Пропоновані матеріали можна використати для оформлення стендів кабінету української мови та літератури, для роздаткових наборів шпаргалок з української мови для роботи на уроках, при підготовці до ЗНО; додано 9 правил, покликаних захистити українську мову, зразки тематичних підписів
Лексичне значення |
Іменник |
Прикметник |
Числівник |
Займенник |
Дієслово |
Прислівник |
Предмет, особа |
Ознака предмета |
Число, кількість чи порядок предметів при лічбі |
Вказує на предмет, ознаку, особу, кількість |
Дія чи стан предмета |
Ознака ознаки, дії чи стану |
|
Питання |
Хто? Що? |
Який? Чий? |
Скільки? Котрий? |
Хто? Що? Який? Скільки? Котрий? |
Що робити? Що зробити? |
Як? Де? Куди? Звідки? Коли? |
Приклади |
Край, радість, лоша |
Світлий, зелений, сестрин |
Чотири, сто сорок, двадцятий |
Я, ти, той, інший, всі |
Учити, вирости |
Добре, там, туди, зліва, вчора |
Лексичного значення не мають |
Прийменники |
Сполучники |
Частки |
Служать для зв’язку іменників з іншими словами |
Виражають смислові відношення між членами речення і реченнями |
Виражають відтінки слів і речень |
|
Приклади |
З, в, на, під, від, перед, понад, над, без, для, до, через, між |
А, але, що, щоб, бо, коли, як, мов, проте, і, як |
Хай, нехай, би (б), може, ледве, чи, навряд, хоч, тільки, аж, |
Не називає предметів, ознак, дій, не служать для зв’язку слів у реченні |
Невідмінювана частина мови, виражає почуття і волевиявлення, але не називає їх |
Приклади |
Ой, ах, о, ех, ай, цить, геть, гей, нумо, агов, ціп-ціп |
Підмет |
Присудок |
Означає носія дії, стану, ознаки, вираженої присудком |
Називає дію, стан або ознаку приписувану підмету |
Питання |
|
хто? що? |
що робить? який є? |
Підкреслення |
|
|
|
Приклади |
|
(що?) Весна ледачого не любить. |
Сонце (що зробило?) сіло за обрій. |
Додаток |
Означення |
Обставина |
Означає предмет |
Вказує на ознаку предмета |
Вказує на ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб) |
Питання |
||
кого? чого? кому? чому? кого? що?ким? чим? на (у) кому? на (у) чому? |
який? чий? котрий? |
де? куди? звідки? коли? чому? як? з якою метою? |
Підкреслення |
||
- - - - - - - - - - - - |
|
_._._._._._._._. |
Приклади |
||
Я милуюся (чим?) каштанами (під чим?) під травневим дощем. |
Місто (яке?) Чернігів розташоване (на якому?) на правому березі Десни. |
Школярі (коли?) навесні поїхали (куди?) на екскурсію (куди?) до Умані. |