додаток 6)

Останнім часом все більшої популярності набувають віртуальні виставки. Найпоширеніший спосіб представлення інформації про документи на віртуальних виставках: бібліографічний опис, анотація, фото обкладинки документа. Також віртуальну виставку можна доповнити цитатами, ілюстраціями, фотографіями про життя і творчість діяча та невеликий перелік літератури.  Інформація про проведені бібліотечні уроки, книжкові виставки, презентації розміщується у блозі «Bookclub (блог шкільної бібліотеки КЗ «ЗЗСО – ліцей Лука – Мелешківської сільської ради») (libluk.blogspot.com).

   Останнім часом я почала широко використовувати такі програми як Windows Live або   Movie Maker  ці програми передбачають перетворення своїх відеокліпів та фотографій в відеофільми і дозволяє до нього доступ іншим користувачам.  З допомогою цих програм я створюю буктрелєри – презентації нових книг, наприклад, для учнів 3 – іх класів був проведений буктрелєр по книзі «Мудрі думки з усього світу».  Також використовую для презентацій історії села, пам’яток  села «Мала Софіїіка», для підсумку теми  над якою працюю на протязі атестаційного періоду.

   Для створення бази даних використовую програму Microsoft Office Access  ця програма має основне завдання: роботу з невеликими за обсягом базами даних для особистого користування та для невеликих організацій.

Призначена для створення та редагування:

  • Таблиць
  • Форм
  • Запитів
  • Звітів

Наданий  час у нашій шкільній бібліотеці створена база підручників та навчальних посібників, яка постійно оновлюється. Також почала створюватись на базі цієї ж програми база на художню літературу.

 

 

 

 

 

 

G:\DCIM\100OLYMP\PA121000.JPGВикористання бібліотекою INTERNET – РЕСУРСІВ

    Сучасні  вимоги ставлять перед бібліотекарем багато нових завдань. Одне з них – навчити учня самостійно здобувати знання.  Найдоступнішим і популярним для учнів джерелом інформації став Інтернет. Сьогодні дедалі більше бібліотек надають доступ до електронних ресурсів, як локальних, так і ресурсів мережі Інтернет. На жаль, за відсутності постійного під'єднання бібліотеки школи до мережі Інтернет неможливо говорити про повноцінну роботу в цьому напрямку. Однак це не стає на заваді для надання консультації учням щодо вибору необхідних інтернет – ресурсів (різноманітних сайтів українських бібліотек, вікіпедії та інших), навчання їх певних методів використання цих ресурсів під час проведення бібліотечних уроків. крім цього, періодично використовується кабінет інформатики, що з’єднаний із мережею Інтернет.

  У наданні бібліографічних довідок справжнім помічником бібліотекаря є відомий інтернет – ресурс Вікіпедія – відкрита багатомовна вікі – енциклопедія, що містить 30 млн. статей, написаних добровольцями з усього світу. Також  досить часто у своїй роботі звертаюся на сайт шкільної бібліотеки – гімназії № 17, де знаходжу всю необхідну інформації для роботи: методичні рекомендації, нормативно – правові документи, бібліотечні уроки, тексти  творів шкільної програми та багато іншого цікавого.

Комп’ютер повинен існувати в бібліотеці не як самоціль чи красива іграшка, а як реальний інструмент для найповнішого розкриття фонду й забезпечення інформаційних потреб учнів та вчителів за необмеженої кількості звертань.

 

 

Висновки

   Використання інформаційно – комунікаційних технологій є важливим напрямком роботи сучасної бібліотеки. Бібліотекар, який хоче бути сучасним, не має права стояти осторонь процесу інформатизації, він повинен оволодівати новими технологіями, розвиватися як особистість. У цьому напрямі необхідно вирішити невідкладні завдання: здійснити технічне оснащення бібліотеки комп’ютерними системами, запровадити новітні навчальні системи з використанням ІКТ, формувати інформаційно – комунікаційну культуру освітян в цілому.

  Сучасні інформаційно – комунікаційні  технології  є досить потужним та перспективним інструментом, використовуючи який, бібліотекар сприяє самостійному й колективному швидкому пошуку необхідної інформації та подальшому її застосуванню. Крім того, він формує учнівську й педагогічну інформаційну компетентність, яка виявляється в умінні застосовувати нові технології не тільки під час уроку або виконання домашнього завдання, а й упродовж усього життя. Серед засобів ІКТ найпоширенішими та найпопулярнішими залишаються мультимедійні презентації, найперспективнішими є соціальні мережі, сервіси Google.

   Впроваджуючи інформаційно – комунікаційні технології в практику роботи, поділяю думку М.Реріха: « Ніякі каталоги, ніякі описи не замінять бібліотекаря. Любляче слово та досвідчена рука здійснюють справжнє диво просвітництва ». Особливо це стосується поліфункціональних бібліотек, які працюють із користувачами різних вікових груп.  Проте якими привабливими та всеохоплюючими  не здавалися б комп’ютерні засоби навчання, не слід сприймати їх як панацею й забувати про те, що вони не зможуть замінити книги.

 

 

 

                             Список використаної літератури

 

 

           Примітка:     додатки на диску

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
3.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мевх Татьяна
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
4355
Оцінка розробки
3.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку